Skocz do zawartości

Pasażerska łódź latająca Short S-21 “ Maja “


Rekomendowane odpowiedzi

Przedstawiony w tym poście „ modelik” już kilkakrotnie zapowiadałem opisując inne modele na tym forum .Morze na początek dla bardziej dociekliwych linki aby zapoznać się z tematem ;

 

http://www.users.waitrose.com/~mbcass/index.html

 

http://avia-museum.narod.ru/england/short_s-20_add.html

 

http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Mayo_Composite&prev=/search%3Fq%3DS.21%2BMaia%26biw%3D1024%26bih%3D577

 

Oraz jeszcze bardzo fajny film .

 

 

Model ma aż trzech ojców . Pomysłodawcą i głównym krytykiem oraz malkontentem projektu jest kolega Andrzej ABW Bryska z Olsztyna . Odpowiedzialny za opracowania typowo lotnicze i główny wykonawca kolega Filip Szymański z Pieniężna i Ja konstrukcja styropianowa i wypalanie części .

Ma to wyglądać mniej więcej tak ;

 

post-12379-0-52131000-1397343622_thumb.jpg

 

post-12379-0-20223600-1397343623.jpg

 

post-12379-0-83851100-1397343623_thumb.jpg

 

Model składa się z dwóch modeli samolotów .

Latającej łodzi Shoet S-21 Maja , oraz wodnosamolotu pocztowego Short S- 20 Merkury .

Latająca lodź Maja zabierała 18 do 25 pasażerów oraz Merkurego który przewoził 500 kg poczty . Samoloty startowały i lądowały przy pracujących silnikach obu maszyn , natomiast przelot zapewniały silniki tylko Maji .

Lot do Australii lub Nowej Zelandii trwała trzy doby z tym że na noc zestaw samolotów lądował a pasażerowie udawali się do hotelu . W drugi dzień lotu tuż przed lądowaniem na nocleg samoloty się rozdzielały i Merkury kontynuował samodzielny lot do celu . W ten prosty sposób poczta królewska docierała do celu o 24 godziny wcześniej .

Tak samo ma przebiegać lot naszego modelu który będzie pilotowało dwóch modelarzy .

 

Trzeba jeszcze nadmienić o bardzo chlubnej karcie tego samolotu w czasie II wojny światowej . Służyły one do wykrywania niemieckich łodzi podwodnych na Atlantyku . Oraz na ich bazie zbudowano wersje wojskową która znacznie się różniła od prototypu .

 

Poniżej wymiary modelu , do budowy przyjęto podziałkę 1 : 13,5 .

 

Short Empire S-21 Maja

Rozpiętość  257,41 cm .

Długość      198,66 cm .

 

Short S-20 Merkury

Rozpiętość  164,88 cm .

Długość       115,18 cm .

 

W założeniach ma to wyglądać mniej więcej tak ;

 

post-12379-0-66297000-1397343624.jpg

 

Tak wygląda samolot na wodzie .

 

post-12379-0-54218200-1397343625_thumb.jpg

 

A tak w powietrzu .

 

Jeszcze zestaw zdjęć z rozłączenia samolotów w powietrzu . Mam nadzieje że nasze modele po sfilmowaniu będą tak wyglądać .

 

post-12379-0-66480600-1397343626_thumb.jpg

 

Teraz nareszcie po tym przydługim wstępie można wreszcie zająć się pracą nad modelem .

Co do Short S-21 Maja to nie było problemów ani ze zdjęciami ani z dokumentacją rysunkową . Gorzej jest z Short S-20 Merkury , gdzie trochę musiałem oprzeć się na intuicji . Opiszę to w drugiej części przy modelu tego samolotu . jeżeli ktoś ma rysunki Merkurego to bym był wdzięczny .

Ale wracamy do Maji . Przy konstrukcji poza zdjęciami w głównej mierze oparłem się na tych rysunkach ;

 

post-12379-0-21435800-1397343689_thumb.jpg

 

post-12379-0-60168500-1397343690_thumb.jpg

 

Pierwszy powstawał kadłub . Z powodu jego wielkości i skomplikowanego kształtu zdecydowałem się na zrobienie wpierw kadłuba próbnego .

 

post-12379-0-63029200-1397343621_thumb.jpg

 

Pozwoliło mi to na zaprojektowanie i wypalenie dopiero kadłuba właściwego już na gotowo .zresztą na zdjęciu widać wyraźnie z ilu części on się składa .

Mam nadzieje że ta relacja znajdzie wiernych kibiców chociażby z racji wielkości modelu nie mówiąc już o tandemie .

 

Pozdrowienia Joker

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ;

 

post-12379-0-04233700-1397374950_thumb.jpg

 

Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ;

 

post-12379-0-53398300-1397374949.jpg

 

Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ;

 

post-12379-0-80431000-1397374950_thumb.jpg

 

Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom .

 

Teraz kolej na skrzydło ;

 

post-12379-0-22277400-1397374951_thumb.jpg

 

Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła .

 

post-12379-0-66523500-1397374951.jpg

 

post-12379-0-18164600-1397374952.jpg

 

post-12379-0-51336000-1397374952.jpg

 

Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z płaskownika węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap .

 

post-12379-0-05489300-1397374953.jpg

 

post-12379-0-56726600-1397374953.jpg

 

post-12379-0-07637000-1397374949_thumb.jpg

 

 

Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu .

 

Na razie tyle reszta w następnym poście .

 

 

Jeszcze raz przypominam że model na zdjęciu jest zmontowany i wykonywany przez kolege Filipa Szymańskiego z Pienężna .

 

 

Pozdrowienia Joker

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam.

 

Swego czasu obserwowałem wątek budowy tego modelu na RCGroups, był to Short S23, a wszystko skończyło się tak:

 

  

 

Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica :ph34r:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kolega hubert tata napisał ;

 

Też mam Shorta, trochę mniejszego, bo 188cm
Niedługo minie 3 lata od ostatniego moczenia - ale jeszcze nie poleciał.
Może trzeba to w końcu zmienić :)

 

Ulotnić koniecznie .

 

Z kolei kolega Depesz ;

 

Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica :ph34r:

 

Będziemy z modelem w Skarżysku Kamiennym - zapraszam .

 

 

Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ;

 

post-12379-0-25504200-1398024234_thumb.jpg

 

Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ;

 

post-12379-0-70273200-1398024398.jpg

 

Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ;

 

post-12379-0-81242100-1398024315_thumb.jpg

 

Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom .

 

Teraz kolej na skrzydło ;

 

post-12379-0-39592200-1398024316_thumb.jpg

 

Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła .

 

post-12379-0-30074600-1398024317.jpg

 

post-12379-0-64032800-1398024317.jpg

 

post-12379-0-99809800-1398024317.jpg

 

Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z włókna węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap .

 

post-12379-0-37253500-1398024318.jpg

 

post-12379-0-27210600-1398024319_thumb.jpg

 

Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu .

 

Skrzydło posiada pełną mechanizacje . W skrzydle mieści się też cała elektronika . W kadłubie pozostały jedynie akumulatory na samym dziobie aby wyważyć model i w ogonie serwa kierunku oraz wysokości .

 

post-12379-0-20657800-1398024315_thumb.jpg

 

Sposób wysuwania i wychylania klap prawie wiernie naśladuje działanie oryginału . Znaleźliśmy w sieci rozwiązanie od modelu w wersji wojskowej o rozpiętości 3500 cm .

 

post-12379-0-68457000-1398024529_thumb.jpg

 

W naszym modelu klapy według założeń mają działać tak ;

 

post-12379-0-18002900-1398024530.jpg

 

Żeby sprawdzić sposób spasowania wszystkich mechanizmów kolega Szymański zrobił działający kawałek skrzydła wraz z klapami ;

 

post-12379-0-82206600-1398024530_thumb.jpg

 

post-12379-0-29128300-1398024532_thumb.jpg

 

I tak już zmontowany centropłat wraz z klapami

 

post-12379-0-52813000-1398024533.jpg

 

Dla nacieszenia oka parę zdjęć częściowo złożonego modelu ;

 

post-12379-0-29170100-1398024534.jpg

 

post-12379-0-90890900-1398024534.jpg

 

post-12379-0-26779900-1398024529.jpg

 

Prawda że ładny .

 

Model montowany przez kolegę Szymańskiego jego autorstwa są też wszystkie mechanizmy jak i elektronika .

Konstrukcja projektowanie jak i wypalenie na wypalarce CNC jest mojego skromnego autorstwa . Należy też wspomnieć o udziale kolegi Andrzeja ABW Bryski z Olsztyna .

Tak że ten model jest pracą zbiorową .

 

Tak wyglądają klapy w gotowym modelu ;

 

post-12379-0-06838200-1398024987.jpg

 

Jeszcze króciutki film pokazujący prace klap ;

 

 

Pozdrowienia Joker

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze raz powtórzę zdjęcie 27

 

post-12379-0-34795600-1398165632.jpg

 

Widać model już z osłonami silników .

 

post-12379-0-10142600-1398165650_thumb.jpg

 

Model z pierwszym silnikiem .

 

Owiewka silnika powstała dzięki uprzejmości Kolegi kesto . Użyczył nam formę od owiewki z łodzi latającej Catelina jest identyczna wielkością . Natomiast silnik podpatrzeliśmy w czasie wizyty w Ełku i zrobiłem podobny . Wielkie dzięki za pomoc .

 

Silniki zostały przymocowane do konstrukcji z sklejki widocznej na zdjęciu ;

 

post-12379-0-56461200-1398165650.jpg

 

Poza widoczną konstrukcją ze sklejki nie ma żadnych dodatkowych wzmocnień .

Silniki są przykręcone do wręgi sklejkowej i całość zostaje wypełnione styropianem .

 

post-12379-0-05047500-1398165651.jpg

 

W tej chwili zajmę się opisaniem części które widać pozostawiając sprawy zasilania silników i regulatorów na później , czyli w podsumowaniu .

Tak jak pisałem maska silnika powstała na bazie formy od Cataliny pożyczonej od kolegi kesto z Ełku . Same maski sztuk cztery wykonał kolega Andrzej Bryska .

Sama atrapa silnika Powstała z styroduru . Podpatrzyłem ją w Ełku podziwiając powstający właśnie tam model RWD – 22 . Spodobała mi się atrapa silnika gwiazdowego wykonana przez kolegę kesto . Ja wykonałem ją z styroduru .

 

post-12379-0-34399600-1398165651_thumb.jpg

 

Na zdjęciu zmontowany częściowo silnik , jeden z próbnych .

 

post-12379-0-81716500-1398165651_thumb.jpg

 

Widok próbnego silnika , proszę zwrócić uwagę że każdy z trzech widocznych cylindrów posiada żeberka chłodzące o różnej „gęstości „ . Zresztą widać też same żeberka chłodzące .

 

post-12379-0-37731000-1398165652.jpg

 

No i wreszcie gotowa makietka silnika położna na masce z włókna szklanego .

 

post-12379-0-68354500-1398165652_thumb.jpg

 

post-12379-0-07264800-1398165653_thumb.jpg

 

post-12379-0-62401700-1398165649.jpg

 

Tutaj silniki zamontowane razem z makietą silnika gwiazdowego i maską . Wszystko przed ostatecznym wykończeniem modelu .

 

Kolega robertus pisze ;

 

Dobrze przemyślcie wyczepianie modelu w locie.

 

Myślimy  , myślimy ale ciężko idzie . Dzięki za film .

 

 

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Myślę że czas najwyższy przedstawić model całkowicie gotowy , Żeby stopniować emocje zrobię to w trzech odsłonach .

Dzisiaj odsłona pierwsza model całkowicie oklejony folią modelarską przypominającą do złudzenia dural ;

 

post-12379-0-35456900-1398203684.jpg

 

post-12379-0-63329800-1398203684.jpg

 

post-12379-0-95299200-1398203684.jpg

 

post-12379-0-18647700-1398203685.jpg

 

post-12379-0-45864100-1398203685.jpg

 

I model z namalowaną kabiną oraz zrobione okna i drzwi ;

 

post-12379-0-82167100-1398203685.jpg

 

post-12379-0-01290100-1398203684.jpg

 

Kabina pilotów malowana . okna i drzwi wycinane z czarnej folii samoprzylepnej i naklejone na model .

 

Pozdrowienia Joker

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak jak obiecałem odsłona druga .

 

Model całkowicie gotowy . Doklejono oznakowanie na skrzydłach i kadłubie . Model posiada dodatkowe podwozie które umożliwi start z trawy . Oryginał tokowego nie miał . Był tylko możliwość założenia pod skrzydła po parze kół umocowanych do kadłuba oraz podparte o dźwigar skrzydła . Natomiast do tylniego redanu przykręcano mały wózek . Takie podwozie umożliwiało wyciągnięcie samolotu z wody po specjalnie przygotowanej pochylni . Natomiast nasze umożliwi start z lotniska trawiastego i oczywiście lądowanie .

 

post-12379-0-09587400-1398446558_thumb.jpg

 

Model po raz pierwszy pokazano w Olsztynie na wystawie pozakonkursowej w Pałacu Młodzieży na początku kwietnia

 

post-12379-0-35398000-1398446579_thumb.jpg

 

post-12379-0-02363500-1398446580.jpg

 

post-12379-0-55755400-1398446580.jpg

 

post-12379-0-90171400-1398446580.jpg

 

post-12379-0-02451100-1398446582.jpg

 

post-12379-0-47389700-1398446581.jpg

 

Na przed ostatnim zdjęciu przy modelu kolega Filip Szymański .

 

post-12379-0-56196700-1398446582.jpg

 

post-12379-0-95534400-1398446582.jpg

 

post-12379-0-76880400-1398446578.jpg

 

Oraz model w wersji lądowej

 

Model w tej chwili waży 6500 gram . Śmigła kupione na allegro , facio handluje takimi ma lewe i prawe w kilku wielkościach .

 

Pozdrowienia Joker

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.