JOKER 2 Opublikowano 12 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 12 Kwietnia 2014 Przedstawiony w tym poście „ modelik” już kilkakrotnie zapowiadałem opisując inne modele na tym forum .Morze na początek dla bardziej dociekliwych linki aby zapoznać się z tematem ; http://www.users.waitrose.com/~mbcass/index.html http://avia-museum.narod.ru/england/short_s-20_add.html http://translate.google.pl/translate?hl=pl&sl=en&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Short_Mayo_Composite&prev=/search%3Fq%3DS.21%2BMaia%26biw%3D1024%26bih%3D577 Oraz jeszcze bardzo fajny film . Model ma aż trzech ojców . Pomysłodawcą i głównym krytykiem oraz malkontentem projektu jest kolega Andrzej ABW Bryska z Olsztyna . Odpowiedzialny za opracowania typowo lotnicze i główny wykonawca kolega Filip Szymański z Pieniężna i Ja konstrukcja styropianowa i wypalanie części . Ma to wyglądać mniej więcej tak ; Model składa się z dwóch modeli samolotów . Latającej łodzi Shoet S-21 Maja , oraz wodnosamolotu pocztowego Short S- 20 Merkury . Latająca lodź Maja zabierała 18 do 25 pasażerów oraz Merkurego który przewoził 500 kg poczty . Samoloty startowały i lądowały przy pracujących silnikach obu maszyn , natomiast przelot zapewniały silniki tylko Maji . Lot do Australii lub Nowej Zelandii trwała trzy doby z tym że na noc zestaw samolotów lądował a pasażerowie udawali się do hotelu . W drugi dzień lotu tuż przed lądowaniem na nocleg samoloty się rozdzielały i Merkury kontynuował samodzielny lot do celu . W ten prosty sposób poczta królewska docierała do celu o 24 godziny wcześniej . Tak samo ma przebiegać lot naszego modelu który będzie pilotowało dwóch modelarzy . Trzeba jeszcze nadmienić o bardzo chlubnej karcie tego samolotu w czasie II wojny światowej . Służyły one do wykrywania niemieckich łodzi podwodnych na Atlantyku . Oraz na ich bazie zbudowano wersje wojskową która znacznie się różniła od prototypu . Poniżej wymiary modelu , do budowy przyjęto podziałkę 1 : 13,5 . Short Empire S-21 Maja Rozpiętość 257,41 cm . Długość 198,66 cm . Short S-20 Merkury Rozpiętość 164,88 cm . Długość 115,18 cm . W założeniach ma to wyglądać mniej więcej tak ; Tak wygląda samolot na wodzie . A tak w powietrzu . Jeszcze zestaw zdjęć z rozłączenia samolotów w powietrzu . Mam nadzieje że nasze modele po sfilmowaniu będą tak wyglądać . Teraz nareszcie po tym przydługim wstępie można wreszcie zająć się pracą nad modelem . Co do Short S-21 Maja to nie było problemów ani ze zdjęciami ani z dokumentacją rysunkową . Gorzej jest z Short S-20 Merkury , gdzie trochę musiałem oprzeć się na intuicji . Opiszę to w drugiej części przy modelu tego samolotu . jeżeli ktoś ma rysunki Merkurego to bym był wdzięczny . Ale wracamy do Maji . Przy konstrukcji poza zdjęciami w głównej mierze oparłem się na tych rysunkach ; Pierwszy powstawał kadłub . Z powodu jego wielkości i skomplikowanego kształtu zdecydowałem się na zrobienie wpierw kadłuba próbnego . Pozwoliło mi to na zaprojektowanie i wypalenie dopiero kadłuba właściwego już na gotowo .zresztą na zdjęciu widać wyraźnie z ilu części on się składa . Mam nadzieje że ta relacja znajdzie wiernych kibiców chociażby z racji wielkości modelu nie mówiąc już o tandemie . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
lukas 39 Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Zasiadam i kibicuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Nie sądziłem, że ktoś się tym pomysłem zajmie na poważnie, ale po to właśnie powstał ten dział. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Jak znajdzie się grupa zapaleńców z wiedzą i doświadczeniem, to czemu nie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Niesamowity projekt. trzymam kciuki za powodzenie projektu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 13 Kwietnia 2014 Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ; Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ; Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ; Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom . Teraz kolej na skrzydło ; Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła . Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z płaskownika węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap . Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu . Na razie tyle reszta w następnym poście . Jeszcze raz przypominam że model na zdjęciu jest zmontowany i wykonywany przez kolege Filipa Szymańskiego z Pienężna . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Depesz Opublikowano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2014 Witam. Swego czasu obserwowałem wątek budowy tego modelu na RCGroups, był to Short S23, a wszystko skończyło się tak: Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
hubert_tata Opublikowano 17 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 17 Kwietnia 2014 Też mam Shorta, trochę mniejszego, bo 188cm Niedługo minie 3 lata od ostatniego moczenia - ale jeszcze nie poleciał. Może trzeba to w końcu zmienić Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Kwietnia 2014 Kolega hubert tata napisał ; Też mam Shorta, trochę mniejszego, bo 188cmNiedługo minie 3 lata od ostatniego moczenia - ale jeszcze nie poleciał.Może trzeba to w końcu zmienić Ulotnić koniecznie . Z kolei kolega Depesz ; Swoją drogą Wasz model jest podobnych rozmiarów do naszego Martina, fajnie by je było zobaczyć razem w locie w Narewce, a może koło Będzina, ale to jeszcze tajemnica Będziemy z modelem w Skarżysku Kamiennym - zapraszam . Jeszcze jedno zdjęcie kadłuba zrobionego na próbę ; Na podstawie dokumentacji oraz naszego „ próbnego kadłuba „ powstał dopiero kadłub w wersji ostatecznej . Wygląda on teraz tak ; Cały kadłub zastał podzielony na następujące sekcje ; Jest tego trochę ale zależało mi jak zwykle na ograniczeniu obróbki papierem ściernym . Proszę zwrócić uwagę że większość elementów jest podwójna , to znaczy lewa i prawa . Prawie cały kadłub ma grubość ścianek od 4 do 3 cm . Grubsze z przodu cieńsze z tyłu . Jedynie dziób i część dolna ( stykająca się z wodę ) jest znacznie grubsza . Tak jak widać na zdjęciu w miejscu mocowania skrzydła kadłub jest wzmocniony balsą . Jednocześnie cała część tylnia od połowy skrzydła zosta wzmocniona listwą węglową , co zapewniło sztywność statecznikom . Teraz kolej na skrzydło ; Na rysunku centropłat . Skrzydło składa się zasadniczo z dwu części . W środku wydrążenie pod dźwigar oraz dwa wydrążenia ulżeniowe w których zostaną poprowadzone kable elektryczne . Mocowanie dźwigara wewnątrz płata daje nam gładką powierzchnie na zewnątrz skrzydła . Dźwigar widoczny na zdjęciach wykonany z balsy 10 mm oklejony na górze i dole płaskownikiem z włókna węglowego . Do dźwigara zamocowany jest bagnet do łączenia końcówek skrzydła . Skrzydło jest dzielone na trzy części . W części środkowej mieszczą się mechanizmy klap i cztery silniki . W częściach skrajnych jedynie serwomechanizmy klap . Na zdjęciu widać miarkę o długości 1 m . co daje pojęcie o wielkości modelu . Skrzydło posiada pełną mechanizacje . W skrzydle mieści się też cała elektronika . W kadłubie pozostały jedynie akumulatory na samym dziobie aby wyważyć model i w ogonie serwa kierunku oraz wysokości . Sposób wysuwania i wychylania klap prawie wiernie naśladuje działanie oryginału . Znaleźliśmy w sieci rozwiązanie od modelu w wersji wojskowej o rozpiętości 3500 cm . W naszym modelu klapy według założeń mają działać tak ; Żeby sprawdzić sposób spasowania wszystkich mechanizmów kolega Szymański zrobił działający kawałek skrzydła wraz z klapami ; I tak już zmontowany centropłat wraz z klapami Dla nacieszenia oka parę zdjęć częściowo złożonego modelu ; Prawda że ładny . Model montowany przez kolegę Szymańskiego jego autorstwa są też wszystkie mechanizmy jak i elektronika . Konstrukcja projektowanie jak i wypalenie na wypalarce CNC jest mojego skromnego autorstwa . Należy też wspomnieć o udziale kolegi Andrzeja ABW Bryski z Olsztyna . Tak że ten model jest pracą zbiorową . Tak wyglądają klapy w gotowym modelu ; Jeszcze króciutki film pokazujący prace klap ; Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Dobrze przymyślcie wyczepianie modelu w locie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Jeszcze raz powtórzę zdjęcie 27 Widać model już z osłonami silników . Model z pierwszym silnikiem . Owiewka silnika powstała dzięki uprzejmości Kolegi kesto . Użyczył nam formę od owiewki z łodzi latającej Catelina jest identyczna wielkością . Natomiast silnik podpatrzeliśmy w czasie wizyty w Ełku i zrobiłem podobny . Wielkie dzięki za pomoc . Silniki zostały przymocowane do konstrukcji z sklejki widocznej na zdjęciu ; Poza widoczną konstrukcją ze sklejki nie ma żadnych dodatkowych wzmocnień . Silniki są przykręcone do wręgi sklejkowej i całość zostaje wypełnione styropianem . W tej chwili zajmę się opisaniem części które widać pozostawiając sprawy zasilania silników i regulatorów na później , czyli w podsumowaniu . Tak jak pisałem maska silnika powstała na bazie formy od Cataliny pożyczonej od kolegi kesto z Ełku . Same maski sztuk cztery wykonał kolega Andrzej Bryska . Sama atrapa silnika Powstała z styroduru . Podpatrzyłem ją w Ełku podziwiając powstający właśnie tam model RWD – 22 . Spodobała mi się atrapa silnika gwiazdowego wykonana przez kolegę kesto . Ja wykonałem ją z styroduru . Na zdjęciu zmontowany częściowo silnik , jeden z próbnych . Widok próbnego silnika , proszę zwrócić uwagę że każdy z trzech widocznych cylindrów posiada żeberka chłodzące o różnej „gęstości „ . Zresztą widać też same żeberka chłodzące . No i wreszcie gotowa makietka silnika położna na masce z włókna szklanego . Tutaj silniki zamontowane razem z makietą silnika gwiazdowego i maską . Wszystko przed ostatecznym wykończeniem modelu . Kolega robertus pisze ; Dobrze przemyślcie wyczepianie modelu w locie. Myślimy , myślimy ale ciężko idzie . Dzięki za film . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 22 Kwietnia 2014 Myślę że czas najwyższy przedstawić model całkowicie gotowy , Żeby stopniować emocje zrobię to w trzech odsłonach . Dzisiaj odsłona pierwsza model całkowicie oklejony folią modelarską przypominającą do złudzenia dural ; I model z namalowaną kabiną oraz zrobione okna i drzwi ; Kabina pilotów malowana . okna i drzwi wycinane z czarnej folii samoprzylepnej i naklejone na model . Pozdrowienia Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
magilla Opublikowano 23 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2014 Ile waży model w tym momencie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
krankor Opublikowano 23 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 23 Kwietnia 2014 Te śmigła wyglądają jak prawdziwe. Jaka to firma i rozmiar? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Tak jak obiecałem odsłona druga . Model całkowicie gotowy . Doklejono oznakowanie na skrzydłach i kadłubie . Model posiada dodatkowe podwozie które umożliwi start z trawy . Oryginał tokowego nie miał . Był tylko możliwość założenia pod skrzydła po parze kół umocowanych do kadłuba oraz podparte o dźwigar skrzydła . Natomiast do tylniego redanu przykręcano mały wózek . Takie podwozie umożliwiało wyciągnięcie samolotu z wody po specjalnie przygotowanej pochylni . Natomiast nasze umożliwi start z lotniska trawiastego i oczywiście lądowanie . Model po raz pierwszy pokazano w Olsztynie na wystawie pozakonkursowej w Pałacu Młodzieży na początku kwietnia Na przed ostatnim zdjęciu przy modelu kolega Filip Szymański . Oraz model w wersji lądowej Model w tej chwili waży 6500 gram . Śmigła kupione na allegro , facio handluje takimi ma lewe i prawe w kilku wielkościach . Pozdrowienia Joker 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 To on już chyba po oblocie? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Jestem pod wrażeniem. Gdyby jeszcze był konstrukcyjny, a nie stryropianowy... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
JOKER 2 Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Autor Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Jestem pod wrażeniem. Gdyby jeszcze był konstrukcyjny, a nie stryropianowy... Lubie nowe materiały i technologie . Styropian i wycinanie CNC to jest to . Obecnie eksperymentuje nad drukiem 3 D , to dopiero zabawa . Joker Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mietekkr Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Edward _ szacunek! ja wycinam laserem ale jednak konstrukcyjnie, tne co sie da a ten druk 3D to na czym eksperymentujesz? chodzi mi o typ drukarki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Udostępnij Opublikowano 25 Kwietnia 2014 Ja nieśmiało w moich modelach druk 3D zaczynam stosować. To ma sens. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi