Skocz do zawartości

Pilatus PC-6 Turbo Porter 200cm


Rekomendowane odpowiedzi

Pewnie macie racje. Tak sobie gdybam. To jest dla mnie zupełnie nowy obszar

Jak pisałem wcześniej cały model jest oklejony balsą. Zastanawiam się, czy dużo bym go odchudził stosując takie poszycie jak Pioterek w swoim wicherku i na to folia.

Dla modelu ważącego 5kg obciążenie skrzydła to 108g/dm2

Pewnie nie, za to budowa będzie dużo tańsza i łatwiejsza. Sławekmod poradził mi szlifowanie poszycia PRZED nałożeniem na model. Faktycznie dużo mniej roboty i lepsze efekty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Keson góra i dół balsowy do połowy skrzydła to jest dobry pomysł. W Każdym razie łatwiejszy (chyba) niż pełnobalsowe pokrycie. Może nie będzie dużo lżejszy, ale na pewno łatwiejszy w naprawach  :P

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dla mnie jest trudniejsze. Pół skrzydła jakoś bez formy negatywowej oklejam, ale całe to już bym się bał, że nie docisnę ładnie do wszystkich żeber. Bo łatwiej oklejać przód skrzydła, niż tył.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przygotowujesz keson, nakładki na żeberka, spływ. Sklejasz razem, przymierzasz do skrzydła, jeszcze nie przyklejasz. Jak wszystko pasuje to na stole (na twardym) szlifujesz prawą stronę pokrycia na gotowo. Tak zrobione poszycie przyklejasz do żeber.

 

Jak osoby bardziej doświadczone twierdzą inaczej to niech mnie poprawią.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaram się opisać plany

Statecznik poziomy plus ster wysokości

rozpiętość 68cm

cięciwa 16,5cm

po 7 żeberek z balsy 1/8"=3.175mm na stronę, profil symetryczny

odległość między żeberkami 5cm
dźwigar dwie listewki 5x5mm
poszycie statecznika z balsy 1/16"=1.58mm
poszycie steru wysokości 1/32"= 0.8mm (nie za mało?)
cztery zawiasy kołkowe

Statecznik pionowy plus ster kierunku
wysokość 28cm
cięciwa 16,5cm
7 żeberek z balsy 1/8"=3,175mm profil symetryczny
poszycie statecznika z balsy 1/16"=1.58mm
poszycie steru wysokości 1/32"= 0.8mm (nie za mało?)
dwa zawiasy kołkowe

na razie tyle, bo od tego pewnie zacznę bo łatwiejsze

 

Edit

Skrzydło

Cięciwa 25cm

żeberka co 60-75mm. Gęściej przy kadłubie gdzie jest rura przez pierwzych 5 żeberek

Pierwsze i ostatnie żeberko jest ze sklejki 3mm reszta z balsy 3mm

Pozycie jak na ogonie

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jednak z pełnym balsowym poszyciem będziesz robił? A potem co? Szpachlowanie i malowanie? 

Nie żebym zniechęcał, ale na pierwszy model konstrukcyjny zalecałbym konstrukcję mieszaną, jak w Pioterkowym Wicherku, półkeson + Oracover.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem z jakim poszyciem będę robił, opisuję co widzę na planach :)

Żebyście mogli sobie wyobrazic i coś podpowiedzieć.

 Poszycie jest robione na dwa kawałki. Od natarcia do dźwigara i od dźwigara do spływu. W skrzydle to na trzy kawałki. Takie klepkowanie chyba.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robercie,

jeżeli taka konstrukcja stateczników ma za zadanie uzyskać środek ciężkości płatowca w odpowiednim miejscu to tak, chociaż są lepsze sposoby. Przy pokryciu balsą 1,5 (lekką- miękką) możesz śmiało zastosować dźwigarki 4*2 zbieżne np do 2*2 na końcach statecznika. Łączysz je balsą ( od 2.0 przy kadłubie do 1.0 końcówkach) ze słojami prostopadłymi do dźwigarków i masz odpowiednio wytrzymałą konstrukcję. Żeberka poza krańcowymi i w pobliżu mocowania do kadłuba mogą być z balsy 1,5-2.0 ( w zależności od twardości). W miejscach mocowania zawiasów kołkowych naklejasz skośne nakładki w tylnej częsci żebra. Te ostatnie można dla przyzwoitości zrobić z 3.0 (średniej lub średnio- twardej) Parę gramów już masz. Nie znam planów którymi dysponujesz ale wydaje mi się, że są mocno pancerne - tym bardziej, że ma to być model z napędem elektrycznym.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak wygląda profil statecznika pionowego powyżej i poziomego poniżej

IMGP4476.JPG

 

Niestety nie ma manuala do wersji 200cm. Części i budowa są analogiczne jak do wersji 300cm

https://mraerodesign.securicom.ca/commun/telecharger.cfm?NomFichier=pc6%2Dbuilding%2Dmanual%2Epdf

 

Wręg jest mniej, niektóre rozwiązania trochę inne, jak zawiasy, ale idea podobna

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam plany. Jestem pod wrażeniem. Na razie siedzę i patrzę, próbuje ogarnać temat.

 

Tak wyglądaja lotki i klapy.

IMGP4471.JPG

Te szczeliny w klapach to sobie chyba daruję

A niby dla czego szczeliny Ci się nie podobają?

Potem będziesz pytał "co zrobić bo model puchnie na klapach"

Lub "jak zmiksować klapy z wysokością".

Rób wg. projektu, a nie będziesz żałował.

 

ED: płat całkowicie kryty balsą jest dużo bardziej sztywny we wszystkich kierunkach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zastanowiłbym się jeszcze nad zmianą proporcji listwek tworzących krawędź natarcia. Wyglada to na 6+2 (upraszczam przechodząc na system metryczny), jeżeli zrobisz to np 5+3 to zdecydowanie latwiej będzie przykleić poszycie do wewnętrznej listewki. Profil jest gruby i taki statecznik poziomy spokojnie wytrzyma jeżeli dźwigar który opisałem wcześniej przeniesiesz do tyłu, kilka mm przed oś zawiasów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2,5 daje powieszchnię klejenia o szerokości około 3, to już rozsądna wartość. Ale to w sumie mało istotne szczegóły. Kiedyś rysowałem Pilatusa, ale on jest taki brzydki. Wybrałem srebrzysty  Ryan Nyp 1/8, troszeczkę mniejszy niz Twój Pilatus. O tym może za m-c. Część projektową już w zasadzie skończyłem. Pozostało go zbudować. Jak chcesz to podeślę Ci moje plany Pilatusa.

Stefan ma rację, nie rezygnuj ze sztywnego poszycia i klap szczelinowych. Skrzydło z pełnym sztywnym pokryciem wcale nie musi być cięższe niż skrzydełko z kesonem. Tym bardziej, że chyba raczej nie przewidujesz dużych ujemnych przeciążeń modelu. To pozwoli na zmniejszenie przekrojów pracujących głównie na rozciąganie elementów (poszycie i dźwiagry) dolnej części płata. Tym bardziej że masz jeszcze zastrzały.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pokrycie 0,8 mm w balsie to absurd... bedzie sie odksztalcac nawet pod palcem i latwo doswiadczysz zapadania sie materialu, 1,5mm to taka praktyczna wartosc pokrycia balsowego do pracy. Moim zdaniem latwiej  ci bedzie zrobic skrzydla z pokryciem nie calobalsowym. Jezeli bedzie mialo 2 kesony to ze sztywnoscia sie ogarniesz... minus tego rozwiaznia to malowanie oracoveru czy innego materialu pokryciowego... ewentulane rozwiazanie to oklejanie folia zdobieniowa (ja tak robie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Prowadzę moją łamaną angielszczyzną też wątek na rcgroups. Plany są z Kanady. Liczę na odzew osób, którzy budowali z tych planów lub podobnych od tego planisty.

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2206421

Wstępnie sa głosy, że plany są pancerne i można je odchudzić, szczególnie jeśli będę stosował silnik elektryczny.

Proponowane jest wykonanie żeberek z balsy 1,5mm. Jak dla mnie to bardzo mało, ale może ma rację.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.