Skocz do zawartości

Niekontrolowany start modelu !


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Witam !

 

W ostatni weekend w trakcie wspólnego latania przytrafiła nam się dziwna, wręcz niebezpieczna sytuacja, której się nikt nie spodziewał. Wyglądało to mniej więcej tak :

 

Jeden z kolegów miał model włączony i gotowy do lotu. Aparatura załączona (2.4Ghz).

 

Drugi z kolegów juz latał - aparatura 35Mhz lub coś koło tego.

 

Ja przygotowywałem model, włączyłem swoją aparaturę i ustawiałem D/Ry Expo i inne pierdoły. Za moimi plecami stał kolega gotowy do lotu, około 3 metry od Swojego modelu.

 

Nagle bez żadnej przyczyny Jego model dostał maxymalnych obrotów i zaczął rwać przed siebie. Obie aparatury na 2.4 miały gaz na minimum. Nie wiem jak to się stało i chwała koledze za szybką reakcję, ale w ułamku sekundy skoczył jak zając i złapał Swoją aparaturę by ogarnąć sytuację. Najpierw była kupa śmiechu a potem wszyscy staliśmy z otwartą gebą i zszokowani zastanawialiśmy się co się w zasadzie wydarzyło. Nie mam pojęcia, czy zakłócenie, jednak sygnał steryjący ma konkretną ramkę a nie, że od razu jakiś bzdet wysteruje odbiornik. Regulator sam w sobie odcina gaz przy zaniku zasięgu itp.

 

Czy mieliście podobny przypadek ? 

 

Póki co nasuwa mi się jeden wniosek - nigdy nie ustawiać modelu na wprost kogoś / czegoś nawet jak ma jeszcze nie latać. Sprawa raczej dotyczy elektryków, ale jeśli spalinę odpalimy w momencie takich cyrków też może być ciekawie jak na pełnym gazie wyrwie nam w klatę ..

Opublikowano

Złapał aparaturę dał gaz na max. (mimo, że silnik był na max. obrotach) i wystartował, ale dzięki temu, że model poszedł ukosem po wale wiślanym. Inaczej była by kraksa na 100%. To był odruch w ułamku sekundy i obaj go za to podziwiamy. Przecież nie złapał za śmigło by ratować model ;)

Opublikowano

A to był samolot czy elektryk ?

A to elektryk nie może być samolotem?  :o chodzi raczej o model samolotu  ;)

Dziwne, że pozostawiony model z podpiętym zasilaniem 

Opublikowano

Nie tyle pozostawiony co gotowy do lotu. Kolega czekał aż i ja będę gotowy (przedział czasu od "pozostawienia" około minuta) i razem wystartujemy.

Opublikowano

<z przymróżeniem oka (tak na 50%)>

 

Dla mnie model == samolot, bo to sie niczym nie rózni de facto .. te same prawa itp itd ... trochę zboczenie "zawodowe"

Model to co najwyzej stoi na półce i sie kurzy.

Dla mnie elektryki są dziwne ... mam jeden przez przypadek - czasami nim latam jako "bagażnikowcem" - jeździ ze mną zawsze -

to tak gwoli prawdy ale samoloty to musz smrodzić kopcić i pluć olejem.

 

</z przymróżeniem oka (tak na 50%)>

 

A tak na poważnie kumplowi taka własnie pralka pocięła nogę gdy podłaczył zasilanie i mimo "gazu na 0" naglo toto dało pełny gaz .. jakeiś 3-4 sekundy po podpięciu zasilania.

 

Stara zasada mówi - stać zawsze za śmigłem.

Opublikowano

Spalinę odpalasz zza śmigła ? ;) tam też przepustnica może być wysterowana na max. mimo, że drążek na minimum ustawiony w wyniku jakiegoś (podobnego ?) problemu. :)

Opublikowano

Spaliniaki zazwyczaj się trzyma w pasach, a jak są na tyle małe, to  podczas odpalania rozrusznikiem i tak łapiesz na kadłub.

 

Kacper nie masz jeszcze spaliny?

Opublikowano

 

Kacper nie masz jeszcze spaliny?

 

Chwalił się że ma :)

 

Kacper owszem moze sie zdarzyć ... ale

1. to widać

2. Jak nie widać to słychać.

(obie sytuacje przy odpalaniu)

 

I jak masz chodzącą spalinę to w zasadzie nie wypuszczasz nadajnika z ręki na "w raze co"

 

I dodatkowo tak jak pisze Rafał ... albo pracujący samolot jest zakołkowany albo nim latasz...

 

Taka kwestia bezpieczeństwa.

Opublikowano

Miałem podobne przypadki z Kataną 1,4 m.  W pierwszym winowajcą okazał się felerny, tani regulator obrotów. Mam go do dzisiaj i czasami używam do sprawdzania przewijanych silniczków, Wciąż ma tą wadę.  W drugim,  niesprawna wtyczka regulatora powodowała, że  regulator głupiał. Sprawdźcie czy nie macie gdzieś przełamanego kabelka , zwłaszcza przy wtyczce lub na płytce. Takie uszkodzenie  też powoduje podobne akcje . 

I jeszcze jedno. Czy kolega nie miał ustawionego reversu na gazie przez przypadek? Może być tak również, jeżeli nieprawidłowo wykonał bindowanie sprzętu.

Powinno pomóc ale głowy nie dam.

PJ 

Opublikowano

tak i pozostale stery dzialaly.

 

Rafale spalina w 99 procentach gotowa. Pochwalilem sie w relacji o Michasiu. Jeszcze obsadze serwo i gotowa do lotu, ale to juz przy kolejnym urlopie bo sie nie wyrobilem.

Opublikowano

Sprawdziłbym jeszcze ustawienia fail safe w odbiorniku. Po przeczytaniu postu idfx zdałem sobie sprawę, że gdybym przeniósł swój odbiornik z modelu fpv z autopilotem z ustawioną funkcją RTL do innego samolotu, nie zmieniając ustawień failsafe to mogłaby mnie spotkać taka sama sytuacja. Oczywiście musiałbym jeszcze doprowadzić do zerwania linku RC - np. kładąc nadajnik na ziemi kilkanaście metrów (lub kilka metrów jeżeli teren jest bardziej nierówny) od modelu z włączonym zasilaniem.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.