Skocz do zawartości

Analiza wykresów profili- jak to ugryźć


Rekomendowane odpowiedzi

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Na Waspie zrobiliśmy kilka modeli. Cięciwy 230-200-150mm. Gorszy był tylko zcieniony na 6% Clark Y. Potem Wasp, potem HN-1033. Jeśli chcesz robić formę i pójść w kompozyt to nie ma sensu rozglądać się za żeberkowymi profilami. W formie i w węglu możesz sobie pozwolić na cienkie profile bo wytrzymałości i sztywności będziesz miał dość !

Tak trochę dawkujesz informacje i nie za bardzo wiadomo co Ci doradzić.

Do szybkości - chyba DP 1,8/7,83. Z powodzeniem stosują go też  do modeli F3B - ale na trochę innych kątach. Końcówki pewnie skręcają lub zmieniają (modyfikują) ugięcie. Jak i ile ? Tego Ci nikt nie zdradzi. Zdradzi - jak już będzie miał inne formy na innym profilu. Zupełnie niezła wydaje się kombinacja profili S-6061-6063 - ale nie potwierdzona w zawodniczych zastosowaniach. Do akrobacji - SB-98 - nie znalazłem lepszych ! Do termiki - w zeszłym sezonie ćwiczyłem Daidalosa 250 na LHK-512 E - bajka ! Ale - 2,5m model do lotu -700g ! Zapomnij o lataniu w ok. 10m/sek. Jak by się zachował po dobalastowaniu - nie miałem okazji sprawdzić, bo ani by tego balastu nie wytrzymał ani nie było go gdzie włożyć. Prof. Lnieniczka opublikował w RCRevue i na swojej stronie Akademe Letectvi - szereg nowych profili, Niektóre wydają się być lepsze niż AG. Trzeba by się pobawić pełną wersją Profili i porównać. Ale ani nie mam Profili a taka zabawa to dla mnie za wysokie progi... Czekam również na opublikowanie najnowszego HN do termiki. Niemcy (Szwajcarzy ?) zrobili bardzo fajny F3J - ale to znów obciążenia rzędu 20-25g/qdm. Nie wiem czy tego oczekujesz ?

- Jurek

Opublikowano

 Prof. Lnieniczka opublikował w RCRevue i na swojej stronie Akademe Letectvi - szereg nowych profili, Niektóre wydają się być lepsze niż AG.

 

 

Mógłbyś dać jakąś linkę ?

Chętnie bym popatrzył.

 

I tego SB 98, bo nie mogę znaleźć.

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

SB - To profile Serga Bartha - francuskiego odpowiednika HQ, HN, czeskiego LHK.... Profile Serga Bartha publikował  francuski  LOOPING.  Akademe Letectvi - spróbuję wkleić. Gdyby mi się nie udało to w Googlach pierwsza podpowiedź - to  "hlavni stranka"...  Większość profili jest na starym serwerze, lata 2008-2012.... Trochę nowych jest na nowym, ale jest link przekierowujący. Miłej lektury !

Żadnych podtekstów - tam jest kopalnia wiedzy podana w przystępny sposób, dla takich laików - jak ja !

- Jurek

Niestety - nie udało się... Brak uprawnień...

Opublikowano

Trochę szczegółów skrzydła, które chciał bym narysować:

skrzydło trapezowe,

Powierzchnia - 109dm2

cięciwa aero - 218,4

wydłużenie - 22,9

Masa modelu jaką zakładam to coś pomiędzy 6 a 9 kg. Zastanawiam się nad zastosowaniem kilku profili w jednym skrzydle, tak aby pracowało ono jak najlepiej. Posiadam profili 2.30B w wersji podstawowej.

Mam pytanie, może banalne :D ale jak odróżnić profile żeberkowe od tych stosowanych w laminatach?

Opublikowano

...

Mam pytanie, może banalne :D ale jak odróżnić profile żeberkowe od tych stosowanych w laminatach?

To nie tak - nie ma podziału na profile  żeberkowe i laminatowe.

O tym jaką technologię zastosujesz decydujesz sam, aczkolwiek trzeba uwzględnić kilka rzeczy:

- istnieje grupa profili wymagająca bardzo dokładnego odwzorowania profilu na całej długości skrzydła - konstrukcyjnie jest to prawie niewykonalne dlatego takie grupy profili stosuje się w konstrukcjach laminatowych najlepiej z  wykorzystaniem form negatywowych

- wszystkie profile o małej grubości będą stwarzały problemy konstrukcyjne - szczególnie przy skrzydłach o dużej rozpiętości  -  związane z uzyskaniem odpowiedniej sztywności skrzydła przy niskiej wadze.

Generalnie trzeba sobie zdawać sprawę z tego iż technologia skrzydła laminatowego umożliwia uzyskanie stosunkowo sztywnej konstrukcji przy rozsądnej i akceptowalnej wadze.

Ale coś za coś - uzyskanie niskich wag modeli skutkuje stosowaniem bardzo drogich materiałów i drogich technologii wykonania.

Często takie skrzydło to specyficzny i zaawansowany technologicznie dźwigar do którego "doczepione" jest poszycie pracujące, ale mimo to stosunkowo lekkie.

Opublikowano

Dzięki za wyjaśnienie. Co do dźwigara to mam już pewien plan jak go wykonać :) Prawdopodobnie zastosuje airex lub rohacell na przekładkę, do tego rowing i tkaninę węglową 163g. Myślę, że jedynym problemem może być uzyskanie odpowiednio cienkiego spływu. Chciałbym aby wyszedł on w granicach 1,5mm.

Opublikowano

Generalnie trzeba sobie zdawać sprawę z tego iż technologia skrzydła laminatowego umożliwia uzyskanie stosunkowo sztywnej konstrukcji przy rozsądnej i akceptowalnej wadze.

 

Trochę nie tak. Wytrzymałe oczywiście, jak najbardziej, sztywne już nie...

 

Większość tego co wcześniej i po tym to prawda.

Opublikowano

Trochę nie tak. Wytrzymałe oczywiście, jak najbardziej, sztywne już nie...

 

Większość tego co wcześniej i po tym to prawda.

Heh

Możemy podyskutować - o ile podasz swoją definicję określenia "wytrzymałe" ;)

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Przepraszam - że się wtrącę... Renart ? Mógłbyś rozwinąć swoją myśl ?

 A co to jest "sztywne". I w tym kontekście - co jest "sztywniejsze" ? Skrzydło balsowe ? Styropian (styrodur),oklejone fornirem, balsą, laminatem szklanym (VB) ? Inna technologia ?

Jeśli mamy dyskutować - dla mnie pod pojęciem sztywności kryje się odporność na skręcanie, wygięcia i inne deformacje. Rozróżniam jeszcze deformacje stałe i chwilowe, z powrotem do stanu wyjściowego, po ustąpieniu działających  sił..... 

- Jurek

Opublikowano

Ja myślę, że w przypadku rozwiązań "modelarskich" o powyższych definicjach możemy rozmawiać tylko "na czuja". Czyli bez sensu. Według mnie szkoda czasu na takie dywagacje, bo nikt nigdy tego nie zmierzy, z braku funduszy. Jesteśmy skazani na opinie "heavy users" licząc na to, że są one uczciwe i niezaburzone personalnymi uprzedzeniami. Co niestety jest bardzo prawdopodobne  :D

Opublikowano

Ja myślę, że w przypadku rozwiązań "modelarskich" o powyższych definicjach możemy rozmawiać tylko "na czuja". Czyli bez sensu

....

Tomasz myślę, że jednak nie do końca masz rację. Wyczynowe modele - o ile nie są liczone, a myślę że są - to z całą pewnością elementy nośne są sprawdzane pod względem możliwości obciążeniowych. Zawsze w lotnictwie - czy to dużym czy małym szuka się kompromisu pomiędzy wagą a szeroko rozumianym współczynnikiem bezpieczeństwa przy zachowaniu optimum założonych właściwości aerodynamicznych. 

Jeśli chodzi o małe lotnictwo to rzecz jasna w wydaniu wyczynowym.

Opublikowano

Przepraszam - że się wtrącę... Renart ? Mógłbyś rozwinąć swoją myśl ?

 

Jeśli mamy dyskutować - dla mnie pod pojęciem sztywności kryje się odporność na skręcanie, wygięcia i inne deformacje. Rozróżniam jeszcze deformacje stałe i chwilowe, z powrotem do stanu wyjściowego, po ustąpieniu działających  sił..... 

- Jurek

 

Jerzy, dokładnie tak, odporność na np. ugięcia.

Czy wyginające się skrzydło laminatowe jest sztywne? nie sądzę. jest wytrzymałe - nie łamie się, to tak, jak najbardziej.

powrót do stanu wyjściowego po ustąpieniu siły to sprężystość / elastyczność, też nie sztywność...

Gość Jerzy Markiton
Opublikowano

Renart ?

- 1. Porównujemy identyczne w obrysie i profilu skrzydła, tylko wykonane innymi technologiami ?

- 2. Czy porównujemy różne skrzydła w różnych technologiach ?

Gdyby w 1 przypadku nastąpiło zmniejszenie sztywności konstrukcji kompozytowej w stosunku do innych technologii to raczej byłbym skłonny stwierdzić, że twórca (wykonawca) takiego skrzydła musi się jeszcze dużo uczyć. Można mieć dostęp do form i najlepszych materiałów kompozytowych - i "zmaścić" totalnie model, który będzie i wiotki (mało sztywny), mało wytrzymały i bardzo ciężki....

Z tego co trzymałem w rękach (konstrukcje kompozytowe) i, lub, latałem tym - ośmielam się mieć inne niż Twoje zdanie. Zaryzykuję stwierdzenie - prawidłowo wykonany kompozyt bije inne znane mi technologie praktycznie pod każdym względem. Cenowym niestety  też !

- Jurek

Opublikowano

Pisałeś , że masz doświadczenie przy pracy z airexem, da się to wycinać gorącym drutem?

Myślałem kiedyś o zrobieniu skrzydła z pełnym rdzeniem z airexu lub podobnego materiału.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.