Jump to content
mmodel

Analiza wykresów profili- jak to ugryźć

Recommended Posts

Witam,

chciałbym aby któryś z kolegów spróbował wytłumaczyć mi i innym wykresy z programów typu "Profili"

załączam przykładowy wykres:

pierwszy:

 

cięciwa płata: 229 mm, prętkość lotu: 45km/h

 

post-797-0-61930900-1422206461_thumb.jpg

 

drugi:

 

cięciwa płata: 73 mm, prętkość lotu: 45km/h

 

post-797-0-38420700-1422206557_thumb.jpg

 

Pozdrawiam

MM

Share this post


Link to post
Share on other sites

Może napisz czego konkretnie nie rozumiesz albo co chciałbyś się dowiedzieć. Wówczas będzie łatwiej odpowiedzieć.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chodzi mi o ogólne przeanalizowanie tych wykresów. Wiem, że Cl to siła nośna, a Cd to opór. Może tak bd prościej. Który profil byś wybrał i dlaczego? Załóżmy, że to ma być model szybowca wielkości około 3-4m o dużej doskonałości.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przedewszystkim musisz się określić, czy skrzydło z klapami, czy bez. I jakie prędkości Cię interesują. Czy skrzydło ma dobrze latać szybko, czy raczej interesuje Cię latanie powoli, kręcenie termiki i zakręty.

 

Profil zielony wypada na wykresach najgorzej. Praktycznie na każdej prędkości ma największy opór. Tylko w bardzo powolnym locie będzie miał przewagę. A przy małych Re, czyli na końcówce skrzydła gwałtowne przeciągnięcie - bardzo nieprzyjemne zjawisko.

Najlepszy wydaje się fioletowy. Najmniejszy opór w szeroki zakresie Cl. Minus tylko taki, że nie wykręca wysokiego Cl, czyli model nie będzie chciał za bardzo zwolnić. Być może można to uratować klapami. Przydałaby się analiza profilu z wychyloną klapą. Albo od razu zakładasz, że nie interesuje Cię powolny lot, bo chcesz latać szybko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki Czarku:) Właśnie czegoś takiego potrzebowałem, teraz już wiem mniej więcej "czego sie czepić"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz, żeby jeszcze zbliżyć się choć trochę do prawdy powinieneś zrobić podobne analizy dla większej i mniejszej prędkości. Rozumiem, że 45km/h to takie założenie "szybszej przelotowej". Czyli okolice Cl=0,4...0,5?

Z klasycznego wzoru na siłę nośną, zakładając przewidywaną masę modelu i powierzchnię skrzydła wylicz prędkość dla Cl=0,1 i dla Cl=1. Co mniej więcej będzie odpowiadało bardzo szybkiemu lotowi i prędkości zbliżonej do minimalnej. Dla tych prędkości policz Re i jeszcze raz zrób analizy profili. Wtedy będziesz wiedział, w jakich okolicach Cl powinieneś patrzeć na danym wykresie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czarku, zrobiłem analizy dla prędkości 30, 45, 55, 65 i 75km/h. Pewnie pasowało by jeszcze zrobić kilka wykresów dla mniejszych prędkości typu 20 i 25km/h? Za obliczenia spróbuje się wziąć jutro bo dzisiaj już jestem zmęczony po pracy.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

Czarku ?

Dla Re - 64 000 - co sugerują kształty charakterystyk ? Te wzrosty oporów ?

Mariusz - co stało się z czarną krzywą (HN-380) ?

- Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Też chciałbym to wiedzieć ;p Prawdopodobnie jakiś błąd, ponieważ na wszystkich wykresach jakie zrobiłem na tym profilu nie został on wykreślony. Co do obliczenia siły nośnej to użyć tego wzoru:

0ae45f85f5362024a34386396cd5a802.png

jest to wzór z wiki... Ale w jaki sposób wyliczyć współczynnik siły nośnej?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

Współczynnik siły nośnej biorę właśnie z takiego wykresu. Patrzę jaki współczynnik jest dla danego kąta natarcia lub na jakim kącie muszę latać, żeby dostać potrzebną siłę nośną. Ale - niech to zweryfikuje Czarek, bo ja tylko taki chłopski filozof jestem...

Pozdrawiam - Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ale w jaki sposób wyliczyć współczynnik siły nośnej?

Współczynnik siły nośnej odczytujemy z biegunowej dla konkretnego profilu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mógłbym Cie prosić o jakiś przykład? Łatwiej mi jest jak wszystko widze" na obrazku" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mariusz,

 

Wejdź na stronke i ściągnij projekty 2 do 4, chyba będzie dokładnie wyjaśnione :)

 

Pozdrawiam

Paweł

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mógłbym Cie prosić o jakiś przykład? Łatwiej mi jest jak wszystko widze" na obrazku" :)

"Obrazki" już sam wkleiłeś - na osiach poziomych masz współczynniki oporu profilowego, a na pionowych współczynniki siły nośnej. Każdy punkt wykresu jest dla konkretnego kąta natarcia profilu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Teraz rozumiem, dziękuje. Paweł dziękuje za artykuły.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Jerzy Markiton

Mariusz - zrozumiałeś to w godzinę ? Jesteś Geniusz !! Chyba skończę tę zabawę w modelarstwo, zdołowałeś mnie....

- Jurek

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zrozumiałem o co chodzi Kojaniemu... Ale chyba niepotrzebnie się tłumacze... I po co ten sarkazm?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dla Re - 64 000 - co sugerują kształty charakterystyk ? Te wzrosty oporów ?

 

Ja myślę, że to efekt zbyt niskiego Re dla tych profili. Typowy problem z profilami na końcówce skrzydeł.

 

 

0ae45f85f5362024a34386396cd5a802.png

jest to wzór z wiki... Ale w jaki sposób wyliczyć współczynnik siły nośnej?

 

Pz- ciężar modelu w [N]

Cz to jest Cl na Twoich wykresach

ro - wstaw 1,22 kg/m3

S - powierzchnia skrzydła w m2

v - prędkość w m/s

 

Więcej nie trzeba, łatwo przekształcić w każdą stronę.

 

Patrzę jaki współczynnik jest dla danego kąta natarcia lub na jakim kącie muszę latać, żeby dostać potrzebną siłę nośną.

Z tymi kątami to nie jest tak prosto ;)

Wykresy generowane w Profili, jak te powyżej, to są obliczenia dla skrzydła o nieskończonym wydłużeniu. Jeżeli uwzględnimy skończone wydłużenie rzeczywistego skrzydła, to się okaże, że uzyskanie takiego samego Cz wymaga większego kąta natarcia. Przeważnie różnica wychodzi koło 1-2st.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Z tymi kątami to nie jest tak prosto ;)

Wykresy generowane w Profili, jak te powyżej, to są obliczenia dla skrzydła o nieskończonym wydłużeniu. Jeżeli uwzględnimy skończone wydłużenie rzeczywistego skrzydła, to się okaże, że uzyskanie takiego samego Cz wymaga większego kąta natarcia. Przeważnie różnica wychodzi koło 1-2st.

W kwestii formalnej: można powiedzieć ze jest to liczone dla skrzydła/płata o nieskończonym wydłużeniu albo .... że są to charakterystyki profilu a nie płata :):)

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

. Ale w jaki sposób wyliczyć współczynnik siły nośnej?

 

 

Współczynnika siły nośnej ( Cz) profilu się nie wylicza.

Odczytuje się go z charakterystyki profilu, ale nie takiej jak pokazana na wykresach w poprzednich postach, tylko z charakterystyki siły nośnej w funkcji  kąta natarcia.

 

To ta pierwsza z lewej na pierwszej fotce. Następne dwie charakterystyki  pokazują jak się dochodzi do biegunowej (to taka jak na wykresach w tym temacie pokazana) , ale dla nas taka charakterystyka bez pokazanych kątów natarcia  jest nieprzydatna.

 

Jak się zna współczynnik oporu profilu Cxp ( drugi wykres na pierwszej fotce, lub odczytane z biegunowej- to trzeci wykres) to można  wyliczyć współczynnik siły oporu Cx dla skrzydła o konkretnym wydłużeniu wg wzorów z drugiej fotki , lambda to wydłużenie skrzydła.

A z tego doskonałość  ( biegunową) skrzydła ( Cz podzielić przez Cx skrzydła). Oczywiście dla konkretnego kąta natarcia i liczby Re, ale to już wynika z tych charakterystyk.

post-5038-0-89854000-1423311336_thumb.jpg

post-5038-0-99624400-1423311351_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.