Skocz do zawartości

ToTo-9


Motylasty

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dalsze przy kadłubie struganie.

Przód kadłuba, czyli owiewka silnika będzie laminatowa. W związku z powyższym zrobiłem ze styroduru wzornik przodu.

 

 

toto9017.jpg

 

Po oszlifowaniu i oklejeniu wzornika taśmą klejąca wylaminowałem przód trzema wartstwami tkaniny. Po zdjęciu go z kadłuba nastąpił procesz szlifowania i szpachlowania.

Przód wygląda po tej obróbce tak.

 

toto9018.jpg

 

Wstępne dopasowanie napędu dało natomiast takowy obraz.

 

toto9019.jpg

 

CDN.

  • Odpowiedzi 88
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Mechanizm wychyłu statecznika poziomego.

W warstwie przemyśleń czysto teoretycznych zrodziła się u mnie koncepcja budowy owegoż ustrojstwa. Cała konstrukcja deprymowana była pewnymi przesłankami by nie powiedzieć wręcz wytycznymi.

Owoż mechanizm ów powinien spełnić założenia w treści nstępujące :

- lekka budowa

- prostota budowy

- budowa z materiałów ogólnie dostępnych

- zastosowanie narzędzi prostych i prymitywnych

- mozliwość demontażu

- możliwość w przypadku "cyrkla, kreta i innego wypadku" prostej wymiany samego statecznika bez zbędnych komplikacji.

 

Po tak dobranych wytycznych i zerknięciu co też mam w swych zasobach przystapiłem do pracy.

Do budowy mechanizmu zastosowałem następujące materiały :

- kawałek płytki laminatowej

- kawałek zewnętrznej ( pomarańczowej ) części bowdena

- paru śrubek o gwincie 2 mm i takoż odpowiednich nakrętek

- kawałki kostki montażowej

 

Z laminatu wyciąłem podstawę łacznika, wyażurowałem ją, z kostek montażowych odciąłem cztery potrzebne mi kawałeczki.

W kostki wkręciłem cztery śrubki bacząc na to by śrubki te tylko "złapały" kostkę.

Śrubki przylutowałem do kostek przy pomocy kwasu i odciąłem łby.

 

Otwory wewnętrzne kostek przeszlifowałęm okrągłym iglakiem, tak by mieścił się w nich bez problemu bowden.

 

toto9020.jpg

 

Zmontowałem mechanizm.

 

toto9021.jpg

 

Założyłem mechanizm na statecznik pionowy.

 

toto9022.jpg

 

Dokręciłm po uprzednim nawierceniu otworów statecznik.

 

toto9023.jpg

 

toto9024.jpg

 

mechanizm działa bardzo lekko, bez jakichkolwiek zacięć, a całą konstrukcja jest bardzo sztywna.

Jedyna rzecz jaka nie podoba mi się w tej konstrukcji to fakt iż wszystkie "bebechy" widać na wierzchu. Radą na to będzie zrobienie z "laminaty" gustownej osłony.

 

Waga mechanizmu - 10 g.

 

CDN

Opublikowano

Czołem Tomek

Bardzo ładny model się szykuje. Od dawna podziwiam Twoją pomysłowość i staranność w budowie modeli, a także wartość artystyczną wstawianych zdjęć (bez jajek, czyli mówię całkiem serio). Ale dość tego cukru/miodu teraz co mnie się rzuciło na oczy; czy nie lepiej by było, aby orczyk do sterowania st poziomym był do niego prostopadły? Bo w tym układzie jaki zrobiłeś aby pociągnąć ster "na wznoszenie " będą potrzebne spore siły - serwo bądzie miało ciężkie życie. Ewentualnie orczyk mógłby się pokrywać z płaszczyzną steru rozwiązanie dosyć proste, tylko w praktyce mogą powstawac drgania...tak sobie myśle. O tych drganiach i pracy steru wysokości przy wyższych prędkościach to sobie wogóle nie myślę dobrze bo ten ster może być przekompensowany tzn że powtót z max wychleń może być trudny. Myślałeś kiedyś o tym?

Opublikowano

Tomku sporo racji jest w tym co mówisz ale....

Właśnie zawsze jest małe ale. Przy tych rozmiarach modelu musiałbym zastsować przekładnie , która ruch poziomy bowdena zamieniłaby w pionowy, co niewątpliwie skomplikowałoby całość. Zakrzywienie zaś bowdena pod kątem 90 stopni znacznie podwyższyłoby jego opory, promień krzywizny musiałby wynosić jakieś 4-5 cm.

 

Rozpatrywałem też zastosowanie zamiast tradycyjnego bowdena, wstawienia w pancerz linki stalowej ( rowerowej hamulcowej), w tym przypadku miałbym możliwość zgiecia tego wszystkiego pod kątem 90 stopni, ale wystąpiłby dużo większy przyrost ciężaru.

Tak że wydaje mi się że uzyskałem pewien kompromis w tym co zrobiłem.

Opublikowano

No tak linka rowerowa bylaby 4-5 razy cięższa nigdy tego nie sprawdzałem ale sądząc po różnicy pól przekroju to coś w tym stylu by wyszło. Jest jeszcze możliwość dolutowania końcówki z linki do bowdena, ale to już patent na jakieś Toto o dwucyfrowym numerze.

Opublikowano

Kadłub modelu obecnie poddany jest procesowi "wykańczania".

Zastanawiałem się nad ofoliowaniem, pokryciem japonką etc.

Poprzestanę chyba na kilkukrotnym procesie pokrycia lakierem bezbarwnym ( kaponem ) i szlifowania, a później na to podkład i kolorowy MOTIP.

Opublikowano
Właśnie zawsze jest małe ale. Przy tych rozmiarach modelu musiałbym zastsować przekładnie ,

 

Niekoniecznie.Wystarczy poprowadzic bowden po 2 stronie ukladu czyli blizej krawedzi splywu a nie po natarciu..

ale to juz wymaga budowy innego statecznika pionowego i radykalnych przerobek.

Co do linek to zerknij TU

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Heniu skarbie Ty mój jedyny :) Suche to juz będzie za ok 3 godziny, musi wyschnąć bo malowałem w pracy :). Tak, tak są tacy co niedzielę w pracy spędzaja.

Opublikowano
Heniu skarbie Ty mój jedyny :) Suche to juz będzie za ok 3 godziny, musi wyschnąć bo malowałem w pracy :). Tak, tak są tacy co niedzielę w pracy spędzaja.

 

Oj. To chyba ta praca nie taka zła, skoro można modelik zbudować... :mrgreen:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.