Skocz do zawartości

Energia kreta


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Wiem, że jest lato i latać trzeba, ale niestety nie zawsze można. W związku z powyższym, przed sezonem konstrukcyjno - garażowym mam pytanie:

 

Jak (w sensie funkcji) wpływa zwiększenie masy modelu na energię kraksy?

 

E=(mV^2)/2

 

nie mogę znaleźć wzoru na zależność prędkości od masy. Wiem, że wraz ze wzrostem obciążenia powierzchni nośnej wzrasta prędkość. Natomiast w jakiej funkcji?

Opublikowano

Czy chodzi o zwykłe przekształcenie? V=pierwiastek(2E/m) oraz 2E/m=V^2 Będzie to (chyba) funkcja kwadratowa, gdzie szybkość jest odwrotnie proporcjonalna do masy (masa rośnie to szybkość maleje do kwadratu i na odwrót)

Opublikowano

Nie, poszukuję drugiego elementu, czyli zależności V od m dla modelu latającego. 

 

przykład:

 

Model o masie 1kg ma prędkość startu 30km/h, Jaką prędkość startu będzie miał po dociążeniu do 1,5kg?

 

TeBe - Tak można wywnioskować. Ale raczej interesuje mnie, czy dołożenie masy na wzmocnienia nie spowoduje większych problemów. Jest obecnie kilka wątków n/t oklejania modeli depronowych.

Opublikowano

Wzór na kreta... hmmmm :)

 

Bartku, nie zaprzątaj sobie głowy wyliczeniami. Bierz model w łapę, śmigaj na lotnisko i lataj. Kret będzie ubity czy go przeliczysz, czy też nie :)

  • Lubię to 2
Opublikowano

Im lżejszy model, im mniejsze obciążenie skrzydłą tym szkody mniejsze. Kiedyś zrobiłem kraksę Migusiem, bo się coś rozbindował. Poszedł pionowo w ziemię z 4 metrów.

Dla przypomnienia wygląda tak

DSCF7672.JPG

Przód to delikatna rura z depronu 3mm.

Nic nie pękło a i nie specjalnie się pogięło. Wygładziłem ręką i to na tyle z naprawy po krecie.

 

Nie oklelajam modeli depronowych papierem, choć mam taki jeden, jest nim Bronco. Uważam, że nie ma sensu ze względów wytrzymałościowych oklejać depron czymkolwiek. Co innego aby poprawić żywotność i efekt wizualny.

Niektóre modele mam podklejone od spodu aby poprawić poślizg na trawie i nieco zabezpieczyć przed takim lądowaniem brzuch samolotu. Ale to faktycznie nieco. Modele depronowe, które lądują na kołach nie wymagają wg mnie i tego.

To tylko kwestie wizualne mają znaczenie w tym wypadku.

 

Oklejanie wzmacnianie, robienie betonowego modelu to jest błędne koło. Dodanie wzmocnienia, dodaje też masę, zwiększa obciążenie i prędkość minimalną. W konsekwencji większa energia do rozproszenia przy krecie, więc dodatkowe wzmocnienia i koło się zamyka. Największa trudność to wiedzieć kiedy się zatrzymać. ;)

 

PS. Mam wiedzę i doświadczenie w budowie depronowców około 1-1.5m o wadze do około 1kg, być może w większej skali jest inaczej.

Opublikowano

Znasz moze mnożenie na krzyż? Tak jak napisałeś, model o masie 1kg potrzebuje 30km/h. Jaka prędkość przy 1.5kg? 1kg=30km/h 1.5kg=z 1*x=30*1.5, x=45km/h. Tak w przykładzie. Musisz znać tylko prędkość modelu i wagę.

Opublikowano

Pod warunkiem, że zależność "lotność a masa" jest liniowa. Jakby tak było, to wówczas zależność masa a energia będzie funkcją kwadratową. 

 

Robert, właśnie o to chodzi. Jeżeli Twój model byłby oklejony ciężką folią, to byłby mocniejszy, czy z powodu wzrostu masy i prędkości słabszy? :D

Opublikowano

Energia to iloczyn predkosci w kwadracie i masy, model ktory ciezko okleisz a w momencie uderzenia o ziemie bedzie mial taka sama predkosc, zgromadzi tej energii wiecej wiec kretowana konstrukcja wiecej jej bedzie musiala rozproszyc. Czytaj czym ciezszy model tym wieksze zniszczenia.

W modelarstwie jest jeszcze jeden fenomen; lekkie modele trudno zmusic do szybkiego latania. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

W modelarstwie jest jeszcze jeden fenomen; lekkie modele trudno zmusic do szybkiego latania. 

Słuszne spostrzeżenie. Ja tam lubię okleić depron papierem na wikol albo podkleić taśmą od spodu. Chodzi mi głownie o uszkodzenia od twardych badyli, krzaków, ale też o zwiększenie sztywności. Podklejony depron ciężko złamać. Nie podklejony strzela jak zapałka. 

  • Lubię to 1
Opublikowano

W ogóle ta dyskusja to jest taka bardzo akademicka. Wytrzymałość samolotu, materiały, rozwiązania itp... liczy się pod kątem sił działających w locie, a nie w czasie kreta. To nie samochód ze strefami zgniotu.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Ja wiem, że jest gorąco, ale proszę o przeczytanie 1 go posta. 

 

poszukuję 

 

zależności prędkości modelu od obciążenia powierzchni nośnej (wzór, ew kształt przebiegu funkcji)

Opublikowano

goraco jest wiec i pytanie blizej niejasne, o jakiej predkosci mowisz? maksymalnej, minimalnej?

 

co do projektowania pod kreta to mozna by i tym cos zrobic; w f1 przy kraksie odpadaja wszystkie zewnetrzne elementy (kola, polosie, zawieszenie) co rozprasza energie w kontrolowany sposob. U ciebie Robert te wszystkie dodatki pod samolotem maja podobna funkcje. No i ich zniszczenie daje sie latwo uzupelnic.

Opublikowano

He he - to w tym roku pewnie będziesz miał okazję zapoznać się ze wzmacnianiem styroduru szkłem i poliwęglanem komorowym w spalinie i zobaczysz, że przede wszystkim lekkie potrafi szybko latać.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.