bart07 Opublikowano 6 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2015 Wiem, że jest lato i latać trzeba, ale niestety nie zawsze można. W związku z powyższym, przed sezonem konstrukcyjno - garażowym mam pytanie: Jak (w sensie funkcji) wpływa zwiększenie masy modelu na energię kraksy? E=(mV^2)/2 nie mogę znaleźć wzoru na zależność prędkości od masy. Wiem, że wraz ze wzrostem obciążenia powierzchni nośnej wzrasta prędkość. Natomiast w jakiej funkcji? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
TeBe Opublikowano 6 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2015 Ale pytasz się jak zrobić najbardziej epicką kraksę? 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Mozart Opublikowano 6 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2015 Czy chodzi o zwykłe przekształcenie? V=pierwiastek(2E/m) oraz 2E/m=V^2 Będzie to (chyba) funkcja kwadratowa, gdzie szybkość jest odwrotnie proporcjonalna do masy (masa rośnie to szybkość maleje do kwadratu i na odwrót) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 6 Lipca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2015 Nie, poszukuję drugiego elementu, czyli zależności V od m dla modelu latającego. przykład: Model o masie 1kg ma prędkość startu 30km/h, Jaką prędkość startu będzie miał po dociążeniu do 1,5kg? TeBe - Tak można wywnioskować. Ale raczej interesuje mnie, czy dołożenie masy na wzmocnienia nie spowoduje większych problemów. Jest obecnie kilka wątków n/t oklejania modeli depronowych. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Zycior Opublikowano 6 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 6 Lipca 2015 Wzór na kreta... hmmmm Bartku, nie zaprzątaj sobie głowy wyliczeniami. Bierz model w łapę, śmigaj na lotnisko i lataj. Kret będzie ubity czy go przeliczysz, czy też nie 2 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Im lżejszy model, im mniejsze obciążenie skrzydłą tym szkody mniejsze. Kiedyś zrobiłem kraksę Migusiem, bo się coś rozbindował. Poszedł pionowo w ziemię z 4 metrów. Dla przypomnienia wygląda tak Przód to delikatna rura z depronu 3mm. Nic nie pękło a i nie specjalnie się pogięło. Wygładziłem ręką i to na tyle z naprawy po krecie. Nie oklelajam modeli depronowych papierem, choć mam taki jeden, jest nim Bronco. Uważam, że nie ma sensu ze względów wytrzymałościowych oklejać depron czymkolwiek. Co innego aby poprawić żywotność i efekt wizualny. Niektóre modele mam podklejone od spodu aby poprawić poślizg na trawie i nieco zabezpieczyć przed takim lądowaniem brzuch samolotu. Ale to faktycznie nieco. Modele depronowe, które lądują na kołach nie wymagają wg mnie i tego. To tylko kwestie wizualne mają znaczenie w tym wypadku. Oklejanie wzmacnianie, robienie betonowego modelu to jest błędne koło. Dodanie wzmocnienia, dodaje też masę, zwiększa obciążenie i prędkość minimalną. W konsekwencji większa energia do rozproszenia przy krecie, więc dodatkowe wzmocnienia i koło się zamyka. Największa trudność to wiedzieć kiedy się zatrzymać. PS. Mam wiedzę i doświadczenie w budowie depronowców około 1-1.5m o wadze do około 1kg, być może w większej skali jest inaczej. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Marcin K. Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Znasz moze mnożenie na krzyż? Tak jak napisałeś, model o masie 1kg potrzebuje 30km/h. Jaka prędkość przy 1.5kg? 1kg=30km/h 1.5kg=z 1*x=30*1.5, x=45km/h. Tak w przykładzie. Musisz znać tylko prędkość modelu i wagę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 7 Lipca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Pod warunkiem, że zależność "lotność a masa" jest liniowa. Jakby tak było, to wówczas zależność masa a energia będzie funkcją kwadratową. Robert, właśnie o to chodzi. Jeżeli Twój model byłby oklejony ciężką folią, to byłby mocniejszy, czy z powodu wzrostu masy i prędkości słabszy? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Mocniejszy przy tych 30km/h, ale kraksa będzie bardziej efektowana bo w rzeczywistości prędkość i energia uderzenia wzrośnie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Energia to iloczyn predkosci w kwadracie i masy, model ktory ciezko okleisz a w momencie uderzenia o ziemie bedzie mial taka sama predkosc, zgromadzi tej energii wiecej wiec kretowana konstrukcja wiecej jej bedzie musiala rozproszyc. Czytaj czym ciezszy model tym wieksze zniszczenia. W modelarstwie jest jeszcze jeden fenomen; lekkie modele trudno zmusic do szybkiego latania. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Donaro Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 W modelarstwie jest jeszcze jeden fenomen; lekkie modele trudno zmusic do szybkiego latania. Słuszne spostrzeżenie. Ja tam lubię okleić depron papierem na wikol albo podkleić taśmą od spodu. Chodzi mi głownie o uszkodzenia od twardych badyli, krzaków, ale też o zwiększenie sztywności. Podklejony depron ciężko złamać. Nie podklejony strzela jak zapałka. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 W ogóle ta dyskusja to jest taka bardzo akademicka. Wytrzymałość samolotu, materiały, rozwiązania itp... liczy się pod kątem sił działających w locie, a nie w czasie kreta. To nie samochód ze strefami zgniotu. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 7 Lipca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Ja wiem, że jest gorąco, ale proszę o przeczytanie 1 go posta. poszukuję zależności prędkości modelu od obciążenia powierzchni nośnej (wzór, ew kształt przebiegu funkcji) Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 W domyśle zakładasz, że profil jest wielkością stałą, jak mniemam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 goraco jest wiec i pytanie blizej niejasne, o jakiej predkosci mowisz? maksymalnej, minimalnej? co do projektowania pod kreta to mozna by i tym cos zrobic; w f1 przy kraksie odpadaja wszystkie zewnetrzne elementy (kola, polosie, zawieszenie) co rozprasza energie w kontrolowany sposob. U ciebie Robert te wszystkie dodatki pod samolotem maja podobna funkcje. No i ich zniszczenie daje sie latwo uzupelnic. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 7 Lipca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Przyjmijmy, że o prędkości przeciągnięcia. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 taka krzywa nazywa sie chyba biegunowym wykresem predkosci i na forum bylo juz troche na ten temat: http://pfmrc.eu/index.php?/topic/25663-charakterystyki-profili/ Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Bartosz - wybierz się tutaj a dowiesz się wszystkiego o kretach i nie tylko. Masz pewnie rzut beretem. Pooglądasz wzmocnienia, popytasz, zobaczysz energię kreta od kuchni i jej efekty. http://www.aircombat.pl/ACES/forum/viewtopic.php?p=13071#13071 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
bart07 Opublikowano 7 Lipca 2015 Autor Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 Byłem w zeszłym roku sędzią liniowym na kilku lotach. Rzadko kiedy bywam tak wystraszony 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzej_t Opublikowano 7 Lipca 2015 Udostępnij Opublikowano 7 Lipca 2015 He he - to w tym roku pewnie będziesz miał okazję zapoznać się ze wzmacnianiem styroduru szkłem i poliwęglanem komorowym w spalinie i zobaczysz, że przede wszystkim lekkie potrafi szybko latać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi