Skocz do zawartości

F3j/m laminat


o.patrykmodelarz

Rekomendowane odpowiedzi

Tak na początek to biorę się w garść przestaje zadawać durne pytania a zamiast nich wprowadzam profesjonalizm

 

Chcę zbudować model f3j/m klasa wszystkim znana.

Następującą techniką

 Rdzenie wyciąć z pianki a następnie za laminować tkaniną szklaną wzmacniając płaskownikami węglowymi, rowlingiem i tkaniną węglową

 

Przejmy do szczegółów 

 

Skrzydła 

 

Rozpiętość 1500

Rozpiętość centropłata 750

Cięciwa na centropłacie to 210

Profil centropłatu to  S 3024 9.84%

Rozpiętość ucha to 375

Cięciwa końca ucha to 120

Profil Ucha to  s 3025 9,38%

 

post-15379-0-85863600-1441814129_thumb.jpg

 

 

Na środku centropłata mam zamiar dać włókno węglowe na wzmocnienie, jako dźwigar mam zamiar wkleić 3 płaskowniki węglowe na stojąco tak aby zachodziły jak na rysunku poniżej. Natarcie wzmocnie Rowlingiem 

 

Stateczniki to podobnie tylko że płaskowniki wkleje na poziomo a włóknem węglowym wzmocnie tylko środkową część statecznika poziomego

 

post-15379-0-79347200-1441813864_thumb.jpg

 

Kadłub 

Długość 750

Natarcie skrzydła w odległości 200

Płoza szklana wzmacniana włóknem węglowym 

Belka szklana wzmocniona delikatnie Rowlingiem

 

 

 

 

Budowę zaczynam wkrótce

 

 

Pozdrawiam

 

 

 

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Przejmy do szczegółów 

Patryk skoro przedstawiasz szczegóły to jak to pytasz o długość odpowiednią kadłuba ??

Chyba miałeś jakieś wytyczne,plan,program czy tak strzeliłeś i już

Jeśli to co przedstawiłeś to radosna twórczość ,bez jakiegokolwiek przemyślenia to z takim podejściem marny to początek....

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie nic nie strzelałem Bardzo dużo na tym myślałem 

 

Jeśli chodzi o długość kadłuba inspirowałem się na F1A

A o technikę wykonania to dlg.

Raczej profilów na skrzydło nie mogłem strzelić  ;) a z znalezieniem najlepszego profilu to miałem doży problem i długi czas szukania na necie  :(

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

no troche moja wina - przeczytałem F3J i od razu założyłem że to model o rozpiętości ponad 3m - dwa razy 1500mm i centropłat. Czyli jak to bywa ponad 3,7m. Na rysunki techniczne nie zwróciłem uwagi. Oczywiście nie ma żadnych ograniczeń co do minimalnej rozpiętości w tych klasach (tylko znaczące jest minimalne 12g/dm2), ale konkurencyjność takiego modelu będzie żadna. Więc nie lepiej nazwać go małym szybowcem termicznym?

To pewnie ten model będzie miał tyle wspólnego z F3J co maluch z rajdówką. Szkoda że nazwy klas F3J/F5J są mocno nadużywane...

i czemu dwa takie same wątki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk, jako że troszkę modeli zaprojektowanych mam za sobą to pozwolę sobie wtrącić swoje 3 grosze.

Skrzydło zrobiłbym tak:

post-225-0-04946400-1441828246_thumb.png

Mniejsza cięciwa centropłata poprawi osiągi modelu. Kolejne usprawnienie to zastosowanie profili AG35 na centropłacie i AG37 na końcówce z zwichrzeniem geometrycznym 1 stopień.

Dźwigar z płaskownika leżącego na płasko. Dźwigar na centropłacie musi być z jednego kawałka. Jeżeli chcesz mocować skrzydło na śruby to musisz wcześniej w rdzenie wkleić klocki balsowe.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F3j/m to klasa stworzona na potrzeby  MP juniorów młodszych. Są to modele sterowane tylko ogonem bez mechanizacji skrzydła oraz ograniczeniem rozpiętości do 2m.

Niestety płaskowniki na "sztorc" nie wystarczą, tym bardziej 3 płaskowniki... Jeśli chcesz tym strzelać z holu należałoby zastosować dźwigar z wypełnieniem balsowym, który będzie wklejony uprzednio w wycięte miejsce w rdzeniu lub wkleć dwa płaskowniki w rowki w rdzeniu (mniejsza wytrzymałość)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

cZyNo

Ma to być model na podwórkowe zawody i na tym modelu też chciałbym się nauczyć laminować nie oczekuje od tego modelu bicia rekordów , Max rozp. w tej klasie to 2m.

 

Aha sprawę dźwigarów mam załatwioną i porządny plan skrzydła w sumie tak to muszę jeszcze zrobić maszynę do wycinania styropianu i znałeś odpowiedni materiał na rdzeń.

Czy jest inny materiał godny polecenia na rdzeń oprócz epp?

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryk, nie lepiej zacząć od prostszych, drewnianych konstrukcji? Ewentualnie, jeśli nie skrzydło z żeberek, to styro-balsa? Kadłub też będzie Ci lepiej zrobić z balsy. Będzie o wiele łatwiejszy w naprawach.

 

Masz już jakieś doświadczenie w kompozytach? Wsparcie innych, bardziej doświadczonych modelarzy mieszkających niedaleko? Możliwość wykorzystania pompy próżniowej?

 

Dobierając wymiary szybowca RC nie patrz na F1A. Lepiej wzoruj się na modelach zdalnie sterowanych np. Art Hobby. Na ich stronie znajdziesz ładne plany z wymiarami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Kolejne usprawnienie to zastosowanie profili AG35 na centropłacie i AG37 na końcówce z zwichrzeniem geometrycznym 1 stopień.

 

Trochę się przyczepię a trochę zapytam, bo przecie mogę nie mieć racji: po co zwichrzenie geometryczne??? Część zwichrzona będzie pracować na mniejszym kącie natarcia, tym samym generując mniejszą siłę nośną. Po co pozbawiać się kawałka skrzydła w i tak niedużym modelu? To samo można osiągnąć stosując zwichrzenie aerodynamiczne, czyli zastosować profil bardziej dwuwypukły. Zwichrzenie geometryczne ma sens w dużych szybowcach/ modelach, gdzie płaty bardzo się wyginają/ pracują. Pomijając że korek można powstrzymać lotką i kierunkiem. :)

Tak myślę. Ale jeśli nie mam racji, proszę o postawienie mnie do pionu.

Aha, czy nie ma lepszych profili od AG? Może coś z rodziny S/ SD?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.