Jump to content
Kropka

PZL 37 w 3D

Recommended Posts

UUUU Tomek - długo czekałeś z tym wpisem ;)

 

Agnieszko - Babcia "Ju" była super także Łosio też pewnie oczaruje modelarzy. Siadam na widowni koło Tomka ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tomek, a w jakim programie pracowałeś nad swym modelem?

Wasze oczekiwania mnie zestresowały. Nie wiem, czy będzie to doprawcowany model, póki co staram się korzystać z posiadanych planów i dochować im wierności. Poniżej obrazki ze stanem na dziś. W najbliższym planie jest skrzydło, z czym wiąże się sporo zabawy i pracy koncepcyjnej nad siatką -- jest sporo różnych otworów, które należy uwzględnić w siatce.

post-17249-0-47457400-1451987930_thumb.jpg

post-17249-0-23881800-1451987932_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witam !

 Patrząc z podziwem na poprzednią pracę  jest nadzieja ,a raczej pewność! że źle nie będzie ( chyba robimy coś bo lubimy a nie musimy ;) ) .Więc niema się co stresować ! Ciekaw jestem jaki program wybrać by robić coś podobnego? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

3D Max Studio, Cinema 4D, Maya, Blender. Ten ostatni jest najlepszy : ] ponieważ ma największą społeczność udzielającą wsparcia, jest gratisowy oraz jest tak przepastny w możliwościach, że podejrzewam iż został nam podarowany przez kosmitów!

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

......jest gratisowy oraz jest tak przepastny w możliwościach, że podejrzewam iż został nam podarowany przez kosmitów!

 

świetne stwierdzenie, wow prawie jak moja żona  :wub:

 

 

oczywiście kibicuję w modelowaniu łosia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Wasze oczekiwania mnie zestresowały. Nie wiem, czy będzie to doprawcowany model, póki co staram się korzystać z posiadanych planów i dochować im wierności. 

...

Nie wiem jak Ty reagujesz, ale odrobina stresu bywa motywująca :) a o to czy będzie to dopracowany projekt to po poprzednim wątpliwości żadnych nie mam.

Jestem naprawdę pod ogromnym wrażeniem Twojej pracy, teraz będzie trochę szowinistycznie  :), ponieważ kobiety miewają problemy z wyobraźnią przestrzenną. Ty jesteś tego dobitnym zaprzeczeniem. :)

 

Panowie proszę się posunąć na tej ławce bo i ja chciałbym się przysiąść.

Share this post


Link to post
Share on other sites

3dmax w czasach kiedy wszystkie programy były darmowe :)

pewnie teraz też bym czasami coś narysował,ale już na oryginał mnie nie stać a piractwa nie uprawiam i nie popieram.

Wszystkie programy i gry mam legalne.

Dobrze ,że ławka pojemna ,bo będziesz miała wielu kibiców.

Raz ,że masz talent.

Dwa, że samolot dla nas polskich modelarzy niecodzienny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A nie myślałaś aby te modele "ufizycznić" i ulotnić w taki sposób aby mogły trafić do symulatorów jak np. Microsoft Flight Simulator X? Siedzę tylko w Blenderze i nikłe mam pojęcie o reszcie bardziej zaawansowanych zagadnień ale gdyby tak gotowy model przesłać komuś, kto się tym zajmuje (a są tacy ludzie i po prostu robią modele do symulatorów jako dodatki) i dogadać się to nie dość, że zrobiłabyś model to w dodatku samo dzieło można by wykorzystać i trafiłoby zapewne do wielu tysięcy osób. Te modele są chyba na tyle dobre (ba, na pewno są), że wystarczyłoby je teraz przyszykować pod symulator (kokpit, stery, mechanika itp.) i po sprawie. Nie wiem tylko czy tak wykonuje się modele, które mają latać ... może do tego jest inne oprogramowanie. Podsuwam tylko pomysł.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Modele do znakomitego X plane 10, a przynajmniej część z nich robione są w Blenderze.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odnośnie wykorzystania obiektów w symulatorach komputerowych... Obiekt powinien być modelowany i teksturowany, z wiedzą o jego docelowym zastosowaniu. Inaczej robi się obiekt, który docelowo ma być zaprezentowany w postaci stacjonarnych obrazków (renderów) i jak najwierniej ma przedstawiać swój pierwowzrór z rzeczywistego świata. Inaczej wykonuje się pod druk 3D. No i jeszcze inaczej będzie wykonany model, którego miejscem przeznaczenia jest jakiś silnik renderujący w czasie rzeczywistym (np. symulator lotów).

Obiekty do tego ostatniego zastosowania, mają uproszczoną siatkę; niektóre części wykonane są w postaci tekstur udających jakiś obiekt; drobne zmiany geometrii typu gwinty, rowki, wypukłości i wklęsłości na powierzchni -- wykonuje się tak zwanymi normal mapami. Robi się cały szerego najróżniejszych optymalizacji.

Optymalizację wykonuję także i ja. Dla przykładu, silnik w zrobionym przeze mnie Junkersie, ma 74 tysiące punktów (verteksów). Można go obejrzeć w 3D na Sketchfabie pod adresem: https://skfb.ly/HZMI

Natomiast sam samolot, osadziłam w silniku renderującym Sketchfaba, de fakto bez silników lecz z płaską teksturą imitującą wszystkie dziewięć zespołów silnika. Efekt można obejrzeć pod adresem: https://skfb.ly/IJIw

Na temat optymalizacji zarówno samego mesha jak i tekstur, znaleźć można bardzo wiele informacji w sieci, dotyczących zarówno matematycznych podstaw optymalizacji, jak i praktycznych zaleceń.

 

No i teraz, wracając do konkretnego modelu PZL 37. Około 1,5 roku temu, wykonałam już jeden model tego samolotu. Na etapie modelowania przyjęłam założenie, że będzie on dość uproszczonym modelem. Założenie to nie wynikało z jego docelowego zastosowania, lecz z mojego stanu wiedzy 1,5 roku temu, na temat modelowania :) Dla przykładu, otwory na bomby znajdujące się na dolnej części skrzydeł i kadłuba, były to narysowane obrazki. Załączam tę grafikę.

Obecnie, planuję wykonać dokładniejszy model, w którym na przykład będą wymodelowane luki bombowe. Ten model będzie mieć za dużą ilość verteksów, na obecne wymagania silników renderujących w czasie rzeczywistym. Naturalnie, wymagania takie zmieniają się z upływem czasu. Trzydzieści lat temu, obiekt w grze składał się z kilku pikseli. Obecnie, są to meshe o "ciężarze" kilkudziesięciu tysięcy verteksów. Tak że, prędzej czy później, "ciężar" mesha przewidzianego do gry, zrówna się z "ciężarem" mesha przewidzianego do renderowania w formie stacjonarnych obrazków.

 

Konkludując, nie sądze by wykonywany model, nadawał się do aktualnych symulatorów. No chyba że w jednostkach wojskowych znajduje się coś o czym nie wiem (co jest najpewniej prawdą i faktem), i to coś bez problemu  "skonsumowałoby" mesha, z którym aktualne silniki gier miałyby mniej lub bardziej poważny problem.

post-17249-0-02901400-1452081465_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

To wszystko prawda o tych uproszczeniach. Na wszelki wypadek załączam link do strony jednego z niezależnych twórców modeli samolotów do xplane 10. Cześć z nich mam, są świetnie wykonane i z tego co czytałem, autorzy wykorzystują blendera.

 

http://www.aerobask.com/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na obrazku "komory bombowe 1 PZL 37B.jpg", zaznaczyłam jedną z komór w kadłubie. Mam niejasność odnośnie klap przy tej komorze -- otwierają się one w płaszczyźnie pionowej (coś w stylu windy) czy może tak jak na rysunku oznaczonym cyfrą 3, oś obrotu znajduje się mniej więcej w osi symetrii kadłuba. Czy ktoś z Was, ma może wiedzę na ten temat?

post-17249-0-69692900-1452163596_thumb.jpg

post-17249-0-01232000-1452163597_thumb.jpg

post-17249-0-30550100-1452163597_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

I jeszcze odnośnie tej samej komory, zaznaczonej w poprzednim poście na obrazku numer 1.

Czy otwór ten, przykrywają dwie klapki czy jedna?! Jakoś nie mogę tego rozpracować.

post-17249-0-74971700-1452169722_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

1. Drzwi podkadłubowej komory bombowej ("klapy" :) ):

Samolot posiadał dwie podkadłubowe komory bombowe, z której każda wyposażona była w dwusekcyjne drzwi: jedna sekcja otwierała się względem osi obrotu umieszczonej na dolnej podłużnicy kadłuba a druga względem osi umieszczonej tuż przy przejściu skrzydło kadłub. Jest to dobrze widoczne na foto jednej komory samolotu zaadaptowanej do pomieszczenia dodatkowego zbiornika z paliwem, które zamieszczam.

2."Klapki" są dwie z osią obrotu w pobliżu dolnej podłużnicy kadłuba.

post-6507-0-39865400-1452171530_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Odniosłeś się do komory, która na ilustracji pierwszej z mojego dzisiejszego listu z godziny 11:49, oznaczona jest cyframi: 32.
Pytam natomiast o inną komorę, znajdującą się bezpośrednio za tą, o której mówisz. Oznaczyłam ją na pierwszej ilustracji, różowym kólkiem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.