Jump to content

Silne zakłócenia od silnika benzynowego


hellios81
 Share

Recommended Posts

Witam serdecznie

 

Szukam pomocy w zlokalizowaniu źródła zakłóceń w moim modelu. Podaję konfigurację

 

samolot YAK 54 z Seagulla

 

- silnik RCGF 20ccm + układ zapłonowy CDI Pegasus

- zasilanie zapłonu pakiet 4,8V Nimh zamontowany na dziobie modelu

- odbiornik Hitec Optima 7  - zamontowany daleko na ogonie

- aparatura Hitec Eclipse 2,4 Ghz

- zasilanie serw pakiet LiFe 6,6 V 2S

- włącznik zasilnia podwójny dla obu obwodów post-20333-0-08310000-1492287299.jpg

 

 Opis problemu

 

Samolot na glebie zachowuje się poprawnie, czasami tylko jakieś serwo zadrży, zdarzyło się też, że na apce pokazała się niebieska dioda, która chyba oznacza, że aparatura przestała się komunikować z odbiornikiem, ale szybko wszystko wracało do normy. Wykonałem modelem kilka udanych lotów, aż tu nagle podczas jednego niskiego przelotu blisko ode mnie samolot wykonał kilka nieprzewidywalnych wahnięć. Szybko wylądowałem i zacząłem dumać.

 

Podjęte działania:

 

- wymiana popychacza gazu na bowden o budowie drut, koszulka z tworzywa (biała ślizgowa) pancerzyk z tworzywa pomarańczowy snap z tworzywa. Zero kontaktu metalu z metalem

- wymiana świecy na Rxecel irydium ze zwykłej NGK CM6 (po tym zabiegu spadły mi obrotu o 200 obr/min i silnik zaczął gorzej pracować ? ?? )

- sprawdzenie odbiornika w innych samolotach (w innych samolotach elektryki ,  napędy żarowe działa OK)

- sprawdzenie styków i połączeń, wydaje się być OK

- zapięcie na fajce i świecy opaski zaciskowej (z tworzywa) by  spowodować mniejsze wibracje i pewniejsze trzymanie fajki na świecy

 

efekty był taki, że zakłócenia w locie pojawiły się znowu mało to model na kilka sekund przestał reagować wogóle co o mało nie skończyło się katastrofą (cudem tylko podwozi wyrwałem)

 

Koledzy gdzie szukać ??????  Moje podejrzenia krążą gdzieś do okoła połączenia fajka świeca, gdyż jak się kiedyś zdarzyło że trochę za słabo nacisnąłem fajkę na świecę to model wariował jak ryba bez wody Jednak oba elementy są prawie nowe oryginalne typowe, więc czemu miałyby siać mało to dosztywniłem to połaczenie jeszcze rapem i nic

 

Pomóżcie ...

Link to comment
Share on other sites

Brzmi sensownie muszę sprawdzić ...  A ten podwójny włącznik może zostać czy lepszy byłby oddzielny dla pakietu układu zapłonowego ? Czy chwilowy zanik kontaktu między apką i odbiornikiem mógł wynikać z dużej ilości zakłóceń od świecy, czy też to jest niemożliwe w układach 2,4 GHz i przyczyna musi być gdzie indziej ?

Link to comment
Share on other sites

Ja swoją optimę 6 i 7 zasilałem pakietem 5x1,2V w łodzi - i nie tylko - też z silnikiem benzynowym 26cm. Nie było problemów ale zawsze są obawy jak odzyskam łódkę w razie czego w marcu, kwietniu 50m od brzegu plaży ;).

Link to comment
Share on other sites

Latam Hitecu od 2 lat elektrykami - zero problemów. Odbiorniki to głównie Maxima 6, Minima 6.

Latam na 7 V z SBEC i na 5,5V z BEC wbudowanego w odbiornik.

Optima niebawem będzie na Li-Fe 2s.

 

Fragment z manuala z www.

post-7590-0-84857500-1492349491_thumb.png

http://hitecrcd.com/products/aircraft-radios-receivers-and-accessories/2.4ghz-aircraft-receivers-modules/optima-7-7-channel-2.4ghz-receiver/product

 

post-7590-0-25866900-1492349489_thumb.jpg


Jeszcze jedno, kolega ostatnio reklamował podwójny włącznik Miracle - przerywał.... Może masz np. też wadliwy włącznik....

Sugeruję połączyć na krótko.

 

Hitec może być spokojnie zasilany z 2S Li-po.

Link to comment
Share on other sites

Jeszcze jedno, kolega ostatnio reklamował podwójny włącznik Miracle - przerywał.... Może masz np. też wadliwy włącznik....

Sugeruję połączyć na krótko.

Tak ,jak napisał Michał ,sprawdziłbym połączenia elektryczne (najlepiej na krótko)

Ale pamiętam, że kolega miał taki odbiornik (Hitec2.4 Ghz) ,który wykazywał problemy tylko z  silnikami benzynowymi.

Link to comment
Share on other sites

To już jak by drugi...:

  1. Autora tematu
  2. Roberta kolegi

Akurat kolega od S-Bacha 60cc miał przygodę z odbiornikiem Spektrum. Sam kiedyś latałem na starym DX 6i i żadnych problemów przez 7 lat.

U kolegi aparatura DX8 i najnowszy ściągnięty z USA odbiornik, chyba ten:

https://www.horizonh...iver-spmar9130t

 

No i zaczęła się zabawa... telemetria pokazywała znaczne straty pakietów, jak by rozłączanie, cuda nie wida... lekka załamka i olśnienie!

Update apki! Od tej pory wszystko OK!

 

Z tymi updatami to uważam prywatnie, że trzeba trochę uważać. Był np. taki update do tel. z Androidem i po updacie po nocy z wyłączonym telefonem bateria -15%.. poprawili to. Ale generalnie z updatami do urządzeń mobilnych i naszych apek, odbiorników itp. czekam od tej pory 2-3 miesiące od premiery.

 

Hitec miał już chyba 3 update np. do Aurory 9X. Każdy ładowałem z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Po jednym updacie miałem ze dwa razy po włączeniu takie wzorki...

post-7590-0-59767900-1492369871_thumb.jpg

post-7590-0-84472400-1492369885_thumb.jpg

 

Po wył./ wł. problem znikał.

Ale nigdy nie miałem nawet najmniejszego symptomu zakłóceń czy utraty zasięgu.

Raz też updatowałem Optimę 7, ale jeszcze nie latała... Poleci w tym roku z żarką.

 

Właśnie znalazłem (na 99%) rozwiązanie Twojego problemu:

post-7590-0-91017600-1492369858.png

http://hitecrcd.com/support/service-bulletins

Link to comment
Share on other sites

Update jest bardzo prosty. Hitec dokładnie krok po kroku pisze co robić np. z nadajnikiem czy odbiornikiem.

 

Trzeba mieć:

  • programator HPP-22
  • zainstalowany soft do niego
  • baterię do odbiornika

post-7590-0-89123900-1492414967.png

post-7590-0-40901700-1492414969.png

post-7590-0-99644200-1492415035.png

post-7590-0-42060500-1492414970.png

 

Jak widać system wykrywa też aktualną wersję.

post-7590-0-21903000-1492414971.png

 

Zalecam upgrade apki.

Link to comment
Share on other sites

Dziękuję za wszystkie wasze sugestie. Mam teraz sporo materiału do analizy i testowania. Postaram się sprawdzać wszystko krok po kroku by można z tego było wyciągnąć wnioski co najbardziej pomogło (albo nie pomogło).

 

PS.

Z tym Hitecem to trochę lipa. Człowiek kupuje drogą apkę, drogie odbiorniki mając pewność, że ma się dobry sprzęt i można bezpiecznie latać. Efekt jest taki, że rozwala się drogi samolot, a Hitec radośnie pisze "OK to teraz kup jeszcze programator i zainstaluj sobie nowe oprogramowanie bo stare nam nie wyszło ... "

 

Jeszcze raz dzięki za naprowadzenie mnie na dobre tory ;)

Link to comment
Share on other sites

 

PS.

Z tym Hitecem to trochę lipa. Człowiek kupuje drogą apkę, drogie odbiorniki mając pewność, że ma się dobry sprzęt i można bezpiecznie latać. Efekt jest taki, że rozwala się drogi samolot, a Hitec radośnie pisze "OK to teraz kup jeszcze programator i zainstaluj sobie nowe oprogramowanie bo stare nam nie wyszło ... "

 

Tak jest z każdym producentem, nie tylko w naszej branży. Bywają wadliwe samochody, telefony itp.

Updaty softu to normalna sprawa w dzisiejszych czasach.

 

Dla ciekawości, Jeti np. potrafi wypuszczać produkty z rocznym, czy dwuletnim opóźnieniem. Trwa to tyle, bo ich produkty są dogłębnie przetestowane i dopracowane. Tak było np. z jakimś większym radiem (wspominał mi kolega ze sklepu modelarskiego). Poza tym mnóstwo rzeczy robią ręcznie i w Czechach, a to też zajmuje czas. Dwa lata temu wiedziałem, że będzie "niebawem" regulator ok. 50A z BECem na HV. Minęły dwa lata i dopiero jest zapowiedź małego Mezona. Realnie - nie sądzę aby był do lipca tego roku (2,5 roku).

 

Co do Hiteca to dla mnie A9X ma rewelacyjny stosunek ceny do jakości i możliwość. Apki Jeti to niestety nie moja liga finansowa. No i mają tylko pulpity... a ich nie lubię.

 

Powodzenia. Daj znać czy pomogło.

Link to comment
Share on other sites

Witam ponownie

 

Garść wniosków:

 

Od ostatniego wpisu trochę próbowałem i tu jest lista działań które nic nie dały:

 

- dołożyłem dodatkowe uziemienie pomiędzy fajką a silnikiem

- wymieniłem pakiet odbiornika na 6V Nimh

- zaktualizowałem oprogramowanie odbiornika i aparatury

- zaizolowałem metalowy popychacz ssania by nie miał metalicznego kontaktu z silnikiem

 

po uruchomieniu silnika wchodziły masakryczne zakłócenia ...

 

Następnie przeciąłem rapa którym przypięta była fajka do silnika i wymieniłem świecę na nową NGK CM6 z rezystorem (fajki już ponownie nie przypinałem dodatkowo)

 

i ...

 

zakłócenia ustały, wypaliłem na glebie cały zbiornik paliwa, jeździłem modelem po trawniku, dobre pół godziny go ćwiczyłem i zero zakłóceń. Już nie wiem co o tym myśleć ... niby teraz jest dobrze, ale polecieć strach :(

Link to comment
Share on other sites

Mogę potwierdzić zakłócenia pochodziły od świeczki. Dzisiaj spróbowałem na chwilę założyć starą świeczkę (oryginalną którą dostałem z silnikiem) zakłócenia się pojawiły znowu. Potem wymieniłem na nową NGK i jest dobrze. Jak będzie pogoda idę latać ...

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.