Jump to content
majula7

Bolt Free Flight Glider

Recommended Posts

Czas na naukę latania mojej mlodzieży, w związku z czym dziś nabyliśmy rzutka o rozpiętości 1200mm i dlugości 740mm

Założenia wstępne:

Sterowanie ster kierunku + wysokość + silnik

Wychylenia sterów minimalne

post-903-0-56834800-1505390504_thumb.jpg

post-903-0-17768800-1505390524_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zaczeło sie rzeźbienie

post-903-0-69445200-1505402786_thumb.jpg

Calość ważyła 193g, z tego 56g to kula stalowa w nosie

 

post-903-0-85277800-1505408337_thumb.jpg

Silnik już w miejscu, troche za mało mięsa zostalo w mordce, więc pójdą trzy wzmocnienia dzwigarowe wzdłuż kadłuba

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stan na dziś

Wręga z silnikiem już w miejscu, połączyłem powierzchnie sterowe od wysokości, wzmocniłem węglem skrzydła, połączyłem skrzydło prętami węglowymi.

Problemem jest sztywność zawiasów od wysokości i od kierunku, serwa 5g i 9g nie dadzą rady tego wychylić

post-903-0-79033700-1505487838_thumb.jpg

post-903-0-41738900-1505487857_thumb.jpg

post-903-0-70632300-1505487877_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

No to ja już czekam na oblot. Też miałem ochotę go zrobić w RC.

W moich doświadczeniach z podobnymi, wolno latającymi rzutkami wychodzi, że niewiele wychylenia sterów to problem. Model leci zwykle powolutku i zmiana kierunku przychodzi opornie. Ostatnio rzutek z Lidla na wychyleniach dobranych na oko miał problem z wyjściem z delikatnego rotorka za krzakami. Tzn pilot miał problem.

Model kusi aby zrobić pływający statecznik poziomy i dołożyć solidną "płetwę" steru kierunku.

Share this post


Link to post
Share on other sites

... więc pójdą trzy wzmocnienia dzwigarowe wzdłuż kadłuba

Co to są wzmocnienia dźwigarowe wzdłuż kadłuba?

... i dołożyć solidną płetwę steru kierunku.

Co to jest płetwa steru kierunku?

Share this post


Link to post
Share on other sites

post-903-0-15307900-1505541106_thumb.jpg

Same wklejenie wręgi do epp byłoby słabym rozwiązaniem więc wręga będzie przyklejona do trzech dźwigarów wklejonych w kadłub na zdjęciu jw.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Witaj Patryk!

Nie zostawiaj tego tak problemu.Lotki i stery muszą chodzić lużno aby serwo chodziło lekko.Poodcinaj elementy ruchome i zawiaski możesz zrobić z pasków 25x20m/m z dyskietki wpuszczając je na Uchu-por lub też zawiaski z Uchu-por.Wpierw w lotce musisz podszlifować pod kątem miejsce łączenia na całej jej długości aby lotka się wychylała o jakiś kąt.Przykładasz lotkę do płata zostawiając małą szczelinkę.Taśmą przylepną z obu końców unieruchamiasz ją, potem wklejasz taśmę  na całej długości lotki po 1cm od szczeliny na lotce i płacie.Teraz możesz nałożyć  Uchu-por na szczelinę rozprowadzając między taśmami cienką warstwę.Jak wyschnie pozbywasz się taśm i otrzymujesz mocny miękki zawias.Albo też zastosuj modelarską taśmę klejącą zbrojoną, jest lekka z mocnym klejem.Najpierw od góry, potem wyginasz lotkę na wierzch płata i naklejasz znowóż taśmę dokładnie dociskając, ale i bez tego zabiegu będzie OK. Ja w Su-37 zawiasy robiłem z taśmy przylepcowej papierowej z Apteki i jest bd. ! Nawet 5gramowe serwa sobie poradzą.

Jeśli nie chcesz odcinać lotek, możesz  grotem lutownicy lub nożykiem ponacinać miejsce zginania pozostawiając trzy niby zawiasy wg uznania.Tak zrobiłem w Pionierze 1400 i 9-cio gramowe serwo radzi sobie swobodnie.

Acha,dopiero teraz zauważyłem że będzie ster kierunku i wysokości

Share this post


Link to post
Share on other sites

Już uporałem się z tym problemem, zawiasy steru kierunku i wysokości parę razy przeciągnąłem końcówką cyrkla pocieniając epp, ruch sterów ma być minimalny bo to 6 letni syn dokona oblotu oraz będzie głównym użytkownikiem.

Zrobiłem straszny błąd i nie sprawdziłem jak latał jako rzutek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja bym odciął i zrobił zawias z butelki pet. Paski plastiku cienkiego jak dyskietka lekko bym nakłuł gwoździem aby się lepiej trzymało.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ten model ma być odporny na dzieci więc np. zamierzam wprowadzać w nim możliwość lotu po okręgu bez ingerencji pilota poprzez korekcję ustawienia skrzydła

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moja córka jeszcze za mała na naukę pilotażu (ma 3 miesiące) ale interesują ja dźwięki jakie wydaje model. I czy cokolwiek może być odporne na dzieci?

Osobiście ustawił bym model tak aby latał jak należy a wszystkie zmiany jak lekki lot po okręgu zmienił bym na aparaturze. W ten sposób z czasem (jak się nie rozwali) można zmniejszyć wychylenia sterów do właściwych bez ponownego przerabiania modelu a i Ty będziesz miał frajdę z latania, bez konieczności pilnowania że sam model sobie skręca. To tylko moje zdanie :) i trzymam mocno kciuki aby syn wkręcił się w tą nieuleczalna chorobę jaka jest modelarstwo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Same wklejenie wręgi do epp byłoby słabym rozwiązaniem więc wręga będzie przyklejona do trzech dźwigarów wklejonych w kadłub na zdjęciu jw.

Patryk, takie listwy w kadłubie nazywają się podłużnice.

Ten model ma być odporny na dzieci więc np. zamierzam wprowadzać w nim możliwość lotu po okręgu bez ingerencji pilota poprzez korekcję ustawienia skrzydła

Nie rób tak, model powinien latać prawidłowo, a lot po okręgu ustaw trymowaniem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, przyznaje racje podłużnice to bardziej prawidłowa nazwa, co zaś się tyczy ustawienia skrzydła pokaże to na przykładzie innych rzutków jak będę w garażu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stema - tak sobie nazwałem ruchomą część steru - na potrzeby tej konkretnej wypowiedzi. Tak aby jednym słowem przekazać, że według mnie ma być pokaźnych rozmiarów aby dobrze działał. Dodałem cudzysłów, aby Cię to niezgodne z terminologią lotniczą słowo nie raziło.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

...tak sobie nazwałem ruchomą część steru...

Hmmm... nie to żebym się czepiał, ale " ruchoma część" to właśnie ster, nie wiemy tylko czy kierunku, czy wysokości  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

... aby Cię to niezgodne z terminologią lotniczą słowo nie raziło.

To nie chodzi o mój komfort tylko o to żebyśmy się na fachowym forum rozumieli.

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.