Skocz do zawartości

Holownik ATLAS 2 - budowa


Rekomendowane odpowiedzi

Model zainsporował mnie w dniu ukazania się planów modelarskich Nr 76. Dla mnie do dziś po prostu piękny projekt kadłuba i nadbudówki. Jako nastolatek zacząłem planować i .... rozpocząłem jego budowę. Niestety szybko priorytetem stały się inne czynności i obowiązki. Teraz, po latach postanowiłem wrócić do budowy, choć czasu wcale nie mam więcej. Planuję zbudować model zdalnie sterowany. Nie spodziewam się, że będzie to idealna redukcja, ale coś mocno zbliżonego. Chodzi dla mnie głównie o miłe spędzenie części wolnego czasu. Model ma mieć dużo elementów zdalnie sterowanych. A jak wyjdzie okaże się z czasem. Dużo czerpię z blogu Pana Cezarego, który zbudował bardzo piękny model, tak, że jestem pod wrażeniem. Dobry wzór do naśladowania :). Czasami coś wrzucę na forum, aby podzielić się tym co już zbudowałem. Czasami o coś zapytam i może znajdę wsparcie. Na pewno będę potrzebował kogoś do rozrysowania instalacji elektrycznej, bo sam nie dam rady. Poprzedni model budowałem 40 lat (może w nowym wątku się podzielę, ale to inna bajka), więc i tym razem nie liczcie na szybkie ukończenie i częste relacje.

Poniżej na zdjęciach:

1. Plany Modelarskie z 1976 roku

2. Kondycja kadłuba listewkowego opartego na wręgach po 40 latach - całkiem nieźle się zachował biorąc pod uwagę, że przeleżał w piwnicy i nikt o niego nie dbał. Nawet się nie zwichrował. Może trochę kornikom zasmakował. Potrzeba jeszcze powycinać wręgi i wyżłobić rufę.

3. Kadłub po nałożeniu kolejnej warstwy szpachli epoksydowej Bosman 1 i w trakcie przygotowania do laminowania

4. Wał napędowy 6 mm ze śrubą Raboesch M5 120 mm (powinna być 124 mm) i sprzęgłem JUMBO 6 mm, schemat i po zbudowaniu.

5. Napęd będzie stanowił silnik TYTAN 775 od Traxxas Summit 1:10 i przekładnia od Traxxas e-revo 1:10. Gdy obroty śruby okażą się niewłaściwe zmienię przełożenie poprzez założenie innej pary kół zębatych. Teraz są 18T i 65T. Póki co nie sprawdzałem jakie są obroty. Mocy nie powinno zabraknąć.

6. Zasilanie 2 pary 2 x LiPo 7,4V 7600 mAh poprzez regulator obrotów Traxxas EVX-2. Pozostałe odbiory będą zasilane z oddzielnego akumulatora żelowego 12V małej pojemności.

6. Aparatura CARSON 14CH, ale może w przyszłości ulegnie zmianie na FUTABA FX z racji na większą liczbę dostępnych kanałów

 

Mam również skompletowaną większość wyposażenia elektrycznego i materiałów. Więc do dzieła :)

Detale skompletuję głównie w necie.

 

 

Zdjęcia ciąg dalszy.

 

post-20773-0-31039100-1514921438_thumb.jpg

post-20773-0-36642100-1514921439_thumb.jpg

post-20773-0-44084600-1514921445_thumb.jpg

post-20773-0-24654000-1514921446_thumb.jpg

post-20773-0-95317000-1514921446_thumb.jpg

post-20773-0-48123100-1514921447_thumb.jpg

post-20773-0-14355600-1514921448_thumb.jpg

post-20773-0-59713400-1514921448_thumb.jpg

post-20773-0-25851000-1514923024_thumb.jpg

post-20773-0-03780500-1514923025_thumb.jpg

post-20773-0-55397900-1514923025_thumb.jpg

post-20773-0-10582800-1514923026_thumb.jpg

post-20773-0-29980200-1514923028_thumb.jpg

post-20773-0-84287600-1514923028_thumb.jpg

post-20773-0-35331800-1514923029.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podszlufuję i będzie dobrze ;). Nie bawiłem się w luty, jako, że będzie to i tak niewidoczne. Rurka weszła tak pasownie, że nawet klej nie był potrzebny.

 

Mała wskazówka. Firma RABOESCH nazywa śruby odwrotnie - lewa to kiedyś prawa, a prawa to kiedyś lewa, mimo, że w ofercie sklepu jest wszystko poprawnie. Stąd po zamówieniu prawej otrzymałem lewą (zdjęcie poniżej). Problemem jest, że nawet śruba prawa ma prawy gwint zamiast lewego. Będę musiał zamocować na klej do gwintów, aby śruby nie zgubić. Może być potem tylko trudno rozmontować.

post-20773-0-83625800-1514927177_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aktualnie nie mam możliwości zająć się budową fizyczną modelu, ale to nie znaczy, że można nic nie robić. Zabrałem się za najtrudniejszy dla mnie element - podłączenia elektryczne. Poniżej załączam kilka schematów i nie wiem co odpowiedniego wstawić w miejsce ?????. Silniki to małej mocy mikro silniczki, do napędu radaru, kabestanu itp. Bardzo proszę o pomoc i z góry dziękuje. Wcześniej zaproponowany OPTO SP 06 spełni swoją rolę, ale nie wiem czy też w tym przypadku gdy, ma być realizowane przez jeden kanał, ale przełącznik jest trzy pozycyjny.

post-20773-0-60896800-1515334505_thumb.jpg

post-20773-0-26929400-1515334506_thumb.jpg

post-20773-0-95894100-1515334506_thumb.jpg

post-20773-0-85786300-1515334508_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Coś te schematy mało szczegółowe. Słabo opisane.  Co to na niebiesko i  dlaczego stałe obroty silnika skoro mają się zmieniać. Do zasilania odbiornika  dać 5V (4x aku 1,2V) lub 4xAA alkaliczne, żeby nie przekroczyć 6V. Diody nie wszędzie się nadają bo świecą do przodu a lampy pozycyjne potrzebują świecenia na boki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Powyższe schematy są stworzone do rozważań teoretycznych.

Stałe obroty silnika będą np, do napędu windy kotwicznej, kabestanu, obrotu armatki, szperacza, itp. W tym przypadku zastosuję regulator dwukierunkowy. Silnik z przekładnią ma na wyjściu 30 obrotów, więc regulacja nie jest potrzebna.

Zmienne obroty do napędu pomp wodnych i podzespołów wytwornicy dymu. Te regulatory będą jednokierunkowe.

 

Ten led świeci dookoła.

http://www.quartel.nl/webshop/productdetails.php?id=RO1673

 

Poniźej elementy jakie planuję zastosować:

post-20773-0-60983500-1515926235.jpg

post-20773-0-79586000-1515926235.jpg

post-20773-0-02372900-1515926236.jpg

post-20773-0-05604300-1515926366.jpg

post-20773-0-28984100-1515926366.jpg

post-20773-0-35836500-1515926526.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 4 tygodnie później...

Kolejne elementy

Drzwi do pomieszczenia CO2post-20773-0-67439700-1518950459_thumb.jpg

 

Elementy pokładowe i ich zamknięciapost-20773-0-69780100-1518950517_thumb.jpgpost-20773-0-07089900-1518950518_thumb.jpgpost-20773-0-47815500-1518950518_thumb.jpg

 

Pojemnik na akumulatory post-20773-0-56901500-1518950551_thumb.jpg

 

Odpowietrzenia pokładowe - potrzebnych 17 sztuk post-20773-0-49770900-1518950578_thumb.jpg

 

KAdłub z wyciętymi wręgami. Oj nie było łatwo.post-20773-0-35081100-1518950606_thumb.jpgpost-20773-0-70914800-1518950606_thumb.jpg

 

 

Kotwice post-20773-0-54819400-1518950625_thumb.jpg

 

Koła ratunkowe post-20773-0-54819400-1518950625_thumb.jpg

 

Ustalanie pochwy dla wału śrubowego.post-20773-0-19903200-1518950662_thumb.jpg

 

Ściągacz do mocowania odbijacza dziobowego i rufowego post-20773-0-04444500-1518950911_thumb.jpg

 

 

Wiadra post-20773-0-14400300-1518950924_thumb.jpg

 

 

Szakle post-20773-0-78421200-1518950935_thumb.jpg

 

 

Dzwonpost-20773-0-64086800-1518950946_thumb.jpg

 

 

Bloczki

 

 

 


Koło sterowepost-20773-0-12306400-1518951010_thumb.jpg

 

 

 

post-20773-0-75715200-1518950638_thumb.jpg

post-20773-0-54243800-1518950969_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.