Skocz do zawartości

Jak dobrać pojemność aku ?


hornet2

Rekomendowane odpowiedzi

Jak dobrać pojemność aku lipol  by wystarczyło na jakieś 30 -45 minut ? Chcę zamontować w dronie osobne aku do zasilania kamery i gimbala . Gimbal pobiera w zależności od zastosowanego aku 200 - 500mA . Kamera - w stanie czuwania 1,33W , w czasie pracy 1,9W .

 

Zamieniając pobór prądu kamery w watach na ampery byłoby to I = P : U . Gdzie I to natężenie prądu [ jednostka Amper ] , P to moc [ jednostka Wat ] , U napięcie  [ jednostka Volt ] . Czyli 1,9W : 8,4V = 226mA  i  1,9W : 7,4V = 257mA .

Licząc max. pobór prądu gimbala i kamery byłoby razem ok. 760mA . Załóżmy że jest to aku 2S  550mAh  60C . 

 

 

 

Wg. wzoru t = Cp : Is . Gdzie t  to czas pracy akumulatora ,Cp to pojemność aku , Is średni pobierany prąd . Dzieląc 550mAh przez 760mA otrzymałbym czas 0,72h . Czyli ok. 45min . Dobrze obliczyłem ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, tylko założenia do poprawki. Po co Ci 60C, jeżeli projektowo zapowiada się mniej niż 1,5C ? Im większa wydajność prądowa lipolka, tym mniejsza konstrukcyjnie gęstość energii. Tu wystarczy 5C - ale takich nie widziałem w tych rozmiarach, więc weż najmniejsze C jakie upolujesz od 5C wzwyż.

I dodaj trochę tej pojemności, żeby nie doić aku do sucha. Tu bym założył 800mAh, jak trafisz Li-ion 1C to będzie całkiem nieżle. Jak nie, to lipolkę 800mAh.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobrze, tylko założenia do poprawki. Po co Ci 60C, jeżeli projektowo zapowiada się mniej niż 1,5C ? Im większa wydajność prądowa lipolka, tym mniejsza konstrukcyjnie gęstość energii. Tu wystarczy 5C - ale takich nie widziałem w tych rozmiarach, więc weż najmniejsze C jakie upolujesz od 5C wzwyż.

I dodaj trochę tej pojemności, żeby nie doić aku do sucha. Tu bym założył 800mAh, jak trafisz Li-ion 1C to będzie całkiem nieżle. Jak nie, to lipolkę 800mAh.

 

Szukałem aku o jak najmniejszej wadze . Jest na Bg 2S 450mAh o wadze tylko 18g . Ale obawiam się że te 450mAh byłoby za mało . Z kolei 800mAh waży dużo więcej . I czy wtedy  "byłaby warta skóra wyprawki " ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Szukałem aku o jak najmniejszej wadze . Jest na Bg 2S 450mAh o wadze tylko 18g . Ale obawiam się że te 450mAh byłoby za mało . Z kolei 800mAh waży dużo więcej . I czy wtedy  "byłaby warta skóra wyprawki " ?

Sam musisz wybrać kompromis pomiędzy wagą a czasem pracy. Zabezpieczenie UVLO (Under Voltage LockOut) jakieś tam masz ? Jeżeli nie, to ryzykujesz zniszczeniem pakietu. Im mniejszy, tym ryzyko potencjalnie większe.

Gęstość dla li-ionek 18650 to prawie 280 Wh/kg (3400 mAh waży 45g), dla mniejszych ok. 230...240 Wh/kg. Dla wymienionego 2S 450 mAh wychodzi 185 Wh/kg. Różnica niby niewielka...

A te 450 mAh to on ma przy jakim prądzie rozładowania ? Bo dla tych najlepszych podają przy 1C. Dla noname - nie wiadomo...

A ludkowie zwykle wnioskują o pojemności po wskazaniach ładowarki - ile weszło mAh. A istotne jest ile wyjdzie i to nie w powietrze, tylko do tego, co zasilamy.

Pominę już fundamentalny fakt, że amperogodzina nie jest żadną miarodajną jednostką. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta 450mAh też ma 60C https://www.banggood.com/Tiger-Power-7_4V-450mAh-60C-2S-Lipo-Battery-JST-Plug-p-1195334.html?rmmds=search Z czasem lotu koptera Aosenma CG035 piszą bzdury ! Piszą że powinien latać 15- 20min  (stockowy gimbal i kamera ) . A w rzeczywistosci latał zaledwie 10 min !  W tej chwili ma dorzucone 143 g . Gdybym dorzucił jeszcze te 18g byłoby 160g .

 

Odciążyłbym aku koptera ale dociążył go nieco wagą . Pytanie , czy taki zabieg byłby "wart świeczki" ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli rozwazasz zakup lipo z BG to z założenia przyjmij ze ma ok 20-50% (w zależności od serii) pojemności mniej niż deklarowane. Współczynnik C podziel przez 3. I wcale nie przesadzam. Robiłem kiedyś testu na kilkunastu lub kilkadziesieciu różnych pakietach.

 

Najbliższe deklarowanym były (w kolejnosci od najlepszego):

- SLS

- Tatuu / Gens

Później przepaść i reszta z BG na końcu.

 

Jeśli wydaje Ci się ze te które podałem są ciężkie to tak nie jest. One po prostu mają podane prawdziwe parametry :)

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiadomo jak oni liczą tą pojemność ? Bo to ile wciśnie ładowarka prądu do aku ? Zależy od tego do jakiego napięcia jest rozładowane ? Z reguły schodzi się z max. 4,2V / ogniwo do 3,8V/ ogniwo . Schodząc poniżej 3,0V/ ogniwo można nieodwracalnie uszkodzić aku . Większość modeli ma zabezpieczenia które w razie spadku napięcia do 3,3V/ ogniwo odcinają zasilanie aku . No i właśnie . Od jakiego napięcia jest liczona ta pojemność ? Przykładowo mam aku 1S o poj. 1000Ah . Podłączam je do ładowarki chcąc sprawdzić czy rzeczywiście wpompuje w nie te 1000Ah ?  I do jakiego napięcia powinno być rozladowane ? Nie wiem czy też tak jest w przypadku Lipol ? Bo w aku NiMH ładowarka mogła wcisnąć 10 -20% prądu więcej niż deklarowana pojemność aku .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja badałem schodząc do 3.3v

SLS przy tym napięciu spokojnie (i właściwie każdy) przekraczały deklarowaną pojemność. miało to miejsce również przy rozładowaniu maxymalnym deklarowanym C.

 

Przy "chinczykach" nawet połowa C nie dawała szans na sensowane rozładowanie bo pakiety cele po chwili leciały poniżej 3.0v.

 

Tutaj jeden z moich testów:

http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=5538

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Ja badałem schodząc do 3.3v

SLS przy tym napięciu spokojnie (i właściwie każdy) przekraczały deklarowaną pojemność. miało to miejsce również przy rozładowaniu maxymalnym deklarowanym C.

 

Przy "chinczykach" nawet połowa C nie dawała szans na sensowane rozładowanie bo pakiety cele po chwili leciały poniżej 3.0v.

 

Tutaj jeden z moich testów:

http://www.heli-team.pl/forum/viewtopic.php?f=45&t=5538

 

 Chcę sprawdzić faktyczną pojemność aku drona Aosenma CG 035 . Czy ma faktycznie te 3,2Ah ? Czy mniej ? Rozładowałem każde ogniwo aku 2S do 3,3V . Rozładowanie przeprowadziłem żarówką 21W . Chciałem to zrobić ładowarką Imax B-6 ale za bardzo rozjeżdżały się napięcia na ogniwach . Teraz ładuję aku programem Balance . Ciekawe ile prądu zostanie wpompowane ?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W akumulatorze nie liczy się ile wejdzie a tylko ile wyjdzie.

A to że ci się cele rozjeżdżają oznacza że ten pakiet jest do d... a nie do latania:(

 

Cele się rozjeżdżają tylko podczas próby rozładowywania aku ładowarką . Podczas ładowania programem Balance napięcie jest identyczne w obu ogniwach . Ile wyjdzie zależy do jakiego napięcia  rozładuje się te aku ? W dronie mam dwa alarmy niskiego stanu napięcia aku . Pierwszy gdy napięcie aku wynosi 3,8 - 3,7V/ ogniwo . Gdy go zignoruję i latam dalej włącza się drugi gdy napięcie aku dochodzi do 3,3V/ ogniwo . Dron sam ląduje .

 

Dlatego sprawdzam ile wejdzie prądu gdy aku będzie rozładowane do 3,3V/ogniwo ? I ile gdy będzie do 3,8V/ogniwo ?

Przed chwilą ładowarka zakończyła proces ładowania po osiągnięciu napięcia dokładnie po 4,2V na każdym ogniwie . Weszło dokładnie 3212mAh . Aku ma deklarowaną pojemność 3200mAh .

 

Na to wygląda by wykorzystać całą pojemność tego aku to trzeba by było latać do drugiego alarmu . Ale wtedy szybko by się zajechało te aku . Z kolei latajac do pierwszego alarmu wykorzystam jakieś 50% pojemności aku . W przypadku mego aku weszło dokładnie tyle prądu ile deklaruje producent .

 

Kolega Mirek pisał że przeprowadził testy różnych  aku różnych firm o różnych pojemnościach . Po rozładowaniu aku do 3,3V/ ogniwo i ponownym naładowaniu do 4,2V / ogniwo w zależności jakiej firmy było ogniwo ? Tego prądu wchodziło dużo mniej niż deklarował to producent . W przypadku mego aku weszło dokładnie tyle prądu ile deklaruje producent podając pojemność tego aku .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Skoro zostałem wyciągnięty do tablicy to się wypowiem :)

 

Ja bym jednak sugerował się tym, ile prądu wysysamy z lipola a nie ile do niego ładujemy. Dlaczego? Bo pojemność pakietu to jedno a wydajność to drugie. W naszym przypadku oba te czynniki mają bardzo istotne znaczenie.

 

Co z tego, że z pakietu teoretycznie (małym prądem) wyssiesz 100% deklarowanej pojemności (i tyle samo naładujesz) jeśli przy rozładowywaniu powiedzmy 20C jego napięcie spadnie poniżej 3V/celę przy 50% deklarowanej pojemności?

Bardzo dobrze to widać właśnie na testach, które przeprowadzałem.

 

Zerknij ile pojemności realnie dało się z pakietów wykorzytać zmieniając prąd rozładowania. 

Przy 20C właściwie wszystkie pakiety poza SLS padały jak muchy po rozładowaniu poniżej 5% deklarowanej pojemności. A w większości były to pakiety, których deklarowane C własnie wynosiło poniędzy 15 a 45C.

 

c1f6b5995454d67b2ba2b8d5cc983886.jpg

 

383b40aa243bae16447b457ca726480e.jpg

 

 

ac4849b261fc27e5fb4e9b908f195546.jpg

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze . W takim razie jak mam sprawdzić że aku o pojemności przykładowo 3200mAh ma rzeczywiście te 3200mAh ?

 

Podczas rozładowywania aku ładowarką napięcia cel mi się rozjeżdżały bo miałem również podłączony do ładowarki wtyk balansera . Po wypięciu wtyku napięcia na obu celach są identyczne .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dobrze . W takim razie jak mam sprawdzić że aku o pojemności przykładowo 3200mAh ma rzeczywiście te 3200mAh ?

 

Rozładować go takim prądem, jakim orientacyjnie będzie rozladowywany w modelu lub po prostu prądem o deklarowanym max C rozładowania.

 

Po rozładowaniu do powiedzmy 3.3v będziesz widział ile wyszło z niego prądu i jak zachowywały się w międzyczasie cele.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. Nie ma znaczenia czy rozladowywales ładowarka czy żarówka. I tak się cele rozjada, tylko o tym nie wiesz bo Ci sie nie wyświetla na wyświetlaczu. Przecież żarówka nie ma żadnych magicznych właściwości które chronią cele przed różnym napięciem. A co dopiero silniki quada - te to dopiero muszą być cudowne :P Różne napięcia na ogniwach oznaczają różna pojemnosc/rezystancje i tak jak powiedział miruu taki pakiet jest do D. Tzn może nie całkowicie. Bo każdy pakiet pod obciążeniem ma coś takiego - w większym lub mniejszym stopniu. Gdyby tego nie było to producenci nie wymyślili by ładowarek z balancerem - bo nie byłoby potrzeby wyrównywania rozjechanych ogniw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I jeszcze jedno. Nie ma znaczenia czy rozladowywales ładowarka czy żarówka. I tak się cele rozjada, tylko o tym nie wiesz bo Ci sie nie wyświetla na wyświetlaczu. Przecież żarówka nie ma żadnych magicznych właściwości które chronią cele przed różnym napięciem. A co dopiero silniki quada - te to dopiero muszą być cudowne :P Różne napięcia na ogniwach oznaczają różna pojemnosc/rezystancje i tak jak powiedział miruu taki pakiet jest do D. Tzn może nie całkowicie. Bo każdy pakiet pod obciążeniem ma coś takiego - w większym lub mniejszym stopniu. Gdyby tego nie było to producenci nie wymyślili by ładowarek z balancerem - bo nie byłoby potrzeby wyrównywania rozjechanych ogniw.

Wyjaśniłem wcześniej . Cele się rozjeżdżały bo podczas rozładowywania miałem podłączone również aku do balansera .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyjaśniłem wcześniej . Cele się rozjeżdżały bo podczas rozładowywania miałem podłączone również aku do balansera .

 

Eee... a niby jakim cudem?

Skoro balancer ma wyrównywać napięcia - co prawda tylko w trybie balansowania.  Gdy robisz zwykły discharge to nie ma balansowania. 

 

Mogłyby sie rozjeżdzać na skutek tego podłączenia gdyby do złącza balansera pod jedno ogniwo podłączony był dodatkowo odbiornik prądu - np żarówka i ona nie równo rozładowywałaby jedno ogniwo. I sam tak robie w celu przyśpieszenia balansowania gdy wiem że jedno ogniwo jest np słabsze i musze pomóc ładowarce w balansowaniu, ale to jest trochę wyższy poziom.

 

Nie ważne czy obciążasz głowne złącze, czy balansera - jeżeli cele się rozjeżdzają to jest to wina pakietu a nie odbiornika energii, ani cudownych mocy magicznych.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak sprawdzam prawdziwą pojemność akumulatora.

 

Potrzebne elementy:

1. akumulator

2. buzzer lipo

3. gt power meter

4. odbiornik wysokoprądowy.(w moim przypadku latarka diy 300W)

 

Ładujemy akumulator do pełna.

podłączmy lipo buzzer ustawiony na 3,1V/celę do złącza balansera.

podłączamy gt power meter pomiędzy bateryjkę i odbiornik (latarkę)

Czekamy na alarm w lipo buzzerze.

Odłączamy gt power meter od odbiornika.

W lewym dolnym rogu jest podana pojemności w miliamperach.

przy okazji w czasie rozładowania przed samym końcem sprawdzamy napięcie cel.

różnica 0,1V - super,

różnica 0,3V może byc

różnica 0,5V pakiet do d......

gt-wattmeter.jpg

 

To samo ale przy mniejszym prądzie można zrobić ładowarką. Wskazania nie są jednak tak dokładne ze względu na małe obciążenie.

 

To chyba rozwieje twoje wątpliwości.

 

sprawdzanie cel w czasie ładowania nic nie daje za wyjątkiem radochy osób nie mających pojęcia o działaniu ładowarki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.