Jump to content

Recommended Posts

Witajcie,

 

Klamka zapadła rozpoczynam nowy projekt bo poprzednie zakończone i czekają na wiosenną pogodę i ulotnienie.

Długo myślałem co budować i po prawie codziennej kawie z Henrykiem doszedłem do wniosku że Makieta RWD8

Heniu udostępnił mi plany wykonane przez p. Marka Klimczaka wydrukowane do budowy i objął nadzór budowlany  ;)

Jak ktoś ma zdjęcia w celu podglądu oryginału to chętnie skorzystam.

Budowa potrwa ale chcę zbudować pierwszą makietę (zobaczymy co wyjdzie  :o )

Liczę na Wasze wsparcie w szczegółach.

Pierwsze zdjęcia z budowy niebawem.

 

post-12589-0-13813500-1517515872_thumb.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

 

 

Link to comment
Share on other sites

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

Super dzięki sprawdzę po powrocie z delegacji.

Link to comment
Share on other sites

Marek,

Tak, to znowu ja o profilach  :D.

 

Plany RWD-8 Mark'a maja nieprawidlowy profil skrzydla, powienien byc to profil tzw samostateczny a tak naprawde to oznacza profil o malym lub zerowym wsp. momentu.  Ma to wplyw na sterowanie i statecznosc modelu.  Byla o tym mowa tutaj:

 

http://pfmrc.eu/index.php/topic/66179-rwd-8/

 

 

A

Andrzej tylko ciekawe jak się będzie sprawdzał profil prawdziwego samolotu zastosowany w modelu gdzie cięciwa jest mniejsza .

Link to comment
Share on other sites

Andrzej tylko ciekawe jak się będzie sprawdzał profil prawdziwego samolotu zastosowany w modelu gdzie cięciwa jest mniejsza .

 

Radziu,

Bardzo dobre pytanie!

Nie stosowalbym orginalnego profilu bez sprawdzenia na komputerze.  Ale do tego trzeba miec jego wspolrzedne. Wiec raczej poszukalbym profili modelarskich; byc moze Clark-YH, lub jakis od latajacych skrzydel..

Link to comment
Share on other sites

Witajcie,

Dzięki za wszystkie wskazówki, oczywiście przeanalizuje.

Obecnie jestem jednak na etapie, że wszystko wykonuje zgodnie z planem który posiadam - wychodzę z założenia że jak ktoś go narysował

to i zbudował i pewno latało.

Ale tak jak pisałem jeszcze nie zapadła ostateczna decyzja co do profilu skrzydeł.

 

Może właściciel tego modelu przeczyta ten post i powie jak to jest naprawdę.

Link to comment
Share on other sites

Zrobilem szybka analize:

-          Dla wagi okolo 5.5kg i skali 1:5 wychodzi predkosc przeciagniecia ~10m/s co daje Re~250000 przy cieciwie ~400mm.

 

-          Wspolrzedne, ktore podal romigraf (dziekuje) byly zbyt “rzadkie’ i za pomoca XFLR5 wygenerowalem wiecej, sa w zalaczeniu.

 

 

post-12308-0-15790600-1517694672_thumb.png

 

 

post-12308-0-12618700-1517694685_thumb.png

 

 

 

 

post-12308-0-45525100-1517694696_thumb.png

 

 

post-12308-0-47565100-1517694707_thumb.png

 

 

 

 

post-12308-0-05240300-1517694727_thumb.png

 

 

post-12308-0-42251900-1517694750_thumb.png

 

 

 

-          W porownaniu z Clark YH, profil IAW 140 ma wiekszy wsp. oporu i troche “pokrzywiana” charakterystyke w okolicy przeciagniacia pomimo wygladzenia wspolrzednych.  Samo przeciagniecie jest jednak w miare lagodne.  Duzy opor jest zapewne nawet wskazany dla samolotow szkolnych.  Mysle tez, ze Profili (= X-Foil) ma troche klopoty z przewidzeniem charakterystyki przy duzych katach natarcia w tym profilu.  

 

-          W sumie trudno powiedziec, ktory profil jest lepszym wyborem dla tych liczb Re; IAW 140 jest calkiem OK dla tego modelu ale dla tylko troche mniejszych modeli juz nie; tutaj Clark YH wydaje sie byc lepszy.

 

 

post-12308-0-08529200-1517694810_thumb.png

 

 

post-12308-0-66041500-1517694821_thumb.png

 

 

 

-           Wsporzedne Clark YH wzialem od Profili ale tez byly troche rzadkie.

 

-          Profile “samostateczne” maja na ogol niski wsp. momentu co pozwala na zastosowanie mniejszego statecznika poziomego.

 

-          Nothing ventured nothing gained!  

 

 

Uwielbiam profile; ich piekne ksztalty i krzywizny (minus ten od Wicherka)  ;).  Zakochalem sie w nich  :rolleyes:  25 lat temu kiedy wracajac do modelarstwa po dlugiej przerwie zbudowalem prosty balsowy model szybowca do latania na zboczu.  Model mial profil Clark Y i zebra wycialem laserem.  Potem probowalem 4-5 roznych skrzydel z roznymi profilami od S3016 do RG15 obserwujac zmiany w zachowaniu.   Doskonala zabawa i nauka, przynajmniej dla inzyniera :D .

 

 

IAW 140 M 1.txt

 

CLARK YH 1.txt

 

 

  

post-12308-0-15790600-1517694672_thumb.png

post-12308-0-12618700-1517694685_thumb.png

post-12308-0-45525100-1517694696_thumb.png

post-12308-0-47565100-1517694707_thumb.png

post-12308-0-05240300-1517694727_thumb.png

post-12308-0-42251900-1517694750_thumb.png

post-12308-0-08529200-1517694810_thumb.png

post-12308-0-66041500-1517694821_thumb.png

IAW 140 M 1.txt

CLARK YH 1.txt

Link to comment
Share on other sites

Nie dawal mi spokoju ten IAW 140 profil przy Niedzieli i zrobilem proste modyfikacje:

-          Powiekszylem promien noska do 1%

 

-          Zmniejszylem grubosc profilu z 12.8 do 11.5%.  Ciensze profile na ogol zachowuja sie lepiej przy malych liczbach Re.

 

-          Oba powyzsze naraz no i mamy jeszcze lepszy profil o wiekszym wsp. sily nosnej!

 

post-12308-0-28836800-1517709102_thumb.png

 

post-12308-0-38451900-1517709111_thumb.png

 

 

 

post-12308-0-19096600-1517709139_thumb.png

 

post-12308-0-07892300-1517709150_thumb.png

 

 

 

post-12308-0-97190600-1517709172_thumb.png

 

post-12308-0-82662300-1517709180_thumb.png

 

 

 

 

-            Dodatkowo profil dziala do Re=150000

 

 

post-12308-0-56484100-1517709200_thumb.png

 

 

To jest bardzo prosta metoda modyfikowania profili (Patryk zrobilby to pewnie lepiej) ale pokazane jest co mozna uzyskac w prosty sposob.

 

 

Marek, zrobisz jak uwazasz ale “Nothing ventured nothing gained” !  :D

 

 

IAW 140 M 1-11,5%thk-nose R1%.txt

Link to comment
Share on other sites

Witaj,

Andrzej wielkie dzięki za tak obszerne i szczegółowe analizy. 

Masz rację muszę się zastanowić jaki profil wybrać.

Pokazałeś mi tyle zależności że nie sposób to w parę minut przeanalizować i wybrać. 

Obecnie czekam na wysyłkę z zamówionym materiałem do budowy (sklejka, basa, klej) jak dojdzie to rozpocznę budowę kadłuba.  :)

Co do profilu pewno jeszcze do Ciebie napiszę.

 

Pozdrawiam

Marek

Link to comment
Share on other sites

Nie dawal mi spokoju ten IAW 140 profil przy Niedzieli i zrobilem proste modyfikacje:

-          Powiekszylem promien noska do 1%

 

-          Zmniejszylem grubosc profilu z 12.8 do 11.5%.  Ciensze profile na ogol zachowuja sie lepiej przy malych liczbach Re.

 

-          Oba powyzsze naraz no i mamy jeszcze lepszy profil o wiekszym wsp. sily nosnej!

 

attachicon.gifC5.PNG

 

attachicon.gifC5a.PNG

 

 

 

attachicon.gifC6.PNG

 

attachicon.gifC6a.PNG

 

 

 

attachicon.gifC7.PNG

 

attachicon.gifC7a.PNG

 

 

 

 

-            Dodatkowo profil dziala do Re=150000

 

 

attachicon.gifC10.PNG

 

 

To jest bardzo prosta metoda modyfikowania profili (Patryk zrobilby to pewnie lepiej) ale pokazane jest co mozna uzyskac w prosty sposob.

 

 

Marek, zrobisz jak uwazasz ale “Nothing ventured nothing gained” !  :D

 

 

attachicon.gifIAW 140 M 1-11,5%thk-nose R1%.txt

Andrzeju trochę to skomplikowane jak dla mnie ale może coś z tego rozumiem , że wychudzenie i pogrubienie nosa profilu IAW polepszyło jego właściwości lotne przy małej cięciwie ?

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.