Jump to content
Vesla

Jak-17 W - EDF w/g Robertusa

Recommended Posts

Jako miłośnik polskich konstrukcji długo zastanawiałem się nad "odrzutowcem" jaki zbuduję. Iskra, Iryda czy Grot są jeszcze przede mną ale potrzebowałem czegoś na początek jako platformę do zebrania doświadczeń. Wybór był prosty: Jak 17 w/g planów naszego kolegi Roberta.

Oczywiście nie byłbym sobą gdybym trzymał się planów i już na początku doszło do zmian.

Zdecydowałem się na wersję szkolno-treningową UTI, czyli Jak 17 W (UTI) w malowaniu cywilnym Instytutu lotnictwa.

 

Planowane malowania różnią się barwą dodatkową (niebieski lub czerwony), chyba będzie czerwony he he, ale do malowania daleko.

 

post-14841-0-23009800-1526298569_thumb.jpg

post-14841-0-85087800-1526298574.png

 

W trakcie budowy testuję klej "Weldbond"

Wygląda jak Wkol, pachnie jak wikol, długo schnie (min 1h ale im dłużej tym lepiej), klei pianki, drewno itp. Sklejony element testowy ciężko mi było rozerwać i doszło do zniszczenia materiału na powierzchni klejonej.

post-14841-0-23413500-1526298631_thumb.jpg

post-14841-0-75476900-1526298638_thumb.jpg

 

Na obecną chwilę Jak ma klejony kadłub. 

post-14841-0-36049000-1526298778_thumb.jpg

 

W drodze od skośnookiego mikołaja jedzie już turbina 70mm.

https://www.ebay.co.uk/itm/172856517617

 

Change Sun 70mm Ducted Fan 12 Blades with EDF 2839 motor kv2600
Rotor Diameter: 70mm
Outer Diameter: 75mm
Weight: 180 g
Propeller: 12 Blade Propeller
Working Voltage:  3s -4s
Motor :  Brushless Motor 2839     2600kv
Maximum Current: 35-49A
Thrust: 1.1-1.4kg 
 
post-14841-0-75433000-1526299022_thumb.jpg
 
Oraz ESC
Hobbywing SkyWalker 60A Brushless ESC Speed Controller With UBEC RC
 
 

 

 

 

 

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

KV sillnika sugerują, że potrzebujesz go zasilać 4S.

Myślałeś, o odczepianym skrzydle? Jaczek jest dość spory i kwadratowy w obrysie co powoduje, że w aucie jest nieukladny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silnik można zasilać z 3s i 4s ale biorę pod uwagę możliwość zmiany pakietu. Skrzydła prawdopodobnie będą odczepiane zwłaszcza, że mam rurki węglowe i pasujące do nich pręty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Powoli wracam do Jaka. Sugestia Roberta zaowocowała taką koncepcją mocowania skrzydeł.

Skrzynka na dźwigary. Dźwigary wsuwane są z obu stron i nie są niczym mocowane.

Same dźwigary mają nadany wznios, skrzynka jest prosta.

post-14841-0-83203100-1529523360_thumb.jpg

 

"Zamek" do którego będę śrubą przykręcał skrzydło. W skrzydle znajdzie się gniazdo śruby.

Zastanawiam się czy nie zastosować jeszcze w tylnej części tulei aluminiowej i pół-dźwigara z rurki węglowej.

Wsuwane by to było podobnie jak dźwigary.

post-14841-0-49997100-1529523337_thumb.jpg

 

Wstępnie przyklejam dźwigary, później dodam tam innego kleju (Gorilla Glue - poliuretanowy) w celu wypełnienia szczelin i lepszego zamocowania.

post-14841-0-63298100-1529523315_thumb.jpg

 

Skrzynka i zamek zostały obwiązane sznurkiem i laminowane żywicą. Sznurek to jest bardzo mocna dratwa do szycia butów. W rękach tego nie zerwiesz.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Właśnie rozmawiałem z jednym z kolegów na Priv i mam takie pytanie. Na co zwracać uwagę dobierając ESC do napędu EDF?

 

Zestaw wybrany przeze mnie został znaleziony gdzieś w sieci i tym się sugerowałem ale był to wybór przyznam się, w ciemno.

Inne sugerowane ESC to YGE, Turnigy Plushe, Red bricki, Mystery, Sunrise, HTIRC ale jak je dobrać?

 

Mój zestaw (jeszcze nie testowany)

Napęd turbina 70mm.

https://www.ebay.co....tm/172856517617

 

Change Sun 70mm Ducted Fan 12 Blades with EDF 2839 motor kv2600

 

ESC

Hobbywing SkyWalker 60A Brushless ESC Speed Controller With UBEC RC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bardzo dobry zestaw, latałem na tym samym zestawie 3 lata w dwóch modelach a aktualny właściciel nadal go męczy. Moja turbina w rzeczywistości miała 1,2kg ciągu na 4s. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Czy ktoś się orientuje jakie oświetlenie nawigacyjne było na Jaku 17? Lewe -czerwone, prawe -zielone, reflektor do lądowania po lewej stronie na skrzydle. Wydaje mi się, że ma stałe białe światło na sterze kierunku (w połowie wysokości). Takie światła montowano w tamtych czasach, ale czy miał coś jeszcze?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mam już odpowiedź z innego źródła potwierdzającą to co napisałem powyżej. Na ogonie jest światło białe. Innych świateł, poza wspomnianymi powyżej, brak.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trochę się naskładało.

Opracowałem mocowanie skrzydeł.

Dźwigar wchodzi w skrzynkę, w tylnej części są węglowe pręty wpuszczane w aluminiowe rurki i całość przykręcana śrubą w przedniej części.

post-14841-0-56087100-1530906041_thumb.jpg

post-14841-0-72880300-1530906049_thumb.jpg

post-14841-0-99864700-1530906060_thumb.jpg

post-14841-0-43981800-1530905922_thumb.jpg

post-14841-0-28049000-1530905938_thumb.jpg

 

Porównanie do wciąż czekającego na oblot, Zucha 2.

post-14841-0-83915200-1530905946_thumb.jpg

 

Kolega Marek z kanału "Zabytki Nieba", pomógł mi upewnić się co do oświetlenia Jaka 17.

Tak jak wspomniałem dodatkowym światłem jest światło ogonowe. Na przesłanym przez Marka zdjęciu widać obudowę tego światła.

Na kanale "Zabytki Nieba" można obejrzeć ciekawy filmik na temat "Agatki"

 

https://www.youtube.com/watch?v=wTC_rRuGbjk&t=3s

 

Wspomniane światło tylne.

post-14841-0-93646100-1530905863_thumb.jpg

 

W efekcie samolot dostał oświetlenie. Podłączenie kabli zrealizowałem poprzez złączki, umożliwia to demontaż skrzydła. Całość wtyczek i gniazd znajdzie się w zamykanych wnękach w skrzydle.

post-14841-0-66103600-1530905954_thumb.jpg

post-14841-0-00800800-1530905971_thumb.jpg

 

Diody LED zamocowałem w obudowach z balsy, oklejonych folią aluminiową. Obudowy będą doszlifowane do skrzydła po zamknięciu poszycia.

post-14841-0-47827500-1530905980_thumb.jpg

post-14841-0-20516300-1530905989_thumb.jpg

post-14841-0-42530200-1530905995_thumb.jpg

post-14841-0-98671000-1530906002_thumb.jpg

 

Serwa znajdują się na gniazdach wkręcanych w klocki balsowe wzmocnione sklejką. Mogę dzięki temu odkręcić gniazdo i wyciągnąć je razem z serwem. Już wymieniałem serwa w skrzydle i nie było fajnie :-)

post-14841-0-41774300-1530906029_thumb.jpg

 

Całość przed włączeniem oświetlenia..

post-14841-0-50030100-1530906022_thumb.jpg

 

...i ze światłami.

post-14841-0-98057900-1530906070_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skrzydła już pozamykane. Teraz trzeba przykleić lotkę.

Zastanawiam się czy do tego celu zastosować taśmę klejącą podklejoną na UHU Por czy może zawias z samego UHU?

post-14841-0-33127600-1531310762_thumb.jpg

 

Tutaj widać klapkę do komory przewodów. Klapka będzie zamknięta na magnes i zawias z taśmy.

post-14841-0-24980800-1531310799_thumb.jpg

 

Noski po sklejeniu poszycia miały brzydką szparę. Klej Gorillaz nałożony i oklejony taśmą malarską, ładnie się spienił zachowując kształt noska. Został tylko drobny szlif.

post-14841-0-13396400-1531310837_thumb.jpg

 

Przygotowany mam już do montażu ster kierunku i wysokości. Jeszcze tylko zostało ustalić którędy puszczę przewody od światła tylnego.

Światło tylne dostało obudowę z rurki aluminiowej żeby świeciło w tył a nie na boki.

post-14841-0-93204700-1531311367_thumb.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miałem na myśli zawias na całej długości (łagodny przepływ na górnej powierzchni) Małe zawiasy robię ze starych dyskietek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Testowałem różne rodzaje zawiasów i najmniej problematyczne są płytkowe ze sztyftem. Pozostałe są albo za miękkie (dyskietki, taśmy klejace), a inne pękają prędzej czy później (butelki pet itp). Koszt zawiasów znikomy, a montaż bardzo łatwy i praca bezawaryjna, tylko przed montażem trzeba sprawdzić czy ruszają się bez problemu bo czasami wystaje "warga" i haczy przy ruszaniu zawiasem.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wieczorem wkleiłem statecznik pionowy. Niestety rano zauważyłem, że ster wklejony został źle. Powinien być pochylony do przodu a jest pod kątem prostym.

Niestety nie da się tego poprawić bez wycinania całości i możliwego zniszczenia ogona. Nie wpływa to znacznie na właściwości lotne (nie powinno) a jedynie wygląda inaczej.

Już tak zostawiłem i wkleiłem statecznik poziomy.

 

post-14841-0-26876700-1531393283_thumb.jpg

post-14841-0-53323400-1531393304_thumb.jpg

 

Na tym rysunku można to zobaczyć.

post-14841-0-77876300-1531393831_thumb.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie, robię z Twoich planów i tak wyszło. Najśmieszniej, że gdzieś tam pamiętałem żeby to zmienić a tu klapa. :-)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Planuję zakupić zasilanie do turbiny. Planowana bateria to 4s w przedziale 2200-3000mAh

Możecie mi doradzić które wybrać?

 

Turnigy 2200mAh 4S 40C - 283g
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-2200mah-4s-40c-lipo-pack.html

Turnigy nano-tech 2200mah 4S 45~90C - 313g
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-nano-tech-2200mah-4s-45-90c-lipo-pack.html

Turnigy nano-tech 2650mah 4S 25~50C - 354g
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-battery-nano-tech-2650mah-4s-25-50c-lipo-pack-xt-60.html

Turnigy nano-tech 2650mah 4S 35~70C - 349g
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-battery-nano-tech-2650mah-4s-35-70c-lipo-pack-xt-60.html

Turnigy nano-tech 3000mah 4S 25~50C - 358g
https://hobbyking.com/en_us/turnigy-battery-nano-tech-3000mah-4s-25-50c-lipo-pack-xt-60.html

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiedyś kupiłem Zippy 3000mAh 40C 310g

A teraz mam 4S SLS Quantum 3000mAh 30/60C  320g - przynajmniej C jest prawdziwe

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.