Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Michał ja to wiem,Ty to wiesz ale byłeś na zawodach FSR widziałeś offshory tam tez kilka osób pływa na silnikach zaadoptowanych z kosiarek jak np.silnik zenoah czy tiger king to są  wszystko klony bazowane na silnikach z narzędzi.Ale no wlaśnie silniki podrasowane z rurami rezonansowymi no i najważniejsze modele zrobione zgodzie ze sztuką i zachowanymi proporcjami.Kolega zrobił model z czapy i chce wyczynu,niestety tak sie nie da.Model za duży pod ten silnik,zle wyprowadzony wał i wiele innych rażących błędów.

Opublikowano

Moim zdanie model zdecydowanie za ciężki . Druga sprawa przenieś napęd pod kadłub . Nie będzie to ślizg , ale powinien płynąć jak łodka .

Opublikowano

Grzesiek nie wszyscy sa wyczynowcami .Mleko się wylało i teraz czas koledze pomóc bo nie ma sensu się rozpisywać nad błędami  i dalej bić piany . proponuje znaleźć rozwiązanie aby choć trochę kolega nacieszył się tą zabawką . zacznijmy od podstawowych pytań na które musi odpowiedzieć konstruktor . 

1]  Czy może wypruć napęd bez dewastacji modelu  i wykonać napęd z przekładnią aby wydłużyć dławicę, proponuje wał giętki .

2 czy może sobie sprowadzić zakupić cały napęd do owszora aby go samemu nie rzeźbić.

3]  czy jest w stanie pod dyktando coś zrobić.

4 Czy jest dla niego zrozumiałe ze z tego modelu owszora nie będzie ale te 25-35KM z niego wyciśnie.

 

! my nie znamy wagi modelu pustego i nie mamy żadnych danych wiec wróżymy z fusów , ja mam na tyle. 

Opublikowano

Kol. Przemku tak jak napisali koledzy i ja powyżej. Twoja łódka nie ma prawa popłynąć tak jak Ty tego pragniesz.

Śruby które stosuje się do szybkich łódek są tak zbudowane, żeby prawidłowo pracowały przy obrotach minimum 10 tys obrotów. I przy takich obrotach uzyskują jako - taką sprawność (przy odpowiedniej mocy silnika) , która pozwala wprowadzić kadłub w ślizg.

U Ciebie ten wymóg nie został spełniony więc śruba nie ma choć minimalnej sprawności , żeby Twoja łódka popłynęła tak jak tego chcesz

 

Można pokusić się o odsunięcie śruby daleko poza rufę kadłuba po to,żeby ulżyć silnikowi i spowodować to ,żeby śruba była pół wynurzona tak jak na filmie powyżej.

 

Tak zrobił ten budowniczy z pierwszego Twojego filmiku. Lecz czy to wszystko jest warte dodatkowej pracy i nakładów finansowych? Moim zdaniem nie jest.

Twoja motorówka popłynie co najwyżej tak jak ta na  pierwszym filmie, a to nie jest warte zachodu. Ona płynie wolniej od zwykłego Standarda. I szybciej nie popłynie. bo nie ma takiej możliwości. Moc , obroty i nawet duży moment obrotowy tego silnika są niewystarczające.

Żeby łódka płynęła w ślizgu  należy spełnić kilka warunków

 

Odpowiednio mocny szybkoobrotowy silnik ( bo inny do łódek się nie nadaje)

przeniesienie napędu bez zbędnych oporów,

odpowiednio dobrana śruba,

i odpowiednia wielkość i kształt kadłuba.

Czasem jeszcze potrzebne jest odpowiednie paliwo, ale żarowy silnik spalinowy nie wyżyłowany będzie dobrze pracował na paliwie zwykłym bez dodatków.

 

A u Ciebie praktycznie żaden z tych warunków nie został spełniony

 

Poniżej zamieszczam tekst o silnikach w którym na 10 stronie jest ładny wykres pokazujący charakterystykę silnika spalinowego i od tych prawideł jak na razie nie da się odejść.

 

Więc ja myślę kol. Przemku : Nie idź tą drogą bo szkoda Twoich nakładów i Twojej pracy, bo nawet jak ten "bolid" jakoś tam popłynie to nie będzie to coś co powali...

A.C.

o silnikach.pdf

Opublikowano

Mój pusty kadłub ważył 3 kg

Tu jest filmik mojej pierwszej łódki ze śrubą X 75mm właśnie bo najpierw miałem X 65 i mieliło wode tak jak w tej dużej teraz.i z pływania małej na śrubie 75mm jestem zadowolony.czyli sądzę przedłuże wał i poprubuje z śrubą większą o większym skoku.

Może wina jest sprzęgła bo duża ma sprzęgło a mała nie. tylko trochę głupio jak model kładę na wode i odrazu on płynie.dlatego w dużej zostawiłem sprzęgło może to i błąd.

Opublikowano

Witam państwa poszukuje w wielkiej nadziei i roztargnieniu śruby napędowej do mojej łódki,wymiary:

Długość łódki 180cm

Szerokość 52cm

Wysokość 35cm

Wyporność 15kg

Waga 12kg

Mam śrubę Graupnera M5 prawą dwupłatową 75mm średnicy.łódź stoi niemal w miejscu na pełnym gazie obroty silnika 9.000 max.Postanowiłem zamówić 3 płatową 90mm mosiężną M5 ale bryzga wodą 2 metry w górę i również stoi w miejscu szlag mnie trafia sądzę że potrzebuje 2 płatową ale większą 90-100mm ale niema nigdzie gdzie kupić.nawet na wyfrezowanie różne firmy się nie godzą.jestem u progu załamania nerwowego z tego powodu.PROSZĘ BARDZO O POMOC.

Jego model waży 12 kg a twój 3 kg  widać różnice

Opublikowano

Nie nie rozumie pan....3 kg waży pusty kadłub który budowałem tą dużą razem waży 12kg a ten filmik 25ccm to jest mała łódka którą też budowałem

Poprostu najpierw zbudowałem małą 25ccm. W miare jedzenia apetyt rośnie i postanowiłem zrobić większą z silnikiem 52ccm i ta że właśnie jest kicha.mała pływa super na śrubie x75 ale i ma daleko wał wypuszczony za sterem.i sprzęgła niema.w tej dużej gaz daje na max i ona zaczyna ruszać dopiero za późno sprzęgło rozpiera kielich i tu ta strata mocy pewnie tak czy siak przeróbka murowana teraz było ok.bo byłem w Polsce na urlopie 3 tyg.w Sobote wracam do DE i muszę ją jakoś zmieścić w bagażnik mam jeszcze wiele innych rzeczy do zabrania.ale myślę że dam rade

A tu śruba 3 płatowa 90mm prawa

Opublikowano (edytowane)

Przemek - W KTÓRĄ STRONĘ KRĘCI SIĘ W KOŃCU TEN WAŁ PATRZĄC OD RUFY W KIERUNKU DZIOBU ???

ZGODNIE CZY PRZECIWNIE DO KIERUNKU RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA ??

CZY TA ŚRUBA NIE PRACUJE WSTECZ ??? :rolleyes:

PIERWSZA POKAZANA PRZEZ CIEBIE ŚRUBA FI  75 MM MIAŁA PRZECIWNY KIERUNEK OBROTÓW - ŁODKA WTEDY WOLNO, ALE PŁYNĘŁA !

ZMIENIŁEŚ KIERUNEK OBROTÓW SILNIKA , DAŁEŚ PRZEKŁADNIĘ NAWROTNĄ ???

Mi to wygląda tak, jakby silnik patrząc od rufy w kierunku dziobu kręcił się PRZECIWNIE DO KIERUNKU RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA

( widać trochę na sprzęgle ale może to złudzenie optyczne)  , śruba w związku z tym pracuje na biegu wstecznym ( JEST NIEWŁAŚCIWA DLA TEGO KIERUNKU OBROTU WAŁU I OBRACANIE JEJ O 180 STOPNI NIC NIE DA !!!)  a strumień zaśrubowy odbija się od pawęży , pryska wodą po oczach I NIE CIĄGNIE ( układ sił równoważy się wzajemnie, łódka stoi) !

Nie płynie wstecz , bo śruba jest za blisko pawęży , jest zakryta przez obrys kadłuba i brak jej ciągu strumienia zaśrubowego który zamienia się po odbiciu od pawęży w fontannę !!

Postaw model na stojaku , odpal silnik i zrób film na śrubę jak powoli dodajesz gazu i śruba zaczyna się obracać - wtedy dopiero uwierzę jak jest naprawdę !!!   :blink:

Inaczej nigdy się nie dogadamy niestety.... :(

Ps.

Opieranie się na opisach sprzedawców jest często mylące jeżeli chodzi o kierunek pracy "prawy" lub"lewy". Producenci też różnie do tego podchodzą , choćby firma Raboesch ... a taka śrubę teraz chyba założyłeś ! 

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano

Ja już też się zgubiłem... Tak czy siak śruba ze zdjęcia ta mosiężna nie nadaje się do tego napędu. Potrzebujesz śruby o dużym skoku do półzanurzenia. Zadziwa mnie to, że skoro zbudowałeś pierwszy model i dałeś wał do tyłu mocno ( pomijam na razie jak z kątami) i jakoś to płynie co widać, to dlaczego w tym wiekszym zrobiłeś wszystko na przekór...

Opublikowano

Ten silnik ma lewe obroty jak każdy modelarski a śruba jest prawo obrotowa.I wszystko jasne.Zobacz jak wyglądają śruby do półzanużenia.Zwróć uwagę na skok jaki jest duży oraz jak sa skręcone łopatki wlasnie w ta strone potrzebujesz też i Ty.

 

https://www.google.pl/search?q=octura&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiao7_z5tDcAhWsCpoKHUw_CukQ_AUICigB&biw=1242&bih=592

 

Ty potrzebujesz taką :

post-604-0-48649100-1533296551.jpg

Opublikowano (edytowane)

I tak to powinno wyglądać od du...ups  :rolleyes: przepraszam rufy strony !! B)

 

Transom_2.JPG

 

Przy lewych obrotach wału napędowego ( patrząc od rufy do dzioba , czyli PRZECIWNIE DO RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA ) - ze śrubą prawoskrętną do przodu nigdy nie popłyniesz niestety, co najwyżej do tyłu albo będziesz stał w miejscu ! I odwracanie tej samej śruby na wale o 180 stopni też tu nie pomoże !!!!

Na śrubie pokazanej przez Grześka tak to powinno wyglądać prawidłowo ( szkic poniżej) !

Tak na moje oko, jak dasz właściwą śrubę, wydłużysz wał napędowy tak aby śruba była te 10 % długości łodzi za pawężą i pod właściwym katem  to zaczniesz przynajmniej pływać "niby ślizgowo" tak jak na twojej pierwszej, mniejszej łodzi !

Powodzenia !! :)

post-3419-0-97172600-1533300608.png

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano (edytowane)

Wszystko jasne !

Moja diagnoza jest niestety właściwa - masz lewe obroty silnika i założyłeś prawoobrotową śrubę mosiężną !

W tej konfiguracji pływanie tylko do tyłu niestety ! ;)

Dlatego na poprzedniej śrubie model pływał powoli ale do przodu a na tej wcale nie chce !

Przeczytaj posty #29 do #32 , przerób lekko wg. tych wskazań ( wydłużenie wału, zmiana kąta zaklinowania wału i LEWOSKRĘTNA ŚRUBA , taka jak pokazał Grzesiek i powinna popłynąć znacznie lepiej !

Ps.

Po ""klangu silnika" słyszę, że od momentu pierwszego "zabrania" sprzęgła pozostało ci już chyba niewiele zakresu regulacji przepustnicy ....( no chyba, że nie wpakowałeś "booosta" :P

Jeżeli tak, to sprawdza się to co pisał wyżej  kol. AndrzejC i inni koledzy - jesteś mocno pod kreską z mocą napędu.Na początku kręci i wyje na luzie , a jak już sprzęgło załapie to jest przy końcu regulacji przepustnicy obrotów  i zdycha pod obciążeniem. Może uda się trochę zmienić tą charakterystykę przez regulację na sprzęgle odśrodkowym - powinno wcześniej "łapać" abyś miał większy zakres regulacji napędu aby pod obciążeniem rozpędzić łajbę ! Trzeba poeksperymentować !! :)

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano

To jest ta śruba Graupner x 75 prawa film jest wyżej na dużym jeziorze co ludzie w kajaku siedzą. na tej śrubie właśnie baardzo wolno płynie.A co do śruby Ocutra to jest taka z gwintem M5 czy bez gwintu?wał musi mieć gwint na kołpak prawda?bo ze zdjęć w google wygląda jakby gwintu nie było

Opublikowano (edytowane)

Bo to jest inny typ śruby z zabierakiem "drive dog"  - bez gwintu, otwór gładki, końcówka wału ma tylko gwint do dociśniecia śruby gwintowanym kołpakiem do zabieraka !

Poczytaj trochę o tym w necie !!

Patrz na budowę śruby a nie na opis sprzedawcy w sklepie !!! Mówiłem już wyżej, że często opisy są błędne a odwracanie na wale nic nie zmieni w pracy śruby !!!

 

s_25397_joy.jpg

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano

Nigdzie poza klasami Fsr V nie używa sie gwintu M5. Stosuje wie w małych modelach gwinty M4 a w dużych śruby z gładkim otworem i szczelina pod zabierak. Typowe otwory to 3/16” 1/4” . Na litość wymień ten popychacz steru bo jak przypadkiem te 12 kg wejdzie w ślizg to się zdziwisz a jeszcze kogoś uszkodzisz ...

Opublikowano

Sprzęgła nie rozbierałem jest złożone oryginalnie.dobra model biore jutro do DE spowrotem i jak zrobie poprawki i kupię śrubę to zrobie opływ i dam wam link. Mijam fakt że pracuję po 12 godzin codziennie łódką zajmowałem się i będę zajmował tylko i wyłącznie sobota niedziela tak jak było wcześniej od drugiej trzeciej rano do 12:00 1:00 w nocy bo w poniedziałek znów muszę o 4:00 rano wstać nieraz coś grzebie przed pracą o 2:00 albo 3:00 rano O 5:00 muszę wyjechać z domu na 6:00 do pracy ale jakoś to podołam muszę.Narazie bardzo dziękuję.WSZYSTKIM. nad popychaczem steru popracuje również ????

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.