MASK Opublikowano 15 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Września 2018 Wpadły mi w ręce ostatnio takie dwa motory. Może ktoś z kolegów wodniaków pływał na takich i ma jakieś doświadczenia z tymi silnikami? 65 jest używany, 90 nie wąchał paliwa. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Grzesiek Opublikowano 15 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 15 Września 2018 Kolega pływa na 90 tyle ze na wersji gold kopf Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 16 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 16 Września 2018 Po pierwsze pudełka od tych motorków: CMB w takie opakowania wkładało silniki na początku lat osiemdziesiątych do końca wieku. Później były czarne pudełka Po drugie : Wg mojej oceny te silniki pochodzą z tych samych lat. Choć te pudełka na zdjęciu wyglądają mi na jakieś takie "badziewne". nasze europejskie opakowania jakieś takie bardziej solidne były i są, Być może wynikało to z kosztów transportu? Te motorki były produkowane na rynek amerykański o czym świadczą gaźniki i sposób ich mocowania. W USA dominującą kategorią jest klasa HYDRO i OFFSHORE. Czyli szybko i krótko. Na rynek europejski od bardzo, bardzo dawna firma CMB stosuje gaźniki przykręcane czołowo do tylnego denka za pomocą śrubek M3. Uszczelnieniem jest o-ring silikonowy. Takie rozwiązanie jest stosowane dlatego, że w kategoriach FSR V potrzebne są mocniejsze połączenia z uwagi na to, że silniki w Europie muszą pracować o wiele dłużej (z racji sposobu i czasu rozgrywania wyścigów) i w gorszych warunkach o czym firma CMB wie doskonale. W swoim czasie ten motorek z prawej był bardzo popularny w Europie i stosowany do klasy Hydro. Ten drugi z lewej jest rzadki u nas, ale popularny w swoim czasie w USA gdyż w tamtych czasach był jednym z " topowych" silników do napędu łódek w Ameryce. W naszych czasach silniki CMB również są produkowane na rynek amerykański w bardzo dużych ilościach, choć teraz są bardzo zmodyfikowane z kierunkiem na jakość i podniesienie wytrzymałości i mocy. Czyli ten z lewej to wg mnie rzadki egzemplarz, a ten z prawej choć nowy, to jednak bardziej popularny i wg mojej oceny ma mniejszą wartość kolekcjonerską. Kiedyś być może pokuszę się jako użytkownik silników CMB o opis silników tej firmy. Może nie wszyscy wiedzą, ale był taki czas, kiedy firma CMB produkowała także silniki lotnicze, które wtedy kiedy były produkowane, były jednymi z najlepszych produkowanych silników. Nie była to produkcja masowa, ale w całej masie był to kierunek poboczny z uwagi na to, że założyciel firmy nieżyjący już Pan Camillo Braghieri jak i Jego syn Mauro preferują jasną stronę modelarstwa czyli wyczynowe wyścigi na wodzie kat FSR V H O i na produkcji silników do tych klas się skupiali i skupia ( Mauro Braghieri). Mam w swojej kolekcji trochę silników CMB w tym ten z prawej lecz w wersji europejskiej do kat. V Te na zdjęciu są w wersji HYDRO. Może temat się rozwinie... A.C. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
MASK Opublikowano 17 Września 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 17 Września 2018 Dzieki panowie za odpowiedzi. Spodziewałem się Andrzeju wyczerpującej odpowiedzi od Ciebie i dostałem, dzięki EDIT: literówki Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 17 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 17 Września 2018 To tylko drobny wpis jakbym się rozkręcił to bym wszystkich zanudził Zapomniałem dodać ,że na pudełkach jest już aktualne logo firmy , na wcześniejszych wyrobach opakowania miały logo okrągłe takie jak na srebrnej plombie. Stąd, jeżeli mamy opakowanie, to tez można określić z jakiego okresu pochodzi dany motorek. I chcę się pochwalić, że chyba jako jedyny w Polsce jestem w posiadania pierwszego silnika jaki CMB wyprodukowało. Zdjęcie załączę. A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
elpazo Opublikowano 19 Września 2018 Udostępnij Opublikowano 19 Września 2018 90 jako pierwsze trafiły w nasze ręce bo w tym czasie silniki miały takie mocowanie gaźnika sam go posiadałem z 1 przydziału. 65 nie istniał u nas ze względu na brak klasy na takiej pojemności. O ile się nie mylę to jest 11ccm u nas zaczynaliśmy od 10 a później od 15 i silniki te nie były przydatne. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jędrek Opublikowano 22 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 22 Października 2018 Z CMB jeszcze taki motorek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AndrzejC Opublikowano 22 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 22 Października 2018 No i to jest jeden z tych rzadkich motorów lotniczych CMB. Pojemność jeżeli chodzi o silniki lotnicze nie największa. Były produkowane silniki lotnicze o mniejszych pojemnościach 3,5 cm , 6,5 cm, 8 cm pokazane tu 10cm oraz 11 cm. To pojemności o których wiem. Gaźnik w tym silniku ze zdjęcia montowany był w wodnych silnikach CMB 3,5 cm z tego okresu. Do niedawna CMB produkowało silniki do napędu autek spalinowych, ale teraz w katalogu ich nie ma więc najwyraźniej firma skupiła się na produkcji silników wodnych. Ten silnik na fotografii wyprodukowano pod koniec lat osiemdziesiątych ale wygląda na zaniedbany i nieciekawie bardzo. Taki motorek powinien mieć wygląd bo w końcu to nie jest taki sobie motorek, tylko prawdziwe CMB Poniżej fotografie silników CMB 90 od pierwszego (mam ) do dzisiejszych czasów bez dwóch ostatnich. A.C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi