Paweł Prauss Opublikowano 31 Maja 2019 Autor Opublikowano 31 Maja 2019 Dzisiejsza wizyta u tokarza w Karolewie. Nie żebym sam nie potrafił tego zrobić ale głowicę robiłem manualnie ok. 90 minut, a automat CNC robi to samo w minut sześć ???? Fachowiec pierwsza klasa. Gdyby ktoś potrzebował namiar na dobrego i taniego tokarza to PW. 1
f2cmariusz Opublikowano 31 Maja 2019 Opublikowano 31 Maja 2019 fotograf w akcji plany na przyszłość... a może w tym kierunku pójdziemy z SiM-em 2b... 4
Andrzej Klos Opublikowano 31 Maja 2019 Opublikowano 31 Maja 2019 Az milo popatrzec . Cieszy oko inzyniera . W Australii juz coraz mniej sie produkuje, wszystko z Chin aby jak najwiecej zarobic, na bublach oczywiscie, a wiedza zanika. Juz niedlugo inzynierowie w Australii bede tylko magazynierami. Zycze powodzenia w produkcji! 1
RomanJ4 Opublikowano 1 Czerwca 2019 Opublikowano 1 Czerwca 2019 ... ....a wiedza zanika... Niestety, dotyczy to także bardzo wielu innych dziedzin, a w wielu już praktycznie zanikła wraz z dawnymi mistrzami... Kto dziś potrafi rozłupać dużego kamulca jednym puknięciem niedużego młotka..?
d9Jacek Opublikowano 1 Czerwca 2019 Opublikowano 1 Czerwca 2019 ... ....a wiedza zanika... Niestety, dotyczy to także bardzo wielu innych dziedzin, a w wielu już praktycznie zanikła wraz z dawnymi mistrzami... Kto dziś potrafi rozłupać dużego kamulca jednym puknięciem niedużego młotka..? wiem że to off top ....mam tylko nadzieję że mnie MOd nie przytuli...............ale szukam dobrego blacharza (w okolicach Warszawy) do dokończenia modelu w skali 1:1 to tak a'propos znikania dawnych mistrzów, rzemieslników ...ech łza się w oku kręci..teraz to sami specjaliści od stosunków międzynarodowych, marketingu i no te managiery
f2cmariusz Opublikowano 1 Czerwca 2019 Opublikowano 1 Czerwca 2019 tak skala 1:1 ma coś w sobie... aluminiowy odlew. Plus frezowane czoło. Powierzchnia aluminium pokryta ochronną warstwą tlenku glinu. ten sam sposób wykonania zmodernizowany bo nowszy model samochodu. fragment drzwi już bez śladu głębokiej korozji czy wręcz dziur na wylot... 1
f2cmariusz Opublikowano 2 Czerwca 2019 Opublikowano 2 Czerwca 2019 przymiarka u Kolegi Jacka a krawędź tego kątomierza mam pod odpowiednim kątem zeszlifować... (co bym się nie pomylił i nie popsuł przyrządu ) 1
f2cmariusz Opublikowano 3 Czerwca 2019 Opublikowano 3 Czerwca 2019 po raz kolejny byłem na zawodach Młodzi Modelarze-Lotnicy na start w Chrcynno/Warszawy doświadczenie. w oczekiwaniu na wolną komisję sędziowską. relacja pojawi się w osobnym temacie. 1
f2cmariusz Opublikowano 3 Czerwca 2019 Opublikowano 3 Czerwca 2019 nie ma to jak zimny prysznic. przewartościowanie wykonywanych prac nastąpiło błyskawicznie... czyli spis z natury jeśli chodzi o dokończenie kokili. Jedno frezowanie drugie już tylko drążenie kształtu na gotowo czyli wykonanie poszczególnych powierzchni w miedzi pomniejszonych tylko o wielkość rozpalenia erozyjnego. No i powoli warto pomyśleć o ostatecznych napisach w kokili co by stosownie uhonorować 70-lecie silnika SiM-2b. z Rajdu Trzech Koron wpadła mi taka blacha tłoczona... 1
RomanJ4 Opublikowano 4 Czerwca 2019 Opublikowano 4 Czerwca 2019 To zdjęcie kojarzy mi się z rysunkiem z radzieckiego M-K... - "Puszczaj kota!" - (może to byłaby dobra propozycja dla modelarskiego wykorzystania podopiecznych kolegi Marka(MareX)? ) 1
f2cmariusz Opublikowano 4 Czerwca 2019 Opublikowano 4 Czerwca 2019 arsenał do utrwalenia potężnej dawki adrenaliny... 2019 Chrcynno podczas imprezy AEROKLUBU WARSZAWSKIEGO "Młodzi modelarze-lotnicy na start"
RomanJ4 Opublikowano 4 Czerwca 2019 Opublikowano 4 Czerwca 2019 To jeden/a z "nietoperzy" ?(Wingsuit)
f2cmariusz Opublikowano 7 Czerwca 2019 Opublikowano 7 Czerwca 2019 wypada zamieścić parę fotografii z postępu prac. Najbardziej się cieszę że nie muszę żadnych obliczeń dokonywać Tylko na żywca kopiuję to co mi Paweł dostarczył jako oryginał. A ponieważ w między czasie parę dodatkowo egzemplarzy silnika SiM 2b przeszło przez moje ręce to wiem na pewno że tutaj w produkcji repliki mamy utrzymaną tolerancję do 0,01-0,02 mm i w wymiarach istotnych (pasowania poszczególnych elementów) jak i nieistotnych (ogólny wygląd) w odróżnieniu od paru oryginałów... 1
RomanJ4 Opublikowano 7 Czerwca 2019 Opublikowano 7 Czerwca 2019 w produkcji repliki mamy utrzymaną tolerancję do 0,01-0,02 mm i w wymiarach istotnych (pasowania poszczególnych elementów) jak i nieistotnych (ogólny wygląd) w odróżnieniu od paru oryginałów... Gdyby wykonawcy tych oryginałów mieli CNC... "Ręcznie" nie utrzymasz reżimu na tak wysokim poziomie, choćbyś toczył z liniałów... no ale w końcu świat idzie do przodu... (także u nas.. https://youtu.be/G9BWql8qT1c) Doskonała robota Mariuszu...
f2cmariusz Opublikowano 14 Czerwca 2019 Opublikowano 14 Czerwca 2019 Część elementów silnika SiM 2b jest już gotowych. I tak jak w oryginale bez jakiejkolwiek dalszej obróbki chemicznej. Leży i czeka na resztę elementów. Pomysł na upamiętnienie siedemdziesięciolecia powstania silnika to stosowny napis plus kolorowa albo bezbarwna eloksalacja. (eloksalacja, od elektrolityczna oksydacja aluminium)czy jak kto woli anodowania. Głównie w celu zwiększenia twardości i odporności na korozję czy przypadkowe otarcia. chyba przed tego typu ingerencją to anodowanie nie zabezpieczy. ale używam od 2013 roku laptopa z aluminium anodowanego. Mysz czy inne elementy szurają a powierzchnia dalej ładna, nie porysowana. przykładowe dostępne kolory o oznaczonym symbolu i powtarzalnych odcieniach: i najważniejsze. Obróbka chemiczna blaszki z Al o wymiarze najdłuższym 60 mm kosztuje 80 groszy za sztukę przy umiarkowanej serii.
f2cmariusz Opublikowano 15 Czerwca 2019 Opublikowano 15 Czerwca 2019 są także wały korbowe. Wymagające jeszcze przed samym azotowaniem wypolerowania miejsc współpracujących z panewkami. wrócił cały SAAB 96 z piaskowania karoserii. Na tej fotografii fragment podłogi. Sito... Całość zabezpieczona minią. Czyli zabezpiecza gołą blachę po piaskowaniu przed korozją. Farba miniowa - antykorozyjny podkład pod następną warstwę farby powierzchniowej. A sama minia to wymieszana na wiertarce czerwony tlenek ołowiu plus pokost lniany. Utlenia powierzchniowo z wytworzeniem cienkiej warstwy tlenków żelaza. Czysta postać pasywacji. I jak każdy związek ołowiu to trucizna... tak zwana bor-sztanga czyli na końcu ponad 150 milimetrowej sztycy zamocowany nożyk z SW18 w celi wykonania otworu(wyluzowanie fi10H7) w długim pręcie. Osiowo. Bo niestety po wierceniu dwustronnym otwory troszeczkę się mijały.
RomanJ4 Opublikowano 15 Czerwca 2019 Opublikowano 15 Czerwca 2019 Całość zabezpieczona minią. Czyli zabezpiecza gołą blachę po piaskowaniu przed korozją Szkoda Mariuszu, że przed miniowaniem w celu inhibowania pozostałych po piaskowaniu punktów mikrokorozji nie posmarowałeś blachy Cortaninem F https://garaz.organika.com.pl/preparat-antykorozyjny-cortanin-f-prawdziwy-czasowstrzymywacz/ https://youtu.be/J4FtdAUnpRo - to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą (zresztą woda potrzebna jest w procesie inhibicji, i dlatego po nałożeniu i wyschnięciu producent zaleca jeszcze zwilżyć przetworzoną powierzchnię wodą nie w celu zmycia a "dotrawienia"). Do smarowania należy odlać porzebną ilość by nie maczać używanego pędzla w całym preparacie, bo wprowadzona w ten sposób rdza do pozostałego preparatu będzie go osłabiać(przerabiać). Wiele razy go stosowałem z dobrym skutkiem na "rudą" przed malowaniem, a używam go już ze ...30 lat!. ... A piszę o tym, bo pomimo piaskowania i nałożenia farb po jakimś dłuższym czasie i tak pojawiają się plamki rdzy rozrosłe z mikropunktów (głębokich wżerów szczelinowych, międzykrystalicznej,) których piaskowanie nie było w stanie usunąć.(mam takie doświadczenie z piaskowaniem i późniejszym pokryciem farbą epoksydową) dyskusje o... https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3199183.html https://e46forum.pl/cortanin-f-dzialanie-skutecznosc-8176 Niektóre borsztangi (ale te do roztaczania długich otworów) mają jeszcze za ostrzem ślizgacze/prowadniki (po roztoczonej powierzchni) - wióry są pod ciśnieniem usuwane chłodziwem przez nieroztoczony otwór..
d9Jacek Opublikowano 15 Czerwca 2019 Opublikowano 15 Czerwca 2019 Szkoda Mariuszu, że przed miniowaniem w celu inhibowania pozostałych po piaskowaniu punktów mikrokorozji nie posmarowałeś blachy Cortaninem F https://garaz.organika.com.pl/preparat-antykorozyjny-cortanin-f-prawdziwy-czasowstrzymywacz/ https://youtu.be/J4FtdAUnpRo - to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą (zresztą woda potrzebna jest w procesie inhibicji, i dlatego po nałożeniu i wyschnięciu producent zaleca jeszcze zwilżyć przetworzoną powierzchnię wodą nie w celu zmycia a "dotrawienia"). Do smarowania należy odlać porzebną ilość by nie maczać używanego pędzla w całym preparacie, bo wprowadzona w ten sposób rdza do pozostałego preparatu będzie go osłabiać(przerabiać). Wiele razy go stosowałem z dobrym skutkiem na "rudą" przed malowaniem, a używam go już ze ...30 lat!. ... A piszę o tym, bo pomimo piaskowania i nałożenia farb po jakimś dłuższym czasie i tak pojawiają się plamki rdzy rozrosłe z mikropunktów (głębokich wżerów szczelinowych, międzykrystalicznej,) których piaskowanie nie było w stanie usunąć.(mam takie doświadczenie z piaskowaniem i późniejszym pokryciem farbą epoksydową) dyskusje o... https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3199183.html https://e46forum.pl/cortanin-f-dzialanie-skutecznosc-8176 Niektóre borsztangi (ale te do roztaczania długich otworów) mają jeszcze za ostrzem ślizgacze/prowadniki (po roztoczonej powierzchni) - wióry są pod ciśnieniem usuwane chłodziwem przez nieroztoczony otwór.. [....to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą .....] w zasadzie wszystko prawda ....jednak .jest małe ale.....tanina tworzy z tlenkami żelaza zwiazki kompleksowe zwane chelatami ( to ta granatowo-czarna nierozpuszczlna warstwa) nie ma natomiast takiej siły sprawczej żeby przekształcić te tlenki zelaza w fosforan żelazowy....gdyby tak było to byłby cud na miarę "kamienia filozoficznego". Natomiast istotnie kwas fosforowy zawarty w Cortaninie F działa jako inhibitor korozji. Generalnie bardzo dobry preparat przy pilnowaniu pewnych zasad stosowania go.... Ja w swoim modelarstwie 1:1 stosuję cynkowanie, parę modeli juz zbudowałem efekty rewelacyjne... mankament --- trochę kosztowne saluti mały up date..... dlaczego cynk a nie Cortanin czy minia ? ano dlatego, ze cząsto samochód po powrocie z piaskowania wygląda tak jakby z pod Dunkierki wrócił , są elementy całe ale jest i sito, a trzeba to jak najszybciej zabezpieczyć przed wtórna korozją , która następuje błyskawicznie więc jesli to ocynkuję to mogę uzywać i migomatu jak i palnika , przy minii i Cortaninie nie jest tak rózowo A może utworzyć temat modele w skali 1:1 ? projekty, technologie itd ?
f2cmariusz Opublikowano 15 Czerwca 2019 Opublikowano 15 Czerwca 2019 to jeszcze w tematyce wokół SiM 2b. Choć w tym przypadku jak mnie pytał Paweł na temat uzupełnienia konsolki jednego z wielu w Jego kolekcji. Spawanie laserowe AL. wycinanie laserowe i krępowanie na przyrządach spowodowało przesunięcie otworu pod nakrętkę wciskaną stalową M3 . Zaspawałem i ponownie wykonałem otwór już we właściwym miejscu. ten sposób uzupełnienia ubytków w aluminium mogę śmiało polecić ze względu na precyzję odbudowy brakującego metalu nie niszczącego wszystkiego wokół. Co do minii ołowianej to mam sygnał że zastąpili ją dawno minią żelazną też czerwoną. I to mnie zmyliło. Tak robi ten zakład piaskarski. CORTANIN F stosuje od dawna jak mam po prostu uzupełnić laminatem brakujący element karoserii. Odlewam do naczynia po jogurcie w ilości do jednorazowego zużycia. Jak zabraknie dolewam. A jak zostanie to wyrzucam. Ale sobie nie wyobrażam obróbki blacharskiej ogniowej gdy jeden z elementów jest zabezpieczony Cortaninem czyli na wierzchu jest fosforan żelaza. Coś co z mojego doświadczenia przeszkadza choć by przewodzeniu prądu. Brak masy. Zresztą aby powstał fosforan żelaza to musi być tlenek żelaza a nie czyste wypiaskowane gołe żelazo (stop żelaza z węglem) bo taka jest zasada działania taniny znajdującej się w Cortaninie F. Preparat reaktywny musi przereagować z tlenkiem żelaza a nie z czystym wypiaskowanym Fe. Długo by dyskutować... Ale dziękuję za konkretny głos w dyskusji bo to tylko służy poszerzaniu wiedzy jak widać na różne tematy. Borsztanga w moim wypadku wyprostowała otwór po wiertle fi10,5 mm. I oczywiście na różne sposoby można wykonać tego typu przyrząd. U mnie na tokarce TOS 18sv po ustawieniu w 150 milimetrowej długości otworze kilkanaście przejść pozwoliło wyprostować oś otworu do fi11,2 mm. Po wierzchu ta tulejka spychająca do formy wtryskowej ma średnicę 13h6 mm. A materiał na tą tulejkę to ten sam co na wały korbowe 38HMJ obrobiony cieplnie do 40 HRC tylko średnicy 20 mm. Osiowość tulejki jest niezbędna aby podczas azotowania materiał się nie pokrzywił.
Rekomendowane odpowiedzi