Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Dzisiejsza wizyta u tokarza w Karolewie.

Nie żebym sam nie potrafił tego zrobić ale głowicę robiłem manualnie ok. 90 minut, a automat CNC robi to samo w minut sześć ????

Fachowiec pierwsza klasa.

Gdyby ktoś potrzebował namiar na dobrego i taniego tokarza to PW.

post-10468-0-13554700-1559333151_thumb.jpg

post-10468-0-85527600-1559333188_thumb.jpg

post-10468-0-39530300-1559333214_thumb.jpg

post-10468-0-96756600-1559333242_thumb.jpg

  • Lubię to 1
Opublikowano

Az milo popatrzec  :)  :)  :) .  Cieszy oko inzyniera :) .

W Australii juz coraz mniej sie produkuje, wszystko z Chin aby jak najwiecej zarobic, na bublach oczywiscie, a wiedza zanika.  Juz niedlugo inzynierowie w Australii bede tylko magazynierami.

 

Zycze powodzenia w produkcji!

  • Lubię to 1
Opublikowano

...


....a wiedza zanika...

 

Niestety, dotyczy to także bardzo wielu innych dziedzin, a w wielu już praktycznie zanikła wraz z dawnymi mistrzami...

Kto dziś potrafi rozłupać dużego kamulca jednym puknięciem niedużego młotka..? :(

Opublikowano

...

....a wiedza zanika...

 

Niestety, dotyczy to także bardzo wielu innych dziedzin, a w wielu już praktycznie zanikła wraz z dawnymi mistrzami...

Kto dziś potrafi rozłupać dużego kamulca jednym puknięciem niedużego młotka..? :(

wiem że to off top ....mam tylko nadzieję że mnie MOd nie przytuli...............ale szukam dobrego blacharza (w  okolicach Warszawy) do dokończenia modelu w skali 1:1

 

 

to tak a'propos  znikania dawnych mistrzów, rzemieslników :(  :(  :( ...ech łza się w oku kręci..teraz to sami  specjaliści od stosunków międzynarodowych, marketingu i no te managiery ;)  ;)

Opublikowano

tak skala 1:1 ma coś w sobie...

 

post-16795-0-63854300-1559390416_thumb.jpg

aluminiowy odlew. Plus frezowane czoło. Powierzchnia aluminium pokryta ochronną warstwą tlenku glinu.

post-16795-0-90664400-1559390399_thumb.jpg

ten sam sposób wykonania zmodernizowany bo nowszy model samochodu.

post-16795-0-41415100-1559390432_thumb.jpg

post-16795-0-74568200-1559390440_thumb.jpg

fragment drzwi już bez śladu głębokiej korozji czy wręcz dziur na wylot...

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

post-16795-0-35716500-1559455662_thumb.jpg

przymiarka u Kolegi Jacka

 

post-16795-0-95415800-1559455672_thumb.jpg

a krawędź tego kątomierza mam pod odpowiednim kątem zeszlifować... (co bym się nie pomylił i nie popsuł przyrządu :) ) 

  • Lubię to 1
Opublikowano

po raz kolejny byłem na  zawodach Młodzi Modelarze-Lotnicy na start w Chrcynno/Warszawy

 

post-16795-0-96761700-1559538776_thumb.jpg

doświadczenie.

 

post-16795-0-77485000-1559538790_thumb.jpg

w oczekiwaniu na wolną komisję sędziowską.

relacja pojawi się w osobnym temacie.

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

nie ma to jak zimny prysznic. 

post-16795-0-54922500-1559574104_thumb.jpg

 

przewartościowanie wykonywanych prac nastąpiło błyskawicznie...

post-16795-0-08022200-1559574144_thumb.jpg

czyli spis z natury jeśli chodzi o dokończenie kokili. Jedno frezowanie drugie już tylko drążenie kształtu na gotowo czyli wykonanie poszczególnych powierzchni w miedzi pomniejszonych tylko o wielkość rozpalenia erozyjnego.

 No i powoli warto pomyśleć o ostatecznych napisach w kokili co by stosownie uhonorować 70-lecie silnika SiM-2b.

 

post-16795-0-39158700-1559574478_thumb.jpg

z Rajdu Trzech Koron wpadła mi taka blacha tłoczona... 

  • Lubię to 1
Opublikowano

To zdjęcie kojarzy mi się z rysunkiem z radzieckiego M-K...

 

post-3384-0-81018200-1351600475.jpg

 

- "Puszczaj kota!" -

 

(może to byłaby dobra propozycja dla modelarskiego wykorzystania podopiecznych kolegi Marka(MareX)? wink.gif?v=1545133808 )

  • Lubię to 1
Opublikowano

post-16795-0-76908100-1559629874_thumb.jpg

arsenał do utrwalenia potężnej dawki adrenaliny...

2019 Chrcynno podczas imprezy AEROKLUBU WARSZAWSKIEGO "Młodzi modelarze-lotnicy na start"

Opublikowano

wypada zamieścić parę fotografii z postępu prac.

post-16795-0-50168100-1559936810_thumb.jpg

post-16795-0-57482200-1559936815_thumb.jpg

post-16795-0-16526700-1559936826_thumb.jpg

post-16795-0-25003400-1559936832_thumb.jpg

post-16795-0-73739700-1559936838_thumb.jpg

post-16795-0-43167300-1559936848_thumb.jpg

post-16795-0-07426400-1559936856_thumb.jpg

post-16795-0-66069800-1559936862_thumb.jpg

post-16795-0-32924600-1559936869_thumb.jpg

 Najbardziej się cieszę że nie muszę żadnych obliczeń dokonywać  :)

 Tylko na żywca kopiuję to co mi Paweł dostarczył jako oryginał. A ponieważ w między czasie parę dodatkowo egzemplarzy silnika SiM 2b przeszło przez moje ręce to wiem na pewno że tutaj w produkcji repliki mamy utrzymaną tolerancję do 0,01-0,02 mm i w wymiarach istotnych (pasowania poszczególnych elementów) jak i nieistotnych (ogólny wygląd) 

 w odróżnieniu od paru oryginałów... 

 

  • Lubię to 1
Opublikowano

 

w produkcji repliki mamy utrzymaną tolerancję do 0,01-0,02 mm i w wymiarach istotnych (pasowania poszczególnych elementów) jak i nieistotnych (ogólny wygląd) 

 w odróżnieniu od paru oryginałów...

Gdyby wykonawcy tych oryginałów mieli CNC... ;)

"Ręcznie" nie utrzymasz reżimu na tak wysokim poziomie, choćbyś toczył z liniałów... no ale w końcu świat idzie do przodu...  :)   (także u nas.. https://youtu.be/G9BWql8qT1c)

Doskonała robota Mariuszu...

Opublikowano

Część elementów silnika SiM 2b jest już gotowych. I tak jak w oryginale bez jakiejkolwiek dalszej obróbki chemicznej. Leży i czeka na resztę elementów.

Pomysł na upamiętnienie siedemdziesięciolecia powstania silnika to stosowny napis plus kolorowa albo bezbarwna eloksalacja. (eloksalacja, od elektrolityczna oksydacja aluminium)czy jak kto woli anodowania.

Głównie w celu zwiększenia twardości i odporności na korozję czy przypadkowe otarcia.

 

post-16795-0-42625800-1560523193_thumb.jpg

chyba przed tego typu ingerencją to anodowanie nie zabezpieczy.

 

post-16795-0-16174800-1560523201_thumb.jpg

ale używam od 2013 roku laptopa z aluminium anodowanego. Mysz czy inne elementy szurają a powierzchnia dalej ładna, nie porysowana.

 

post-16795-0-10234100-1560521852_thumb.jpg

przykładowe dostępne kolory o oznaczonym symbolu i powtarzalnych odcieniach:

 

post-16795-0-80921700-1560521858_thumb.jpg

i najważniejsze. Obróbka chemiczna blaszki z Al o wymiarze najdłuższym 60 mm kosztuje 80 groszy za sztukę przy umiarkowanej serii.

Opublikowano

post-16795-0-61825100-1560578064_thumb.jpg

post-16795-0-39785000-1560578074_thumb.jpg

są także wały korbowe. Wymagające jeszcze przed samym azotowaniem wypolerowania miejsc współpracujących z panewkami.

 

post-16795-0-65411200-1560578141_thumb.jpg

wrócił cały SAAB 96 z piaskowania karoserii. Na tej fotografii fragment podłogi. Sito... Całość zabezpieczona minią. Czyli zabezpiecza gołą blachę po piaskowaniu przed korozją. Farba miniowa - antykorozyjny podkład pod następną warstwę farby powierzchniowej. A sama minia to wymieszana na wiertarce czerwony tlenek ołowiu plus pokost lniany. Utlenia powierzchniowo z wytworzeniem cienkiej warstwy tlenków żelaza. Czysta postać pasywacji. I jak każdy związek ołowiu to trucizna...

 

post-16795-0-20394400-1560578343_thumb.jpg

tak zwana bor-sztanga czyli na końcu ponad 150 milimetrowej sztycy zamocowany nożyk z SW18 w celi wykonania otworu(wyluzowanie fi10H7) w długim pręcie. Osiowo. Bo niestety po wierceniu dwustronnym otwory troszeczkę się mijały.

Opublikowano

 

Całość zabezpieczona minią. Czyli zabezpiecza gołą blachę po piaskowaniu przed korozją

Szkoda Mariuszu, że przed miniowaniem w celu inhibowania pozostałych po piaskowaniu punktów mikrokorozji nie posmarowałeś blachy Cortaninem F https://garaz.organika.com.pl/preparat-antykorozyjny-cortanin-f-prawdziwy-czasowstrzymywacz/  https://youtu.be/J4FtdAUnpRo - to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą (zresztą woda potrzebna jest w procesie inhibicji, i dlatego po nałożeniu i wyschnięciu producent zaleca jeszcze zwilżyć przetworzoną powierzchnię wodą nie w celu zmycia a "dotrawienia"). Do smarowania należy odlać porzebną ilość by nie maczać używanego pędzla w całym preparacie, bo wprowadzona w ten sposób rdza do pozostałego preparatu będzie go osłabiać(przerabiać).

Wiele razy go stosowałem z dobrym skutkiem na "rudą" przed malowaniem, a używam go już ze ...30 lat!. ...

A piszę o tym, bo pomimo piaskowania i nałożenia farb po jakimś dłuższym czasie i tak pojawiają się plamki rdzy rozrosłe z mikropunktów (głębokich wżerów szczelinowych, międzykrystalicznej,)  których piaskowanie nie było w stanie usunąć.(mam takie doświadczenie z piaskowaniem i późniejszym pokryciem farbą epoksydową)

 

dyskusje o...

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3199183.html

https://e46forum.pl/cortanin-f-dzialanie-skutecznosc-8176

 

Niektóre borsztangi (ale te do roztaczania długich otworów) mają jeszcze za ostrzem ślizgacze/prowadniki (po roztoczonej powierzchni) - wióry są pod ciśnieniem usuwane chłodziwem przez nieroztoczony otwór..

Opublikowano

Szkoda Mariuszu, że przed miniowaniem w celu inhibowania pozostałych po piaskowaniu punktów mikrokorozji nie posmarowałeś blachy Cortaninem F https://garaz.organika.com.pl/preparat-antykorozyjny-cortanin-f-prawdziwy-czasowstrzymywacz/  https://youtu.be/J4FtdAUnpRo - to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą (zresztą woda potrzebna jest w procesie inhibicji, i dlatego po nałożeniu i wyschnięciu producent zaleca jeszcze zwilżyć przetworzoną powierzchnię wodą nie w celu zmycia a "dotrawienia"). Do smarowania należy odlać porzebną ilość by nie maczać używanego pędzla w całym preparacie, bo wprowadzona w ten sposób rdza do pozostałego preparatu będzie go osłabiać(przerabiać).

Wiele razy go stosowałem z dobrym skutkiem na "rudą" przed malowaniem, a używam go już ze ...30 lat!. ...

A piszę o tym, bo pomimo piaskowania i nałożenia farb po jakimś dłuższym czasie i tak pojawiają się plamki rdzy rozrosłe z mikropunktów (głębokich wżerów szczelinowych, międzykrystalicznej,)  których piaskowanie nie było w stanie usunąć.(mam takie doświadczenie z piaskowaniem i późniejszym pokryciem farbą epoksydową)

 

dyskusje o...

https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3199183.html

https://e46forum.pl/cortanin-f-dzialanie-skutecznosc-8176

 

Niektóre borsztangi (ale te do roztaczania długich otworów) mają jeszcze za ostrzem ślizgacze/prowadniki (po roztoczonej powierzchni) - wióry są pod ciśnieniem usuwane chłodziwem przez nieroztoczony otwór..

[....to bardzo dobry/moim zdaniem/ inhibitor korozji na bazie taniny (ma zapach fermentujących jabłek), który przetwarza rdzę/tlenek/ do fosforanu żelaza nie tykając zdrowego metalu. Tworzy się wtedy granatowo-czarna twarda i wodoodporna warstwa pasywacyjna na którą można nakładać farby. Ma dobre własności penetrujące bo jest rozcieńczalny wodą .....]

 

w zasadzie wszystko  prawda ....jednak .jest małe ale.....tanina tworzy z tlenkami żelaza zwiazki kompleksowe zwane chelatami ( to ta granatowo-czarna nierozpuszczlna warstwa) nie ma  natomiast takiej siły sprawczej  żeby przekształcić te tlenki zelaza w fosforan żelazowy....gdyby tak było to  byłby cud na miarę "kamienia filozoficznego". Natomiast istotnie kwas fosforowy zawarty w Cortaninie F działa jako inhibitor korozji.

 

Generalnie bardzo dobry preparat przy pilnowaniu pewnych zasad  stosowania go....

 

Ja w swoim modelarstwie 1:1 stosuję  cynkowanie, parę modeli juz zbudowałem  efekty rewelacyjne... mankament --- trochę kosztowne

saluti

 

mały up date.....

dlaczego cynk a nie Cortanin czy minia ?

ano dlatego, ze  cząsto samochód po powrocie z piaskowania wygląda tak  jakby z pod  Dunkierki wrócił , są  elementy całe  ale jest i sito,  a trzeba to  jak najszybciej zabezpieczyć przed wtórna korozją , która następuje błyskawicznie  więc jesli to ocynkuję to  mogę uzywać i migomatu  jak i palnika , przy minii i Cortaninie  nie jest tak rózowo

 

 

 

 A może utworzyć temat  modele w skali 1:1 ?

projekty, technologie itd ?

Opublikowano

to jeszcze w tematyce wokół SiM 2b.

Choć w tym przypadku jak mnie pytał Paweł na temat uzupełnienia konsolki jednego z wielu w Jego kolekcji.

 Spawanie laserowe AL.

post-16795-0-02419700-1560589844_thumb.jpg

wycinanie laserowe i krępowanie na przyrządach spowodowało przesunięcie otworu pod nakrętkę wciskaną stalową M3 . Zaspawałem i ponownie wykonałem otwór już we właściwym miejscu. 

post-16795-0-65582900-1560589850_thumb.jpg

ten sposób uzupełnienia ubytków w aluminium mogę śmiało polecić ze względu na precyzję odbudowy brakującego metalu nie niszczącego wszystkiego wokół.

 Co do minii ołowianej to mam sygnał że zastąpili ją dawno minią żelazną też czerwoną. I to mnie zmyliło. Tak robi ten zakład piaskarski.

 CORTANIN F stosuje od dawna jak mam po prostu uzupełnić laminatem brakujący element karoserii. Odlewam do naczynia po jogurcie w ilości do jednorazowego zużycia. Jak zabraknie dolewam. A jak zostanie to wyrzucam.

Ale sobie nie wyobrażam obróbki blacharskiej ogniowej gdy jeden z elementów jest zabezpieczony Cortaninem czyli na wierzchu jest fosforan żelaza. Coś co z mojego doświadczenia przeszkadza choć by przewodzeniu prądu. Brak masy.

 Zresztą aby powstał fosforan żelaza to musi być tlenek żelaza a nie czyste wypiaskowane gołe żelazo (stop żelaza z węglem) bo taka jest zasada działania taniny znajdującej się w Cortaninie F. :) Preparat reaktywny musi przereagować z tlenkiem żelaza a nie z czystym wypiaskowanym Fe.

Długo by dyskutować... Ale dziękuję za konkretny głos w dyskusji bo to tylko służy poszerzaniu wiedzy jak widać na różne tematy.

Borsztanga w moim wypadku wyprostowała otwór po wiertle fi10,5 mm. I oczywiście na różne sposoby można wykonać tego typu przyrząd. U mnie na tokarce TOS 18sv po ustawieniu w 150 milimetrowej długości otworze kilkanaście przejść pozwoliło wyprostować oś otworu do fi11,2 mm. Po wierzchu ta tulejka spychająca do formy wtryskowej ma średnicę 13h6 mm. A materiał na tą tulejkę to ten sam co na wały korbowe 38HMJ obrobiony cieplnie do 40 HRC tylko średnicy 20 mm. Osiowość tulejki jest niezbędna aby podczas azotowania materiał się nie pokrzywił.

 

    

 

 

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.