skipper Opublikowano 11 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2019 Kołacze mi się jeden pomysł. Skrzydło eliptyczne ma powierzchnie w zasadzie nierozwijalne, drut tnie po prostej. Jeżeli wygniesz lekko blok pianki przeznaczonej do cięcia, drut nadal będzie ciął po prostej, ale po ponownym wyprostowaniu bloku powierzchnia wycięta w ten sposób będzie miała ciekawą powierzchnię, myślę że bardzo dobrze pasującą do Twojego skrzydła. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 11 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2019 Muszę to przetrawić. Piszę na gorąco, sam pomysł już jest niesamowity. Moż coś , rozwiń to troszkę. Jednak modelarze muszą iść na jakieś ustępstwa. Nie da się tego tak dokładnie odtworzyć, jakiś margines podobieństwa jest dopuszczalny. To o czym piszesz świadczy o tym, że skrzydło jest też wygięte, chyba ku górze(mówię o końcu skrzydła, jednak na oryginalnych zdjęciach, a mam fajny zbiór, nie zauważyłem tego) i to jest ten trzeci wymiar. Jednak w modelu, w moim przypadku chyba coś między 10 a 8 to może, aż tak nie będę sobie utrudniał życia. Ja to widzę proste jak "drut". Elipsa to kształt widziany z góry, reszta jak zwykle. Tu chodzi o kształt skrzydła i jego możliwości lotne, reszta to jak w każdym innym modelu, płaszczyzna. Dzięki za pomysł, przybędzie mi kilka zwojów, bo to ciekawe spojrzenie na temat. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 11 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2019 Może ten szkic na szybko wyjasni Ci ideę. Kilkadziesiąt lat temu kombinowałem nad eliptycznymi końcówkami skrzydła w szybowcu F1A, miały być z rdzeniem ze styropianu, pokryte balsą 1 - 0.8 mm. Niestety wychodziło to trochę za ciężkie i ze zbyt sztywną powierzchnią. Płaty kryte cienką japonką lepiej pracowały przy niskich Re. Ostatecznie powstał płat trójtrapezowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 11 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2019 Załapałem. Przejrzę jeszcze raz fotki, czy coś takiego Karthveli zastosował w swoim dinozaurze. Dzięki za pomysł. Pozdrawiam. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 11 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 11 Lutego 2019 Mam dziwne wrażenie, że "demonizujemy" skrzydło eliptyczne. To tylko rzut z góry, chyba, że się mylę? Eliptyczne, ze względu na kształt linii zejścia. Mamy już dwa wymiary, co z trzecim? Naprawdę przez to, że inny miał koniec, aż tak się różnił? Jak to wyglądało w praktyce. Czy "Elipsiastość" zmieniała powierzchnię, bo była wycinkiem kuli, czy to wymysł i tylko rzut był "elipsiasty" i nic się nie zmieniało w kąstrukcji ale w aerodynamice? Powietrze (nośnik maszyn cięższych od niego) opływało to troszkę lepiej niż inne wersje, prostsze, takie np. jak akrobaty.(sorry winetou,biznes to biznes ). Ktoś to zauważył,ale nigdzie nie spotkałem się z kształtami. Może się mylę,bo nie znam się na tym, ale czytam, patrzę, myślę. Skrzydła są płaszczyznami prostymi, rozwijalnymi, reszta to gadżety. Jesli dobrze rozumiem to chcesz wyciac skrzydlo o ksztalcie elipsy, czyli trojwymiarowe za pomoca jednego ciecia drutem; no raczej nie jest mozliwe. Spitfire mial kazdy kawalek blachy na skrzydle indywidualnie wytlaczany. Lepiej wyciac z kilku kawalkow i troche podszlifowac. Cieciwy A & B powinny byc prostopadle do linii skrzydla a nie rownolegle do glownej plaszczyzny symetrii samolotu. A Witam. Rozumiem,że skrzydło nie posiadało płaszczyzny "w linii prostej". Jeśli masz taką możliwość, posiadasz zdjęcia, by mi to uzmysłowić,będę wdzięczny. Naprawdę traktuję poważnie to co robię, dlatego to tyle trwa. Nie chodzi o latanie,chodzi o modelarstwo, przy okazji poleci. Pozdrawiam Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 16 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 16 Lutego 2019 A może zamiast kombinować wystarczy wykonać eksperyment na mniejszym kawałku i będzie wiadomo? Ja bym tak zrobił. BTW. jesteś z Jabłonnej, więc nie tak daleko ode mnie, jak będzie oblot to daj znać, chętnie popatrzę. Życzę wytrwałości bo to nie jest prosty model Pozdrawiam, Z Jeśli dojdzie do oblotu to raczej u Ciebie. Na pewno się zapowiem i dziękuję za zaproszenie. Kołacze mi się jeden pomysł. Skrzydło eliptyczne ma powierzchnie w zasadzie nierozwijalne, drut tnie po prostej. Jeżeli wygniesz lekko blok pianki przeznaczonej do cięcia, drut nadal będzie ciął po prostej, ale po ponownym wyprostowaniu bloku powierzchnia wycięta w ten sposób będzie miała ciekawą powierzchnię, myślę że bardzo dobrze pasującą do Twojego skrzydła. Dokładnie. Jest to do zrobienia. Problem w tym, czy tak jest? Czy elipsa dotyczy końca skrzydła? Czy jeszcze przestrzeni "końca skrzydła". Czy skrzydło jest proste jak każde inne, czy ma jakieś wypukłości? Ja chcę wyciąć jako proste, jak każde inne, końcówka ma dziwny kształt, ale to w/g mnie nie problem. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 23 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2019 Idzie mi to trochę, jak "krew z nosa", ale mam też inne obowiązki i staram się być dokładny. Oko ludzkie podobno zauważa błąd do 0,5 mm, po korekcie Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bartek Piękoś Opublikowano 23 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2019 ... po korekcie Niebo a ziemia! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 23 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 23 Lutego 2019 Tak niewiele, a daje kopa . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 24 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2019 Ktoś kiedyś napisał, że nic się nie dzieje. Oczywiście to nie prawda. W kabinie nie mam możliwości wycinania, co nie znaczy, że nic nie robię. Przygotowuję szablony i wytnę rdzenie skrzydła. Pamiętacie mój pomysł z klapami Znalazłem coś takiego i chcę zastosowć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 24 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2019 Jeśli dojdzie do oblotu to raczej u Ciebie. Na pewno się zapowiem i dziękuję za zaproszenie. Dokładnie. Jest to do zrobienia. Problem w tym, czy tak jest? Czy elipsa dotyczy końca skrzydła? Czy jeszcze przestrzeni "końca skrzydła". Czy skrzydło jest proste jak każde inne, czy ma jakieś wypukłości? Ja chcę wyciąć jako proste, jak każde inne, końcówka ma dziwny kształt, ale to w/g mnie nie problem. Już inni pisali, a ja potwierdzę, nie widzę możliwości wycięcia drutem prawidłowego skrzydła eliptycznego. Gordon "Białogłowy" w swojej książce na str. 32 podaje sposób wykreślania żeber pośrednich skrzydła eliptycznego przy pomocy skrzydła zbieżnego. Proszę popatrzeć na poniższy rysunek, jakie linie tworzą odpowiadające sobie współrzędne cięciw wzdłuż rozpiętości. Wiem, że robią takie skrzydła, ale jako wypraski. Lepiej zrobić skrzydło jako konstrukcyjne - tak jak zrobił to kolega model. http://pfmrc.eu/index.php/topic/77344-latajacy-dzbanek-czyli-p47-thunderbolt/page-2?do=findComment&comment=737932 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 24 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2019 Rozumiem. W takim razie kolejne odstępstwo od oryginału. Prawdziwy pozostanie tylko rzut z góry . Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jarek_aviatik Opublikowano 24 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2019 W takim razie kolejne odstępstwo od oryginału. Model, nawet makieta ma zawsze odstępstwa od oryginału. Możesz zrobić też tak jak napisał Andrzej: 'Lepiej wyciac z kilku kawalkow i troche podszlifowac." 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 24 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 24 Lutego 2019 Najważniejsze pytanie brzmi, czy to coś zmieni dla modelu o tej rozpiętości? Czy gra jest warta świeczki? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 28 Lutego 2019 Udostępnij Opublikowano 28 Lutego 2019 Gdybys robił wyposażenie kabiny to ktoś na Thingiverse wrzucił fajny pakiet części do P47. Co prawda wersji razorback a nie bubble - ale myślę ze to niewiele zmienia. https://www.thingiverse.com/thing:3456633 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 2 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 2 Marca 2019 Jarek napisał, że nie widzi możliwości wycięcia skrzydła eliptycznego. Ja nadal widzę. Elipsa jest jedną z krzywych stożkowych uzyskiwana przez przecięcie stożka. W czeskim czasopiśmie MODELAR 6/1983 znalazłem artykuł o cięciu zdeformowanego polilstyrenu. Zdjęcia chyba wszystko tłumaczą. Próbowałem w tej technologii robić końcówki płatów do szybowców F1A, ale po początkowych próbach zrezygnowałem, byłyby zbyt ciężkie (poprzeczny rozkład masy płata) i dodatkowo sztywne pokrycie gorzej pracowało przy niskich Re. Tu zdecydowanie lepiej spisywał się cienki papier japoński. Od kolegi z Portugalii dostałem numer Vol Libre a w nim wyniki dmuchań popularnego Benedeka 6356 b z różnymi pokryciami (Re=30-50 tys.) i to przesądziło o losie pomysłu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 Miałem nie wchodzić na forum póki nie wytnę rdzeni skrzydeł, ale wszedłem. Temat wydaje się być naprawdę ciekawy,ale ja już wszystko przygotowałem pod cięcie na "płasko". Zostawię sobie jednak furtkę na przyszłość, skrzydła zrobię montowane (przykręcane) do elementu kadłuba. Może kiedyś pokuszę się o wykonanie skrzydła eliptycznego, to sobie wymienię (jeśli będzie jeszcze do czego) i zobaczymy różnicę. To jednak daleka przyszłość. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Agapit Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 Jak by to nie było zbyt kłopotliwe ,mógłby kolega Skipper zamieścić pełne fotokopie (z tekstem) przedmiotowego artykułu ? Na ten moment nie "kumam czaczy" . Pozdrawiam Agapit. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
skipper Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 W dużym skrócie: zamiast giąć drut co jest dosyć kłopotliwe, metoda opiera się na wygięciu materiału i cięcie prostym drutem. Zachęcam do eksperymentu: kawałek cienkiego styropianu lub innej pianki trzeba lekko wygiąć i ściąć drutem lub zeszlifować pod lekkim skosem "grzbiet". Po wyprostowaniu materiału mamy całkiem ładny negatyw formy. Nie wiem czy nie spróbuję w ten sposób zrobić jednej z płetw sterowych do budowanych łódek. Poniżej cały artykuł. Na marginesie czeski MODELAR to prawdziwa kopalnia ciekawych modelarskich pomysłów. Przynajmniej kiedyś tak było. Pozdrawiam skipper Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość marnod2 Opublikowano 3 Marca 2019 Udostępnij Opublikowano 3 Marca 2019 Dzięki za pomoc, dziś już zrobię tak jak jest,ale wykonać Thunderbolta prawie w oryginale to jest coś i to dzięki Tobie. teraz to trzeba ogarnąć, jak mówiłem, na "potem", ale i tak dziękuję za takie zaangażowanie. Nie jedna osoba skorzysta na tym(zwłaszcza fani "Spitów") Pozdrawiam i dziękuję. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi