Jump to content
grafvader

Motoszybowiec Mutant na podstawie Elektro Juniora i Easy Fly

Recommended Posts

Witam ponownie wszystkich po długiej przerwie w mojej aktywności na forum.

 

Link do repozytorium z plikami projektu: https://github.com/RC-Hobby/GliderMotoMutant

 

Ostatnio podczas zwykłych lotów rekreacyjnych szybowcem Graupner Elektro Junior popełniłem dość klasyczny błąd :) Zapomniałem włożyć dźwigar w skrzydła. Wszystko sprawdziłem dwukrotnie przed lotem ale ponieważ dźwigar jest wewnątrz skrzydła i nie rzuca się w oczy to go przeoczyłem. Efekt dość oczywisty z wysokości kilkudziesięciu metrów spadłem centralnie pionowo w dół w ziemię. Efekt to zniszczony kadłub oraz stery wysokości i kierunku ale zupełnie nie ruszone skrzydła.

post-7065-0-94377500-1540644235_thumb.jpg

 

Postanowiłem więc zbudować nowy model w oparciu o skrzydła od Elektro Juniora. W założeniach ma to być model z silnikiem spalinowym. Wszystkie brakujące elementy takie jak kadłub, łoże silnika, podwozie, koła itp. zostaną zaprojektowane i wydrukowane na drukarce 3d. 

Żeby ułatwić i przyspieszyć oblot kompletny ogon w promocyjnej cenie zakupiłem od modelu R-Planes - Easy Fly

post-7065-0-67712500-1540644859_thumb.jpg

 

Aktualnie mam dostępne 3 silniki które mogą stanowić napęd takiego modelu:

 

AP .09 (Praktycznie nie latany, 3h w powietrzu)

post-7065-0-60129300-1540644937_thumb.jpg

 

Thunder Tiger .18GP (Dotarty i przelatał około 6h)

post-7065-0-81425600-1540644959_thumb.jpg

 

OS Max .15LA (Latał bardzo dużo przepalił 25 litrów ale wciąż wzorowa kompresja)

post-7065-0-05947700-1540644991_thumb.jpg

 

Chciałbym aby model był motoszybowcem ale lot zawsze silnikowy bez wyłączania napędu. Takie przyjemne bujanie się po niebie, czasem niskie powolne przeloty. Ponieważ to jest dopiero plan i zabieram się dzisiaj do pracy - malowania więc jak macie jakieś fajne pomysły to chętnie je uwzględnię w projekcie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

...

Chciałbym aby model był motoszybowcem ale lot zawsze silnikowy bez wyłączania napędu. 

No to motoszybowcem nie będzie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zważyłem wszystkie elementy modelu które już posiadam:

skrzydła wraz z serwami i dźwigarem                         - 155g

węglowa podłużnica kadłuba                                       - 44g

ster wysokości oraz kierunku                                      - 51g

kabina (Elektro Junior)                                                - 31g

silnik OS Max .15                                                        - 185g

serwo steru wysokości, kierunku oraz gazu  3 x 16g  - 48g

instalacja paliwowa 100ml                                           - 33g

regulator napięcia BEC                                                - 29g

Li-Po 500mah                                                               - 18g

Odbiornik gr-16 Hott                                                     - 13g

 

Sumarycznie 607g

Chciałbym zmieścić się do 1000g

 

Powierzchnia skrzydeł Elektro Juniora to 33,3dm2. Dobrze by było żebym nie przekroczył 30g na dm2.

Czyli na kadłub i podwozie plus paliwo pozostaje mi około 300g.  Zakładając ze paliwo będzie ważyć około 100g a podwozie około 60g to pozostaje mi 140g na kadłub. Wygląda na to że chyba zrezygnuje z podwozia. Będzie startował z ręki.

Jest jeszcze jedna opcja a mianowicie zwiększę obciążenia skrzydeł do 35g/dm2 i wtedy będę miał w zapasie 160g. Zobaczymy jak wyjdzie na prawdę.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Namalowałem testowe podwozie do modelu żeby sprawdzić wstępnie ile może ważyć i wyszło co następuje:

 

waga 37g

post-7065-0-37132600-1540729737_thumb.jpg

 

waga 3g

post-7065-0-19441600-1540729743_thumb.jpg

 

 

Daje to mniej więcej 43g plus śruby mocujące 3mm - 5g co daje łącznie około 50g. Może okazać się że potrzebne będą jakieś drobne wzmocnienia i pianka na koła więc wydaje się że realnie wyjdzie około 60g.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mało to motoszybowcowe że stałym podwoziem. Tym bardziej te koła, nadają się do modelu ~100g rtf. Będziesz lądował jak zgaśnie lub zgasisz silnik, więc zrób wózek do startu. Zaoszczedzisz na wadze dobre 150g, a na oporze aero zyskasz ogromnie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja sobie w prezencie kupilem na niemieckiej aukcji cos takiego : http://www.rc-tronics-topp-rippin.de/Shop/product_info.php?products_id=613&osCsid=cdame2a1m6gd6sd1qksdp4k0f3 .

Zaplacilem tylko 100 EUR .

 

Od dobrych kilku lat  takie "cos" chodzilo mi po glowie ( wczesniej myslalem o  https://www.sussex-model-centre.co.uk/aviomodelli-ariane-5-4-6-channel-motor-glider-90-assembled-kit ) . Lubie czasem polatac troszke spokojniej z prawie 100% pewnoscia , ze NIE jest to ostatnie ladowanie  :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mógłbyś kolego zdradzić w jakim programie to zaprojektowałeś?

 

Program w którym projektuje to "Spark Design Mechanical" dostępny w całości za darmo. 

https://www.rs-online.com/designspark/mechanical-download-and-installation

 

Teraz mam trochę wolnego więc ruszam dalej z projektowaniem.

Wózek do startu to dobry pomysł, chociaż przy tej wadze którą planuje start z ręki byłby najbardziej praktyczny ze względu na brak rozsądnego miejsca na lotnisko. Nie mniej jak już latam spalinówką to lubię się bawić międzylądowaniami (aaach ten dymek zostawiany przez silnik z wydechu kiedy dodaję gazu żeby poderwać model w górę) i o ile znajdę jeszcze miejsce skąd mogę wystartować i zabrać ze sobą podwozie to pozostawienie wózka na ziemi może być kłopotliwe. Najczęściej na pas startowy wykorzystuje boczną drogę wiejską z gładziutkim asfaltem, ale niestety czasem jednak ktoś tam jedzie więc nie chciałbym w razie czego pozostawić wózka na drodze.

Co do wytrzymałości kół to wytrzymują spokojnie 5 kilogramów nacisku i wciąż się kręcą bez oznak chęci pękania - testowane za pomocą 5 litrowej butli z wodą. Wiadomo że lądowanie modelem o wadze kilograma to często dużo większy chwilowy nacisk niż 5 kg ale mam nadzieje lądować gładko i delikatnie. Wydrukuje sobie kilka kółek na wymianę gdyby jednak pękły :)

Teraz zastanawiam się jak zrobić centralną część mocującą skrzydło do modelu. chodzi mi o odwzorowanie kształtu skrzydła i powiem że średnio mi to idzie. Zrobiłem zdjęcie profilu skrzydła

post-7065-0-98410500-1546102596_thumb.jpg

wkleiłem szablon do programu i ręcznie go odrysowuje ale efekt końcowy nie jest dobry, nie podoba mi się.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dzięki za link ale niestety profil nie jest zachowany w miejscu łączenia się płatów. Trochę się pomęczyłem i odmalowałem dość dobrze mocowanie centralne dla płata. Teraz zabieram się za kadłub. Zobaczymy ile wszystko wyjdzie wtedy pomyślę czy warto robić podwozie. Zastanawiałem się czy nie zrobić podwozia chowanego oczywiście drukowanego na drukarce 3D :)

post-7065-0-97508100-1546131342_thumb.jpg

 

Wyszło dość ciężko bo prawie 125g więc docelowo mocowanie będzie nieco odciążone poprzez ażurowanie go, zastanawiam się również czy nie zwęzić ścian mocowania ale jeszcze sprawdzę po próbnym wydruku czy będzie dobrze zachowywać sztywność. Jest jeszcze możliwość zmiany parametrów wydruku wtedy można zejść z wagą do 75g.

Ponieważ nie mam pewności jak powinien być zamontowany płat, z jakim kątem natarcia żeby było dobrze więc planuje zrobić możliwość regulowania kąta natarcia płata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skończyłem część spinającą skrzydła i mocującą je do kadłuba. Wersja finalna zawiera dwa wyjścia na kable od serw, płetwę mocującą i pozycjonującą do kadłuba oraz wewnętrzne strefy blokujące przesuwanie się skrzydła wewnątrz zamocowania.

 

post-7065-0-51961400-1546171721_thumb.jpg

 

post-7065-0-80841900-1546171730_thumb.jpg

 

Na razie zrezygnowałem z odciążania mocowania, zmieniłem ustawienia wydruku i teoretyczna waga powinna wyjść koło 75g. W tej chwili włączyłem wydruk i będzie się drukować około 7h na drukarce Anycubic Mega i3. Jak tylko skończy się wydruk wrzucę fotkę z założonymi skrzydłami. 

Ustawiłem wydruk na jedną ścianę, warstwa 0.2mm, wypełnienie 20% ułożone w kratę dodającą jedną ściankę wzmocnienia całość drukowana z PLA.

 

post-7065-0-85790800-1546172033_thumb.jpg

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zobaczymy ile wszystko wyjdzie wtedy pomyślę czy warto robić podwozie. Zastanawiałem się czy nie zrobić podwozia chowanego oczywiście drukowanego na drukarce 3D :)

attachicon.gifProfilSkrzydla.jpg

 

 

Ponieważ nie mam pewności jak powinien być zamontowany płat, z jakim kątem natarcia żeby było dobrze więc planuje zrobić możliwość regulowania kąta natarcia płata.

Sugerowałbym zrezygnować z podwozia w takim modelu. Z własnych doświadczeń mogę powiedzieć, że jest niepraktyczne, komplikuje budowę, podatne na uszkodzenia, pogarsza właściwości lotne, waży coś tam niepotrzebnie (lepiej te gramy wsadzić w pakiet lub przemyślane wzmocnienia/usztywnienia) i do tego... utrudnia lądowanie. Chyba, że bardzo lubisz klasyczne lądowania na koła, ale do tego lepiej służą inne modele - nie motoszybowce.

Czemu utrudnia lądowanie ? Bo ogranicza radykalnie miejsca do tego. Nie posadzisz tego sprzętu w trawie z takim podwoziem, a lądowanie "do rąsi" - preferowane IMHO dla takiego modelu - tylko utrudni.

Czołowy i boczny opór aero takiego podwozia zaskutkuje gorszą doskonałością i mniejszą przewidywalnością na wietrze.

 

Koncepcja regulowanego kąta natarcia przy nierozpoznanym praktycznie profilu jest IMHO dobra. Czy tego profilu nie warto byłoby nieco wypłaszczyć od spodu za natarciem ? To zwiększyłoby jego nośność.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Zważyłem całość i waga wyszła lepsza niż się spodziewałem a wbrew pozorom ten element nie jest taki mały:

post-7065-0-57267100-1546261902_thumb.jpg

 

Po zamontowaniu skrzydeł tak to wygląda:

post-7065-0-30070100-1546261936_thumb.jpg

 

post-7065-0-74967500-1546261948_thumb.jpg

 

Tutaj widok od środka z jednym założonym płatem:

post-7065-0-44460100-1546261969_thumb.jpg

 

Zrobiłem jeszcze dwie poprawki do projektu a mianowicie zgodnie z sugestią zwiększyłem otwory dla kabli od serw ( faktycznie były trochę za małe) i ażurowałem górną część łącznika:

 

post-7065-0-80396700-1546262146_thumb.jpg

 

Liczę że odrobinę zmniejszy się jeszcze waga. Również zgodnie z sugestią rezygnuję z podwozia. Teraz zastanawiam się nad kształtem kadłuba. Robić na szybko prostokątny czy dołożyć trochę wysiłku i zrobić owalny. Wiadomo owalny będzie ładniejszy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super wyszlo to mocowanie, czy udostepnilbys plik stl? Mam takie same skrzydla i cos bym ulepil z nich :)

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Super wyszlo to mocowanie, czy udostepnilbys plik stl? Mam takie same skrzydla i cos bym ulepil z nich :)

 

Wysłane z mojego WAS-LX1 przy użyciu Tapatalka

 

Nie ma problemu, utworzyłem repozytorium na github z plikami które tworzę przy budowie tego modelu. Może się komuś jeszcze przydadzą. W repozytorium wrzucam pliki stl i oryginalne pliki projektu dla DesignSpark Mechanical:

 

https://github.com/RC-Hobby/GliderMotoMutant

 

Jakbyś coś wyrzeźbił z tego projektu to dorzuć tu, chętnie pewnie wszyscy zobaczą jak to idzie :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.