dimmus Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Proszę osoby znające temat o wyjaśnienie kwestii rezystancji ogniw. Już tłumaczę o co chodzi. Kupiłem nowe turnigy nanotech 2s 300mah 35C, transportowane są w niskim napięciu i trzeba je podładować, co też uczyniłem, ale w/g mojej ładowarki pakiety mają około 200mQ (czyli około 100mQ/celę) oporności, ładowarka Raytronic C60. Zacząłem sprawdzać pozostałe pakiety które posiadam i zaobserwowałem zależność, że im większy pakiet, tym ta oporność jest mniejsza. Nawet stare 3s 2200mah 25C spuchnięte jak balon mają około 80mQ (czyli jakieś 27mQ na celę), a mają problem z 20A zestawem napędowym. Zakupione pakiety tgy działają prawidłowo, silnik wkręca się na obroty bez zwłoki. Tgy chwali się na stronie bardzo niską rezystancją wewnętrzną. Z tego co pamiętam ze szkoły zdążyłem doczytać i wyciągnąćwnioski to ładowarka mierzy rezystancję sposobem AC, może zrobię pomiar DC, ale nie mam na tyle dokładnego miernika, żeby błąd pomiarowy był akceptowalny. Nie wiem także czy przy impulsowym poborze jaki występuje w naszych warunkach, taki pomiar coś wniesie. Może być jedynie jakimś punktem odniesienia. Jaką tak na prawdę rezystancję podaje producent, czy faktycznie pomiar ładowarką daje obraz o kondycji ogniw. Kolega sprawdzał co prawda inne ogniwa, ładowarką Skyrc i doszedł do takich samych wniosków. Pakiety do halówki 2s 300mah tattuu 45c też kosmiczne wartości pokazywały. Czy w ogóle jest w takim wypadku sens przejmować się tymi cyferkami? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Bardzo łatwo dość dokładnie zmierzyć statyczną rezystancję wewnętrzną ogniwa czy pakietu, podłączając możliwie dokładny woltomierz a następnie obciążając pakiet znaną rezystancją. Gdy nie mamy pod ręką odpowiedniego rezystora (moc, dokładność), to potrzebny jest jeszcze amperomierz i z grubsza dobrana żarówka/-i samochodowa/-e, taka żeby wymusić przepływ prądu o znaczącej wartości (1C...10C lub nawet więcej - zależy, czego jesteśmy ciekawi ). Woltomierzem mierzymy napięcie na złączu pakietu, nie gdzieś dalej. Na przykład woltomierz pokazuje Nam bez obciążenia napięcie 8,2V (dla pakietu 2S), a w 2 sekundy po włączeniu żarówki/-ek i popłynięciu prądu np. 3A (to jest 10C dla wymienionego wyżej pakietu 2S 300mAh) wskazanie woltomierza było 7.8V. Różnica wynosi 8,2 - 7,8 = 0,4V i to jest spadek napięcia na oporności wewnętrznej pakietu przy prądzie 3A. Zatem oporność ta wynosi (R=U/I) 0,4 : 3 = 0,133 oma. Wbrew pozorom ta metoda nie jest taka zła, bo uderzenie prądu od niskiej rezystancji zimnego żarnika żarówki kompensuje w dużym stopniu błąd dynamiczny pochodzący od nagromadzonych w spoczynku nośników przy anodach ogniwa. To naturalne zjawisko powoduje taki efekt, że wydolność prądowa ogniwa Li-xxx zaraz po załączeniu obciążenia jest sporo wyższa od tej określanej jako ciągła. Trzeba też pamiętać, że omawiana rezystancja wewnętrzna jest silnie zależna od kilku czynników, głównie temperatury, stopnia rozładowania i zużycia pakietu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dimmus Opublikowano 27 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Dzięki za odpowiedź, ale nie do końca o to mi chodziło. Rezystancję statyczną (DC) potrafię zmierzyć. Zastanawia mnie natomiast wskazanie ładowarki i ogólnie przyjęte (przynajmniej tak w kilku filmikach i opisach widziałem), że ogniwa z Rw do 5mQ są OK, do 10mQ do przyjęcia, powyżej 20mQ szmelc. Wynika z tego że wszystkie pakiety jakie mam poza 4s2700mah to szmelc. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 80mOhm dla 2200 s3 to dużo. Właściwie to już trup. Moje zajechane 1300Mah 3s mają ok 60mOhm. Nowe pakiety 95C mają ok 3-8mOhm na cele. Te które mają 10 - 15mOhm/cele ledwo dają radę na nawrotach i sa już ok 40C. Malutkie pakieciki mają dużą rezystancje. Wyobraź sobie że duże ogniwo 2200 to 7 malutkich ogniw 300 połączonych równolegle. Czyli 300mAh przy rezystancji 100mOhm/cele to równoważnik 14mOhm/cele dla 2200. I jest to raczej właśnie wydajność 30-40C. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dimmus Opublikowano 27 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Wszystko rozumiem, tylko jak to się ma do podawanych przez producenta 2-3mQ/cele i do informacji jakie znalazłem w necie. Wychodzi na to że należało by nie przejmować się tymi cyferkami tylko latać, a jak pakiet nie będzie dawał rady to po prostu to nie używać. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 2-3 mOhm to chyba dla pakietów 5000 90c. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dimmus Opublikowano 27 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Tak wrzucę zrzut z ekranu, będzie szybciej niż link. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
psiwak Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 A ja mam inne pytanie Jak odnieść zmierzona rezystancje wewnętrzna w trakcie procesu ładowania i rozładowywania do „statycznej”? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dimmus Opublikowano 27 Października 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Z tego co doczytalem/dooglądałem to nijak, bo ta zmienia się w zależności od częstotliwości pradu z jaką wykonuje się pomiar. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Hehe - ale ten tekst o 1.2mOhm to jest ogólnie o technologii tych ogniw. To tak jakby ktoś napisał, że samochody seryjnie produkowane mogą rozpędzić się do 300km/h lub mają ładowność 25 ton. Tylko że 300km/h to pojedzie Ferrari, a ładowność 25T to ma MAN z naczepą. Więc owszem - jak kupisz pakiet 10000mAH to będziesz miał rezystancję do 1.7mOhm/ogniwo, ale nie oczekuj tego po pakiecie 300mAH. To samo tyczy się gęstości energii. Każdy kot jest czworonogiem - ale nie każdy czworonóg kotem.... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 27 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 27 Października 2018 Każdy kot jest czworonogiem - ale nie każdy czworonóg kotem.... Ha ha, i tu też są wyjątki Praktycznie - nie przejmować się, tylko latać. Po locie dotknąć ostrożnie, czy nie jest zbyt ciepły. Przy uwzględnieniu - choćby zgrubnym - stylu i czasu lotu oraz temperatury otoczenia taka prosta próba też jest jakoś tam miarodajna, zwłaszcza przy zaposiąściu niejakiej wprawy . Ładowarki mierzą Rw dynamicznie i stąd "lepsze" wyniki, to skutek wspomnianego zjawiska gromadzenia nośników, które w dalszym czasie obciążenia "nie nadążają" w swojej wędrówce ku anodzie ogniwka i wydolność prądowa maleje, czyli rośnie Rw. Latam z powodzeniem na pakiecie 4S 2650 25C (niebieski Turnigy) mającym powyżej 300 miliomów i dobrze jest, nie grzeje się, nie spuchł, ma pięć lat i ok. czterysta cykli za sobą. Silnik modelu (Easy Star) pobiera na full 16A, więc niezbyt dużo. Wszystko zależy od tego, ile potrzebujemy/wymagamy od pakietu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 28 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2018 Ha ha, i tu też są wyjątki Praktycznie - nie przejmować się, tylko latać. (.... ciach... ) Latam z powodzeniem na pakiecie 4S 2650 25C (niebieski Turnigy) mającym powyżej 300 miliomów i dobrze jest, nie grzeje się, nie spuchł, ma pięć lat i ok. czterysta cykli za sobą. Silnik modelu (Easy Star) pobiera na full 16A, więc niezbyt dużo. Wszystko zależy od tego, ile potrzebujemy/wymagamy od pakietu. No tak - tylko jest latanie i latanie. Zależy od tego czego się oczekuje od pakietu. Jeżeli 5 minut pracy na pełnym gwizdku to 300mOhm to zabójstwo. U mnie pakiety 80mOhm na pakiet nie są w stanie wyrobić w ESA przy 15A poboru ciaglego/w szczycie (tu akurat nie robi różnicy). U Ciebie Andrzej obciążenie 8C w szczycie to nawet na zwykłych cylindrycznych lionach da radę. W dzisiejszych czasach takim pakietem można oczywiście zasilac cokolwiek co ma pobór poniżej 10C (latarka,fpv itd). Takie pakiety były dostępne 15 lat temu i wtedy tez sie latalo ale to dawne czasy. Tzn żeby było jasne - pakiet musi mieć wydajność odpowiednią do silnika i modelu. Jak masz model który radzi sobie z takim pakietem to lux. Samoloty w przeciwieństwie do dronow używają skrzydeł i do 15 minutowego latania potrzebuja pakietow o wydajności minimum 4C (1 godz / 4 = 15 min). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 28 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2018 Samoloty w przeciwieństwie do dronow używają skrzydeł i do 15 minutowego latania potrzebuja pakietow o wydajności minimum 4C (1 godz / 4 = 15 min). Trochę krócej, nie doimy pakietów do zera. I to się tyczy pełnego gwizdka od startu do odcinki ESC, czyli prawie jak w... kopterku Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 28 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2018 Prawie... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Konrad_P Opublikowano 28 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2018 (edytowane) To jeszcze ja podpytam. Mam ładowarkę która ma funkcję balansowania rezystancji. Czy to jest jakiś bajer czy faktycznie można balansować rezystancję. Jeśli nie balansować to wyrównywać rezystancję na poszczególnych celach. Nigdy nie zwracałem na tą funkcję uwagi, ale wczoraj puściłem ten program na jednym pakiecie. 850mAh 3s 75C Tattu. Cele miały po 3,55V +/- 0,01V a rezystancja 46mQ, 38mQ, 35mQ. Po ponad 30min ładowarka wyrównała rezystancję na wszystkich celach do 38mQ. Naładowałem wówczas pakiet do pełna i znów zmierzyłem. Rezystancja się zmieniła i było 41mQ, 39mQ, 38mQ. I znów puściłem wyrównanie czy jak tam zwać balansowanie rezystancji i ładowarka znów po dłuższej chwili wyrównała, ale tym razem do 39mQ na wszystkich celach. Pytanie powtórzę jak wyżej, czyli czy można balansować rezystancje na takich pakietach, oraz czy to ma jakichś sens. Edytowane 28 Października 2018 przez Konrad_P Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
zipp Opublikowano 28 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 28 Października 2018 ... Pytanie powtórzę jak wyżej, czyli czy można balansować rezystancje na takich pakietach, oraz czy to ma jakichś sens. Moim zdaniem nie ma to sensu, bo różnice w oporności wewnętrznej ogniw pakietu wynikają z ich różnic fizycznych(niedoskonałość/powtarzalność produkcji). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
AMC Opublikowano 29 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Października 2018 Pytanie powtórzę jak wyżej, czyli czy można balansować rezystancje na takich pakietach, oraz czy to ma jakichś sens. IMHO niewykonalne. Rw to nie jest parametr regulowalny sam w sobie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Stanisław z Gdańska Opublikowano 29 Października 2018 Udostępnij Opublikowano 29 Października 2018 .......................... różnice w oporności wewnętrznej ogniw pakietu wynikają z ich różnic fizycznych(niedoskonałość/powtarzalność produkcji). powyższe jest precyzyjną odpowiedzią na poniższe pytanie: ..... czy można balansować rezystancje na takich pakietach, oraz czy to ma jakichś sens. Dodam jeszcze, że można/należy balansować (wyrównywać) napięcia na poszczególnych ogniwach (metody: na ciepełko lub przerzucanie energii), ale funkcja ładowarki "balansowanie rezystancji wewnętrznej" ogniw pakietu LiPol/LiOn jest ewidentną "ściemą". Dla zainteresowanych dbałością o język polski, poniżej: "Ω" (omega) jest to duża litera z greckiego alfabetu. Tą literą oznacza się podstawową jednostkę rezystancji: ohm/om i pochodzi ona nazwiska niemieckiego fizyka i matematyka: Georg Simon Ohm. Jest to jednostka pochodna Układu SI. "Jednostka [mQ] "nie istnieje w elektryczności, w odróżnieniu od jednostki [mΩ]. Literę "Ω" czasami trudno jest wygenerować z telefonu, tabletu czy nawet komputera. Moim zdaniem zapisanie tej jednostki rezystancji w postaci: Ohm, ohm, om i z przedrostkiem m/mili (10-3) są lub niebawem zostaną uznawane za prawidłowo napisane, bo nie pozostawiają żadnych wątpliwości o czym piszemy. 1 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dimmus Opublikowano 1 Listopada 2018 Autor Udostępnij Opublikowano 1 Listopada 2018 Kolejne pytanie w kwestii opornosci wewnętrznej. Czy mając ją zmierzoną można obliczyć wydajność prądową ogniwa? Nie wiem czy dobrze to określam, bo nie jestem elektronikiem, ale chodzi mi o obliczenie "C" pakietu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi