dukeroger Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Witam Mam taki praktyczny problem w budowie auta RC który zwiazany jest ze sterowaniem atrapą silnika. Siedzi w niej silnik od serwa ktory jest wysterowywany przez kanał przepustnicy. Ponieważ w autach kanal ma zero po środku więc moja trapa silnika przy hamowaniu albo przy ruchu wstecznym kręci się "do tyłu". Znalazłem jedno razwiązanie mechaniczne gdzie sterowanie atrapy silnika odbywa się przez serwo które linka napedza tester serw w taki sposób ze pozytywne badz negatywne wychylenie przepustnicy zawsze pozytywnie wysterowywuje sygnal idacy do silnika napędzajacego atrape. I pytanie; czy nie dalo by sie czegoś takiego zrobić elektronicznie? wejscie zakres kanalu -100 do +100 wyjscie zakres kanalu 0 do +100 Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzejp Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Nie wiem jakiego radia używasz, ale w zwykłym radiu lotniczym zrobisz to za pomocą zwykłych mikserów. Ograniczasz maksymalne wychylenia do 50% i offsetem przesuwasz o 50. Sprawdziłem to na Horusie firmy FrSky. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
japim Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Nie wiem jakiego radia używasz, ale w zwykłym radiu lotniczym zrobisz to za pomocą zwykłych mikserów. Ograniczasz maksymalne wychylenia do 50% i offsetem przesuwasz o 50. Sprawdziłem to na Horusie firmy FrSky. Andrzeju - ale wypaliłes... Horus z OpenTX lub własnym kosmicznym oprogramowaniem vs radio samochodowe, które ma pewnie 3-4 kanały i sterowanie atrapą jest sprzęgnięte z pozycja manetki gazu... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
andrzejp Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Nie bawiłem się żadnym radiem samochodowym, ale kolega Piotr też nie napisał jakie ma radio. Moja podpowiedź dotyczyła radia lotniczego. Jeżeli Piotr używa radia samochodowego, które nie ma definiowanych mikserów, to można pobawić się z Arduino. A Horus nie z OpenTX Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Wystarczy mały 8-nóżkowy Attiny, z dwa oporniki i dwa kondensatorki. Oczywiście plus program, który mogę napisać Muszę tylko wiedzieć jak dokładnie ma to działać. Wiem, że w aucie silnik kręci się zawsze w jedną stronę czyli chyba powinno być tak: jazda do przodu: zakres sygnału z nadajnika od 0 do 100% i taki sam sygnał na wyjściu procesorka; jazda do tyłu: zakres sygnału od 0 do -100% a na wyjściu procesorka odpowiednio od 0 do 100%, czyli bez zmiany kierunku obrotów. Jeszcze pytanie co z zerem? W końcu zatrzymanie pojazdu nie musi wcale oznaczać zatrzymania silnika, który może sobie pykać na wolnych obrotach. PS. żeby można było bezpośrednio sterować silnikiem od atrapy to trzeba jeszcze dodać tranzystor na wyjściu. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 18 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Radio mam spoko Flysky Noble i w teorii mogłbym to zrobic na 4tym kanale ale potrzebny mi jest do innych bajerów. Drogi Mirku, chętnie zlecę budowę takie układu, opisałeś go w sposób w jaki ma działać, zerem się nie przejmuj, atrapa napędzana jest silniczkiem od serwa wraz z elektronika więc jest potencjometr do regulacji zera. Jest też drugie zadanie; jak zrobić elektroniczne sprzęgło. W napedzi szczotkowym widzialem ze ktos wstawil wylacznik w obwod silnika i poki go nie zalaczyl to operowanie gazem powodowalo wzrost obrotow atrapy i odpowedni dzwiek. Po zalaczeniu dodawany byl tez naped. U mnie silnik jest bezszczotkowy ok 250W... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 18 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 Skoro wykorzystujesz elektronikę z serwa to przypuszczam, że nie masz płynnej regulacji obrotów atrapy. Dlatego mam inny pomysł: ten z tranzystorem sterowanym sygnałem PWM. Wkrótce dam znać co z tego wyszło. A te włączanie napędu to ma być realizowane zdalnie (dodatkowy kanał) czy ręcznie, za pomocą jakiegoś przełącznika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 18 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 18 Czerwca 2019 z tym zerem w serwie jest ok, akurat tyle zeby ustawic "wolne obroty" wlaczenie - zdalnie z osobnego kanalu Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 19 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2019 Program mam napisany i sprawdzony na płytce testowej. Silnik wykorzystałem z serwa 9-gramowego. Układ działa jak chciałem. Oczywiście bez elektroniki z serwa, ona jest tu niepotrzebna. Do ustawiania biegu jałowego dodałem mały potencjometr montażowy. Silnik podłącza się bezpośrednio do tej "mojej" płytki. Dodałem też dwa dodatkowe wyjścia. Na jednym pojawia się napięcie gdy jedziesz do przodu a na drugim gdy jedziesz do tyłu- te można wykorzystać np. do automatycznego załączania świateł cofania. Muszę jeszcze zaprojektować płytkę i można zacząć składać. Aha! Domyślnie przyjąłem, że neutrum to 1,5ms. Co do tego zdalnego wyłączania silnika głównego: chyba najlepiej też zastosować taki mikroprocesor, który w zależności od sygnału na kanale "pstryczka" albo przepuszczałby oryginalny sygnał wysterowania na regler, albo podmieniałby go na sygnał "Neutrum" żeby zatrzymać silnik. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 19 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2019 mmm... wolał bym żeby elektronika z serwa została z prozaicznego powodu ze mam ja już wbudowana w atrapę silnika i nie chce mi się go wybebeszać. Czyli sterowanie miało by zostać po kablu serwa. co do świateł to mam już osobny układ do tego który czyta kanał przepustnicy co do włącznika to jak tak umiesz zrobić to byłoby super... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 19 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2019 W takim razie muszę przepisać program. A tak fajnie działa Nad przełącznikiem pomyślę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 19 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 19 Czerwca 2019 mysle ze zapisz gdzies ta wersje, jak bedzie dzialac finalne rozwiazanie mam kogos kto moze byc zainteresowany takim rozwiazaniem w jakiejs serii Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
ssuchy Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Panowie? Przecież to forum ogólnodostępne (wszyscy czytają!), albo "kawa na ławę", tak żeby inni zainteresowani mogli również skorzystać, przecież o to w końcu chodzi - na forum dzielimy się wiedzą, doświadczeniami, pomysłami, albo przenieście się na PW i tam do woli omawiajcie sobie swój wspólny projekt! Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bodzioch Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Nie chcę rozwalać serwa żeby to sprawdzić ale tak na szybko wpadł mi taki pomysł. Skoro masz już przerobione serwo możesz wylutować silnik ,dwie diody i sprawdzić czy zadziała według schematu. Nie wiem jakie masz serwo ale zapewne jest tam mostek H to powinno zadziałać żeby silnik kręcił się zawsze w jedną stronę,ale głowy nie dam bo mam jedną. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Andrzeju (Bodzioch). Według mnie to dobre rozwiązanie. Powinno działać. Tyle, że użycie sterownika z serwa w tym konkretnym przypadku (atrapa silnika) ma dwie wady. Pierwsza, to praktycznie brak proporcjonalnej regulacji obrotów silniczka. Druga wiąże się z biegiem jałowym. Jeżeli ustawię potencjometrem w serwie jakieś wstępne obroty, to regulując drążkiem gazu znajdę punkt (zerowy uchyb) kiedy silnik serwa się zatrzyma. Jerzy (ssuchy). Chętnie się podzielę efektami mojej pracy ale jak będzie skończona. Na razie nie mam co pokazać. A dyskusja na forum zawsze może kogoś sprowokować do zabrania głosu, vide post Andrzeja. I jeszcze jedna sprawa: co oznacza pytajnik po słowie "Panowie". Wątpisz w naszą płeć? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Bodzioch Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Można ten schemat zastosować ale zamiast elektroniki serwa dać najprostszy( najtańszy 22zł) regulator dwukierunkowy z mostkiem H i mamy płynną regulację obrotów obrotów. https://www.banggood.com/10A-ESC-Brushed-Speed-Controller-For-RC-Car-And-Boat-Without-Brake-p-966363.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 W międzyczasie sprawdziłem elektronikę z jakiegoś taniego serwa 9-gramowego. Da się sterować proporcjonalnie w zakresie od ok. 1300us do ok. 1700us. Poza tym zakresem silnik kręci na maksa.Przypuszczam, że w lepszych serwach (czytaj szybszych) ten zakres będzie mniejszy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 20 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Co z tego wynika? Mogę nagrać jak wygląda praca silnika od serwa w atrapie silnika Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
e-mir Opublikowano 20 Czerwca 2019 Udostępnij Opublikowano 20 Czerwca 2019 Co z tego wynika? Nic istotnego W tym przypadku to tylko estetyka. Po prostu silnik atrapy osiąga maksymalne obroty wcześniej, gdy silnik "prawdziwy" kręci na np.70% mocy. No i da się go zatrzymać drążkiem gazu- w miejscu gdzie następuje ta niepożądana zmiana kierunku. Podoba mi się pomysł Andrzeja (Bodzioch) z tą przeróbką serwa. Myślę, że można to jeszcze poprawić. Potencjometr serwa ustawić na neutrum, żeby silnik atrapy stał a potem dołożyć opornik pomiędzy dolny punkt silnika ( tam gdzie dochodzą diody) a masę (minus). Jak się go odpowiednio dobierze to otrzymamy bieg jałowy. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
dukeroger Opublikowano 21 Czerwca 2019 Autor Udostępnij Opublikowano 21 Czerwca 2019 Szczerze mówiąc bardziej podoba mi się rozwiazanie początkowe; może twój układ mógłby na wyjściu zawsze podawać sygnał w zakresie +5% do +100%, wtedy nie będzie efektu przejścia przez zero a rozwiązanie jest "eleganckie" bo niczego nie trzeba przerabiac fizycznie.Po stronie kodu: jeazeli sygnal na wejściu jest poniżej +5% to na wyjściu jest +5% Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi