Jump to content
dukeroger

mozliwosci zmian sygnalu serwa

Recommended Posts

Witam

Mam taki praktyczny problem w budowie auta RC który zwiazany jest ze sterowaniem atrapą silnika. Siedzi w niej silnik od serwa ktory jest wysterowywany przez kanał przepustnicy.

Ponieważ w autach kanal ma zero po środku więc moja trapa silnika przy hamowaniu albo przy ruchu wstecznym kręci się "do tyłu". Znalazłem jedno razwiązanie mechaniczne gdzie sterowanie atrapy silnika odbywa się przez serwo które linka napedza tester serw w taki sposób ze pozytywne badz negatywne wychylenie przepustnicy zawsze pozytywnie wysterowywuje sygnal idacy do silnika napędzajacego atrape. I pytanie; czy nie dalo by sie czegoś takiego zrobić elektronicznie?

 

wejscie zakres kanalu -100 do +100

wyjscie zakres kanalu 0 do +100

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jakiego radia używasz, ale w zwykłym radiu lotniczym zrobisz to za pomocą zwykłych mikserów. Ograniczasz maksymalne wychylenia do 50% i offsetem przesuwasz o 50. Sprawdziłem to na Horusie firmy FrSky.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie wiem jakiego radia używasz, ale w zwykłym radiu lotniczym zrobisz to za pomocą zwykłych mikserów. Ograniczasz maksymalne wychylenia do 50% i offsetem przesuwasz o 50. Sprawdziłem to na Horusie firmy FrSky.

 

Andrzeju - ale wypaliłes... Horus z OpenTX lub własnym kosmicznym oprogramowaniem vs radio samochodowe, które ma pewnie 3-4 kanały i sterowanie atrapą jest sprzęgnięte z pozycja manetki gazu...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie bawiłem się żadnym radiem samochodowym, ale kolega Piotr też nie napisał jakie ma radio. Moja podpowiedź dotyczyła radia lotniczego.

Jeżeli Piotr używa radia samochodowego, które nie ma definiowanych mikserów, to można pobawić się z Arduino.

A Horus nie z OpenTX ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wystarczy mały 8-nóżkowy Attiny, z dwa oporniki i dwa kondensatorki. Oczywiście plus program, który mogę napisać ;)

Muszę tylko wiedzieć jak dokładnie ma to działać. Wiem, że w aucie silnik kręci się zawsze w jedną stronę :) czyli chyba powinno być tak:

jazda do przodu: zakres sygnału z nadajnika od 0 do 100% i taki sam sygnał na wyjściu procesorka;

jazda do tyłu: zakres sygnału od 0 do -100% a na wyjściu procesorka odpowiednio od 0 do 100%, czyli bez zmiany kierunku obrotów.

Jeszcze pytanie co z zerem? W końcu zatrzymanie pojazdu nie musi wcale oznaczać zatrzymania silnika, który może sobie pykać na wolnych obrotach.

 

PS. żeby można było bezpośrednio sterować silnikiem od atrapy to trzeba jeszcze dodać tranzystor na wyjściu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Radio mam spoko Flysky Noble i w teorii mogłbym to zrobic na 4tym kanale ale potrzebny mi jest do innych bajerów.

 

Drogi Mirku, chętnie zlecę budowę takie układu, opisałeś go w sposób w jaki ma działać, zerem się nie przejmuj, atrapa napędzana jest silniczkiem od serwa wraz z elektronika więc jest potencjometr do regulacji zera.

 

Jest też drugie zadanie; jak zrobić elektroniczne sprzęgło. W napedzi szczotkowym widzialem ze ktos wstawil wylacznik w obwod silnika i poki go nie zalaczyl to operowanie gazem powodowalo wzrost obrotow atrapy i odpowedni dzwiek. Po zalaczeniu dodawany byl tez naped. U mnie silnik jest bezszczotkowy ok 250W...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Skoro wykorzystujesz elektronikę z serwa to przypuszczam, że nie masz płynnej regulacji obrotów atrapy. Dlatego mam inny pomysł: ten z tranzystorem sterowanym sygnałem PWM. Wkrótce dam znać co z tego wyszło.

A te włączanie napędu to ma być realizowane zdalnie (dodatkowy kanał) czy ręcznie, za pomocą jakiegoś przełącznika? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Program mam napisany i sprawdzony na płytce testowej. Silnik wykorzystałem z serwa 9-gramowego. Układ działa jak chciałem.

Oczywiście bez elektroniki z serwa, ona jest tu niepotrzebna. Do ustawiania biegu jałowego dodałem mały potencjometr montażowy. Silnik podłącza się bezpośrednio do tej "mojej" płytki. Dodałem też dwa dodatkowe wyjścia. Na jednym pojawia się napięcie gdy jedziesz do przodu a na drugim gdy jedziesz do tyłu- te można wykorzystać np. do automatycznego załączania świateł cofania. Muszę jeszcze zaprojektować płytkę i można zacząć składać.

Aha! Domyślnie przyjąłem, że neutrum to 1,5ms.

Co do tego zdalnego wyłączania silnika głównego: chyba najlepiej też zastosować taki mikroprocesor, który w zależności od sygnału na kanale "pstryczka" albo przepuszczałby oryginalny sygnał wysterowania na regler, albo podmieniałby go na sygnał "Neutrum" żeby zatrzymać silnik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mmm... wolał bym żeby elektronika z serwa została z prozaicznego powodu ze mam ja już wbudowana w atrapę silnika i nie chce mi się go wybebeszać. Czyli sterowanie miało by zostać po kablu serwa.

co do świateł to mam już osobny układ do tego który czyta kanał przepustnicy

co do włącznika to jak tak umiesz zrobić to byłoby super...

Share this post


Link to post
Share on other sites

W takim razie muszę przepisać program. A tak fajnie działa  :( 

Nad przełącznikiem pomyślę. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

mysle ze zapisz gdzies ta wersje, jak bedzie dzialac finalne rozwiazanie mam kogos kto moze byc zainteresowany takim rozwiazaniem w jakiejs serii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Panowie?  :rolleyes:  Przecież to forum ogólnodostępne (wszyscy czytają!), albo "kawa na ławę", tak żeby inni zainteresowani mogli również skorzystać, przecież o to w końcu chodzi - na forum dzielimy się wiedzą, doświadczeniami, pomysłami, albo przenieście się na PW i tam do woli omawiajcie sobie swój wspólny projekt!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nie chcę rozwalać serwa żeby to sprawdzić ale tak na szybko wpadł mi taki pomysł. Skoro masz już przerobione serwo możesz wylutować silnik ,dwie diody i sprawdzić czy zadziała  według schematu. Nie wiem jakie masz serwo ale zapewne jest tam mostek H to powinno zadziałać żeby silnik kręcił się zawsze w jedną stronę,ale głowy nie dam bo mam jedną.

post-526-0-91515400-1561023942.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Andrzeju (Bodzioch). Według mnie to dobre rozwiązanie. Powinno działać. Tyle, że użycie sterownika z serwa w tym konkretnym przypadku (atrapa silnika) ma dwie wady.

Pierwsza, to praktycznie brak proporcjonalnej regulacji obrotów silniczka. Druga wiąże się z biegiem jałowym. Jeżeli ustawię potencjometrem w serwie jakieś wstępne obroty, to regulując drążkiem gazu znajdę punkt (zerowy uchyb) kiedy silnik serwa się zatrzyma. 

 

Jerzy (ssuchy). Chętnie się podzielę efektami mojej pracy ale jak będzie skończona. Na razie nie mam co pokazać. A dyskusja na forum zawsze może kogoś sprowokować do zabrania głosu, vide post Andrzeja. I jeszcze jedna sprawa: co oznacza pytajnik po słowie "Panowie". Wątpisz w naszą płeć?  ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można ten schemat zastosować ale zamiast elektroniki serwa dać najprostszy( najtańszy 22zł) regulator dwukierunkowy z mostkiem H i mamy płynną regulację obrotów obrotów. 

https://www.banggood.com/10A-ESC-Brushed-Speed-Controller-For-RC-Car-And-Boat-Without-Brake-p-966363.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W międzyczasie sprawdziłem elektronikę z jakiegoś taniego serwa 9-gramowego. Da się sterować proporcjonalnie w zakresie od ok. 1300us do ok. 1700us. Poza tym zakresem silnik kręci na maksa.Przypuszczam, że w lepszych serwach (czytaj szybszych) ten zakres będzie mniejszy. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Co z tego wynika? Nic istotnego :) W tym przypadku to tylko estetyka. Po prostu silnik atrapy osiąga maksymalne obroty wcześniej, gdy silnik "prawdziwy" kręci na np.70% mocy. No i da się go zatrzymać drążkiem gazu- w miejscu gdzie następuje ta niepożądana zmiana kierunku.

Podoba mi się pomysł Andrzeja (Bodzioch) z tą przeróbką serwa. Myślę, że można to jeszcze poprawić. Potencjometr serwa ustawić na neutrum, żeby silnik atrapy stał a potem dołożyć opornik pomiędzy dolny punkt silnika ( tam gdzie dochodzą diody) a masę (minus). Jak się go odpowiednio dobierze to otrzymamy bieg jałowy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Szczerze mówiąc bardziej podoba mi się rozwiazanie początkowe; może twój układ mógłby na wyjściu zawsze podawać sygnał w zakresie +5% do +100%, wtedy nie będzie efektu przejścia przez zero a rozwiązanie jest "eleganckie" bo niczego nie trzeba przerabiac fizycznie.Po stronie kodu: jeazeli sygnal na wejściu jest poniżej +5% to na wyjściu jest +5%

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.