Skocz do zawartości

F5J Jantar Magic czyli zupełnie nowy Jantar


Wiesiek1952

Rekomendowane odpowiedzi

W drodze do Malacky odebrałem od Wojtka Magica. Jak model lata to widziałem w wykonaniu Wojtka. Można to opisać jednym słowem - cudnie. Mój Magic jest jednym z pierwszych zrobionych i chyba pierwszym wyposażanym nie przez producenta. Myślę, że wrażenia, sposób wyposażenia i błędy które popełnię przy wyposażaniu mogą się przydać innym stąd relacja z budowy. Postaram się zamieścić sporo zdjęć.

 

Pierwsze wrażenia są bardzo pozytywne - zdjęcia będą jak zrobię :-). Wykonanie perfekcyjne - jak zwykle u Wojtka. Sporo zmian w stosunku do wcześniejszych Jantarów - chyba wszystkie warte opisania i pokazania na zdjęciach. Nowy projekt, nowy profil skrzydła, inny statecznik to nie tylko spore zmiany ale też spore wyzwania przy wyposażeniu. Cienki profil skrzydła nie daje za dużo miejsca na serwo i orczyk - pożyjemy zobaczymy.

 

Planowany setup:

 

- silnik Powerline micro 1025 z regulatorem YGE 60  HV (7.4V)- regulator jest wlutowany bezpośrednio do kabli silnika,

- śmigło - RF/GM 16 x 8

- serwa na ogon MKS HV 6100

- serwa na lotki MKS HV 6110

- serwa na klapy - hmmmmm... tu będziemy patrzyć jak wyjdzie. Najchętniej włożył bym KST X10 mini. Jak nie da rady to będą MKS 6110

- radio Futaba

- muszę mieć możliwość balastowania - model bez balastu powinien się mieścić w 1450-1500g i przynajmniej do 400g balastu.

 

 

Zaczynamy od tego co zwykle robię na początku - czyli rzeczy na które mam minimalny wpływ a mają spory wpływ na wyważenie modelu. Jako firewall użyłem wycinankę CNC z Hyperflighta - tym razem "uniwersalną" bo pod dwa silniki (Powerline (czyli Schembeck lub Lehner) lub Reisenauer). Na zdjęciu już wlaminowana. Musiałem ciut obciąć kadłub (Wojtek uprzedzał) żeby wlazło to coś na 32 mm. Kadłub został skrócony o około 7mm. 

 

xDnAaq.jpg

 

Ramki pod serwa do kadłuba wydrukowałem na drukarce 3D. Pasowanie do serw jest bardzo ciasne - serwa wchodzą "na klik" i właściwie nie wymagają klejenia czy mocowania. Ramki bedą jak na zdjęciu poniżej - jeszcze nie wklejone. Przednia obsługuje "wysokość" z popychaczem po lewej stronie kadłuba. Musi być ciut wyżej niż tylna, żeby popychacz nie ocierał się o serwo lub półkę od "kierunku". Serwa będą poziomo bo pod spodem zyskuję dużo miejsca na balast. 

 

E4f5xu.jpg

 

 

 

 

Wojtek przygotował mocowanie balastu więc wstyd by było nie wykorzystać.

 

GMtnPM.jpg

 

 

 

 

Ciąg dalszy nastąpi...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model mamy poważony. Wyszło jak niżej:

 

- kadłub z firewall i popychaczami.        155.3 g

- kabinka                                    8.7 g

- centropłat                               360.6 g  

- prawe ucho (bez łącznika)                187.0 g

- lewe ucho (bez łącznika)                 185.4 g

- łączniki po 10 g każdy                    20.0 g 

- statecznik pionowy                        21.0 g

- statecznik poziomy                        28.9 g  

 

Czyli na pusto bez wyposażenia to 966.9 g

 

Wyposażenie (estymacja)

 

 

- silnik z kablami,ESC i wtyczkami (zważone)    131.3 g

- kołpak                                         11.0 g

- śmigło  GM 16 x 8                              12.0 g

- serwa 6 MKS 6100/6110 po 10 g każde            60.0 g

- ramki do serw w kadłubie (wydruk 3D) przód.     6.1 g

                                        Tył.      5.6 g

- półka pod radio                                 5.0 g

- ramki do serw w skrzydłach po 5 g (około).     20.0 g

- odbiornik                                      11.0 g

- sruby mocujące skrzydło                         6.0 g

- Altis                                           7.2 g

- okablowanie z wtyczkami (około)                80.0 g

- bateria Tattu 1050 mAh                         93.0 g

- żywica do ramek                                10.0 g

- rzepy i inne                                   20.0 g

 

 

Razem wyposażenie: 478.2 g

 

Cały model z wyposażeniem około 1445 g

 

 

 

EDIT: uzupełnienie do wczorajszego - przednia półka pod serwo ma 39.8 mm szerokości, tylna nieco węższa 37.0 mm        

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Model na zdjęciu wygląda ekstra. Błysk.

Ale z bliska,  jeszcze lepiej. Pomacałem go trochę w Malacky. 

Jak lata, to może już najbliższy weekend zobaczymy, kiedy Wiesiu zdąży wszystko uzbroić i nastroić.

Ciekawym, jak się będzie sprawował w rękach (w locie) innych niż producenta-stwórcy :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A ja słyszałem, że stwórca tego modelu jest jeden w trzech osobach i dlatego ciężko zrozumieć o co chodzi :D

 

 

A tak całkiem poważniej - ja odpowiadałem za aerodynamikę i projekt geometryczny. Zarówno modelu, jak i form. Innymi - słowy - robię tu za projektanta. Wojtek z kolei robi za konstruktora (bo jeśli chodzi o strukturę całości, to tylko dałem parę pomysłów) i wykonawcę.

Ot - taka tam zespołowo wykonana robota.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wyzwanie numer 1 za nami. Serwa na lotkach zamontowane i przetestowane. Mieści się choć łatwo nie było. Orczyk mocno skrócony i dowiercona dziurka bardzo blisko osi obrotu i nawet obudowa wieloklina nieco przypiłowana. Snap metalowy mooooocno "pocieńkowany". Ramka od serwa przesunięta ile się dało do przodu tak, że się opiera o dzwigar - żeby zyskać max na grubości. MKS 6100/6110 mają ten nieszczęsny garb i serwo na tak krótkim orczyku musi byś ułożone "garbem" do przodu płata. Inaczej koliduje z popychaczem. Wojtek przygotował mi - powyginał wszystkie dzwignie więc było łatwiej. Musiałem tylko nagwintować końcówki. 

 

O dziwo, pomimo bardzo krótkiego ramienia na serwie, uzyskany skok jest ogromny. Przy radiu "na surowo" czyli 100% w obie strony skok ok 32 mm w obie strony. 

 

Reszta na zdjęciach poniżej:

 

 

HTrfVk.jpg

LV1BFn.jpg
JsRMyS.jpg
oD5JUf.jpg
8b3D59.jpg
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wychylenia klap na „dzień dobry” bez kombinacji wyszły 90 stopni w dół i Ok 10 mm w górę.

Mam pomysł, żeby w f3k założyć zawodnikom takie coś:

 

attachicon.gifksiazeczka-turystyki-pieszej-pttk.jpg

 

i po każdych zawodach dokonywać wpisów, w przypadku dalszych niedolotów. Może f5j również przystąpi do tej inicjatywy?

Jestem bardzo za. Musi być odznaka sprawnościowe „kukurydza”. Konrad dostaje bez żadnych dodatkowych wymagań. Po prostu już ma.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.