Skocz do zawartości

Pierwszy copter FPV


aldik79

Rekomendowane odpowiedzi

Witam, kończę właśnie budowę swojego pierwszego samolotu FPV i naszła mnie taka myśl żeby zbudować sobie jeszcze coptera:)

Jeszcze nigdy nie latałem dronem a tym bardziej nie coptera:(
Liczę na pomoc kolegów z forum przy doborze osprzętu.
Posiadam aparaturę Taranis q7x z modułem r9m. gogle Eachine EV800D
Planuję zbudować coptera na ramie 7” Dron będzie służył do lotów FPV oraz nagrywania kamerą runcam5
Rama- już zamówiona: https://www.banggood.com/pl/Realacc-Martian-IV-7-Inch-300mm-Wheelbase-4mm-Arm-Carbon-Fiber-FPV-Racing-Frame-Kit-p-1295851.html?akmClientCountry=PL&channel=emarsys&utm_source=emarsys&utm_medium=neworder171109&utm_campaign=trigger-emarsys_prdshare_wa&utm_content=winna&utm_design=41&_branch_match_id=719463935367418278&cur_warehouse=CN
Kontroler-  raczej na 90% będzie Matek F405 CTR ze względu na możliwość wgrania arducopter- przyzwyczaiłem się do obsługi przy budowie samolotu na pixhawku.
Silniki- miały byćT-motor F40 PRO II 2306 1600KV. Ale jakoś nigdzie nie mogę już takich znaleść, są teraz F40 PRO III 1600KV- raczej będą te.
Regulatory/regulator.-? Widziałem regulatory 4w1, ale ktoś napisał na forum że na początku przygody z dronami lepiej nie montować bo mogą być…a raczej są kraksy i taniej wymienić pojedynczy regulator. na 90% https://www.banggood.com/40A-3-6S-Blheli-32-Brushless-ESC-Dshot1200-Ready-RGB-LED-for-RC-Drone-FPV-Racing-p-1282045.html?amp%3Bcur_warehouse=CN&cur_warehouse=CN
Nadajnik VTX- prawdopodobnie TBS UNIFY PRO 5G8 V3
Antena- coś dobiorę z actuny. Mam w samolocie i jestem zadowolony
Kamera FPV - RunCam Eagle 2 Pro
GPS -https://pl.aliexpress.com/item/32852578481.html
Odbiornik-FrSky R9 Slim+
Mocowanie na kamerę runcam5- https://shop.runcam.com/runcam5-tpu-3d- ... yle-frame/
Zasilanie z pakietu 4s. Tylko pytanie mniej więcej jaką wagę mogę przyjąć że udźwignie tego typu dron? W specyfikacji silnika jest że ma ciąg około 1800g . 
Coś takiego, skleciłem na papierze. Jak macie jakieś uwagi to śmiało pisać, zanim coś zamówię.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznę od czegoś zupełnie innego.

 

Mocno zniechęcam do robienia quada na 7" śmigłach.

Niestety ramy które są oferowane do 7" mają wciąż ramiona grubości 4mm.

 

Efekt tego jest taki, że zwyczajnie nie idzie tego wyregulować, bo co byś nie robił, to na kamerze jest masakryczne jello, a sam quad laka jak ściera na zaniżonych PIDach.

 

Przez dwa miesiące walczyliśmy z kolegą, żeby jego quada 7" (i to latającego na 6s) zmusić do sensownego latania i skończyło się zmianą ramy, silników i śmigieł. Teraz lata na 5" i lata pięknie.

 

Ogólnie to 7" nie ma dużej przewagi nad 5" quadem w czasie lotu, praktycznie żadną w możliwym do ogarnięcia dystansie (bo jeszcze nieco wolniejszy).

Popatrz zresztą tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=IMX8wrwRBvQ

 

10 min lotu moim quadem 5", w dosyć trudnym terenie i z wcale nie mała dynamiką. Kiedy założyć na mojego quada pakiet 6s 2600mAh Li-Ion z ogniw Sony VTC5a to mogę śmiało latać i 20min z założoną kamerą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama już zamówiona. Tak wiec złoże na razie na tym co będę miał. I tak jeszcze nie umiem latać, tak więc dużo nauki mnie czeka. Zawsze mogę zmienić ramę jak będzie mi to doskwierać. A reszta podzespołów? moga być?.

 

ps. bardzo ładny lot. Aż muszę przyspieszyć budowę coptera i naukę latania:)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Rama już zamówiona. Tak wiec złoże na razie na tym co będę miał. I tak jeszcze nie umiem latać, tak więc dużo nauki mnie czeka. Zawsze mogę zmienić ramę jak będzie mi to doskwierać. A reszta podzespołów? moga być?.

Rama jest najtańsza w tym bajzlu, wciąż odradzam ;)

To nawet nie jest kwestia nauki latania, to kwestia tego, że w goglach będzie Cię mdliło, bo tak obraz będzie na tej ramie w 7" falował. Bylem widziałem, nie polecam :|

 

Ale jak już koniecznie:

-Aparatura, RC, gogle - spoko

-Silniki - nie ten rozmiar zdecydowanie. Te silniki są w stanie pokręcić takim śmigłem, ale mają na tyle mało momentu (jak na quadowy silnik), że reakcja na pętle PID jeszcze pogorszy tendencję do wpadania w woble.

No i mam bardzo złe doświadczenia z TMotorami F40 ProII. Bardzo szybko popadąły łożyska, a szczelina między magnesami, a stojanem jest tak maleńka, że każde ziarnko piasku blokuje silniki.Może w ProIII to poprawili, ale to nie jest już mój (preferuje 2207, albo 2208, F40 to 2306) rozmiar silników.

Do tego quada 7" potrzebujesz coś w tym stylu:

https://www.brotherhobbystore.com/avenger-2507-v2-motor-p0082-p0082.html

-FC jest jak najbardziej ok, ale...

Ale nie polecam Arducoptera do 7". Jedyna szansa, żeby być może chciało to dobrze latać, to filtorwania oparte o dwukierunkowego Dshota (bo filtry lowpass muszą schodzić tak nisko w 7", że zaczynamy mieć problemy z opóźnieniem pętli PID, filtry środkowozaporowe dużo lepiej sobie tu radzą).

-regle - zdają się być ok. Najwyżej będą potrzebować kondensatory na zasilaniu (mam tak z UFOFPV. Bez kondensatorów masakrują video).

-Nadajnik - Jest ok, tylko drogi. Jego główna zaleta, to pewność, że nie przekraczasz 25mW, kiedy nadajnik jest na tę moc ustawiony. Potrzebne tylko do racingu.

Polecam Akk:

https://www.banggood.com/AKK-X2-ultimate-International-25mW200mW600mW1200mW-5_8GHz-37CH-FPV-Transmitter-with-Smart-Audio-p-1388013.html?rmmds=search

Połowa ceny, więcej mocy i do tego naprawdę niezawodny. Na 5 sztuk które kupiłem, cztery latają do dzisiaj. Piąta sztuka nie lata, bo leży gdzieś w lesie, ale na to to i TBS Unify nie pomoże ;)

-Kamera - Eagle 2 jest <3. Ale... Ratel ma tę samą matrycę:

https://www.banggood.com/Caddx-Ratel-11_8-Starlight-HDR-OSD-1200TVL-NTSCPAL-16943-Switchable-1_66mm2_1mm-Lens-FPV-camera-For-RC-Drone-p-1436688.html?rmmds=search

Więc identyczny obraz za mniejsze pieniądze. Tyle, ze do Martiana musiałbyś założyć przejściówkę:

https://www.banggood.com/2-PCS-Micro-Camera-Mount-Bracket-for-RunCam-Micro-Sparrow-2-ProMicro-Eagle-p-1318078.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

-4ska z kolei to kolejny powód do cierpienia w quadzie 7".

 

 

W dalszym ciągu polecam Ci więc zrobić coś takiego:

-Kupić te silniki w wersji 1700kV- https://www.banggood.com/2-PCS-Micro-Camera-Mount-Bracket-for-RunCam-Micro-Sparrow-2-ProMicro-Eagle-p-1318078.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

-Tę ramę - https://www.banggood.com/Anniversary-Special-Edition-Martian-215-215mm-Carbon-Fiber-FPV-Racing-Frame-Kit-136g-p-1180757.html?rmmds=search

-Te regle - https://www.banggood.com/HGLRC-BS60A-60A-BLHeli_32-3-6S-ESC-Dshot1200-For-RC-Drone-FPV-Racing-Multi-Rotor-p-1240022.html?rmmds=search

 

I pożenić to z pakietem 6s LiIon z tych ogniw (i tak, naprawdę wychodzi 60zł za pakiet):

https://allegro.pl/oferta/sony-18650-vtc5a-30a-us18650vtc5a-8571260679

 

W ten sposób będziesz miał naprawdę dobrze i długo latającego quada, do którego zawsze możesz wstawić 6s 1300mAh  Lipola i mięć praktycznie high endową maszynę do freestyle'u.

Jak pójdziesz w 7" to przygotuj się na solidne jello, nic w zamian nie zyskując.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dalszym ciągu polecam Ci więc zrobić coś takiego:

-Kupić te silniki w wersji 1700kV- https://www.banggood.com/2-PCS-Micro-Camera-Mount-Bracket-for-RunCam-Micro-Sparrow-2-ProMicro-Eagle-p-1318078.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

Wyślesz mi linka do tych silników, bo tu wstawiłeś do mocowania kamery:(

 

 

-FC jest jak najbardziej ok, ale...

Ale nie polecam Arducoptera do 7".

 

To co polecasz zamiast arducoptera ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

F722-SE ma same zalety w kontekście Betaflighta, a przede wszystkim systemów FRSky'a. latwiej ogarnąc temat FPorta.

 

A co do silników, to już linkowałem. Niemniej masz jeszcze raz:
https://www.banggood.com/BrotherHobby-Returner-R6-2207-1750KV-2400KV-2700KV-4-5S-Brushless-Motor-For-RC-Drone-p-1286956.html?rmmds=search

 

Możesz jeszcze rozważyć też te silniki:
https://www.banggood.com/IFlight-XING-Camo-Pink-X2208-2208-1700KV-1800KV-2150KV-2450KV-Brushless-Motor-2-6S-For-RC-Drone-FPV-Racing-Multi-Rotor-p-1415953.html?rmmds=search&ID=47980&cur_warehouse=CN

 

Ale raczej zostałbym przy Returnerach, 2207 powinien być nieco mniej prądożerny, a mocy daj wystarczająco do mojego latania, więc na pierwszego quada to aż nadto :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wiekiem odporność organizmu spada i mnie również dopadła copteroza. Dlatego bardzo proszę Patryka aby kontynuował. Niekoniecznie musi to być sprzęt budżetowy. Proszę o inne przykłady ram, silników, regulatorów o dobrej i bardzo dobrej jakości. Mam pytanie do Patryka na temat wspomnianych ogniw LiIon. To są ogniwa 30A i czy one dadzą radę. Czy mówiąc o pakiecie 6s miałeś na myśli pakiet 6s1p? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z wiekiem odporność organizmu spada i mnie również dopadła copteroza. Dlatego bardzo proszę Patryka aby kontynuował. Niekoniecznie musi to być sprzęt budżetowy. Proszę o inne przykłady ram, silników, regulatorów o dobrej i bardzo dobrej jakości. Mam pytanie do Patryka na temat wspomnianych ogniw LiIon. To są ogniwa 30A i czy one dadzą radę. Czy mówiąc o pakiecie 6s miałeś na myśli pakiet 6s1p? 

 

Polecam kopiować moje setupy.

 

Najbardziej udany mój quad to zdecydowanie ten:

https://pfmrc.eu/index.php/topic/80000-kolejny-freestyleowiec-na-6s/

 

Fantastyczny setup do płynnego, szybkiego freestyle'u. Jedyna rzecz którą bym w nim zmienił to FC na ten:

https://www.banggood.com/IFlight-SucceX-F7-V2_1-TwinG-Flight-Controller-w-Barometer-Dual-ICM20689-p-1535569.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

 

Wadą tego setupu jest to, że wymaga dosyć dużo od pilota, bo ma spora bezwładność. Ciężko złożyć sprzęt w wyższej jakości niż ten quad.

W locie prezentuje się tak:

https://www.youtube.com/watch?v=WhW_SZG3wY4

 

Szybki, płynny, naprawdę lubię tego quada.

 

Drugi mój bardzo udany setup to ten misiaczek na 4s:

https://pfmrc.eu/index.php/topic/78888-quad-pod-dwukierunkowego-dshota/

 

Quad tańszy, lżejszy i bardziej skoczny, co widać na tym filmie:

https://www.youtube.com/watch?v=QiT3IdTZfgs

 

Ale ma do wymiany regle, bo trochę syfią.

 

Masz tam dwa setupy na 4 i na 6s, oba sprawdzone i przyjemne.

 

 

Jeśli chodzi o Li-Iony to one są dosyć ciekawym  przypadkiem w kontekście zasilania quada.

Tzn. one nie oddają dużego prądu, trzymają też sporo niższe napięcie (lata się do 2,9-3V, a nie do 3,6-3,7V jak w LiPolach). W efekcie quad złożony na klasycznego 6s LiPola zachowuje się jakby ktoś założył mu pakiet 5s, co naprawdę mocno ogranicza prąd.

Kiedy zaś quad za wszelką cenę próbuje wziąć więcej, to zwyczajnei spada napięcie. W efekcie przy takiej konfiguracji ciężko przebić 45A poboru.

W efekcie mamy wtedy quada o sporo mniejszej mocy (nie żeby małej, to ciagle z 1,5kW mocy pod drążkiem).

Oczywiście pakiety sporo po tyłku dostają, ale... Te pakiety tak traktowane wciąż przeżyją 100-150 cykli, czyli tyle co LiPole traktowane zgodnie z tym co życzyłby sobie producent... A, że kosztują tyle co płatki kukurydziane? To tylko lepiej.

 

I tak ma na myśli pakiet 6s1p :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Patryku, 

 

zgrzewasz klasycznie punktowo te lijony czy lutujesz? Jeśli zgrzewasz to czym i jak (ile punktów, z czego zwory na taki prąd)? Bo mnie to bardzo zainteresowało. Idealne ogniwa do mojego autka 1:16 na pakiet 2s1p. Laptopowe niestety są zbyt miękkie a pakiet 2s2p jest za ciężki. Z podobnych ogniw wysokoprądowych tylko 1300mAh mam pakiet 3s2p i moja hexa Spedix 250H znosi jego wagę. Teraz będę mógł mieć 2x większą pojemność i 2x więcej latania. :) Mam parę LiPoli ale jakoś nadal bardziej ufam LiJon.

 

Pozdrawiam

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lutuję lutownicą tego typu:
https://www.castorama.pl/lutownica-lg-500-grzalkowa-id-30402.html
Tylko, że nie współczesną, a starszą ode mnie (po dziadku).

 

Używam do tego kwasu do lutowania.

Technika jest taka, że najpierw nakładam kwas na każdą cellkę z osobna, później bielę każdy minus po kolei, a później plus.

Kolejność biegunów, nie ma znaczenia, po prostu chodzi o to, żeby cellki miały jak najwięcej czasu między bieleniem.

Po pobieleniu, daję cellkom ostygnąć i bielę, w międzyczasie,  plecionkę miedzianą.

 

Samo lutowanie to tylko jedno dotknięcie (magia dużej pojemności cieplnej grotu).

Po dojściu do wprawy cellki mogę trzymać w ręku w trakcie całego procesu, ledwo się nagrzewają.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Aaa.. OK. Tę technikę również stosuję. Podpatrzona dawno temu u Alexa. :) Nie ma to jak stara dobra polska kolba do rynien. :) Myślałem, że po latach technika poszła do przodu i coś nowego, wygodniejszego się stosuje. Widziałem zgrzewarki do ogniw już poniżej 100GBP ale czy je koś używa?

 

Mogę podpowiedzieć, że do robienia mostków do ogniw świetnie nadaje się oplot ekranu ze starych grubych kabli VGA. Dobrze się układa i lutuje. No i ma spory przekrój. 

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Śmigła to trochę indywidualny temat.

 

Bardzo lubię te śmigła:
https://www.banggood.com/2-Pairs-T-Motor-T5143-3-blade-Propeller-5mm-Mounting-Hole-For-RC-Drone-FPV-Racing-Multi-Rotor-p-1309181.html?rmmds=search

Fantastycznie się prowadzą i są dosyć wytrzymałe.

Możesz śmiało od nich zacząć

 

Ciekawe doświadczenia dają te śmigła:
https://www.hobbyrc.co.uk/azure-johnnyfpv-freestyle-tri-blade-props-green

Na nich quad bardzo szybko się zbiera do rożnego rodzaju podskoków.

 

Na początek możesz też spróbować tych:
https://rcmaniak.pl/pl/p/Smigla-HQProp-Ethix-S3-Watermelon-Props-Dwie-Pary-CW-CCW-/4018

Zapewniają sporo dynamiki dla małej prędkości, później dają mniej ciągu.

Fajna sprawa do wywijania na małej przestrzeni. Koniec końców odszedłem jednak od nich, bo przy moim stylu latania solidnie obcinały czas lotu. Ale jak ktoś lata na mniejszym uptilcie to może je polubić.

 

Ostatnio jednak przez przypadek kupiłem paczkę tych śmigieł:
https://www.banggood.com/5-Pairs-T-Motor-T5150-5150-5-Inch-3-Blade-Propeller-POPO-Compatible-for-RC-Drone-FPV-Racing-Multi-Rotors-p-1414034.html?rmmds=search&cur_warehouse=CN

I się nieco zdziwiłem.

Tzn. lata się na nich bardzo płynnie (łatwiej wyjść równo z nurkowania), a pobór prądu w ogóle nie wzrósł, więc mam taki sam czas lotu jak na 5143.

Chyba na nich jednak zostanę, bo są najwytrzymalszymi śmigłami jakie miałem od czasów Dalpropów 5x4 Bullnose'ów.

 

Niemniej - na początek chyba jedna Tmotory 5143. Nie żrą dużo prądu w locie poziomym, są wytrzymałe, a z racji tego, że są lekkie to ułatwiają regulację propwashu (silniki maja mniej roboty, żeby je rozkręcić)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wybaczcie Panowie, że nieco zboczę z tematu...

Patryku, czy możesz opisać, jak dużą różnicę robią śmigła 5143/5150 w stosunku do 5040 i i 5045? Widząc w sklepach wysyp śmigieł 5143 - kusi mnie do ich zakupu, jednak nigdy na takich nie latałem - a widzę, że akurat takie testowałeś.

Większość czasu latam na 5040x3, ale zaczynam wyczuwać, że to już za mało i nie ta odpowiedź na gaz (trochę za gumowaty dół obrotów - góra też taka sobie).

W szczególności kuszą mnie śmigła 5143...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kup i testuj to tania rzecz ;)

 

Ogólnie to ciężko mówić o wpływie samego rozmiaru śmigła na osiągi.

 

Dla przykładu 5147 HQ i T-Motor to śmigła skrajnie różne od siebie. I w prowadzeniu, i w obciążaniu silnika. Na HQ quad dobija 120A poboru prądu (na 6s :| ), a przy Tmotorach amperomierz zamyka się na 90A

Z kolei Tmotory 5143, 5147 i 5150 mają wspólną ze soba tylko średnice i nadruk producenta. Zupełnie inna geometria łopatki

 

Wyżej napisałem o śmigłach których używałem i o których warto było coś napisać, testowałem masę innych śmigieł, ale nie zostały u mnie na dłużej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

MPU 600 to stary typ żyroskopu, ze statusem end of life od prawie zawsze.

Pozwala na maksymalnie na próbkowanie danych z częśtotliwością do 8kHz

MPU 6000 to zawsze było  tyle dobry żyroskop, że był bardzo odporny na różnej maści syf elektryczny.

 

Z kolei ICM 20689 to pierwszy żyroskop InvenSense który powstawał z myślą o zastosowaniach również w kontrolerach lotu.

Pozwala on na odczyt danych z częstotliwością próbkowania do 32kHz.

Niestety jest on bardziej czuły na zakłócenia elektryczne i sprawia więcej problemów projektantom płytek.

 

Rzecz polega na tym, że obecnie Betaflight całkowicie porzucił wsparcie dla częstotliwości taktowania pętli PID wyższej niż 8kHz, bo taktowanie na 32kHz okazało się ślepą uliczką (mogę napisać kiedyś jakie znaczenie ma częstotliwość taktowania pętli i dlaczego 32kHz to ślepa uliczka, ale to na życzenie. Sporo pisania jeśłi nikogo to nie interesuje).

Ogólnie - MPU6000 jest lepsze dla naszych celów, dlatego nowsza wersja Kakute F7 lata już na takim.

 

NIemniej - ICM 20689 nie ma co się bać, też będzie latał lepiej. Problemy sprawia raczej projektantom FC niż nam.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.