Skocz do zawartości

Tester ciągu EDF i pomiar QX-Motor QA-Motors EDF 70mm 6łopatek QF2827(2227) 3800kV


robertus

Rekomendowane odpowiedzi

Wiem, że są na rynku specjalne stanowiska testowe do badania EDF, ale są bardzo drogie.

Chcę sobie coś zbudować, może macie jakieś pomysły, albo ktoś już zbudował sobie takie stanowisko testowe.

Obecnie badam ciąg EDF tak. Dmuchając na wagę

 

Obraz może zawierać: tabela

 

Zdaję sobie sprawę, że to jest bardzo zgrubny pomiar :) dlatego coś bym sobie zbudował.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Może zrób jakaś kanał z odpowiednią średnica wylotowa dla twojej turbiny. 

Np z jakiegoś xps czy czegoś podobnego i połóż to na wagę, będziesz mógł zmierzyć nacisk turbiny na wagę. 

 

Ogólnie jak widziałem na niemieckich forach to ludzie w już zabudowowanej turbinie w modelu wkładali go właśnie w kawałek xps dziobem w stronę wagi i ogień, tak mierzyli nacisk/ciąg 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To co pokazałeś Przemku jest ok ale tylko do ogólnego mierzenia ciągu, jeśli już chciałbyś mierzyć w konkretnym modelu powyższe opcje się nie sprawdza. 

 

Przykład w moim viper jet turbina wemotec 70mm silnik het 2w20 ciąg ma około 1500g po włożeniu turbiny do modelu ciągu spada do około 1200g po zamontowaniu skrzydeł ciąg spada do około 950g a wszystko przez to że turbina dostaje mniej powietrza niż na takim stanowisku testowym. 

 

Ale jeśli chcemy porównać zgrubnie różne turbiny lub zmianę silnika albo zmianę samego rotora to jak najbardziej takie stanowiska testowe są ok. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pierwszy pomysł z listewkami przemawia do mnie prostotą. Tylko żeby działała, trzeba EDF obrócić do dołu. :)

Przy niższych zastanawiam się czy to że to wszystko jest mocowane pionowo nie wpływa na pomiar ciągu i obniża go.

W modelu ciąg badam tak samo, też dmucham na wagę i dzięki temu wiem, że np w ostatnim MiG-21 jest całkiem znośnie bo gubię tylko ok 100 gram ciągu.

Ale myślę o stanowisku aby porównac np ten sam edf i ciąg bez tuby i z tubą dla różnych FSA.

Bo np EDF FMS pod 4S producent podaje ciągu o 1600g, u mnie na wadze jest 1400, a w modelu 1300. Może da się coś tu zoptymalizować.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 godzinę temu, robertus napisał:

Przy niższych zastanawiam się czy to że to wszystko jest mocowane pionowo nie wpływa na pomiar ciągu i obniża go.

 

Wyobrażam sobie , że listewki muszą być na tyle długie aby właśnie to co jest pod spodem nie blokowało przepływu. Ale bez przesady - przecież wloty w modelu też nie są nieskończone.

I znowu należy pamiętać, że to pomiar statyczny. W przypadku EDF jest on mocno rozbieżny od dynamicznego - bo wentylator z dużym skokiem pracuje na przeciągnięciu.

 

 

EDIT: I tak sobie jeszcze myślę - że Twój pomiar z EDF nad wagą to jednak jest mocno "przybliżony". Bo aby był dokładny to musiałbyś złapać absolutnie cały przepływ wychodzący z turbiny. A jak będziesz wylotem za blisko wagi to też dławisz przepływ w nienaturalny sposób... To już lepiej naciskać długim kijem na wagę...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I co Wy na to?

 

QA-Motors EDF 70mm 6łopatek QF2827(2227) 3800kV

2:14 Test #1 -Thrust Tube 100% FSA - 1550g

2:59 Test #2 - Tuba walcowa - 1490g

4:16 Test #3 - bez tuby - 1690g

5:45 Test #4 - dmucham na wagę - 1997g

 

 

O dziwo największą wartość pokazało gdy dmuchałem bezpośrednio na wagę. Szczerze nie rozumiem, ale przyjmuję do wiadomości.

Macie jakieś wytłumaczenie tego zjawiska?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert. Pierwsza tuba to nie jest 100%FSA jeśli mnie oko nie myli. Jeśli się nie zwęża to jest to 100% FSA + powierzchnia silnika. A z dmuchaniem na wagę to wg mnie hamujesz prawie cały impuls co waga pokazuje. Tak na chłopski rozum. Ale w sumie nie wiem. Może to bzdura. Do szacowania ciągu używam tabelek od producentów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pierwszym teście tuba ma zwężenie, może słabo widać. Wylot ma 63mm średnicy. Regulaminowo 100% FSA :)

Spodziewałem się, że takie dmuchanie na wagę jest najmniej dokładne, bo trzymam w ręku EDF, nie panuję nad odległością od wagi itd.

A wyszło najwięcej. Hmm

 

Wzięło mnie na testowanie gdy zobaczyłem tą tabelkę. 2kg ciągu z 4S nie chciało mi sie wierzyć

image.png.1e8147c1db8a8c2b2b01e345e974de38.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OK. Dlatego pisałem, że może czegoś nie dojrzałem. Ale mass flow i zasada zachowania pędu Twoim przyjacielem. To silnik odrzutowy w sumie a nie śmigło w tunelu. A 1100W łachy nie robi. 2W25 + Mini Pro też dmuchał 2kg tylko nieco szybciej. Różnice w locie pomiędzy EDFami nazwijmy to "mniejłopatowymi" a "wielołopatowymi" są wyraźne. Mam chińską 90 (w Migu Avios) nawet nie wiem co to. Brzmi i ma ciąg statyczny. A w locie Miguś jest wolniutki /co nie oznacza że nie przyjemny/ - podobny drukowaniec z 3dlab (Midi Pro) print z 60% ciągu tego chińskiego (też 6s ale 70A vs 100A) latał szybciej. Ze startem bywały jednak problemy. 

 

Ps. L39 z avatara niestety spadł. Dlaczego? Dlatego, że awarii uległ "wyfuk" na 100% FSA. Ze względu na konstrukcję rura musiała być dwuczęściowa. Zrobiłem ją z kevlaru (a jakże) i dwa segmenty skleiłem za pomocą CA. W którymś tam locie wydmuchało tą część końcową i samolot stał się "drewniany" tzn. Na pełnym ciągu leciał ale za wolno. Próbowałem podejść do lądowania i popełniłem szkolny błąd w takiej sytuacji / wypuściłem klapy przed zakrętem/. Model się zwalił w plaskaty korek i kret. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robert - dzisiaj przy śniadaniu myślałem trochę o tych pomiarach. Czy mógłbyś wykonać jeszcze 2 dodatkowe pomiary?

 

1, Z doklejoną rurą 100% FSA dmuchaj na wagę. byle wylot był mniej więcej w miejscu gdzie byś trzymał gołego EDF'a.

2. Na wagę połóż np blok A4/A3 (zwiększający znacznie powierzchnię wagi) i dmuchaj samym EDF na tak zmodyfikowaną Wagę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zrobiłem jeszcze jeden test. EDF bez tuby na podstawce i dociska stojak do wagi, ciąg jakiś tam 1700g. Gdy przyslaniam wylot ciąg się zwiększa. Wygląda na to, że dmuchanie na wagę sumuje siłę ciągu z siłą, hmm no własnie czego? Ciśnienia jakie wytwarza EDF?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ok.

 

Te moje 2 testy mają za zadanie sprawdzić jak duży udział w tych wynikach ma powietrze, które jest dookoła EDF. Zabudowany EDF w modelu "widzi" tylko powietrze które wpada do środka wlotem i wypada dyszą. Natomiast dmuchanie na wagę/ zasłanianie wylotu dodatkowo uwzględnia oddziaływanie powietrza dookoła obudowy które też się przemieszcza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, robertus napisał:

Zrobiłem jeszcze jeden test. EDF bez tuby na podstawce i dociska stojak do wagi, ciąg jakiś tam 1700g. Gdy przyslaniam wylot ciąg się zwiększa.

 

Czy przysłanianie wylotu to co w stylu zmiany FSA? Jeśli tak - to wyjaśnienie jest proste. 

Zmniejszając przekrój wylotu, zwiększasz prędkość strumienia wylotowego (równanie ciągłości strugi)

Zwiększając prędkość, zwiększa się energia kinetyczna masy wypływającego powietrza, a jak energia to i siła. (Energia jako zdolność do wykonania pracy, itd.)

 

16 godzin temu, robertus napisał:

Wygląda na to, że dmuchanie na wagę sumuje siłę ciągu z siłą, hmm no własnie czego? Ciśnienia jakie wytwarza EDF?

 

Nic nie sumuje siły ciągu a powietrze natrafia na nieściśliwą przeszkodę - coś jak na tym filmie: https://www.youtube.com/watch?v=0-epsD6ZweI

Szalka wagi ugina się nieznacznie pod naporem powietrza

 

Ustawiając odwrotnie siła ciągu statycznego jest mniejsza gdyż wypływające powietrze "odpycha" model (EDF) od ściśliwego powietrza i część energii zużywana jest właśnie na to.

 

Dużo opisuje pewien Czech np. w tym.

EDF_THR3.pdf

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.