Skocz do zawartości

Napęd strumieniowy


Rekomendowane odpowiedzi

Jak w  temacie,  chcę zrobić dość duży napęd  strumieniowy  śruba 100mm dlatego potrzebuję większego niż zwykle  wału  8mm-10mm  ale  widzę, że w sprzedaży nie ma  nic  takiego max to 6mm.

Napęd  będzie miał dość  duże obroty ok 20-25k,  macie może szanowni  forumowicze pomysł  na odpowiednie  łożyska, smarowanie, czy  stosować jakiś sprawdzony uszczelniacz wału ?  Wszystkie  sugestie mile widziane. 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

pręt szlifowany kwasoodporny albo prowadnica liniowa kwasoodporna okrągła odpowiedniej średnicy -allegro. . Panewki  samosmarujace średnica dopasowana do pręta  -dobry sklep motoryzacyjny. ewentualnie łożyska nierdzewne + uszczelniacz tzw simering. sklep z łożyskami.  rura aluminium jako osłona wału -allegro. 

 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

4 godziny temu, piotr jet napisał:

Witam

Jestem zaintrygowany tym tematem,a teraz pytania:

Jakim silnikiem Chcesz to zasilić?

Przy tych obrotach jak poradzisz sobie ze zjawiskiem kawitacji?

Z czego chcesz zaadoptować tunel?

Przewidywana moc napędu?

 

pozdrawiam Piotrek

Chce  zbudować "Jet Surf' elektryczna deska, zbieram   informacje na  ten  temat.   Silnik  to SSS 56104  dość mocny  ale na  zachodnich forach często wykorzystywany do takich desek,  można  kupić  podstawę  do takiego napędu  https://www.mhz-watercraft.com/shop/en/jets/569/jet-80-e-kayak-e-watersport  ale cena  zwala z nóg.   Ja dysponuje drukareczką  3d  40x40x50mm   do zrobienia  formy,  następnie pokryję  to  laminatem  z włókna węglowego.

Jako że od jakichś  22 lat  pracuje  w oprogramowaniu 3d z projektem nie mam problemu. Tutaj kolega Latacz już wpiera mnie informacyjnie  od kilku dni jeżeli chodzi o  pakiety i ESC.  więc  czerpie  garściami :)

Dodam  może  tylko, że w  swoim życiu  zrobiłem  kilka  dziwacznych wynalazków.   Co do kawitacji sprawdzę na forach zagranicznych jak duży to problem. 

 

 co do uszczelniacza  znalem coś takiego na szybko  https://www.amazon.com/Uxcell-a11122600ux0025-Spring-Loaded-8x22x7mm/dp/B01COWDEHC/ref=sr_1_1?dchild=1&keywords=Metric+Rotary+Shaft+Oil+Seal+8+x&qid=1597764727&sr=8-1

do tego wał podany przez  kolegę "mjs",   łożyska  wysokoobrotowe 8x22x7,  zastanawiam sie  czy rurka ma  być nierdzewna  czy alu,  alu niby lżejsze ale  czy ma to znaczenie na 10-15cm rurce. Z doświadczenia wiem, że  kilka   dróg  będzie ślepych a najlepsze  efekty i  tak wyjdą po  po dwukrotnie przekroczonym budżecie, czasie i masie  nerwów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, bono2 napisał:

Hmm - wg mnie musisz szukać dalej.

Zwróć uwagę na (i tak bardzo skromny) opis, przeznaczony do uszczelnień olejowych!

Nie podano zakresu temperatur!

Nie podano prędkości obrotowej!

Nie bardzo mogę namierzyć producenta.

Raczej szukaj w uszczelnieniach producentów łożysk (tych bardziej znanych).

Może poszukaj tutaj (z własnego doświadczenia podpowiem, że w takich nietypowych zastosowaniach warto się konsultować z działem technicznym)

 

https://www.skf.com/group/products/industrial-seals/power-transmission-seals/radial-shaft-seals#cid-464414

 

 

Kojani

Edytowane przez kojani
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

uszczelniacz

 

-rura osłonowa  z wałem . uszczelniacz -łożysko kulowe wysokoobrotowe  otwarte,   na drugim końcu drugie łożysko  i znowu uszczelniacz .

w "połowie" rury osłonowej otworek z zaślepką i wlewamy olej -który się chlapie po łożyskach i uszczelniaczach od środka.  od strony silnika  można nałożyć na wał dodatkowo trochę towotu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, bono2 napisał:

.....

Ja dysponuje drukareczką  3d  40x40x50mm   do zrobienia  formy,  następnie pokryję  to  laminatem  z włókna węglowego.

....

Dość skomplikowana, czasochłonna i chyba nie końca pewna technologia.

A może frezować to bezpośrednio z tworzywa, np POM'u.

Trzeba wrzucić na CNC, ale to tworzywo więc koszty nie będą astronomiczne.

 

Kojani

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wał na te obroty bez żadnych uszczelniaczy , zależnie od długości pręt musi być wykonany na bezkłówce bo ma być prosty ! Łożyska jesli już odkryte z luzem wstępnym C3 jesli panewki to gotowe samosmary. Smar na te obroty średni pomysł bo regulatora może nie wystarczyć ?. Jako uszczelnienie jedynie jakiś labirynt i olej. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Formy robią firmy z bloków piany PU. Koszt około 1000 euro za m3 frezowania i zrobienia z tego formy do laminowania gotowych elementów.  Cena uśredniona i aktualna bo właśnie będę zamawiał kadłub do jachtu. Jak na jeden wyrób nie ekonomiczne. Ręcznie można to zrobić,ale mi to zajęło okolo 300h pracy,a doświadczenie mam duże.  Ze styroduru ciężko będzie to obrobić i wykończyć.  Ale próbować można ? Mam gotową formę do takiej deski ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie czy  te  simmeringi nie  rąbią aby za  dużego obciążenia  na wał?,  kupiłem  założyłem,  i opór  dość znaczny a  przydałby się na koniec drugi założyć. czy smarowanie  dużo zmieni ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Żaden zimering nie może pracować na sucho przy tak wysokich obrotach ,choć tak naprawdę nie znamy tych obrotów. Aby tak naprawdę dyskutować nad problemem kolega powinien zamieścić  rysunek  może być nawet odręczny ale bez dokumentacji to bicie piany. W śrubach  napędowych 1mm na średnicy daje kolosalne różnice  Pamiętam że Waldemar Marszałek  w swojej łódce klasy 250 pływał na śrubie w granicach 100mm i mniejszych i co ciekawe po biegu natychmiast śruba była ściągana z silnika, aby konkurencja nie podpatrzyła na czym się pływa  liczy się średnica skok śruby i powierzchnia i kształt  łopat a w napędach strugo wodnych tym bardziej. Ja bym się wzorował na zestawie; Silnik jego moc, obroty, śruba sprawdzonych wzorach bo tak naprawdę jest to bardzo trudno zgrać nie mając doświadczenia w tym kierunku . Śruby w turbinach Jet mają całkiem inny kształt jak śruby odkryte a w owszorach jeszcze inne kształty łopat decydują o wyniku, gdzie śruba pracuje 1 łopatą.  jestem pewny że do takich desek napęd projektowali prawdziwi specjaliści którzy zęby zjedli na takich napędach. Powodzenia Elpazo  ponad 40 lat związany z FSRami.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.