Skocz do zawartości

Cessna 172 depron od Julius Perdana


karkog

Rekomendowane odpowiedzi

Szanowni modelarze, 

 

złapało mnie dość mocno modelarstwo tej jesieni. Jako dziecko zbudowałem wiele modeli szybowców-rzutków z "Krosna". W tym roku zbudowałem pierwszy model szybowca RC - bardzo udany. Kontynuuje swoje zainteresowanie i buduje pierwszy model z napędem elektrycznym.

 

Wpadł mi w oko youtubowy modelarz, pan Julius Perdana i buduje model wg. jego planów: https://www.youtube.com/watch?v=g0jt6jSHgn8 

 

Właściwie budowa trwa, złożyłem już częściowo kadłub i stateczniki. Przyszedł moment na zainstalowanie silnika i decyzje związaną z doborem napędu. Nie mam dużego doświadczenia, a numery w opisie produktów nie przejmawiają do mnie wystarczająco - potrzebuję praktyczniej porady

 

Informacje o modelu: 

 

1. Wingspan 120 cm / 47.2 inches

2. Flying weight : 800 gram / 28.2 oz

3. Wing loading : 39.2 g.dm2 / 12.9 oz/sq.ft

4. Wing cube loading : 8.7

5. Wing Area 20.4 dm2 - 316 sq.in

 

 

Elektronika instalowana w modelu przez youtubera: 

 

- Turnigy 2826 1000kv motor (1000-1400kv) - ten silnik ma mase własną ok. 50g

- ESC 30A 

- Battery Lipo 3S 2200mah / Li-ion 3S 3300 mah  - ta bateria waży ok. 200g (to do dokupienia na końcu)

- Propeller : 9x4x3 / 10x5

 

Nie mogę znaleźć tego silnika w modelarskich. Najbliżej tego co znalazłem to trójfazowy, bezszczotkowy silnik rc EMAX GT2210/13 KV1270 z wirującą obudową (https://www.ef3m.pl/pl/p/Silnik-rc-bezszczotkowy-EMAX-GT221013-KV1270/599) - TEŻ NIEOSIĄGALNY

 

Potrzebuję alternatywy dla wytłuszczonego wyposażenia (silnik, esc, bateria, śmigło), dostępnej w Polsce, w sklepie internetowym, najlepiej w cenie nie wiecej niż 250 zł/ a może odkryjecie przedemną jakieś alternatywy - byłbym bardzo wdzięczny za praktyczne propozycje. 

 

Dziękuję za wszelkie odpowiedzi, jeśli jesteście zainteresowani tym modelem, chętnie przerobie ten temat na build log. W samolocie prawdopodobnie zmienie podwozie na takie z kołem w ogonie, a śmigło na dwułopatówe (łatwiej osiągalne).

 

Pozdrawiam serdecznie!

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Panowie za propozycje.

 

Pierwszy silnik wysyłany z chin, nie mogę znaleźć w żadnym polskim sklepie niestety. 

 

Panie Jerzy, pierwszy silnik jest bardzo podobny do tego z filmu... ale też nie jest dostępny w sklepie. Zastanowie się nad drugim zestawiem zaproponowanym przez Pana. Silnik zdaje się spełniać parametry, tylko ma wyższą wagę własną (myślę że będzie okej, chociaż silnik 50g byłby bardziej uniwersalny do ewentualnych przyszłych projektów). 

 

Czy ktoś może widział w którymś polskim sklepie internetowym/allegro podobne silniki o wadze ok. 50g dostępne w magazynie?

 

 

Chciałbym również poruszyć temat asymetrycznego kadłuba (za którym już poszedłem w ciemno i zaufałem planom, może nie do końca rozumiejąc to zjawisko). W planach tego modelarza i również jak zaznaczone na filmiku (@4:50 -klejenie wręgi pod kątem @10:00 -montowanie silnika). Kadłub jest asymetryczny, a sama wręga wklejana pod znaczącym kątem, aby równoważyć obroty silnika tak aby model leciał prosto. Co o tym myślicie? czy to jest standardowa procedura? 

 

tutaj jest wiecej rysunków modelu oraz plany z widocznymi asymetriami: http://rc-plans.com/catalog/item222.html .

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Karol- dobrze zrobiłeś ufając planom. Nie wdając się na razie w głębsze szczegóły, chodzi o zniwelowanie wpływu momentów od wirującego śmigła (to odchylenie w bok, żeby model leciał prosto, nie skręcał sam od siebie), oraz podobnej korekty momentów od sił ale dla płaszczyzny pionowej (np.model może zadzierać lub opuszczać nos po dodaniu gazu). Z pewnością w miarę wchodzenia dalej w praktykę natkniesz się na opisy i wyjaśnienia tych zjawisk- nie są trudne do zrozumienia- ale na teraz tyle. Powodzenia w budowie i lataniu!

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 3.12.2020 o 10:44, Uszek napisał:

Dziękuję panie Januszu za propozycje. Myślę, że zdecyduje się na właśnie ten silnik (dobra cena i paramtry zbliżone do tego silnika z filmu).

 

Dobiorę do niego 20A regulator np. ten: https://riku.pl/towar/ztw-brushless-controls-sl-beast-20a-beatles-sbec-regulator-obrotow/

 

Oraz śmigłohttps://riku.pl/towar/apc-propellers-smiglo-10-5-elektro-prawe/p/kontekst/3860/ 10x5 

 

 g.jpg

 

Czy to będzie "latać"? czy macie jakieś doświadczenia z tym silnikiem? czy to śmigło będzie ok?

 

 

Panie Zbyszku, dziękuję bardzo za utwierdzenie mnie w działaniach i wyjaśnienia!!! pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dziękuję jeszcze raz za odpowiedzi. Zakupilem silnik emax XA2212.

 

Prace trwają. Buduję podwozie. Odzyskałem trochę aluminium i spróbowałem coś z niego złożyć odchodząc nieco od planu. Aluminium dość cienkie, zastanawiam sie czy podwozie nie będzie za miękkie. Czy moglbym prosić o opinie? Ośki do kół planuję wykonać z nita bez obcietego trzpienia. Jak pisałem wcześniej, zmieniam oryginalny plan na kółko z tyłu. Przednie podwozie przesune do przodu na wysokość zastrzałów.

20201221_124400.jpg

20201221_124409.jpg

20201221_124428.jpg

Tutaj dodaje jeszcze trochę zdjęć z prac. Dużo nirdosknałości, ale uczę się w miare budowania.

IMG-20201211-WA0006.jpeg

Wzmocnienia do montażu skrzydła

IMG-20201211-WA0009.jpeg

IMG-20201214-WA0009.jpeg

Oklejenie oblych fragmentów przy pomocy taśmy i opalarki. W miejscach łączeń podkladam papier techniczny, dzieki temu moge wyciągać po krawędzi tasme bez ranienia tasmy pod spodem.

IMG-20201215-WA0010.jpeg

IMG-20201215-WA0016.jpeg

IMG-20201216-WA0002.jpeg

Oklejane taśmą klejacą. Nie wierzę w trwałość tego rozwiązania. Zawiasy zrobiłem na taśmie, przeciagnie gorącym klejem (na zdjeciu jeszcze nie sklejone). Chodzą dość ciężko... ale serwo wyrabia. Zastanawiam sie jak duże wychylenie powinno byc na lotkach. 

IMG-20201218-WA0035.jpeg

IMG-20201218-WA0057.jpeg

Próbki przenoszenia napisów na samolot przez wycinanie tasmy z nawoskowanej powierzchni i przenoszenie napisu na taśmie malarskiej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 21.12.2020 o 12:50, karkog napisał:

Dziękuję jeszcze raz za odpowiedzi. Zakupilem silnik emax XA2212.

 

Prace trwają. Buduję podwozie. Odzyskałem trochę aluminium i spróbowałem coś z niego złożyć odchodząc nieco od planu. Aluminium dość cienkie, zastanawiam sie czy podwozie nie będzie za miękkie. Czy moglbym prosić o opinie? Ośki do kół planuję wykonać z nita bez obcietego trzpienia. Jak pisałem wcześniej, zmieniam oryginalny plan na kółko z tyłu. Przednie podwozie przesune do przodu na wysokość zastrzałów.

20201221_124400.jpg

20201221_124409.jpg

20201221_124428.jpg

 

Tutaj dodaje jeszcze trochę zdjęć z prac. Dużo nirdosknałości, ale uczę się w miare budowania.

IMG-20201211-WA0006.jpeg

Wzmocnienia do montażu skrzydła

IMG-20201211-WA0009.jpeg

IMG-20201214-WA0009.jpeg

Oklejenie oblych fragmentów przy pomocy taśmy i opalarki. W miejscach łączeń podkladam papier techniczny, dzieki temu moge wyciągać po krawędzi tasme bez ranienia tasmy pod spodem.

IMG-20201215-WA0010.jpeg

IMG-20201215-WA0016.jpeg

IMG-20201216-WA0002.jpeg

Oklejane taśmą klejacą. Nie wierzę w trwałość tego rozwiązania. Zawiasy zrobiłem na taśmie, przeciagnie gorącym klejem (na zdjeciu jeszcze nie sklejone). Chodzą dość ciężko... ale serwo wyrabia. Zastanawiam sie jak duże wychylenie powinno byc na lotkach. 

IMG-20201218-WA0035.jpeg

IMG-20201218-WA0057.jpeg

Próbki przenoszenia napisów na samolot przez wycinanie tasmy z nawoskowanej powierzchni i przenoszenie napisu na taśmie malarskiej.

Ja napisy zrobiłem na takiej zasadzie że wydrukowałem listery w odpowiedniej czcionce w odbiciu lustrzanym. Wycinam je i naklejam folię czarną dekoracyjną. A dokładnie na jej podkład czyli z drugiej strony. Wycinam je i następnie uzyskuje gotowe ładne naklejki na model. 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podwozie jeśli wykonałeś ze zwykłego aluminium to tak średnio, słaba odporność na zginanie i znikoma sprężystość .... ale nie "macałem" Twojej blachy  więc gdybam :) lepszym materiałem jest duraluminium . A najpewniejszym i najprostszym rozwiązaniem jest pręt stalowy dostępny w sklepach modelarskich ,mają bardzo dobrą sprężystość  -myślę że średnica    2 -  2.5mm  na główne podwozie  by pasowała  i jeśli zapewnisz dobre i pewne gniazdo dla takiego podwozia wytrzyma znacznie więcej niż potrzeba  .

 

Zawiasy :  przy takim większym modelu osobiście wolał bym coś pewniejszego ,np zawiasy poliestrowe  , sam je stosowałem w piankach ( i nie tylko)  i nigdy mnie nie zawiodły  .

W deproniakach wklejałem je zawsze na Dragona polimerowego .

Przykład tych zawiasów

 

Ładna i czysta robota , napisy najwygodniej robić jak opisał kolega -wycinając je z kolorowej foli samoprzylepnej . oklejanie skrzydeł taśmą trudniej ale z lepszym efektem wytrzymałościowym dla skrzydła  było by oklejać wzdłuż niego  ..chyba że to efekt optyczny i przebijają się zwyczajnie żeberka a nie łączenia taśmy (zdjęcie pod oknem)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Dziekuje pieknie za wszystkie odpowedzi :) walka z podwoziem wygasila nieco mój rozpęd, ale wracam do warsztatu.

 

Zrobilem drugie podejście, z grubszego aluminiowego płaskownika. Jest mniej "rozhuśtane" i znacznie bardziej solidne, niestety tez dość ciężkie. Myślę ze zrobie mocowanie w kadlubie i pojde dalej z budową, jesli waga sie nie bedzie zgadzać to zrobię 3cią wersje. 

 

 

 

 

IMG-20210106-WA0002.jpeg

 

Edit:

 

Zrobiłem tez takie tylne podwozie. Czy to wszystko nie waży za dużo? Dziękuję za sugestie

 

IMG-20210107-WA0024.jpeg

IMG-20210107-WA0019.jpeg

IMG-20210107-WA0017.jpeg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

12 godzin temu, johnyP51 napisał:

Duraluminium 2mm spójnie wystarczy. 

 Jeśli to duraluminium  . Podtrzymuje propozycję wstawienia podwozia z pręta stalowego o czym pisałem wyżej .

 

Robisz podwozie z kółkiem ogonowym -wprawdzie nie wydaje mi się by była taka wersja Cessny 172 ale nic nie stoi na przeszkodzie by tak zrobić ....jedynie umiejscowienie głównego podwozia chyba wykonałeś  zbyt tylne ,to się prosi o kapotaż nawet na betonie , a w najlepszym przypadku rycie przodem po ziemi . Podwozie powinno być przed wręgą a nie za nią .

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję bardzo za odpowiedzi!!!

 

Jest to zwykłe aluminium 2mm. Myślę, że wytrzymale wystarczajaco, no a sprężystość rzeczywiście jest znikoma. 

 

Sławek, jeśli chodzi o umiejscowienie  głównego podwozia, być moze masz racje, bo umiescilem je mniej wiecej na wysokosci zastrzałów. Jeśli faktycznie Panowie uważają, że to konieczne, to moglbym przesunąć je do przodu:

 

Wkleić nowa sklejke przed a stara zostawić na pamiątkę ;)

 

Albo wykorzystać dwa otwory ktore juz są i wkleić jeszcze jedna sklejke przed,

 

albo wyciąć całkiem ta sklejke, załatac depronem i wkleić nową sklejke przed. Byłbym bardzo wdzieczny za opinie!

 

Zdecydowalem sie zmienić plan na tylne kółko, po poradach znajomego modelarza, że bedzie mi latwiej lądować. Widziałem w internecie takie wersje cessny 172, ale to być może konwersje ? wrzucam fotki poniżej.

 

 

20210110_122535.jpg

20210110_122516.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zwróć uwagę że mocowanie zastrzału do kadłuba jest w linii pionowej równe z krawędzią natarcia i dodatkowo podwozie jest PRZED zastrzałem co w efekcie kółko powinno wypaść tuż przed natarciem (gdy samolot jest w pozycji poziomej!!)  . W modelu u Julka zastrzał nie jest mocowany dokładnie jak Cessnie co mogło Cię dodatkowo zmylić co w efekcie "wycofało" ci mocowanie podwozia sugerując się jego rozwiązaniem .

 

Zobacz poniżej rzut boczny Cessny -nie modelu -to jest to co napisałem wyżej : zastrzał na dole jest praktycznie idealnie pod natarciem , jeśli weźmiemy pod uwagę ze podwozie jest w tej wersji przed zastrzałem (co widać idealnie na zdjęciach) to dodatkowo przesuwa koło do przodu praktycznie przed natarcie skrzydła. Nie chodzi oczywiście tu tylko  o trzymanie się oryginału ile też o podwozie zdające egzamin w naszych warunkach .Aktualnie moim zdaniem masz zdecydowanie zbyt tylne jego umiejscowienie.

 

e8dd722435e12afea21f09038f1fa418.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uważam ze powinieneś zrobić podwozie jak w oryginale, z własnego doświadczenia wiem ze z kołkiem przednim znacznie i podkreślę to jeszcze raz, ZNACZNIE  łatwiej i bezpieczniej dla modelu jest ladowac. (Nawet z zadartym nosem) Eliminujesz kapotaz i chronisz wał, śmigło, łożyska, itp. podzespoły swojej maszyny. Ale jeśli zdecydujesz się na kółko ogonowe, to Sławek ma w 100% racje i przeanalizuj jego wypowiedz bo Chłop dobrze prawi.
Ale to moje zdanie i zrobisz jak uważasz :) narazie super robota ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panowie Piotrze i Sławku, 

 

dziękuję za czas poświęcony na pomoc i odpowiedzi!

 

Zostanę już przy tym tylnym kółku i przesunę główne podwozie do przodu za wręgę jak sugeruje Sławek. Starą sklejke zostawie wklejoną na pamiątkę. 

 

Zdaje się, że wiem co mam robić, w tym tygodniu prawdopodobnie poświęce trochę czasu na budowę i pójdę do przodu. 

 

Taka drobna niewiadoma jeszcze to materiał na zastrzały. Julek używa  "patyczków po lodach". Zastrzały mocuje na druciku wchodzącym w gąbkę (eva foam - taka jak na klapki-japonki - wkleiłem taką już w skrzydło). Myśle, że te zastrzały mają bardziej wartość estetyczną. Z czego je wykonać? Tak jak Julek - ze sklejki oklejonej taśmą? Szprychy obudowanej depronem? 

 

Pozdrawiam! 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.