Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

W związku z pojawieniem się u mnie wolnych mocy przerobowych (emerytura), postanowiłem coś zbudować w te długie ziomwe wieczory. Modeli latających mam sporo i w minionym sezonie niczego nie rozbiłem, przeto eskadra bez strat, a w modelarni brakuje miejsca na nowe maszyny latające.  W pomieszczeniu zwanym modelarnią, od dawna leżał sobie spokojnie w kartonie kadłuba modelu pływającego. Zapadła decyzja o jego budowie. Mowa o statku HYDROGRAF. Kilka słów o tej jednostce. To typowa konstrukcja przeznaczona do żeglugi portowej, zatokowej, zalewowej, a nawet rzecznej. Miał do wykonania proste zadania stawiania, remont i zdejmowanie pław czy dokonywanie pomiarów głębokości. Jednostka o rozmiarach:

- długość 17,8 m,

- długość między pionami - 15,25 m,

- szerokość konstrukcyjna 4,2 m,

- wysokość boczna - 2,4 m, 

- zanurzenie - 1,5 m,

- szybkość - 9,8 węzła.

Model będzie budowany na podstawie "Planów Modelarskich" nr 7-8/1967r., (20/1967) autorstwa Waldemara Nowego z Gdańska. Według autora, model jest bardzo prosty w budowie, nie stanowiący większego problemu dla mniej wprawnego modelarza. Moim zamierem jest jednak trochę podrasowanie tej jednostki pod względem wyglądu, wyposażenia i funkcji. Pomocne zapewne będą znalezione w internecie informacje i dokumentacja fotograficzna. Jednostka ma być zbliżona do wersji HYDROGRAF 9. Będzie w skali 1:20 (długość kadłuba 90 cm), napęd oczywiście elektryczny + sporo detali. Tak jak podczas budowy poprzednich modeli (ATLAS II, KLIMEK, USS CROCKETT), podczas prac modelarskich nie będę wykorzystywał (... i nie bardzo chcę, choć mam takie możliwości w mojej uczelni) super nowoczesnych  maszyn lub urządzeń typu np. CNC czy drukarki 3D. Prace będą wykonywane metodami klasycznymi z zastosowaniem prostych narzędzi. Chcę ponownie pokazać, że tak też można coś zbudować.

Zapraszam do swoistego współuczestniczenia w pracach nad tą sympatyczną jednostką. Wiosną zobaczymy co się pojawi jako efekt końcowy. Początek jest taki jak na załączonych fotkach. W necie znalazłem ciekawe zdjęcie podobnej jednoski sprzed kilkudziesięciu lat - może to protoplasta HYDROGRAFA (to oczywiście ten pierwszy)?

127637604_3740342442650720_745995582120590126_o.jpg

IMG_0997.JPG

IMG_0995.JPG

  • Lubię to 2
Opublikowano (edytowane)

Dużo zdrowia i pomyślności oraz długich lat życia z modelarstwem jako stypendysta ZUS !!!

Mnie jeszcze trochę zostało do wolności !!?

Modelik wdzięczny a założenia ambitne!

Podglądam !!??

Edytowane przez kaszalu
Opublikowano

Serdecznie pozdrawiam. Póki co mam przerwę w budowie, ale chętnie popatrzę. Zwłaszcza, że w złożeniu technika tradycyjna. Ale skoro model ma powstać na podstawie PM-67, to skąd taki udany gotowiec?

Opublikowano

Kadłub i nadbudówka zamówione były dość dawno temu bezpośrednio u producenta. Niestety nie mam możliwości wykonania dużych elementów z wykorzystaniem tkanin szkalnych i żywic epoksydowych (uwarunkowania zdrowotne), stąd zakup solidnie wykonanych elementów konstrukcyjnych (choć z pewnymi elementami do poprawki). Kadłub zrobiony na podstawie wspomnianych PM, co jest znacznym ułatwieniem procesu budowy modelu. Mój holownik Klimek też był budowany na bazie kadłuba od tego producenta. 

Dzisiaj powstał bardzo ważny element, który ułatwi dalsze prace - podstawka pod model - to na początek.

IMG_0998.JPG

Opublikowano

Tak - MAST - to już drugi kadłub z tej Firmy. W kolejce na pochylnię czeka kolejny model - tym razem kuter rybacki. W pierwszej kolejności muszę zakończyć budowę Hydrografa, którego napęd to silnik szczotkowy klasy 850 lub 600 Boat Turbo. Zobaczymy, który napęd będzie lepszy dla tej jednostki. Oczywiście w grę wchodzi kombinacja: silnik ze śrubą. Regulator obrotów Graupnera.

Opublikowano

Kadłub otrzymał elementy napędu - wręgę do montażu silnika i łożyskowaną pochwę do wału napędowgo + oring.  Nie zapadła decyzja co do silnika elektrycznego (Torpedo 850 lub BOAT 600 TURBO). Mam do dyspozycji warianty śrub: 3-łopatowa 45 mm lub 4-łopatowa o tej samej średnicy (większa nie wejdzie). Wręga jest już zalaminowana z możliwością montażu wybranego silnika.

IMG_0999.JPG

IMG_1001.JPG

IMG_1000.JPG

IMG_1349.JPG

Opublikowano
19 godzin temu, Senior napisał:

Mam do dyspozycji warianty śrub: 3-łopatowa 45 mm lub 4-łopatowa o tej samej średnicy (większa nie wejdzie).

 

 

 

Skąd możliwość wyboru, skoro na planach jest śruba 3-łopatkowa? To nie będzie to model redukcyjny?

Opublikowano

Darku - dziekuję za zainteresowanie moim modelelm. Do pełnego wykonania redukcji potrzebne są bardzo dokładne plany oryginału. W PM jest Hydrograf - ale nie bardzo wiadomo, na jakiej jednostce wzorowany. Plany przedstawiają bardzo ubogą w wyposażeniu wersję jednostki. Szukałem w necie bliższych informacji o tej jednostce - nie znalazłem zdjęć, opisów lub szkiców. Są zdjęcia innych odmian, pewnie koncepcje rozwojowych. Ja bazuję na podstawie PM i trochę je modyfikuję. Nie zamierzam startować na zawodach, buduję dla własnej przyjemności tworzenia czegoś interesujacego, starając się zbliżyć do wersji "9" (jej zdjęcia znalazłem w necie). Gotowy model pewnie będzie można oznaczyć jako "HYDROGRAF 9M" ?. Co do śruby, zobaczę jak model będzie się zachowywał na wodzie. 

Pozdrawiam

Opublikowano

Witam Cię, Ryszardzie. Sam zaczynałem od pływających. Teraz " brak " mi wody pod ręką, ale " moja stocznia " buduje MAS-a 1 : 20. Może Hydrograf jest w starych numerach Modelarza lub Morza ? Sam poszukam, może coś będzie. ...a śruba ?, jest pod wodą - nie widać ?. Można użyć 4 łopaty i przekładni - silnik zje mniej prądu. Pilnuj zdrowia, czasem trzeba się odkazić... byle nie dużo...Pozdrawiam Antoni

Opublikowano

Antoni - Hydrografy pojawiają się w necie w różnych wariantach (np. "7" miała zamontowany hydrauliczny dźwig do pław i trochę inne wyposażenie pokładowe). Pewnie i w Modelarzu był opis. Póki co, bawie się pracą nad tym sympatycznym pływadełkiem, choć zadania wykonywał bardzo poważne i odpowiedzialne. Może ktoś z Forumowiczów ma więcej informacji o tej jednostce. Wczoraj silnik, wał, sprzęgło i śruba zostały scalone. 

Antoni - u Ciebie w Zakopanem delektowałem się góralską herbatą z prądem i dodatkiem czegoś  jeszcze  - tak dla zdrowotności. To były wspaniałości i ładnie grzało od środka. 

Pozdrawiam

IMG_1006.JPG

IMG_1005.JPG

IMG_1004.JPG

Opublikowano

Zobaczymy - zobaczymy jak to będzie. W zapasie jest 600-tka Boat Turbo. Wręga przygotowana na dwa warianty silnika. Kolejny etap prac w toku.

Opublikowano

Budowa trwa - do kadłuba wklejone są elementy steru Hydrografa: ster z obudową oraz mocowanie serwomechanizmu. Doszła również półka na akumulator główny.

IMG_1022.JPG

IMG_1020.JPG

IMG_1021.JPG

Opublikowano

To kolejny model z kadłubem żywicznym z MAST. Przed wklejeniem elementów oczysczam i wyrównuję  klejoną powierzchnię papierem ściernym i przemywam rozpuszczalnikiem do epoksydu. Jak na razie nie mam problemów z klejonymi elementami. Trzymają się bardzo dobrze. Używam Epidianu 53.

  • Dzięki 1
Opublikowano

Kolejny etap to rozmieszczenie elementów eletroniki pod pokładem. Silnik ma już swoje miejsce (będzie jednak napęd z BOAT 600 TURBO ze śrubą 45 mm

3-łopatową). Elementy wyposażenia:  odbiornik Jeti 2,4 GHz, regulator  obrotów Graupner 40R , symulator dźwięku, włączniki elektroniczne, róg p/mgłowy, zasilanie wytwornicy dymu i jeszcze kilka drobiazgów jak głosniki i silnik anteny radaru pokładowego. Może coś jeszcze dojdzie.

IMG_1029.JPG

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.