Skocz do zawartości

Tokarka Tytan 520


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

A w którym miejscu wycieka z wrzeciennika? (może jakieś zdjęcie?) Spod łożysk wrzeciona raczej ciekłoby przy obrotach, ze skrzynki wrzeciennika w zasadzie mogłoby ciec tylko spod korków czy wzierników, bo reszta powinna być szczelna. Chyba, że odlew skrzyni jest gdzieś sperforowany (pęcherz w odlewie, pęknięcie, itd) czego często na oko prawie nie widać.

Jak masz trudności z lokalizacją, to po usunięciu oleju oczywiście można zalać naftą która ma dobre własności penetrujące. Najlepiej ją zabarwić np nadmanganianem potasu/apteka/ lub innym barwnikiem i obserwować skąd cieknie. Można też przez korek wlewowy zatkany gumowym albo zwykłym korkiem podać lekkie nadciśnienie pompka do piłki lub z kompresora, ale nieduże by nie uszkodzić uszczelniaczy wałków czy wrzeciona, wtedy wyciek będzie lepiej widoczny.

Przy okazji można wrzeciennik porządnie przepłukać by usunąć resztki piachu odlewniczego czy wiórków po obróbce, co niestety w chińskich maszynach się dość często znajduje.

Olej do wrzeciennika, jeśli nie podany w DTR-ce, to może być jak do skrzyń samochodowych, albo typowy obrabiarkowy  np LAN-46, albo inny wrzecionowy. Są tez zwolennicy lania oleju hudraulicznego które mają wg nich ( https://www.naprawatokarek.pl/2015/02/tokarka-piana-w-przekladni.html) lepsze własności smarne od wrzecionowych, ale ja nie potrafię tego ocenić.

Opublikowano

Witaj Roman, dziękuję za zainteresowanie tematem. Jeśli chodzi o łożyska to od nich zacząłem szukać problemu.  Wyciek jest na tyle niewielki że zimą kiedy w pomieszczeniu jest ok 5 stopni i olej gęstnieje praktycznie wycieku brak. Problem jest jak rozgrzeję pomieszczenie na dłuższy okres jaki i latem. Niestety obawiam się że tak jak napisałeś problem może być z odlewem skrzyni.

Na dniach usunę całkowicie olej i sprawdzę szczelność zaproponowaną przez Ciebie metodą lekkiego nadciśnienia.

Skrzynkę wyczyściłem i wymieniłem olej zaraz po zakupie.

Opublikowano

Sprawdziłem w swojej tokarce, nie ma przecieków. Wnętrze wrzeciennika faktycznie jest bardzo porowate i może gdzieś te pory w twojej tokarce przepuszczają olej.

  • 4 tygodnie później...
Opublikowano

Wyciek został zlokalizowany - wałek napędowy posuwu. Niestety konieczne było zdemontowanie osłony napędu oraz silnika wraz z częścią okablowania. Mimo usilnych poszukiwań nie odnalazłem  DTR- ki ,nie wiem więc jak to jest uszczelniane i czy w ogóle jest? W każdym razie pierwsze lata użytkowania było ok. Myślę nad dorobieniem obsady pod simering...

wa.jpg

Opublikowano
17 godzin temu, RobertK napisał:

Mimo usilnych poszukiwań nie odnalazłem  DTR- ki ,nie wiem więc jak to jest uszczelniane i czy w ogóle jest?

Do 520-tki nie mam, ale możesz porównać do podobnej konstrukcji 550-tki, choć w instrukcji za wiele nie widać...

 

https://static01.leroymerlin.pl/files/product/attachment/246/2246/Instrukcja_LD550.pdf

inne

BV20BL LATHE-500.pdfBV 20.pdf 

tu jeszcze inna na uzupełnienie, ale bez rysunków podzespołów

Nutool mc550-1.pdf

 

A przy okazji - modyfikacja 520-tki - elektryczny regulowany posuw

https://www.homemodelenginemachinist.com/threads/adding-automatic-power-feed-to-metal-lathe-tytan-520-bench-lathe-bv20bl.32126/#lg=post-338057&slide=4

 

%D0%AD%D0%BB%D0%B5%D0%BA%D1%82%D1%80%D0%

 

 

spacer.png

 

link do strony źródłowej (173 Best Homemade Tools eBook do pobrania?)

https://www.homemadetools.net/homemade-lathe-power-feed-4

(https://www.youtube.com/channel/UCJ06y7oTe-hpCE5x3ZZqB6A)

 

Inne tematy o 520 na tym forum

https://www.homemodelenginemachinist.com/search/616982/?q=Tytan+520&o=relevance

 

i na Chipmaker

http://chipmaker.com.ua/index.php?/topic/3801-токарний-станок-bv20bl-і-він-же-tytan-520-питання-і-відповіді/

http://chipmaker.com.ua/index.php?/topic/329-tytan-500-или-bl200l-1-польский-китаец/

  • Lubię to 1
Opublikowano

Żałuję że nie kupiłem 520/550 jak były przed pandemią w normalnej cenie (a jeszcze lepiej 750). Używki w idealnym stanie chodziły po 1-2tys. Mam 350 i niestety już mnie ogranicza....

Opublikowano

Ze względu na zainstalowanie nowej 1000-czki (na razie jeszcze w fazie testów i regulacji https://www.cnc.info.pl/tokarka-mtp-360x1000-cz1440g-1-testy-pomiary-informacje-t102863-270.html) mam na sprzedaż (jeszcze nie wystawiona na portale oficjalnie) swoją 700-tkę Bernardo 700WV wraz z całym oprzyrządowaniem, stolikiem i podestem, ale pewnie cena(chcę 11kPLN na rękę) dla Ciebie nie będzie atrakcyjna...

Opis maszyny w linku https://www.cnc.info.pl/ucp.php?i=pm&mode=view&f=-1&p=519929 +

https://www.cnc.info.pl/ucp.php?i=pm&mode=view&f=-1&p=519934

 

  • 1 miesiąc temu...
  • 4 miesiące temu...
Opublikowano

Romek proszę o podpowiedź, planuję zakup takiego ustrojstwa do TSB-16 i tu powstaje problem, a mianowicie śruba na której mocowany jest obecny imak to M12, noże których aktualnie używam to 12x12....

Który uchwyt wybrać?

Opublikowano

Pawle, ja ze swojego doświadczenia mogę polecić imak taki jaki ja kupiłem czyli "wedge type" w rozmiarze 250-100. Trzeba tylko polować na dobrą cene. Sam imak kupłem na BG a kostki kupuje na Ali. 

Moje boje z nim opisałem tu: https://www.alexrc.pl/viewtopic.php?f=18&t=11554&start=18 W wypadku Twojej maszyny raczej nie bedzie trzeba tuningować kostek. Tak samo przy tytanie 750. Kostki są na tyle proste, że jak ktoś się uprze to sam sobie może je robić. Ale przy cenie około 60zl za sztuke to nie opłaca sie męczyć. :)

Opublikowano

Kolega Błażej ma rację, imaki typu  "Wedge type"(czyli z klinami do zakleszczania), rozmiaru 250-000 są bardzo dobre,

spacer.pngspacer.pngspacer.png

 

(bo są jeszcze "Piston type" ze sworzniem rozpierającym, wg mnie mniej stabilne rozwiązanie)

spacer.png

 

a są tańszą alternatywą dla sporo droższych imaków typu Multifix.

 

Jeśli jednak ma być Multifix, to nawet z racji jego ceny optowałbym za rozmiarem "A" (rozmiar "Aa" jest niewiele tańszy, ale i delikatniejszy, tylko na mniejsze noże -max 12x12) który możesz założyć nawet później do większej maszyny, np 700-tki (miałem w swojej 700-tce, i wiem, że dobrze się sprawdzał), ale jest tu pewien haczyk.

spacer.png

 

 

Zmierz jednak ile u Ciebie w maszynie ma wymiar(czerwone) "A"  do osi jak na rys i zdjęciu poniżej, czy ma jak u kolegi Adama Ahaweto A =22mm, czy więcej, bo klony mogą się różnić w zależności od wytwórcy, a do rozmiaru "A" potrzeba minimum 21mm by noże 12x12 z kostką opuszczoną na sanki nie wystawały ponad osią toczenia (można je jakby co nieco splanować*) bo kostka dla noży 16x16  ma grubość spodu okna (A na rysunku powyżej) grubości 8,5/9mm i do osi A=22mm nóż musiałby mieć max. 13mm wysokości, a do noży 20-tek grubość ok.10mm i trzeba by splanować nóż do 12mm.

 

 

 

 

spacer.png

 

 

Tu masz tabelę wymiarów Multifixów, jak widać do "A" pasują kostki na noże 12x12, 16x16, a nawet 20x20, ale do 500-tki nóż 16x16 to już świat...

 

spacer.png

Dlaczego rozmiar "A" a nie "Aa" choć i tak kostki na noże 12x12?

Bo kostki rozm "A" nawet dla noży 12-tek są o wiele szersze (90mm vs 50mm rozm. "Aa"), i o wiele większe obciążenia mogą znieść(moc silnika do 2kW), a także są mniej podatne na drgania. No i jeszcze jeden plus - to możliwość szybkiego ustawiania noża pod prawie dowolnym kątem bez potrzeby odkręcania/luzowania całego imaka(bębna) od szufladki, i równie szybki powrót do ustawienia prostopadłego czy równoległego do osi toczenia. Czego nie można zrobić z imakami z jaskółczym ogonem (Wedge type, Piston type) które na szybko można ustawić tylko poprzecznie lub wzdłużnie.

 

Kolega Adam (Ahaweto) zamontował jednak do swojej Multifixa rozmiar "Aa",

spacer.png spacer.png

 

i możesz go zapytać o jego wrażenia pracy z tą wielkością imaka.

 

https://grabcad.com/library/multifix-aa-tool-post-1

 

* - planowanie spodu za wysokich noży w tokarce..

obraz.png

 

https://www.wabeco-remscheid.de/rund-ums-drehen/schnellwechsel-stahlhalter/system-multifix-grosse-aa-a0/schnellwechsel stahlhalter set größe aa (a0)-1581.html

https://www.wabeco-remscheid.de/images/upload1/Schnellwechsel-Stahlhalter-und-Zubehoer/Produktvergleich-Stahlhalter.pdf

qa.jpg.ff0b7f9a3f09ec3e9b958850d09d514a.jpg

spacer.png

spacer.png

spacer.png

 

  • Lubię to 2
Opublikowano

I co Pawle postanowiłeś?

Mam nadzieję, że niezbyt zawile przedstawiłem jak się sprawy mają, ale gdybyś jeszcze miał jakąś wątpliwości czy pytania to służę dalszą pomocą..

Opublikowano

Moja tokarka trochę wiórów już naprodukowała, to już drugi pojemnik. Na drugim zdjęciu zbieracz stalowych odpadów. Puszka od gniazdek elektrycznych a w środku magnes od jakiegoś głośnika.

 

400d19fa412b3395.jpg

 

17afced2adf8c88e.jpg

 

Błażej pod czteroszczękowy niezależny uchwyt dokupiłem tutaj taką tarczę   https://pl.aliexpress.com/item/1005001869126430.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.37.53394a86Edf6lk&pdp_npi=2%40dis!PLN!180%2C01 zł!171%2C01 zł!!!!!%402100bdcf16698374759271077ec5a1!12000017946281384!sh

 

Nie chciałem ryzykować wiercenia otworów pod uchwyt w tarczy wrzeciona.

 

Ostatnio wykonałem taką zwijarkę do zwijania sprężyn którymi wyrównuję lotnisko.

 

c6863174b874660d.jpg

 

be5a4c0ad6708f03.jpg

 

Taka sprężyna w handlu kosztuje    https://www.oregon.pl/akcesoria-do-nozy-tnacych/1408-sprezyna-wertykulacyjna-5400182774273.html                      Na jednorazowe wyrównanie lotniska potrzebuję 10 szt. czyli pięć par. Drut sprężynowy średnicy 3,5mm nie jest aż tak drogi więc się opłaca. Pomysł zwijarki podejrzałem w internecie ale zwijarkę zrobiłem na łożyskach kulkowych. Przed zwijaniem,

drutu nie trzeba odpuszczać. Sprężyna po zwinięciu zwiększa swoją średnicę o 1mm od trzpienia. Ustalone doświadczalnie ?.

 

1c193f1c81e2b6ae.jpg

 

Na dole zdjęcia na lewo od pomocniczego trzpienia który służy do ostatecznego uformowania sprężyny w imadle, pierwsze próby zwijania. Na prawo od trzpienia, sprężyna oryginalna. Na górze zdjęcia dwanaście gotowych sprężyn. Wykonanie ich zajęło mi niecałą godzinę. Z efektu jestem zadowolony, sprężyny pasują na nóż a jak będzie łagodna zima to nie wytrzymam i wypróbuję ich działanie. ?

 

819d8db3ebfb6c04.jpg

Opublikowano
25 minut temu, ahaweto napisał:

Na drugim zdjęciu zbieracz stalowych odpadów. Puszka od gniazdek elektrycznych a w środku magnes od jakiegoś głośnika.

Są magnetyczne gotowce - przesuwany magnes neodymowy w alu rurce, a  nawet "szczotka", ale ceny powalają.

https://allegro.pl/oferta/evolution-mcc390-magnetyczny-zbieracz-opilkow-12296662997

spacer.pngspacer.png

 

 

 Tylko nie zostawiaj go na długo na częściach suportu, lub co gorsze łożu, bo potrafi się miejscowo namagnesować, i potem klei wióry które dużo ciężej zebrać.

Warto natomiast włożyć magnes zamknięty w strunowej torebce do zbiornika z chłodziwem pod rurkę dolotową z wanny, jeśli tokarka takowy posiada.

Oszczędzi pompkę wyłapując drobne opiłki które przeleciały przez sitko, i nie rozniesie ich razem z chłodziwem po łożu i suporcie przy chłodzeniu.

  • Lubię to 1
Opublikowano

Hyh, patent na zbieracz wiórów przedni Adamie, kupuję! :)

 

Odprowadzenie chłodziwa z mojej piły taśmowej rozwiązałem tak:

174453.thumb.jpg.a12215f353630d27f27626a5f59b3df9.jpg

 

Podobne będzie w tokarce i frezarce.

Opublikowano
57 minut temu, ahaweto napisał:

Błażej pod czteroszczękowy niezależny uchwyt dokupiłem tutaj taką tarczę   https://pl.aliexpress.com/item/1005001869126430.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.37.53394a86Edf6lk&pdp_npi=2%40dis!PLN!180%2C01 zł!171%2C01 zł!!!!!%402100bdcf16698374759271077ec5a1!12000017946281384!sh

 

Nie chciałem ryzykować wiercenia otworów pod uchwyt w tarczy wrzeciona.

A zabierak można sobie zrobić samemu z... żeliwnego talerza do hantli, byleby jak najgrubszego..

https://www.cnc.info.pl/mala-zolta-lodz-podwodna-cz-2-t61615-80.html

https://pfmrc.eu/topic/67284-tokarka-bernardo-hobby-250/

 

A to może się przydać przy trasowaniu otworów pod szpilki/śruby

https://www.cnc.info.pl/wyznaczanie-promienia-okregu-opisanego-na-x-otworach-t93560.html

 

9 minut temu, Granacik napisał:

Odprowadzenie chłodziwa z mojej piły taśmowej rozwiązałem tak:

Syfon wyłapie cięższe opiłki, ale są i takie które pływają na powierzchni płynu siłami napięcia powierzchniowego(są tłuste), i to wcale duże...

Opublikowano

Czasem w modelarskiej robocie zachodzi potrzeba obrobienia(przetoczenia) serii jednakowych elementów na ten sam wymiar, wykonania np rowka na tej samej wysokości tulejki czy preta, i przydałby się nastawiany "zderzak" który wymuszał jednakową głębokość mocowania detalu w uchwycie. Jednym z takich prostych rozwiązań jest mocowany w przelocie wrzeciona dowolnej tokarki przyrządzik.

Składa się on z rozporowej tulei o wymiarach dostosowanych do wielkości przelotu wrzeciona, rozpierającego ją sworznia który jest jednocześnie "nakrętką" do wkręcania trzpienia ograniczającego głębokość mocowania detalu w szczękach.

komplet

spacer.png

 

Tuleja rozprężna. Kąty stożków- zewnętrznego który wchodzi w koniec wrzeciona, i wewnętrznego w drugim naciętym po toczeniu końcu tulei, który rozpiera stożkowo zatoczona śruba-rozpieracz, nie są krytyczne. Tuleje rozprężną można zrobić z odp. dużej śruby handlowej, najlepiej o średnicy trzpienia niewiele mniejszej od średnicy przelotu wrzeciona (w Mini-Lathe), lub na tyle dużej by zmieściła wewnątrz śrubę-rozpieracz, ale rozpierana ścianka nie była zbyt gruba (np 1,5-2mm).

spacer.png

 

Stożkowy koniec od strony wylotu wrzeciona ma spłaszczenia pod klucz aby przytrzymać nim w razie obracania się tulei przy rozpieraniu lub odkręcaniu.

spacer.png

 

Srubę-rozpieracz można zrobić z gotowej handlowej śruby zataczając stożkowo jej sześciokątny łeb na kąt stożka taki jak w otworze tulei rozprężnej

spacer.png

 

Sruba-rozpieracz jest takiej długości, że wystaje z końca tulei, i można ją ściągać nakrętką rozpierając tym samym naciętą tuleję wewnątrz przelotu wrzeciona

spacer.png

 

Rozpieracz należy przewiercić osiowo przez całą długość wg jednego z wariantów:

- albo jednym wymiarem wiertła o średnicy nieco większej niż średnica nagwintowanego trzpienia/zderzaka(gwintowany pręt z OBI) przez całą jego długość

spacer.png

 

spacer.png

 

spacer.png

Ale wtedy do ustawiania preta zderzaka potrzebna będzie jeszcze nakretka z podkladką od strony uchwytu tokarskiego by ustawiać głębokość ustawienia zderzaka w uchwycie

 - albo częściowo_np2/3 na wymiar średnicy zderzaka(pręta gwintowanego), a częściowo np 1/3 pod gwint jaki ma ten zderzak, i ten odcinek gwintujemy.

W drugim wariancie nie trzeba stosować osobnej nakrętki z podkładką na pręcie zderzaka od strony uchwytu tokarskiego, bo pręt zderzaka wkręca się bezpośrednio w śrubę-rozpieracz jako nakrętkę, i blokuje w ustawionym położeniu nakrętką motylkową na końcu pręta.

spacer.png spacer.png

spacer.png

 

Przyrząd jak widać bardzo prosty do wykonania przez każdego amatora, chyba nic więcej nie trzeba dodawać, ale w razie czego służę pomocą...

 

  • Lubię to 3
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.