Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 8 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 8 Stycznia No nie wytrzymałem😁. 15 1
paweln7 Opublikowano 8 Stycznia Opublikowano 8 Stycznia 35 minut temu, mecenas napisał: No nie wytrzymałem😁. Ta jasne znając ciebie to masz pewnie całego pomalowanego i będziesz się pastwił na nami ze dwa tygodnie pokazując po kawałku 😁
jarek996 Opublikowano 8 Stycznia Opublikowano 8 Stycznia Zdradz troche detali o samym malowaniu. Sprzet, farby ITP.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 8 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 8 Stycznia Paweł 😄 , nie drażnij się ze mną 😁, przecież mówię że malował będę.... No może w niedzielę. Jarku, jutro opiszę co i jak. 8
mecenas Opublikowano 9 Stycznia Autor Opublikowano 9 Stycznia Odnośnie barw na polskich samolotach przedwojennych, to małe kompendium wiedzy na ten temat. Camouflage & Markings - A Question of Polish Khaki.pdf Czyli wg tego opracowania istniały co najmniej 3 barwy górnych powierzchni samolotów. Wg wzornika Federal Standard były to 34088, 30118 i 30097. Są one najbliższe odnalezionego wzornika "Porsy" https://www.modelpaint.pl/2017/09/23/polskie-khaki-cz-2-odnaleziony-wzornik-kolorow-radomskiej-fabryki-porsa/ Zamówiłem więc na próbę farby firmy Hataka i wykonałem próbne malowanie. https://plastmodel.de/17603-hataka-htk-as01-polish-air-force-paint-set-4x17ml-de W związku z tym że samolot był wyprodukowany w latach '35-36, należy przyjać że był to "średni Khaki" czyli FS30118. Idąc tym tropem znalazłem fajną stronę, gdzie można znależć zamienniki kolorów dla różnych wzorników. https://www.e-paint.co.uk/colour-alternatives.asp https://www.e-paint.co.uk/compare-colours.asp?cRange=RAL+Design&cRef=RAL+075+40+20&cRef4=30118&cRange4=Federal+Standard+595C Podobnie postąpiłem z barwą dolnych powierzchni samolotu. https://www.e-paint.co.uk/lab-hlc-rgb-lrv-values.asp?cRange=AMS+Standard+595A&cRef=26329&cDescription=Gray Znając już konkretne barwy lub ich odpowiedniki np w RAL lub NCS, oraz mając w garści próbki Hataki, udałem się do mieszalni farb samochodowych aby ubełtali mi po 0,5 kg danego koloru. 4
motfil Opublikowano 9 Stycznia Opublikowano 9 Stycznia Witaj kiedys gdzies czytałem że producentem farb do samolotów był Nobiles były trzy typy zależne od daty malowania , Hataka ma nasze kolory 30-35 r i po 35 zobacz ten artykuł https://www.modelpaint.pl/2017/06/24/tajemnice-polskiego-khaki/ 1
Sokolik Opublikowano 10 Stycznia Opublikowano 10 Stycznia Witaj Wojtku!. Piękna, mistrzowska robota. Skoro mamy wzorniki barw to tego trzeba się trzymać choć oczywiście najbardziej podoba mi się kolor ,,bronzowy'' . Poniżej film o malowaniu polskich samolotów zrobiony przez modelarza redukcyjnego. ,,Polski Khaki'' Planujesz ostatecznie odwzorować model jako samolot ,,użytkowy'' czy ,,wystawowy''?. Pytam bo samoloty wystawione w Paryżu, w 1938 roku, były prawdopodobnie mocno wypastowane i wypolerowane. Załączam poniżej pokolorowane przez kogoś zdjęcie z salonu lotniczego. Widać że maszyny mocno błyszczały. Wydaje się też że odcienie farby na Łosiu i Wilku były podobne ale takie zdjęcie oczywiście nie jest żadnym pewnikiem. Piszę o tym bo znalazłem film który ujawnia malowanie Łosia z, prawdopodobnie, lat '37/ '38 które jest, jak mi się wydaje, bardziej ,,bronzowe'' i chyba z odrobiną zieleni. ,,PZL 37 Łoś - zapomniana katastrofa w Ursusie'' I sprawa którą zauważyłem wczoraj. Może to złudzenie ale osłona silnika w górnej części wydaje się nie przylegać do górnego pokrycia skrzydła tworząc dodatkową szczelinę wentylacyjną przedziału silnika: P.S. Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania więc raczej była to szczelina wentylacyjna a nie połączenie elastyczne uszczelnione uszczelką. Szczególnie że w tym obszarze wartość podciśnienia wynikającego z opływu profilu jest już dość znaczna, w naturalny sposób wywołując efekt zasysania powietrza o wyższym ciśnieniu statycznym spod osłony silnika, chłodząc jego karter. 3
grzechu84 Opublikowano 11 Stycznia Opublikowano 11 Stycznia W dniu 11.10.2024 o 20:54, mecenas napisał: Wykorzystałem takie coś https://pl.aliexpress.com/item/1005002763442296.html Reszta to już moje rzeźbiarstwo 😄. HiTec się niestety nie nadaje, poza tym jest koszmarnie drogi. Witam. W jaki sposób określony jest punkt końcowy i początkowy drogi mechanizmu-elektronicznie potencjometrem czy na wyczucie optycznie ?
mecenas Opublikowano 13 Stycznia Autor Opublikowano 13 Stycznia Cytat W dniu 11.01.2025 o 13:42, grzechu84 napisał: W jaki sposób określony jest punkt końcowy i początkowy drogi mechanizmu-elektronicznie potencjometrem czy na wyczucie optycznie ? Mam zaprojektowany taki mały servo driver, coś podobnego jak sterownik do podwozia elektrycznego, działający na zasadzie wzrostu prądu po zablokowaniu silniczka. Walczyłem z nim ok . 2 miesięcy by działał poprawnie, ale ze względu na małą różnicę pomiędzy prądem pracy a prądem zwarcia (STALL) nie działało to za każdym razem i spaliłem 3 silniki. Poddałem się i zastosowałem wyłączniki krańcowe.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 14 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 14 Stycznia Dzięki uprzejmości firmy STALEX zostały wykonane imitacje uzbrojenia, czyli lufy KM-ów i działka. Teraz to trzeba polutować i dać do anodowania na czarno. 5 1
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano 14 Stycznia Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 14 Stycznia No i przyszła nauka " łoszowania"🤔. Nie wiem czy ja to dobrze robię 🤔😞 8
paweln7 Opublikowano 14 Stycznia Opublikowano 14 Stycznia 15 minut temu, mecenas napisał: Nie wiem czy ja to dobrze robię 🤔😞 Dobre 😀to od kogo mamy się uczyć ❔
jarek996 Opublikowano 14 Stycznia Opublikowano 14 Stycznia W dniu 10.01.2025 o 23:34, Sokolik napisał: Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania Zgadza sie! To samo czytalem o silniku "mojego" DARDO, ktorego buduje. Tylne cylindry (odwrocone V12) mialy problemy z przegrzewaniem. Silnik to ; Isotta-Fraschini Delta R.C.21/60 The Delta is a fairly rare example of a large air-cooled inline engine, which normally have cooling problems with the rearmost cylinders.
Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mecenas Opublikowano Piątek o 19:12 Autor Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano Piątek o 19:12 No to etap malowania mam z głowy. 11
Rekomendowane odpowiedzi