Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
35 minut temu, mecenas napisał:

No nie wytrzymałem😁.

Ta jasne  znając ciebie to masz pewnie całego pomalowanego i będziesz się pastwił na nami ze dwa tygodnie pokazując po kawałku 😁

Opublikowano

Odnośnie barw na polskich samolotach przedwojennych, to małe kompendium wiedzy na ten temat.

 

Camouflage & Markings - A Question of Polish Khaki.pdf

 

Czyli wg tego opracowania istniały co najmniej 3 barwy górnych powierzchni samolotów.

Wg wzornika Federal Standard były to 34088, 30118 i 30097. Są one najbliższe odnalezionego wzornika "Porsy"

 

https://www.modelpaint.pl/2017/09/23/polskie-khaki-cz-2-odnaleziony-wzornik-kolorow-radomskiej-fabryki-porsa/

 

Zamówiłem więc na próbę farby firmy Hataka i wykonałem próbne malowanie.

 

https://plastmodel.de/17603-hataka-htk-as01-polish-air-force-paint-set-4x17ml-de

 

W związku z tym że samolot był wyprodukowany w latach '35-36, należy przyjać że był to "średni Khaki" czyli FS30118.

Idąc tym tropem znalazłem fajną stronę, gdzie można znależć zamienniki kolorów dla różnych wzorników.

 

https://www.e-paint.co.uk/colour-alternatives.asp

https://www.e-paint.co.uk/compare-colours.asp?cRange=RAL+Design&cRef=RAL+075+40+20&cRef4=30118&cRange4=Federal+Standard+595C

 

Podobnie postąpiłem z barwą dolnych powierzchni samolotu.

 

https://www.e-paint.co.uk/lab-hlc-rgb-lrv-values.asp?cRange=AMS+Standard+595A&cRef=26329&cDescription=Gray

 

Znając już konkretne barwy lub ich odpowiedniki np w RAL lub NCS, oraz mając w garści próbki Hataki, udałem się do mieszalni farb samochodowych aby ubełtali mi po 0,5 kg danego koloru.

 

  • Lubię to 4
Opublikowano

Witaj Wojtku!. Piękna, mistrzowska robota. Skoro mamy wzorniki barw to tego trzeba się trzymać choć oczywiście najbardziej podoba mi się kolor ,,bronzowy'' :) .
 Poniżej  film o malowaniu polskich samolotów zrobiony przez modelarza redukcyjnego. 

 ,,Polski Khaki''    


Planujesz ostatecznie odwzorować model jako samolot ,,użytkowy'' czy ,,wystawowy''?. Pytam bo  samoloty wystawione w Paryżu, w 1938 roku, były prawdopodobnie mocno wypastowane i wypolerowane. Załączam poniżej pokolorowane przez kogoś zdjęcie z salonu lotniczego. Widać że maszyny mocno błyszczały.

PZL-37-oandPZL-33-Wye_Expo_Paris_1938b.png.75cde8f57f635eaf0b1b6b2140a1dfe5.png

Wydaje się też że odcienie farby na Łosiu i Wilku były podobne ale takie zdjęcie oczywiście nie jest żadnym pewnikiem.
Piszę o tym bo  znalazłem film który ujawnia malowanie Łosia z, prawdopodobnie, lat '37/ '38 które jest, jak mi się wydaje, bardziej ,,bronzowe'' i chyba z odrobiną zieleni.  

 

,,PZL 37 Łoś - zapomniana katastrofa w Ursusie''    

 

 

I sprawa którą zauważyłem wczoraj. Może to złudzenie ale osłona silnika w górnej części wydaje się nie przylegać do górnego pokrycia skrzydła tworząc dodatkową szczelinę wentylacyjną przedziału silnika:GrnaszczelinawentylacyjnapokrywysilnikaWilka.thumb.PNG.aeec056c40b1f05a0a06f8df912a123a.PNG

P.S.

Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania więc raczej była to szczelina wentylacyjna a nie  połączenie elastyczne uszczelnione uszczelką. Szczególnie że w tym obszarze wartość podciśnienia wynikającego z opływu profilu jest już dość znaczna, w naturalny sposób wywołując efekt zasysania powietrza o wyższym ciśnieniu statycznym spod osłony silnika, chłodząc jego karter.

  • Lubię to 4
Opublikowano
Cytat
W dniu 11.01.2025 o 13:42, grzechu84 napisał:

W jaki sposób określony jest punkt końcowy i początkowy drogi mechanizmu-elektronicznie potencjometrem czy na wyczucie optycznie ?

 

 

Mam zaprojektowany taki mały servo driver, coś podobnego jak sterownik do podwozia elektrycznego, działający na zasadzie wzrostu prądu po zablokowaniu silniczka. Walczyłem z nim ok . 2 miesięcy by działał poprawnie, ale ze względu na małą różnicę pomiędzy prądem pracy  a prądem zwarcia (STALL) nie działało to za każdym razem i spaliłem 3 silniki. Poddałem się i zastosowałem wyłączniki krańcowe.

Opublikowano
15 minut temu, mecenas napisał:

Nie wiem czy ja to dobrze robię 🤔😞

Dobre 😀to od kogo mamy się uczyć

Opublikowano
W dniu 10.01.2025 o 23:34, Sokolik napisał:

Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania

 

Zgadza sie! To samo czytalem o silniku "mojego" DARDO, ktorego buduje. Tylne cylindry (odwrocone V12) mialy problemy z przegrzewaniem. Silnik to ;   Isotta-Fraschini Delta R.C.21/60

 

The Delta is a fairly rare example of a large air-cooled inline engine, which normally have cooling problems with the rearmost cylinders.

 

 

Opublikowano

Dzięki Artur. Bardzo fajne porównanie.

Podczas malowania cały czas miałem wrażenie że za bardzo się błyszczy, ale przy tych zdjęciach wydaje  się być OK.

Opublikowano
54 minuty temu, mecenas napisał:

Dzięki Artur. Bardzo fajne porównanie.

Podczas malowania cały czas miałem wrażenie że za bardzo się błyszczy, ale przy tych zdjęciach wydaje  się być OK.

 

Sztuczne oswietlenie robi swoje! Przy naturalnym wszystko "przygasnie".

Jak znajdziesz chwilke, to opisz troszke CZYM (sprzet), jak (ile razy, jakie podklady ITP). 

Opublikowano

Dziekuje za WYCZERPUJACA odpowiedz!!!

 

Cudowny jest ten Twoj taniec z pistoletem! 😉

Ostatnie pytanie; JAKI kompresor (slysze w koncowce, ale nie moge rozpoznac po glosie) ?

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.