Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano
35 minut temu, mecenas napisał:

No nie wytrzymałem😁.

Ta jasne  znając ciebie to masz pewnie całego pomalowanego i będziesz się pastwił na nami ze dwa tygodnie pokazując po kawałku 😁

Opublikowano

Odnośnie barw na polskich samolotach przedwojennych, to małe kompendium wiedzy na ten temat.

 

Camouflage & Markings - A Question of Polish Khaki.pdf

 

Czyli wg tego opracowania istniały co najmniej 3 barwy górnych powierzchni samolotów.

Wg wzornika Federal Standard były to 34088, 30118 i 30097. Są one najbliższe odnalezionego wzornika "Porsy"

 

https://www.modelpaint.pl/2017/09/23/polskie-khaki-cz-2-odnaleziony-wzornik-kolorow-radomskiej-fabryki-porsa/

 

Zamówiłem więc na próbę farby firmy Hataka i wykonałem próbne malowanie.

 

https://plastmodel.de/17603-hataka-htk-as01-polish-air-force-paint-set-4x17ml-de

 

W związku z tym że samolot był wyprodukowany w latach '35-36, należy przyjać że był to "średni Khaki" czyli FS30118.

Idąc tym tropem znalazłem fajną stronę, gdzie można znależć zamienniki kolorów dla różnych wzorników.

 

https://www.e-paint.co.uk/colour-alternatives.asp

https://www.e-paint.co.uk/compare-colours.asp?cRange=RAL+Design&cRef=RAL+075+40+20&cRef4=30118&cRange4=Federal+Standard+595C

 

Podobnie postąpiłem z barwą dolnych powierzchni samolotu.

 

https://www.e-paint.co.uk/lab-hlc-rgb-lrv-values.asp?cRange=AMS+Standard+595A&cRef=26329&cDescription=Gray

 

Znając już konkretne barwy lub ich odpowiedniki np w RAL lub NCS, oraz mając w garści próbki Hataki, udałem się do mieszalni farb samochodowych aby ubełtali mi po 0,5 kg danego koloru.

 

  • Lubię to 4
Opublikowano

Witaj Wojtku!. Piękna, mistrzowska robota. Skoro mamy wzorniki barw to tego trzeba się trzymać choć oczywiście najbardziej podoba mi się kolor ,,bronzowy'' :) .
 Poniżej  film o malowaniu polskich samolotów zrobiony przez modelarza redukcyjnego. 

 ,,Polski Khaki''    


Planujesz ostatecznie odwzorować model jako samolot ,,użytkowy'' czy ,,wystawowy''?. Pytam bo  samoloty wystawione w Paryżu, w 1938 roku, były prawdopodobnie mocno wypastowane i wypolerowane. Załączam poniżej pokolorowane przez kogoś zdjęcie z salonu lotniczego. Widać że maszyny mocno błyszczały.

PZL-37-oandPZL-33-Wye_Expo_Paris_1938b.png.75cde8f57f635eaf0b1b6b2140a1dfe5.png

Wydaje się też że odcienie farby na Łosiu i Wilku były podobne ale takie zdjęcie oczywiście nie jest żadnym pewnikiem.
Piszę o tym bo  znalazłem film który ujawnia malowanie Łosia z, prawdopodobnie, lat '37/ '38 które jest, jak mi się wydaje, bardziej ,,bronzowe'' i chyba z odrobiną zieleni.  

 

,,PZL 37 Łoś - zapomniana katastrofa w Ursusie''    

 

 

I sprawa którą zauważyłem wczoraj. Może to złudzenie ale osłona silnika w górnej części wydaje się nie przylegać do górnego pokrycia skrzydła tworząc dodatkową szczelinę wentylacyjną przedziału silnika:GrnaszczelinawentylacyjnapokrywysilnikaWilka.thumb.PNG.aeec056c40b1f05a0a06f8df912a123a.PNG

P.S.

Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania więc raczej była to szczelina wentylacyjna a nie  połączenie elastyczne uszczelnione uszczelką. Szczególnie że w tym obszarze wartość podciśnienia wynikającego z opływu profilu jest już dość znaczna, w naturalny sposób wywołując efekt zasysania powietrza o wyższym ciśnieniu statycznym spod osłony silnika, chłodząc jego karter.

  • Lubię to 3
Opublikowano
Cytat
W dniu 11.01.2025 o 13:42, grzechu84 napisał:

W jaki sposób określony jest punkt końcowy i początkowy drogi mechanizmu-elektronicznie potencjometrem czy na wyczucie optycznie ?

 

 

Mam zaprojektowany taki mały servo driver, coś podobnego jak sterownik do podwozia elektrycznego, działający na zasadzie wzrostu prądu po zablokowaniu silniczka. Walczyłem z nim ok . 2 miesięcy by działał poprawnie, ale ze względu na małą różnicę pomiędzy prądem pracy  a prądem zwarcia (STALL) nie działało to za każdym razem i spaliłem 3 silniki. Poddałem się i zastosowałem wyłączniki krańcowe.

Opublikowano
15 minut temu, mecenas napisał:

Nie wiem czy ja to dobrze robię 🤔😞

Dobre 😀to od kogo mamy się uczyć

Opublikowano
W dniu 10.01.2025 o 23:34, Sokolik napisał:

Z tego co czytałem, zarówno Foka jak i inne tego typu silniki zbudowane na świecie (średniej mocy, chłodzone powietrzem) zmagały się mniej lub bardziej z problemem przegrzewania

 

Zgadza sie! To samo czytalem o silniku "mojego" DARDO, ktorego buduje. Tylne cylindry (odwrocone V12) mialy problemy z przegrzewaniem. Silnik to ;   Isotta-Fraschini Delta R.C.21/60

 

The Delta is a fairly rare example of a large air-cooled inline engine, which normally have cooling problems with the rearmost cylinders.

 

 

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.