Jump to content

Stary OS 120 FS Pre-Surpass


mar_io
 Share

Recommended Posts

Witajcie,

Posiadam silnik już nazwijmy to klasyczny marki OS 120 4T (z oddzielonymi pokrywami zaworów). Silnik ten wszedł do produkcji gdzieś w połowie lat 80'tych. Szukam informacji nt tego silnika. Jest tego mało w necie. Generalnie silnik jest kompletny chciałbym, nie wygląda na uszkodzony. Na pewno nie był używany od jakiegoś czasu i wymaga przeglądu przed uruchomieniem. Zastanawiam się nad tym czy go zostawić czy jednak kupić jakąś małą benzynę rzędu 20ccm. Jeszcze zobaczę, ale w każdym razie chciałbym zapytać kolegów, którzy może ten silnik użytkowali o jakieś wskazówki nt regulacji. Może ktoś posiada instrukcję do tych silników? Jeśli zdecyduję się go zostawić a nie sprzedać to na pewno zrobię mu przegląd, sprawdzę oringi i ew luzy na łożyskach. Boję się trochę o dostępność części np tych maleńkich orignów od popychaczy> Niby pasują z nowszej wersji tj. os fs 120 se, ale też nie wiem czy jest to do potwierdzenia, opieram się na forum z USA. 
Chciałbym również zapytać o materiał, z którego zrobiony jest kolektor idący od głowicy do tłumika. Ma pęknięcie i chciałbym go za kolankiem uciąć i zrobić jakąś wstawkę, ew  w zależności jaki to materiał to przyspawać tigiem bądź od nowa zrobić taki kolektor. Chodzi mi tutaj o typ materiału. Dzięki za pomoc. Poniżej foto poglądowe silnika:

 

Zrzut ekranu 2021-06-13 145620.jpg

Link to comment
Share on other sites

ojj...to było w polowie lat 80 tych. ponad 30 lat temu

dostałem go z Niemiec ,  z tego co pamietam to rewelacja

moim zdaniem kolanko pasuje od ASP, Magnuma FS 91...ew poszukaj na RCJapan

Link to comment
Share on other sites

4 godziny temu, Grzesiek napisał:

Gwint to M10x1

Chyba coś pomyliłeś z innym silnikiem.

Os maxy maja gwint o skoku 0,75 mm.

pojemnosci 91 maja gwint 11x0,75 mm, natomiast 120 to już 14x0,75 mm.

 

 

Link to comment
Share on other sites

To kolanko to akurat najmniejszy problem. Gwint sprawdzę przy okazji. Nakretka u mnie jest przekładana od strony tłumika. Także ona zostaje muszę wymienić samo kolanko bo ma pęknięcie. Tłumik i nakretka zostaje oryginalna. Chciałbym zdobyć do niego instrukcje fajny jest ten silnik bo już klasyczny. Nie umiem puki co zdobyć informacji czy ew części podejdą od nowszej wersji, o której pisałem, jak z ustawiniem luzow itd.. Pozdrawiam 

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, mar_io napisał:

Chciałbym zdobyć do niego instrukcje fajny jest ten silnik bo już klasyczny

instrukcji szukaj w Necie ,  na 100%  była

co do częsci szukaj na RCJapan, może jeszcze coś maja ze starych zapasów. Ale  jednak warto sie pospieszyć

Link to comment
Share on other sites

Manufacturer O.S. Engine
 
Item Number OS-45525001
 
List Price ¥3,580
 
You Save ¥537 (15%)
 
Your Price ¥3,043
 
Availability question.png
 
5-7 Business Days

SILENCER ASSEMBLY FS120SII.SE.SP

12 minut temu, mar_io napisał:

Jest do nowszych

tak,ale moim zdaniem jest to  znacznie udoskonalone rozwiązanie, kolanko wydechu  nakręcane jest  na stalowe gniazdo, które z koleji wkręcone jest w  głowicę. Usunieto w ten sposób wieczny problem  z rozwalajacym sie gwintem w głowicy

Link to comment
Share on other sites

Faktycznie to jest racja. Będę musieć coś takiego kupić. Puki co to od konserwuję ten silnik, przejrzę, odpalę i zobaczę czy go zostawię czy pójdzie pod młotek i będę szukać jakiejś małej benzyny.

Link to comment
Share on other sites

Chciałbym jeszcze zapytać przy okazji tego silnika, czy ktoś z Was przerabiał taki silnik 2T bądź 4T na benzynę?. Problemem może być chłodzenie cylindra - żarowe mają mniejszą powierzchnię chłodzenia. Ale zastanawiam się czy ma to aż takie znaczenie w przypadku takich pojemności. Chodzi mi po głowie taka conversja silnika 20cc na benzynę. Mam jeszcze inny 2t takiej pojemności. 

Link to comment
Share on other sites

17 minut temu, mar_io napisał:

Chodzi mi po głowie taka conversja silnika 20cc na benzynę.....

spokojnie, na eBayu znajdziesz  układ zapłonowy dla takiej konwersji. Mam to chyba zapisane , wrzucę link

Link to comment
Share on other sites

Okej, byłoby fajnie. Nie wiem czy to nie jest dobra opcja do starych silników. Można nadać im drugie życie. Nie wiem tylko jak to w praktyce wygląda, chłodzenie to jedno, druga sprawa to moc. Benzynowe silniki mają znacznie większe gaźniki. Chodzi o doprowadzenie większej ilości powietrza by osiągnąć podobną moc jak żarowe. Nie wiem czy tutaj nie będzie poważnego ograniczenia. 

Link to comment
Share on other sites

Dzięki za materiały do lektury. Przeczytałem posty, jednak nie ze wszystkim się zgadzam. Paliwo nitro w silnikach żarowych umożliwia pracę tego silnika (mocną pracę) przy stosunkowo niedużej ilości mieszanki powietrznej. Inaczej jest w benzynach tam gaźniki muszą mieć większą przepustowość aby nadrobić spadek mocy wynikający z różnicy stosunku mieszanki spalania benzynowego. Co do chłodzenia to mam mieszane uczucia, skłaniam się do tego iż w tak małych pojemnościach i przy lataniu zwykłym modelem (nie akro jakimś 3d) nie ma to znaczenia. Zastanowię się czy jednak nie przerobić silników na PB, kto wie może się zdecyduję. Muszę przeanalizować opłacalność takiej konwersji.

Link to comment
Share on other sites

6 godzin temu, mar_io napisał:

nitro

nie pisz tak , bo Cię zjedzą z kopytami....paliwo alkoholowe /metanol + olej + ew nitrometan

opłacalnośc jest duża , masz mniejsze zużycie paliwa to  raz , a dwa  latasz na tanim paliwie... reszta  do ogarnięcia- kwestia regulacji...BYły przerabiane w ramach eksperymentu KMD 2,5  i bardzo ładnie pracowały..Duzo silników samochowych w klasie 10ccm pracuje na benzynie  np. Dooling, ST G20 czy McCoy , więc.....?

Link to comment
Share on other sites

Chyba zostawię tego os 120 w spokoju z uwagi na to że jednak jest to dość stary silnik i nie będę go chyba ruszać. Ale mam jeszcze ST2300 i tutaj widzę że łatwiej i chyba nawet z lepszym skutkiem udałoby mi się go przerobić na benzynę. Gaźnik w moim odczuciu nie będzie nawet wymagał żadnych przeróbek jak tam jakieś szlifowanie czy powiększanie dolotu. Chyba się skuszę i spróbuję, tym bardziej że ma fajny tłumik typu pitts, może to ładnie chodzić. 
Musze poszukać tylko jakiegoś zestawu CDI i będę kombinować.

Link to comment
Share on other sites

Przy 4t jak przerobisz na benzynę musisz się liczyć z kilkoma problemami. Przede wszystkim będzie się przegrzewał ponieważ benzyna ma mniejszy stopień sprężania a żarowe 4t i tak dość mocno się grzeją. Po drugie korbowodu jest na panewkach co wymusza stosowanie wiekszej ilości oleju niż w silniku fabrycznie na benzynę. Duża ilość oleju będzie powodować szybkie powstawanie nagaru. Po trzecie jest to dość stary silnik niezbyt mocny. Na benzynie odczujesz bardzo spadek mocy co w stosunku do wagi bo dojdzie aparat zapłonowy i pakiet nie jest opłacalne. Przerobiłem kiedyś stary silnik Enya 120 na benzynę. Uzyskałemna nim  około 6 tys obrotów. 

ST 2300 już jest lepszym pomysłem na przeróbkę.  Ma spore żebra chłodzące i dużo większą moc. Wiem że z powodzeniem przerabiają te silniki na benzynę. Pozdrawiam Tomek

Link to comment
Share on other sites

1 godzinę temu, skuter napisał:

Przy 4t jak przerobisz ....

zanim zacznie si ę coś pisać  to proponuję zaznajomic się z tym co poniżej.

http://archiwum.inig.pl/INST/nafta-gaz/nafta-gaz/Nafta-Gaz-2016-09-12.pdf

 

..a na marginesie współczesna   benzyna  samochodowa  ma tyle wspólnego z  tzw etylina co wegiel kamienny z kamieniem węgielnym

 

Link to comment
Share on other sites

 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.