Jump to content
Irek M

Wyginanie prętów hartowanych fi 6 i więcej

Recommended Posts

W jaki sposób wyginacie pręty stalowe hartowane? Do tej pory wyginałem tylko do fi 4mm. natomiast fi 6mm prawie w ogóle nie drgnął. Wyginałem w imadle klepiąc młotkiem do uzyskania efektu. Może należałoby lekko rozhartować na odcinku wyginanym, a może są jakieś proste wyginarki? chodzi oczywiście o golenie podwozia.

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuty temu, Irek M napisał:

Może należałoby lekko rozhartować na odcinku wyginanym,

nie  może ale trzeba a pózniej z powrotem zahartować. Sa zaginarki , podobne jak do zaginania zbrojeń

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ponad rok temu kupiłem coś takiego https://allegro.pl/oferta/gietarka-do-drutu-pretow-zbrojeniowych-bednarki-8147296548?snapshot=MjAyMC0wMS0yOFQyMDowNjo0Ny41ODBaO2J1eWVyOzNhZThlMzEwYzQwOTE0NTdmODM0NTE5ZDI0YzgxNzQ3ZjQyOWJhNTAzODJiOWY2N2U0NDM5YzM5MDI0M2Q0NzQ%3D (już niedostępna), bardzo dobrze radzi sobie z prętami 4mm, 6mm, jest mała i niedroga. Warto poszukać w sieci.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minut temu, Irek M napisał:

Czyli np. taka giętarka wystarczy?

z powodzeniem

Share this post


Link to post
Share on other sites

Spokojnie...

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

A mnie sprzedawca odpowiedział, że jeśli chodzi o pręt sprężysty to tylko do fi 3mm tą giętarką wygnę. Natomiast to co pokazałeś Robert w linku - oba to samo, jest cały czas w ofercie. Więc już nie wiem czy tę z mego linku czy tę z Twojego 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites
Godzinę temu, Irek M napisał:

to tylko do fi 3mm tą giętarką wygnę.

musisz go rozhartować  przed gięciem

Share this post


Link to post
Share on other sites



Natomiast to co pokazałeś Robert w linku - oba to samo, jest cały czas w ofercie. Więc już nie wiem czy tę z mego linku czy tę z Twojego


Jak chcesz mogę podesłać parę fotek ale dopiero jutro wieczorem. Moja giętarka ma dużo elementów pomocnych do wyginania. Można giąć pod kątem jak i po okręgu.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jacek, ale jeśli mam rozhartować przed gięciem to to samo mogę zrobić tak jak do tej pory w imadle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Irku, zawsze rozhartowywałem , wyginałem , czasami  trzeba było  gdzies dogiąc, dopasować i dopiero potem ponownie hartowałem - oczywiście z odpuszczeniem

  • Upvote 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 godzin temu, Irek M napisał:

W jaki sposób wyginacie pręty stalowe hartowane? Do tej pory wyginałem tylko do fi 4mm. natomiast fi 6mm prawie w ogóle nie drgnął.

Zależy co masz na myśli mówiąc "hartowane"?  W zasadzie typowej stali stopowej(niesprężynowej) zahartowanej powyżej ~50HRC nie da sie wygiąć - pęknie, gdyż wraz ze wzrostem twardości rośnie sprężystość, ale maleje ciągliwość i odporność na zmęczenie (i krotko mówiąc odporność na pękanie np pod wpływem zginania, ściskania, itd)

 

1 godzinę temu, Irek M napisał:

Jacek, ale jeśli mam rozhartować przed gięciem to to samo mogę zrobić tak jak do tej pory w imadle.

Na golenie najbardziej nadają się tzw stale sprężynowe, grupę pierwszą stanowi stal krzemowa, manganowa, oraz krzemowo-manganowa. Stale tej grupy są bardzo sprężyste i niewątpliwie mają dobre właściwości plastyczne. Druga grupa to stale chromowe, w składzie których jest wanad, mangan oraz krzem. Stale należące do tej grupy są bardziej odporne na działanie wysokich temperatur niż stale z grupy pierwszej. Obie można  hartować w celu podniesienia wytrzymałości.  Stal sprężynowa jest nagrzewana w temperaturze zazwyczaj wynoszącej 800-870℃. Następną czynnością jest hartowanie stali w wodzie, której temperatura wynosi 30-40℃, bądź w oleju – temperatura ok. 50-70℃. Ostatnim krokiem jest odpuszczanie, którego temperatura zależy od rodzaju stali, zazwyczaj jednak jest to od 300 do 520℃– w przypadku niektórych gatunków stali po odpuszczaniu zaleca się również przeprowadzanie chłodzenia. Niezmiernie ważny jest tutaj proces obróbki przed hartowaniem. Prawidłowo przeprowadzony proces jest gwarancją długiej żywotności i odporności na deformacje. Powierzchnia stali powinna być wykończona z wielką starannością, oraz musi być gładka, i przede wszystkim nie mogą znajdować się na niej nierówności, zadrapania czy karby, co wyklucza "walenie młotkiem", trzeba giąć przy pomocy zaginarki uwzględniając niezerowy (wewnętrzny) promień zagięcia

https://virgamet.pl/stal-sprezynowa-stal-resorowa-stopowa-weglowa-konstrukcyjna

https://www.kronosedm.pl/stal-sprezynowa

https://virgamet.pl/prety-walcowane-ciagnione-luszczone-szlifowane-kute

https://slupeks.pl/materialy-do-budowy-modeli-prety-stalowe-c-43_138.html

http://modelpartner.ig.pl/sklep/?pl_prety-stalowe,43

 

może się przyda...

http://forum-bron.pl/viewtopic.php?t=12151

  • Upvote 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moja giętarka.
89ea4340a27f4370714691f107136f04.jpgd1710c394257096f184b58a9dc51ccd5.jpg

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kupiłem/zamówiłem Robert tę "Twoją", którą polecasz. Jeśli nie będzie działać to będzie na Ciebie 🙂 Ale zapomniałem upewnić się; w tych z mojego linku można wyginać w rowku i na rolce by zakrzywienie było płynne. Pręty podwozia raczej nie będą miały płynnych łuków zagięcia. Rozumiem, że mogę wykonać takie "ostre" wygięcia jak gdybym zginał w rowku?

Share this post


Link to post
Share on other sites



 Ale zapomniałem upewnić się; w tych z mojego linku można wyginać w rowku i na rolce by zakrzywienie było płynne. Pręty podwozia raczej nie będą miały płynnych łuków zagięcia. Rozumiem, że mogę wykonać takie "ostre" wygięcia jak gdybym zginał w rowku?


Oczywiście. Na foto widać przystawki z ostrymi kątami jak i okrągłe.
P. S. Może być na mnie

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wyginarkę właśnie odebrałem. Szkoda, że nie ma rysunków konkretnie co i do czego. Dodatkowo wszystko to jakoś tak olejem upaćkane... 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bez rysunków da radę dojść co z czym... olejem upaćkana... stal zabezpieczona.

Wysłane z mojego SM-G950F przy użyciu Tapatalka

  • Haha 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przecież śmiałem się jeśli chodzi o olej 🙂 

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.