Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. mRqS Opublikowano 29 Lipca 2023 Ta odpowiedź cieszy się zainteresowaniem. Opublikowano 29 Lipca 2023 Hej No to zaczynamy Nie wiem jak często będą się pojawiały aktualizacje, ponieważ nie jest to wyścig i... nie zawsze mam czas aby coś pogrzebać. Modelu przedstawiać nie trzeba (na stronie producenta zawarte są wszelkie informacje). http://www.arthobby.pl/szybowce/product/odyssey-ecl-2-7m/ Model w najnowszej wersji z wbudowanymi zawiasami i karbonowym statecznikiem pionowym (włącznie ze sterem). Realizacja zamówienia i dostawa expresowe (z PL do NL w 2 dni). Napęd stanowi firmowy silnik ART-1300 (z ogólnie dostępnych opinii wynika, że jest to zupełnie wystarczający silnik) ze śmigłem 11x6 i regulatorem 40A Serwa to Bluebird BMS-125WV+ oraz BMS-115WV+ (są to cyfrowe serwa z metalowymi zębatkami, pracujące w szerokim zakresie napięć - od 1S do 2S) Odbiornik to sprawdzony Frsky G-RX8 z wbudowanym vario i wysokościomierzem Bateria? to się jeszcze okaże jaka będzie potrzebna do wyważenia modelu. Pokrycie to standardowy lakier z Art Hobby (kolorowe akcenty - spraye Tamiya) Trochę się start budowy opóźnił ze względu na przebudowę mojego warsztatu (tutaj już po przebudowie ale ciągle z bałaganem ). Na początek zawartość pudła (wszystko zapakowane tak, że nie miało prawa nic się stać Bardzo fajny, węglowy statecznik pionowy (poziomy to balsa zalaminowana lekką tkaniną szklaną - czyli też gotowiec) Płaty, jak to z Art Hobby - solidna robota Dzisiaj za wiele nie zdziałałem i skończyło sie na przeszliwowaniu płatów i zalaminowaniu krawędzi skrzydeł lekką tkaniną szklaną w miejscach mocowania końcówek do centropłata. Tutaj, jak zawsze, sprawdziła się świetna, 20 minutowa żywica "Finish cure" z firmy BSI Na razie wszystko schnie. Ciąg dalszy nastąpi 6
Marcin83 Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 Witaj Marku. Bardzo ładny kolor maja płaty, jakby nie abachi. Super kolory.
mRqS Opublikowano 30 Lipca 2023 Autor Opublikowano 30 Lipca 2023 4 godziny temu, Marcin83 napisał: Witaj Marku. Bardzo ładny kolor maja płaty, jakby nie abachi. Super kolory. Wg informacji na stronie to fornir topolowy (black poplar = topola czarna). Ale fakt, wyglądają super. Kolory się pogłębią po lakierowaniu No dobra.. pytanie do mądrzejszych (@Patryk Sokół ) W zestawie, oprócz tkaniny grubej i lekkiej znalazły się paski kevlaru. Instrukcja wspomina tylko o tkaninie grubej i średniej. Domyslam się, że stara instrukcja/nowy zestaw, ale jak radzicie rozwiązać wzmocnienie centropłata? 1. kevlar i na to tkanina lekka 2. kevlar i na to tkanina gruba 3. tkanina gruba i na to kevlar 4. tkanina gruba i na to cienka Domyślam się, że opcja 4 odpada. 3 raczej też. Skłaniał bym się ku opcji 1
Ares Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 15 godzin temu, mRqS napisał: Pokrycie to standardowy lakier z Art Hobby Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem. Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza. Patrząc na twój model nabieram ochoty na zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej. Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem
mRqS Opublikowano 30 Lipca 2023 Autor Opublikowano 30 Lipca 2023 13 minut temu, Ares napisał: Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem. Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza. Patrząc na twój model nabieram ochoty na zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej. Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem Pomyślałem przez chwilę o tym, to fakt, ale wygrała metoda tradycyjna - lakier. Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy). Czasem budowy się nie martwię, chociaż fajnie by było polatać w czasie urlopu (a tu juz zaraz....). Mój rekordowy model to jak na razie coś ze 4 lata... Zaczęty Piper Cub w skali 1/4 z SIG'a Czeka na czas (ciągle coś innego wylezie)
Ares Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 Godzinę temu, mRqS napisał: Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy). Też mi się Silent podoba. Taki typowy termik a'la F5J. Może kiedyś zamówię? Choć zdecydowanie preferuję budowę od podstaw , ale to wymaga mnóstwo cierpliwości a tego ostatnio bardzo mi brakuje.
Marcin83 Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 Kewlar + gruba + cienka. I rób zakładki na tkaninach poprzednich. Będzie trzymać jak diabli. Ale myślę że nawet bez kewlaru wytrzyma sporo. Centroplaty masz napewno od środka z tkanina szklaną, to dużo daje bo masz sztywnej. Ale niech Patryk jeszcze się wypowie bo napewno namąci jeszcze inna wersje?(żarcik) Ares, można tak i tak. Ja miałem momentum z AH i lakierowalem go ich lakierem i powiem ci ze przechodziły te skrzydla katorgi, krety, cyrkle, przewrotki na plecy co tylko możliwe i nic, nawet pęknięcia, zero. Też widziałem zywicowane skrzydla i wyglądają super i są sztywniejsze, ale ich właściciele już mieli pęknięcia, tyle że nie wiem od czego. Napewno następny też będzie lakierowany. Ale to można tak i tak, zależy chyba co się w powietrzu uskutecznia modelem? Pozdrawiam Marcin
Benon_ZN Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 Na zdjęciu zastosowanie tak jak było opisane powyżej. W mojej opinii laminowanie trwalsze i nie żółknie po czasie . Robilem już takim sposobem i wyszło super . Gdybym robił następny taz wybrałby taka sama metodę . 1
Marcin83 Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 E tam żółknie, to papierosów trza nie kurzyć ?. No tak efekt jest super. Jak to woli i co posiada pod ręką akurat. Może skusze się i następnym razem zywica potraktuje płaty. Pozdrawiam Marcin 1
mRqS Opublikowano 30 Lipca 2023 Autor Opublikowano 30 Lipca 2023 2 godziny temu, Marcin83 napisał: Kewlar + gruba + cienka. Hmm... tej opcji nie brałem pod uwagę jako, że instrukcja mówi: gruba i średnia. Nie jest to już trochę overkill z 3 warstwami? Ludek tutaj (budowa Scalara) robił jeszcze inaczej (stąd mętlik). https://guillaumeplayground.net/art-hobby-scalar-4-0m-f5j-build-log/
samolocik Opublikowano 30 Lipca 2023 Opublikowano 30 Lipca 2023 Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir. Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać.
mRqS Opublikowano 30 Lipca 2023 Autor Opublikowano 30 Lipca 2023 15 godzin temu, samolocik napisał: Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir. Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać. A no właśnie. Ja też uważam, że 2 warstwy wystarczają (w tym wypadku kevlar + lekka). Zamieszanie powstało przez to,że w zestawie były wszystkie 3 a instrukcja nie wspomina o kevlarze, więc trudno by było trzymać się instrukcji ===================== Zadzwoniłem do Pana Wiesia i juz wiem co i jak Otóż, mogę użyć zarówno kevlar+gruba tkanina, gruba tkanina+kevlar jak i kevlar+cienka. Wg Pana Wiesia już sam kevlar jest wystarczający. Użyję więc chyba gruba+kevlar ze względów estetycznych
mRqS Opublikowano 31 Lipca 2023 Autor Opublikowano 31 Lipca 2023 No to lecimy dalej Centropłat połączony i spód zalaminowany (żywicą L285) Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie: Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy. No dobra... i znowu czekanie Jutro wierzch płatów. Pojutrze - lakierowanie. W każdym razie taki jest plan
Marcin83 Opublikowano 31 Lipca 2023 Opublikowano 31 Lipca 2023 Panie, idziesz pan jak burza.? Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie. Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem.
mRqS Opublikowano 31 Lipca 2023 Autor Opublikowano 31 Lipca 2023 16 godzin temu, Marcin83 napisał: Panie, idziesz pan jak burza.? A ja myślałem, że się ślimaczę 16 godzin temu, Marcin83 napisał: Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie. Wg Pana Wiesia (dzisiejsza rozmowa): pierwsza warstwa, dać wyschnąć (ale nie tylko w dotyku- bo w środku będzie miękkie jeszcze i kolejna warstwa by to rozpuściła "a później narzekają że sie coś powyginało" ), druga warstwa (zostawić na parę dni), przeszlifować, ew. kolory i 3cia warstwa. Tak też zrobię. 16 godzin temu, Marcin83 napisał: Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem. Wiem, ale mam czas A folii nie chciałem dawać aby uniknąć tej "tłustej" powierzchni. Dlatego użyłem peel ply. Dopatrzyłem sie też, że trzeba dodatkowo zeszlifować krawędź spływu (co trochę opóźniło laminowanie centropłata) Ładnie sobie to teraz schnie a w międzyczasie.. czas na piwo i inne hobby ok, góra zalaminowana też. Teraz czekanie
mRqS Opublikowano 1 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 1 Sierpnia 2023 Lakieru warstwy 2 Teraz czekamy (w międzyczasie bawię się drukowaniem ramek do serw - godzina pracy drukarki i 4 ramki gotowe ). Odrobinę za duże (nie potrzeba tyle miejsca pomiędzy dźwignią a brzegiem ramki) ok, ostatecznie zmniejszyłem jeszcze ramki po stronie dźwigni. Oznaczone na skrzydłach komory na serwa mają ok. 35x35mm. Aby zmieścić drukowane ramki, muszę właściwie powiększyć komory jedynie o grubość ścianek z balsy, ponieważ ramki mają dokładnie 35x35mm po modyfikacji Jak widać, ramki są teraz sporo mniejsze od tych powyżej. Dodatkowo, wydrukowałem też jedną ramkę z wbudowanymi ściankami dokoła. Z pewnością mocniejsze od balsy ale bardziej upierdliwe w końcowej obróbce. Chyba zostanę przy wersji bez ścianek (na fotce - środkowa ramka z serwem) Pora zająć się kadłubem..... 2
Marcin83 Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły ?. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej.
mRqS Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Godzinę temu, Marcin83 napisał: Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły ?. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. Ten lakier to jeszcze mokry tu był i też przed szlifowaniem (wg instrukcji: 2 warstwy, szlifowanie i 3cia warstwa) Godzinę temu, Marcin83 napisał: Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej. Lekko nachodzą z tego co widze. Tak czy tak, muszę je troche przesunąc (a w każdym razie powiększyć) aby zmieścić balsowe ścianki. Zastanawiam się tylko nad napędem klap. Z instrukcji, która nie wspomina osobnej metody do klap, wynika, że lotki i klapy mają popychacze standardowo, od spodu. Ja chyba zrobię klapy napędzane od góry (tzn serwo na dole ale popychacz wychodzi od góry).
samolocik Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Opublikowano 2 Sierpnia 2023 W dniu 31.07.2023 o 19:46, mRqS napisał: Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie: Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy. Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli.
mRqS Opublikowano 2 Sierpnia 2023 Autor Opublikowano 2 Sierpnia 2023 25 minut temu, samolocik napisał: Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli. Ha! Ja soli nie magazynuję bo w Holandii śnieg widzimy czasam przez max kilka godzin w roku (o ile w ogóle)
Rekomendowane odpowiedzi