Skocz do zawartości

Art Hobby Odyssey-ECL 2.7m build log


mRqS

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Marcin83 napisał:

Witaj Marku.

Bardzo ładny kolor maja płaty, jakby nie abachi. Super kolory.

 

Wg informacji na stronie to fornir topolowy (black poplar = topola czarna).

Ale fakt, wyglądają super. Kolory się pogłębią po lakierowaniu :)

 

 

No dobra.. pytanie do mądrzejszych (@Patryk Sokół ;) )

W zestawie, oprócz tkaniny grubej i lekkiej znalazły się paski kevlaru.

Instrukcja wspomina tylko o tkaninie grubej i średniej. Domyslam się, że stara instrukcja/nowy zestaw, ale jak radzicie rozwiązać wzmocnienie centropłata?

 

1. kevlar i na to tkanina lekka

2. kevlar i na to tkanina gruba

3. tkanina gruba i na to kevlar

4. tkanina gruba i na to cienka

 

Domyślam się, że opcja 4 odpada. 3 raczej też. Skłaniał bym się ku opcji 1

image.jpeg.f297587c8b224a1db681445195c61b8d.jpeg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, mRqS napisał:

Pokrycie to standardowy lakier z Art Hobby

Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem.

Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza.

Patrząc na twój model nabieram ochoty na  zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej.

Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Ares napisał:

Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem.

Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza.

Patrząc na twój model nabieram ochoty na  zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej.

Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem :)

 

 

 

Pomyślałem przez chwilę o tym, to fakt, ale wygrała metoda tradycyjna  - lakier.

Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy).

Czasem budowy się nie martwię, chociaż fajnie by było polatać w czasie urlopu (a tu juz zaraz....).

Mój rekordowy model to jak na razie coś ze 4 lata... Zaczęty Piper Cub w skali 1/4 z SIG'a :D Czeka na czas (ciągle coś innego wylezie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mRqS napisał:

Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy).

Też mi się Silent podoba. Taki typowy termik a'la F5J. Może kiedyś zamówię? Choć zdecydowanie preferuję budowę od podstaw , ale to wymaga mnóstwo cierpliwości a tego ostatnio bardzo mi brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kewlar + gruba + cienka.

I rób zakładki na tkaninach poprzednich. Będzie trzymać jak diabli.

Ale myślę że nawet bez kewlaru wytrzyma sporo. Centroplaty masz napewno od środka z tkanina szklaną, to dużo daje bo masz sztywnej. Ale niech Patryk jeszcze się wypowie bo napewno namąci jeszcze inna wersje?(żarcik)

Ares, można tak i tak. Ja miałem momentum z AH i lakierowalem go ich lakierem i powiem ci ze przechodziły te skrzydla katorgi, krety, cyrkle, przewrotki na plecy co tylko możliwe i nic, nawet pęknięcia, zero. Też widziałem zywicowane skrzydla i wyglądają super i są sztywniejsze, ale ich właściciele już mieli pęknięcia, tyle że nie wiem od czego. Napewno następny też będzie lakierowany.

Ale to można tak i tak, zależy chyba co się w powietrzu uskutecznia modelem?

 

Pozdrawiam Marcin 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu zastosowanie tak jak było opisane powyżej.

 

W mojej opinii laminowanie trwalsze i nie żółknie po czasie . 
Robilem już takim sposobem i wyszło super . 
Gdybym robił następny taz wybrałby taka sama metodę . 

1F482DB6-D253-4EF5-9FBE-A90636D92246.png

A3359AEE-C35A-4F1F-ABE1-359B47FD3504.jpeg

A8333FE6-8176-4902-B1E3-4450007E44AA.jpeg

8E15B545-E0A1-4EC0-AB23-AC2C5432AF93.jpeg

3C7D0DD3-9FA7-4A6F-8E95-63FC75358DCC.jpeg

0865E498-CBCD-485C-A5A2-624148DCB1F7.jpeg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marcin83 napisał:

Kewlar + gruba + cienka.

 

 

Hmm... tej opcji nie brałem pod uwagę jako, że instrukcja mówi: gruba i średnia.

Nie jest to już trochę overkill z 3 warstwami?

Ludek tutaj (budowa Scalara) robił jeszcze inaczej (stąd mętlik).

https://guillaumeplayground.net/art-hobby-scalar-4-0m-f5j-build-log/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir.

 

Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, samolocik napisał:

Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir.

 

Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać.

 

A no właśnie. Ja też uważam, że 2 warstwy wystarczają (w tym wypadku kevlar + lekka).

Zamieszanie powstało przez to,że w zestawie były wszystkie 3 a instrukcja nie wspomina o kevlarze, więc trudno by było trzymać się instrukcji :)

 

=====================

 

Zadzwoniłem do Pana Wiesia i juz wiem co i jak ;)

Otóż, mogę użyć zarówno kevlar+gruba tkanina, gruba tkanina+kevlar jak i kevlar+cienka.

Wg Pana Wiesia już sam kevlar jest wystarczający. Użyję więc chyba gruba+kevlar ze względów estetycznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to lecimy dalej :)

Centropłat połączony i spód zalaminowany (żywicą L285)

Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie:

Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy.

 

 

image.thumb.jpeg.38a7e040af93e303c3e9b91578b8892c.jpeg

image.thumb.jpeg.f5082f1d1202a683e00ed2d7c2624427.jpeg

image.thumb.jpeg.3c6cf33e673c7e2fce509bb00d2de31b.jpeg

 

 

No dobra... i znowu czekanie ;)

 

Jutro wierzch płatów. Pojutrze - lakierowanie. W każdym razie taki jest plan :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie, idziesz pan jak burza.?

Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie.

 

Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

Panie, idziesz pan jak burza.?

 

A ja myślałem, że się ślimaczę ;)

 

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie.

 

Wg Pana Wiesia (dzisiejsza rozmowa): pierwsza warstwa, dać wyschnąć (ale nie tylko w dotyku- bo w środku będzie miękkie jeszcze i kolejna warstwa by to rozpuściła "a później narzekają że sie coś powyginało" ;) ), druga warstwa (zostawić na parę dni), przeszlifować, ew. kolory i 3cia warstwa. Tak też zrobię.

 

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

 

Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem.

 

 

Wiem, ale mam czas :D A folii nie chciałem dawać aby uniknąć tej "tłustej" powierzchni. Dlatego użyłem peel ply.

 

Dopatrzyłem sie też, że trzeba dodatkowo zeszlifować krawędź spływu (co trochę opóźniło laminowanie centropłata) :)

 

Ładnie sobie to teraz schnie a w międzyczasie.. czas na piwo i inne hobby ;)

 

 

ok, góra zalaminowana też. 

Teraz czekanie :D

 

 

Góra płata

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lakieru warstwy 2 :)

12.thumb.jpeg.47feab2c6555cfbc45023209e2e826af.jpeg

11.thumb.jpeg.9ec242f509e7fdd70908e9999215e04a.jpeg

 

Teraz czekamy (w międzyczasie bawię się drukowaniem ramek do serw - godzina pracy drukarki i 4 ramki gotowe :) ).

 

 

15.thumb.jpeg.3f7a7314f26a99775f66a7bc9f058840.jpeg

 

Odrobinę za duże (nie potrzeba tyle miejsca pomiędzy dźwignią a brzegiem ramki)

 

14.thumb.jpeg.fc0e425be1b2d9f0255e9f32803dfb5c.jpeg13.thumb.jpeg.faf0c8371b9799b190af6678613e7286.jpeg

 

ok, ostatecznie zmniejszyłem jeszcze ramki po stronie dźwigni.

Oznaczone na skrzydłach komory na serwa mają ok. 35x35mm. Aby zmieścić drukowane ramki, muszę właściwie powiększyć komory jedynie o grubość ścianek z balsy, ponieważ ramki mają dokładnie 35x35mm po modyfikacji :)

Jak widać, ramki są teraz sporo mniejsze od tych powyżej.

Dodatkowo, wydrukowałem też jedną ramkę z wbudowanymi ściankami dokoła. Z pewnością mocniejsze od balsy ale bardziej upierdliwe w końcowej obróbce. Chyba zostanę przy wersji bez ścianek (na fotce - środkowa ramka z serwem)

 

image.thumb.jpeg.5eee11827c883ec7e9cb66285b4acb49.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e6fd806ded5b6b642703c167e90dfaf3.jpeg

 

Pora zająć się kadłubem.....

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły ?. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. 

Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marcin83 napisał:

Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły ?. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. 

 

Ten lakier to jeszcze mokry tu był i też przed szlifowaniem (wg instrukcji: 2 warstwy, szlifowanie i 3cia warstwa)

 

Godzinę temu, Marcin83 napisał:

Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej.

 

Lekko nachodzą z tego co widze. Tak czy tak, muszę je troche przesunąc (a w każdym razie powiększyć) aby zmieścić balsowe ścianki.

Zastanawiam się tylko nad napędem klap. Z instrukcji, która nie wspomina osobnej metody do klap, wynika, że lotki i klapy mają popychacze standardowo, od spodu. Ja chyba zrobię klapy napędzane od góry (tzn serwo na dole ale popychacz wychodzi od góry).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.07.2023 o 19:46, mRqS napisał:

Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie:

Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy.

 

 

 

Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli.

 

 

 

IMG_0577.thumb.JPG.572dfacbb92898bced502207d3f9ee7e.JPG

 

 

 

 

IMG_0581.thumb.JPG.daf34bb195d32b806469ed97d8f8f8e1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, samolocik napisał:

Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli.

 

 

Ha! Ja soli nie magazynuję bo w Holandii śnieg widzimy czasam przez max kilka godzin w roku (o ile w ogóle) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.