Skocz do zawartości

Art Hobby Odyssey-ECL 2.7m build log


mRqS
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

4 godziny temu, Marcin83 napisał:

Witaj Marku.

Bardzo ładny kolor maja płaty, jakby nie abachi. Super kolory.

 

Wg informacji na stronie to fornir topolowy (black poplar = topola czarna).

Ale fakt, wyglądają super. Kolory się pogłębią po lakierowaniu :)

 

 

No dobra.. pytanie do mądrzejszych (@Patryk Sokół ;) )

W zestawie, oprócz tkaniny grubej i lekkiej znalazły się paski kevlaru.

Instrukcja wspomina tylko o tkaninie grubej i średniej. Domyslam się, że stara instrukcja/nowy zestaw, ale jak radzicie rozwiązać wzmocnienie centropłata?

 

1. kevlar i na to tkanina lekka

2. kevlar i na to tkanina gruba

3. tkanina gruba i na to kevlar

4. tkanina gruba i na to cienka

 

Domyślam się, że opcja 4 odpada. 3 raczej też. Skłaniał bym się ku opcji 1

image.jpeg.f297587c8b224a1db681445195c61b8d.jpeg

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, mRqS napisał:

Pokrycie to standardowy lakier z Art Hobby

Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem.

Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza.

Patrząc na twój model nabieram ochoty na  zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej.

Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

13 minut temu, Ares napisał:

Marku , a rozważałeś może opcję (bardzo popularną obecnie ) tzn. wcieranie kawałkiem gąbki żywicy epoksydowej w fornir? Zaznaczam ,że sam tego nigdy nie robiłem ale rozmawiałem z kilkoma pilotami i tak robili. Podobno powierzchnia jest twarda , lekka , i trwalsza niż pomalowana lakierem.

Gdzieś na forum jest relacja ze składania modelu z arthobby i kolega tak robił. Żywica L 285. Po wyszlifowaniu efekt jest taki jak po polakierowaniu z tym ,że powierzchnia jest twardsza.

Patrząc na twój model nabieram ochoty na  zakup czegoś z arthobby, korci mnie coś w okolicach 3 metrów lub więcej.

Relacje robisz wzorowo a oczas budowy się nie martw: ja budowałem (fakt ,że całkowicie od podstaw) elektroszybowiec 2 lata ......ale relacje z budowy skończyłem :)

 

 

 

Pomyślałem przez chwilę o tym, to fakt, ale wygrała metoda tradycyjna  - lakier.

Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy).

Czasem budowy się nie martwię, chociaż fajnie by było polatać w czasie urlopu (a tu juz zaraz....).

Mój rekordowy model to jak na razie coś ze 4 lata... Zaczęty Piper Cub w skali 1/4 z SIG'a :D Czeka na czas (ciągle coś innego wylezie)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, mRqS napisał:

Może przy następnym modelu (Silent ciągle siedzi gdzieś z tyłu głowy).

Też mi się Silent podoba. Taki typowy termik a'la F5J. Może kiedyś zamówię? Choć zdecydowanie preferuję budowę od podstaw , ale to wymaga mnóstwo cierpliwości a tego ostatnio bardzo mi brakuje.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kewlar + gruba + cienka.

I rób zakładki na tkaninach poprzednich. Będzie trzymać jak diabli.

Ale myślę że nawet bez kewlaru wytrzyma sporo. Centroplaty masz napewno od środka z tkanina szklaną, to dużo daje bo masz sztywnej. Ale niech Patryk jeszcze się wypowie bo napewno namąci jeszcze inna wersje😂(żarcik)

Ares, można tak i tak. Ja miałem momentum z AH i lakierowalem go ich lakierem i powiem ci ze przechodziły te skrzydla katorgi, krety, cyrkle, przewrotki na plecy co tylko możliwe i nic, nawet pęknięcia, zero. Też widziałem zywicowane skrzydla i wyglądają super i są sztywniejsze, ale ich właściciele już mieli pęknięcia, tyle że nie wiem od czego. Napewno następny też będzie lakierowany.

Ale to można tak i tak, zależy chyba co się w powietrzu uskutecznia modelem😅

 

Pozdrawiam Marcin 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na zdjęciu zastosowanie tak jak było opisane powyżej.

 

W mojej opinii laminowanie trwalsze i nie żółknie po czasie . 
Robilem już takim sposobem i wyszło super . 
Gdybym robił następny taz wybrałby taka sama metodę . 

1F482DB6-D253-4EF5-9FBE-A90636D92246.png

A3359AEE-C35A-4F1F-ABE1-359B47FD3504.jpeg

A8333FE6-8176-4902-B1E3-4450007E44AA.jpeg

8E15B545-E0A1-4EC0-AB23-AC2C5432AF93.jpeg

3C7D0DD3-9FA7-4A6F-8E95-63FC75358DCC.jpeg

0865E498-CBCD-485C-A5A2-624148DCB1F7.jpeg

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2 godziny temu, Marcin83 napisał:

Kewlar + gruba + cienka.

 

 

Hmm... tej opcji nie brałem pod uwagę jako, że instrukcja mówi: gruba i średnia.

Nie jest to już trochę overkill z 3 warstwami?

Ludek tutaj (budowa Scalara) robił jeszcze inaczej (stąd mętlik).

https://guillaumeplayground.net/art-hobby-scalar-4-0m-f5j-build-log/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir.

 

Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

15 godzin temu, samolocik napisał:

Na podlinkowanym przez Ciebie zdjęciu modelu ze strony Arthobby nie widać 3 warstw tkaniny. Zawsze 2 warstwy wystarczały. Parę dni temu laminowałem środek centropłata swojego Agile warstwą grubej + cienkiej (rozpiętość modelu 2m) i wszystkie inne modele z Arthobby, które miałem. Cienka tkanina służy jeszcze estetycznemu przejściu z laminatu w fornir + złagodzeniu przejścia - mniejszy karb, czyli mniejsza szansa na złamanie na przejściu tkanina/fornir.

 

Najlepiej trzymać się instrukcji dostarczonej do modelu, ew. przedzwonić do sklepu i podpytać.

 

A no właśnie. Ja też uważam, że 2 warstwy wystarczają (w tym wypadku kevlar + lekka).

Zamieszanie powstało przez to,że w zestawie były wszystkie 3 a instrukcja nie wspomina o kevlarze, więc trudno by było trzymać się instrukcji :)

 

=====================

 

Zadzwoniłem do Pana Wiesia i juz wiem co i jak ;)

Otóż, mogę użyć zarówno kevlar+gruba tkanina, gruba tkanina+kevlar jak i kevlar+cienka.

Wg Pana Wiesia już sam kevlar jest wystarczający. Użyję więc chyba gruba+kevlar ze względów estetycznych

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No to lecimy dalej :)

Centropłat połączony i spód zalaminowany (żywicą L285)

Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie:

Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy.

 

 

image.thumb.jpeg.38a7e040af93e303c3e9b91578b8892c.jpeg

image.thumb.jpeg.f5082f1d1202a683e00ed2d7c2624427.jpeg

image.thumb.jpeg.3c6cf33e673c7e2fce509bb00d2de31b.jpeg

 

 

No dobra... i znowu czekanie ;)

 

Jutro wierzch płatów. Pojutrze - lakierowanie. W każdym razie taki jest plan :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie, idziesz pan jak burza.😆

Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie.

 

Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

Panie, idziesz pan jak burza.😆

 

A ja myślałem, że się ślimaczę ;)

 

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

Marek, bedziesz robil jak w instalacji pisze? Czy więcej warstw będziesz robił? Chodzi mi o lakierowanie.

 

Wg Pana Wiesia (dzisiejsza rozmowa): pierwsza warstwa, dać wyschnąć (ale nie tylko w dotyku- bo w środku będzie miękkie jeszcze i kolejna warstwa by to rozpuściła "a później narzekają że sie coś powyginało" ;) ), druga warstwa (zostawić na parę dni), przeszlifować, ew. kolory i 3cia warstwa. Tak też zrobię.

 

16 godzin temu, Marcin83 napisał:

 

Mogłeś od razu górę i dół, podstawisz tylko gruba gąbkę pod płat i dociskasz czymś cięższym z góry. Oczywiście z góry też gąbka. I przykrywając folia np spożywczą, która i tak potem pieknie odchodzi od żywicy. Wiem, bo sam sprawdzałem.

 

 

Wiem, ale mam czas :D A folii nie chciałem dawać aby uniknąć tej "tłustej" powierzchni. Dlatego użyłem peel ply.

 

Dopatrzyłem sie też, że trzeba dodatkowo zeszlifować krawędź spływu (co trochę opóźniło laminowanie centropłata) :)

 

Ładnie sobie to teraz schnie a w międzyczasie.. czas na piwo i inne hobby ;)

 

 

ok, góra zalaminowana też. 

Teraz czekanie :D

 

 

Góra płata

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Lakieru warstwy 2 :)

12.thumb.jpeg.47feab2c6555cfbc45023209e2e826af.jpeg

11.thumb.jpeg.9ec242f509e7fdd70908e9999215e04a.jpeg

 

Teraz czekamy (w międzyczasie bawię się drukowaniem ramek do serw - godzina pracy drukarki i 4 ramki gotowe :) ).

 

 

15.thumb.jpeg.3f7a7314f26a99775f66a7bc9f058840.jpeg

 

Odrobinę za duże (nie potrzeba tyle miejsca pomiędzy dźwignią a brzegiem ramki)

 

14.thumb.jpeg.fc0e425be1b2d9f0255e9f32803dfb5c.jpeg13.thumb.jpeg.faf0c8371b9799b190af6678613e7286.jpeg

 

ok, ostatecznie zmniejszyłem jeszcze ramki po stronie dźwigni.

Oznaczone na skrzydłach komory na serwa mają ok. 35x35mm. Aby zmieścić drukowane ramki, muszę właściwie powiększyć komory jedynie o grubość ścianek z balsy, ponieważ ramki mają dokładnie 35x35mm po modyfikacji :)

Jak widać, ramki są teraz sporo mniejsze od tych powyżej.

Dodatkowo, wydrukowałem też jedną ramkę z wbudowanymi ściankami dokoła. Z pewnością mocniejsze od balsy ale bardziej upierdliwe w końcowej obróbce. Chyba zostanę przy wersji bez ścianek (na fotce - środkowa ramka z serwem)

 

image.thumb.jpeg.5eee11827c883ec7e9cb66285b4acb49.jpeg

 

image.thumb.jpeg.e6fd806ded5b6b642703c167e90dfaf3.jpeg

 

Pora zająć się kadłubem.....

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły 😔. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. 

Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Godzinę temu, Marcin83 napisał:

Kurcze, mi się tak płaty po lakierowanie nie świeciły 😔. Chyba że będziesz jeszcze szlifował. 

 

Ten lakier to jeszcze mokry tu był i też przed szlifowaniem (wg instrukcji: 2 warstwy, szlifowanie i 3cia warstwa)

 

Godzinę temu, Marcin83 napisał:

Marku, jak będziesz wycinał otwory pod serwa, zobacz gdzie idzie w płacie pasek węgla. Jurek Markiton opisywał to w relacji kogoś innego jak slkadal Agile i przesunął tak serwa żeby nie ciąć tego paska węglowego. Chyba że w Odysseyu już jest inaczej.

 

Lekko nachodzą z tego co widze. Tak czy tak, muszę je troche przesunąc (a w każdym razie powiększyć) aby zmieścić balsowe ścianki.

Zastanawiam się tylko nad napędem klap. Z instrukcji, która nie wspomina osobnej metody do klap, wynika, że lotki i klapy mają popychacze standardowo, od spodu. Ja chyba zrobię klapy napędzane od góry (tzn serwo na dole ale popychacz wychodzi od góry).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 31.07.2023 o 19:46, mRqS napisał:

Zanim na mnie "nakrzyczycie" za byle jakie laminowanie:

Ten byle jak położony kawałek tkaniny to tzw Peel Ply - tkanina z separatorem, która jest... droższym zamiennikiem papieru toaletowego i ma na celu odciągnięcie nadmiaru żywicy oraz pozostawienie gładkiej powierzchni (zostawia się ją do wyschnięcia żywicy a później odrywa). Usuwa także "tłustą warstwę" z żywicy.

 

 

 

Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli.

 

 

 

IMG_0577.thumb.JPG.572dfacbb92898bced502207d3f9ee7e.JPG

 

 

 

 

IMG_0581.thumb.JPG.daf34bb195d32b806469ed97d8f8f8e1.JPG

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

25 minut temu, samolocik napisał:

Ja użyłem nawoskowanego woreczka do mrożonek, gąbek kuchennych i paczek soli.

 

 

Ha! Ja soli nie magazynuję bo w Holandii śnieg widzimy czasam przez max kilka godzin w roku (o ile w ogóle) :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.