Andrzej68IX Opublikowano Wtorek o 13:10 Autor Opublikowano Wtorek o 13:10 Rzutem na taśmę śrubeczka przed chwileczką dotarła pod choinkę. Po kolacji i odśpiewaniu kolęd montaż (tak myślę). Opiszę wszystko łącznie z zapytaniem (skierowanym do mnie!) z agencji celnej czy ta śrubka nie jest czasami wykonana z ruskiej stali😀
rkrzysztof Opublikowano Wtorek o 13:41 Opublikowano Wtorek o 13:41 To nie będzie "gniotsa niełamiotsa".
mike217 Opublikowano Wtorek o 14:03 Opublikowano Wtorek o 14:03 Wyglada jak z tytanu albo czegoś zbliżonego
Andrzej68IX Opublikowano Wtorek o 21:46 Autor Opublikowano Wtorek o 21:46 Po kolędowaniu zabrałem się do wkręcenia tej śrubki. Pomny tego co napisał Kolega Stan_m (ani za mocno ani za słabo) zacząłem delikatnie kątową pęsetą podtrzymywać śrubkę i dużym śrubokrętem dokręcać. Za nic nie chciała wejść na swoje miejsce, raz , drugi, trzeci wypadała. Co jest? Po przepłukaniu gardła chmielem i założeniem mocniejszych szkieł przejrzałem na oczy – lewy gwint🙂 Dalej poszło już gładko dokręciłem (raczej lekko wchodzi) aż do czopu wału i doszedłem do wniosku, że ta śrubka NICZEGO wstępnie nie napręża. Po prostu zapobiega przesuwaniu się główki korbowodu z łożyskiem poza powierzchnię czopu wału. Na jednym ze zdjęć widać, że pomiędzy całkowicie wkręconą śrubką a koszyczkiem łożyska jest tyle luzy, że wejdzie tam prawie cała szpilka na grubość. Ta śrubka nie ma w ogóle kontaktu z łożyskiem. Co do siły wkręcania to wkręca się normalnie wg. mnie lekko aż strach mocniej dociągnąć abym nie musiał zamawiać nowej. Prosi się o jakiś klej albo chociaż małe „zepsucie” gwintu brzeszczotem lub pilniczkiem – proszę doradźcie.
stan_m Opublikowano Wtorek o 23:58 Opublikowano Wtorek o 23:58 1. Wkręt ma gwint lewoskrętny dlatego, żeby nie odkręcał się w czasie obrotu wału korbowego w prawo (koła samochodów formuły F1 są przykręcone każde jedną nakrętką na oś z gwintem lewoskrętnym). 2. W Twoim silniku niestety łożysko igiełkowe korbowodu jest uszkodzone i nadaje się wyłącznie do wymiany. Pokazuję zdjęcie czopa korbowodu silnika GT33, gdzie wyraźnie widać, że pierścień łożyska wystaje ponad czoło czopa korbowodu i daje się docisnąć łbem wkręta. W Twoim silniku czoło czopa wystaje poza pierścień łożyska co świadczy o tym, że jest ono uszkodzone. Przy porównaniu zdjęć widać to wyraźnie.
Andrzej68IX Opublikowano Środa o 06:47 Autor Opublikowano Środa o 06:47 Korbowód kupiłem NOWY już z zamontowanymi łożyskami. Tu na zdjęciu widać, że pierścień łożyska w ogóle nie wystaje poza obudowę czopu korbowodu https://www.ebay.com/itm/296734007174
stan_m Opublikowano Środa o 08:09 Opublikowano Środa o 08:09 1 godzinę temu, Andrzej68IX napisał: Korbowód kupiłem NOWY już z zamontowanymi łożyskami. Tu na zdjęciu widać, że pierścień łożyska w ogóle nie wystaje poza obudowę czopu korbowodu https://www.ebay.com/itm/296734007174 Nie o to chodzi. Na zdjęciu ze starym korbowodem widoczny jest czop wału korbowego, który wyraźnie wystaje poza pierścień łożyska wałeczkowego co nie daje żadnej możliwości regulacji napięcia wstępnego. Na zdjęciu z nowym korbowodem i łożyskiem (foto ze szpilką modelarska) widać, że czop wału korbowego nie wystaje co prawda ponad pierścień łożyska ale też nie jest poniżej tak jak pokazałem na zdjęciu GT33 co też uniemożliwia regulację napięcia wstępnego tzn. wkręt nie wkręca się do styku jego łba z płaszczyzną czopa. Oznacza to, że czop wału korbowego jest wyrobiony i niestety trzeba wymienić cały wał korbowy.
Grzesiek Opublikowano Środa o 09:02 Opublikowano Środa o 09:02 A jak by wywalić to łożysko i wprasować tam panewkę z brązu z moletą co by nie obruciła się? To i ta śruba trzymająca łożysko by nie była potrzebna.
Andrzej68IX Opublikowano Środa o 09:27 Autor Opublikowano Środa o 09:27 Teraz już nic nie rozumiem. Wymienić wał bo czop wału korbowego się wydłużył (piszesz wyrobił) -" Oznacza to, że czop wału korbowego jest wyrobiony i niestety trzeba wymienić cały wał korbowy"
Paweł Prauss Opublikowano Środa o 10:20 Opublikowano Środa o 10:20 10 godzin temu, stan_m napisał: 1. Wkręt ma gwint lewoskrętny dlatego, żeby nie odkręcał się w czasie obrotu wału korbowego w prawo (koła samochodów formuły F1 są przykręcone każde jedną nakrętką na oś z gwintem lewoskrętnym). 2. W Twoim silniku niestety łożysko igiełkowe korbowodu jest uszkodzone i nadaje się wyłącznie do wymiany. Pokazuję zdjęcie czopa korbowodu silnika GT33, gdzie wyraźnie widać, że pierścień łożyska wystaje ponad czoło czopa korbowodu i daje się docisnąć łbem wkręta. W Twoim silniku czoło czopa wystaje poza pierścień łożyska co świadczy o tym, że jest ono uszkodzone. Przy porównaniu zdjęć widać to wyraźnie. Stanisławie, dla jasności całokształtu tego rozwiązania poproszę jeszcze o zdjęcie rzeczonej śrubki, od strony gwintu oczywiście.
kojani Opublikowano Środa o 15:28 Opublikowano Środa o 15:28 W dniu 9.12.2024 o 22:36, stan_m napisał: ....Napięcie wstępne łożyska to obciążenie osiowe lub wzdłużne przyłożone do łożyska, które usuwa nadmierny luz. Celem napięcia wstępnego łożyska jest wyeliminowanie luzu, który jest zaprojektowany w typowych łożyskach i stanowi ich parametr produkcyjny(katalogowy)...... Może czogoś nie rozumiem - ale Napięcie wstępne stosowane jest w łożyskach stożkowych w celu uzyskania założonego luzu promieniowego na łożysku. O jakim luzie możemy mówić w łożysku igiełkowym - które jest łożyskiem cylindrycznym i luz promieniowy uzyskiwany jest wyłącznie poprzez dobór pasowania średnicy obudowy i czopa ( z uwzględnieniem różnych wariantów tego łożyska). Jaki luz ma kasować śruba wkręcana osiowo?? Na co ta śruba ma oddziaływać?? Z uwagi na to, że łożysko jest bezkoszyczkowe śruba ma zapobiegać wysunięciu się igieł z przestrzeni łożyskowej. Kojani
stan_m Opublikowano Środa o 17:33 Opublikowano Środa o 17:33 7 godzin temu, Paweł Prauss napisał: Stanisławie, dla jasności całokształtu tego rozwiązania poproszę jeszcze o zdjęcie rzeczonej śrubki, od strony gwintu oczywiście. Pawle, niestety nie mam w tej chwili takiego wkrętu (śruby ) na podorędziu, gdyż wszystkie są w silnikach.
mac Opublikowano Środa o 17:52 Opublikowano Środa o 17:52 Ta śrubka zabezpiecza korbowód przed zsunięciem z czopa wału. Nic więcej. Łożysko jest wprasowane w korbowód i zewnętrzny pierścień łożyska się w nim nie przesuwa.
stan_m Opublikowano Środa o 18:45 Opublikowano Środa o 18:45 3 godziny temu, kojani napisał: 1. Cytat: „Napięcie wstępne stosowane jest w łożyskach stożkowych w celu uzyskania założonego luzu promieniowego na łożysku.” Odp: Każdy typ łożyska posiada luz wewnętrzny (promieniowy i osiowy), który powinien być kasowany po osadzeniu łożyska w gnieździe lub zamontowaniu na wale. Klasy napięcia wstępnego łożysk są podane w katalogach (L-napięcie małe, M-średnie, H-wysokie). Luz promieniowy jest odległością na jaką mogą się przesunąć bieżnia zewnętrzna (pierścień zewnętrzny) oraz bieżnia wewnętrzna(pierścień wewnętrzny) jeżeli zostaną przesunięte przez określoną siłę w przeciwnych kierunkach prostopadle do osi łożyska. Luz promieniowy nie kasuje się metodą napięcia wstępnego wzdłuż osi łożyska lecz metodą pasowania: bieżnia zewnętrzna-gniazdo łożyska oraz bieżnia wewnętrzna-wałek(oś maszyny). 2.Cytat:”O jakim luzie możemy mówić w łożysku igiełkowym - które jest łożyskiem cylindrycznym i luz promieniowy uzyskiwany jest wyłącznie poprzez dobór pasowania średnicy obudowy i czopa ( z uwzględnieniem różnych wariantów tego łożyska).” Łożysko igiełkowe (walcowe) posiada luz promieniowy ale też luz osiowy. Omawiane łożyska igiełkowe z korbowodów silnika Andrzeja i silnika GT33 są zbudowane z bieżni zewnętrznej (pierścienia zewnętrznego), separatora z wałeczkami (koszyczka) natomiast nie posiadają bieżni wewnętrznej (pierścienia wewnętrznego), którego rolę pełni czop wału korbowego. Luz osiowy w tym przypadku jest to odległość na jaką przesunie się pod działaniem określonej siły osiowej w przeciwnych kierunkach wzdłuż osi łożyska, bieżnia zewnętrzna oraz czop wału korbowego. 3.Cytat: „Jaki luz ma kasować śruba wkręcana osiowo?? Na co ta śruba ma oddziaływać??” Śruba wkręcana osiowo kasuje luz osiowy łożyska igiełkowego. Luz osiowy w łożyskach igiełkowych (walcowych) jest oznaczany CC i cyfra oznaczająca klasę luzu. Łeb śruby przykrywa bieżnię zewnętrzną łożyska i przesuwa ją zmniejszając luz po wkręceniu śruby. 4. Cytat: „Z uwagi na to, że łożysko jest bezkoszyczkowe śruba ma zapobiegać wysunięciu się igieł z przestrzeni łożyskowej.” . Omawiane łożyska igiełkowe z korbowodów silnika Andrzeja i silnika GT33 nie są bezseparatorowe/bezkoszyczkowe co widać na zdjęciach bo mają separatory/koszyczki trzymające wałeczki w określonym położeniu. Gdyby były to na moim zdjęciu korbowodu silnika GT33 jak też na fotografiach sklepowych tych korbowodów, widać byłoby rozsypane wałeczki. Łożyska bezkoszyczkowe pokazał Andrzej C. w silniku OPS (kto ma katalog OPS ten zobaczy dokładnie) Godzinę temu, mac napisał: Ta śrubka zabezpiecza korbowód przed zsunięciem z czopa wału. Nic więcej. Łożysko jest wprasowane w korbowód i zewnętrzny pierścień łożyska się w nim nie przesuwa. Korbowód nie zsunie się z czopu wału korbowego nawet bez tej śrubki. Żeby zdjąć korbowód z czopa trzeba najpierw zdemontować tłok. Gdyby chodziło tylko o zabezpieczenie zsunięcia się to zastosowano by np. pierścień Segera. 1
mac Opublikowano Środa o 18:54 Opublikowano Środa o 18:54 6 minut temu, stan_m napisał: Korbowód nie zsunie się z czopu wału korbowego nawet bez tej śrubki. Żeby zdjąć korbowód z czopa trzeba najpierw zdemontować tłok. Przesunie się na tyle, że dojdzie do kolizji stopy korbowodu z karterem i uszkodzenia silnika.
rkrzysztof Opublikowano Środa o 19:00 Opublikowano Środa o 19:00 17 minut temu, stan_m napisał: Luz promieniowy nie kasuje się metodą napięcia wstępnego wzdłuż osi łożyska lecz metodą pasowania: bieżnia zewnętrzna-gniazdo łożyska oraz bieżnia wewnętrzna-wałek(oś maszyny). Totalna bzdura. Łożysko w gnieździe korbowodu i na czopie wału powinno być osadzone bez jakiegokolwiek luzu. Natomiast luz promieniowy łożyska jest zależny od wzajemnego spasowania jego elementów: bieżni zewnętrznej i wewnętrznej oraz elementów tocznych - tutaj wałeczków.
Grzesiek Opublikowano Środa o 19:11 Opublikowano Środa o 19:11 Przecież ta śruba nie moze kasować tego luzu dociągajac ja do koszyka ,który jest nieruchomy w korbowodzie.Taki zabieg mozna wykonać jak by był lużny koszyk.W tym przypadku jak dociągniesz srubę do tego koszyka to przytsze się zespół łożysko śruba.Tam powinien a nawet musi zostać luz.
kojani Opublikowano Środa o 20:46 Opublikowano Środa o 20:46 2 godziny temu, stan_m napisał: Odp: Każdy typ łożyska posiada luz wewnętrzny (promieniowy i osiowy), który powinien być kasowany po osadzeniu łożyska w gnieździe lub zamontowaniu na wale. Klasy napięcia wstępnego łożysk są podane w katalogach (L-napięcie małe, M-średnie, H-wysokie). Luz promieniowy jest odległością na jaką mogą się przesunąć bieżnia zewnętrzna (pierścień zewnętrzny) oraz bieżnia wewnętrzna(pierścień wewnętrzny) jeżeli zostaną przesunięte przez określoną siłę w przeciwnych kierunkach prostopadle do osi łożyska. Luz promieniowy nie kasuje się metodą napięcia wstępnego wzdłuż osi łożyska lecz metodą pasowania: bieżnia zewnętrzna-gniazdo łożyska oraz bieżnia wewnętrzna-wałek(oś maszyny). W zasdzie prawda tylko - źle doczytałeś moją wypowiedź - napisałem o kasowaniu luzu promieniowego w łożyskach stożkowych Łożysko igiełkowe (walcowe) posiada luz promieniowy ale też luz osiowy. Omawiane łożyska igiełkowe z korbowodów silnika Andrzeja i silnika GT33 są zbudowane z bieżni zewnętrznej (pierścienia zewnętrznego), separatora z wałeczkami (koszyczka) natomiast nie posiadają bieżni wewnętrznej (pierścienia wewnętrznego), którego rolę pełni czop wału korbowego. Luz osiowy w tym przypadku jest to odległość na jaką przesunie się pod działaniem określonej siły osiowej w przeciwnych kierunkach wzdłuż osi łożyska, bieżnia zewnętrzna oraz czop wału korbowego. Łożysko igiełkowe to tylko typ łożyska walcowego i osadzanie takiego łożyska jest identyczne jak innych łożysk walcowych - nie ma potrzeby kasowania luzu osiowegp pomiędzy ementami tocznym (igły), a czopem lub bieżnią pierścienia. W tym konkretnym przypadku - obudowa pierścieniowa łożyska igiełkowego nie może się przesunąć w stronę przodu silnika - bo nie pozwoli na to wykorbienie wału. - korbowód może przesuwać się wzdłuż czopu wału korbowego tylko w granicach luzu na górnym połączeniu z tłokiem i to w niczym nie przeszkadza - teoretycznie istnieje jednak możliwość wysunięcia się pierścienia łożyska z wału korbowego to tyłu - i to jest problem. Ta śruba uniemożliwia wysunięcie się łożyska do tyłu, ale nic nie napina i nie kasuje- bo nie ma takiej potrzeby. Śruba wkręcana osiowo kasuje luz osiowy łożyska igiełkowego. Luz osiowy w łożyskach igiełkowych (walcowych) jest oznaczany CC i cyfra oznaczająca klasę luzu. Łeb śruby przykrywa bieżnię zewnętrzną łożyska i przesuwa ją zmniejszając luz po wkręceniu śruby. Jak wyżej. Poniżej przykład zalecanego montażu łożysk przez Shaeffler'a - nigdzie tutaj nie widać kasowania luzu osiowego. 2 godziny temu, rkrzysztof napisał: Łożysko w gnieździe korbowodu i na czopie wału powinno być osadzone bez jakiegokolwiek luzu. Dlaczego?
stan_m Opublikowano Środa o 21:57 Opublikowano Środa o 21:57 Godzinę temu, kojani napisał: Uważam, że Kolega nie zrozumiał treści moich komentarzy: 1. Proszę jeszcze raz przeczytać je oglądając wszystkie fotografie. 2. Proszę obejrzeć katalogi producentów łożysk i zapoznać się nie tylko z zaleceniami odnośnie tzw. napięcia wstępnego łożysk tocznych ale również z wzorami do ich obliczenia. 3. Cytowany przez Kolegę rysunek pochodzi ze strony :Needle roller and cage components - Rolling bearings - Knowledge & Services - Qiaofeng SKF bearings i jest tam szczegółowo opisany. Jest tam też wyjaśnienie co konkretnie kasuje luz promieniowy w przedstawionym układzie wału korbowego: Cytat: "Minimalne obciążenie Aby zapobiec uszkodzeniom spowodowanym poślizgiem, wymagane jest minimalne obciążenie promieniowe P>C0r/100 Aby nie było poślizgu , złożenie igiełkowe z koszykiem musi być poddawane wystarczająco dużym obciążeniom w sposób ciągły. Z reguły do tego celu wymagane jest minimalne obciążenie promieniowe rzędu P>C0r/100. Jednak w większości przypadków obciążenie promieniowe jest wyższe niż minimalne obciążenie wymagane, ze względu na ciężar elementów nośnych i siły zewnętrzne." 4. Proszę o wyjaśnienie: Dlaczego dyskutowanego tutaj wkrętu (śrubki) nie posiadają silniki z korbowodem na panewkach o pojemności nawet większej niż GT33. Dlaczego korbowód panewkowy w tych silnikach nie spada z czopu wału korbowego mimo, że nie blokuje go żaden wkręt (śrubka)?
Rekomendowane odpowiedzi