Skocz do zawartości

Replika Polskiego silniczka SiM 2b - ambitny projekt


Paweł Prauss
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

to tylko parę zdjęć dokumentujących wyjazd na puchar do Wilna.

 

post-16795-0-68458400-1565706332_thumb.jpg

Typowy start modelu w kategorii F2A. Odłączenie się modelu od wózka startowego. Prosty mechanizm zwalnia model jak model z wózkiem zaczyna być w powietrzu.

 

post-16795-0-26013600-1565706529_thumb.jpg

dla odmiany start modelu wyścigowego.

 

post-16795-0-42714200-1565706588_thumb.jpg

post-16795-0-07493200-1565706810_thumb.jpg

jarzmo. Niezbędne w paru celach. Niwelowanie kombinowania przy próbie ciągnięcia jak i ułatwienie pilotowania modelu bo siła odśrodkowa pewnie dochodzi do 30 kG i całą tą siłę przejmuje jarzmo. Pilotowi pozostaje tylko pilotować i przebierać nóżkami do przodu.

 

ale najpierw kontrola neutrum

post-16795-0-01914500-1565706943_thumb.jpg 

post-16795-0-20617200-1565706962_thumb.jpg

startujący zawodnik plus pomocnik kontrolują położenie steru wysokości.

 

post-16795-0-50239600-1565706916_thumb.jpg

ewentualną korektę umożliwia konstrukcja rączki sterującej.

 

post-16795-0-73314900-1565707228_thumb.jpg

odczyt uzyskanych prędkości na każdym z dziewięciu okrążeń pomiarowych. I z tego średnia.

 

post-16795-0-40502800-1565707332_thumb.jpg

post-16795-0-18216900-1565707339_thumb.jpg

post-16795-0-11693700-1565707401_thumb.jpg

Różne stosowane materiały.

 

post-16795-0-51485900-1565707412_thumb.jpg

post-16795-0-94409700-1565707423_thumb.jpg

post-16795-0-74643500-1565707436_thumb.jpg

post-16795-0-20598300-1565707449_thumb.jpg

post-16795-0-86849200-1565707455_thumb.jpg

post-16795-0-97031000-1565707464_thumb.jpg

czysto techniczne rozwiązania aktualnie budowanych modeli F2A.

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Postaw mi kawę na buycoffee.to

post-16795-0-64397400-1565714214_thumb.jpg

zawsze mnie fascynuje sposób włączenia wyłącznika odcięcia dopływu paliwa do silnika... Nie pierwsza to moja fotografia gdzie widać ile można pociągnąć co by na pewno nie zahaczyć o asfalt ani nie zerwać linek...

 

post-16795-0-14193000-1565714229_thumb.jpg

świeca żarowa to parę zwojów drutu... 

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Powoli ale kolejne elementy silnika SiM 2b powstały:

post-16795-0-61978100-1567019934_thumb.jpg

post-16795-0-21773400-1567019941_thumb.jpg

post-16795-0-23371900-1567019952_thumb.jpg

przygotówki wykonane na tokarce.

 

post-16795-0-37636500-1567020014_thumb.jpg

według zrobionej wcześniej dokumentacji 2D i 3D

 

post-16795-0-13578400-1567020467_thumb.jpg

pozostają tylko do wykonania nacięć wcinających się w śmigło. Pomysł oczywiście jest i będzie realizowany.

 

Czy silnikach SiM 2b stosowany był kołpak?

     Czy tylko była śruba M6 z łbem sześciokątnym plus podkładka z fazą większą z jednej strony?

 

 

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mariusz, o kołpaku nie słyszałem ani go nie widziałem, natomiast NAPEWNO sruba  dociskająca podkładkę śmigła miała okrągły łeb

okrągły łeb to typowy kształt w tamtych czasach oczywiście z nacięciem na śrubokręt płaski. Dzisiaj przeglądając Allegro z frazą "śruba M6 kulista" na 422 oferty nie było ani jednej śruby pod płaski śrubokręt.

 Kołpak aluminiowy ze stalową gwintowaną szpilką albo:

post-16795-0-69987700-1567068127_thumb.jpg

zdecydowanie kluczem płaskim 10 mm mocniej dociągnę śmigło niż śrubokrętem często słabo dopasowanym...

 wreszcie sobie przypomniałem i oddałem do naprawy:

post-16795-0-36158100-1567068238_thumb.jpg

post-16795-0-67741700-1567068388_thumb.jpg

post-16795-0-16164200-1567068306_thumb.jpg

post-16795-0-04706500-1567068329_thumb.jpg

brakuje tylko fotografii po obróbce spawu ale to już Paweł obiecał zrobić. :)

co do kosztu to jeszcze nie wiem ile to minut trwało i ile kosztowało. Dowiem się to poinformuję.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

okrągły łeb to typowy kształt w tamtych czasach oczywiście z nacięciem na śrubokręt płaski. Dzisiaj przeglądając Allegro z frazą "śruba M6 kulista" na 422 oferty nie było ani jednej śruby pod płaski śrubokręt.

 Kołpak aluminiowy ze stalową gwintowaną szpilką albo:

attachicon.gifScreen Shot 08-29-19 at 07.56 AM.jpg

zdecydowanie kluczem płaskim 10 mm mocniej dociągnę śmigło niż śrubokrętem często słabo dopasowanym...

 wreszcie sobie przypomniałem i oddałem do naprawy:

attachicon.gifIMG_5508.JPG

attachicon.gifIMG_5518.JPG

attachicon.gifIMG_5511.JPG

attachicon.gifIMG_5513.JPG

brakuje tylko fotografii po obróbce spawu ale to już Paweł obiecał zrobić. :)

co do kosztu to jeszcze nie wiem ile to minut trwało i ile kosztowało. Dowiem się to poinformuję.

Świetnie wyszło :-))

 

 

 

A ja myślę, że takie będą dobre:

https://pl.aliexpress.com/item/32965979997.html?src=google&albslr=230244676&src=google&albch=shopping&acnt=494-037-6276&isdl=y&slnk=&plac=&mtctp=&albbt=Google_7_shopping&aff_platform=google&aff_short_key=UneMJZVf&&albagn=888888&albcp=6459787116&albag=77066918093&trgt=743612850714&crea=pl32965979997&netw=u&device=c&gclid=EAIaIQobChMIubSfvISo5AIVj5QYCh3lwgDYEAQYBSABEgKmDfD_BwE&gclsrc=aw.ds

albo takie:

http://geobolt.pl/sruba-inbusowa-z-lbem-kulistym-iso-7380-kwasoodporna-a4-m6x20-p-3252.html

 

ale czarne są ładniejsze :-))

 

 

no chyba, że takie:

https://www.aliexpress.com/item/32934907794.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.ed3f12fcBsuTWR&algo_pvid=d734433c-c54a-4934-88ba-eae68326b488&algo_expid=d734433c-c54a-4934-88ba-eae68326b488-17&btsid=a9190ec3-530d-4c44-a9c2-c85154251f91&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_52

 

ewentualnie o charakterze jarmarczno - odpustowym :-))

https://www.aliexpress.com/item/32976071095.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.ed3f12fcBsuTWR&algo_pvid=d734433c-c54a-4934-88ba-eae68326b488&algo_expid=d734433c-c54a-4934-88ba-eae68326b488-7&btsid=a9190ec3-530d-4c44-a9c2-c85154251f91&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_2,searchweb201603_52

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jacek jak zwykle nie zapomniał podzielić się swoją wiedzą na temat silników.

Historii rozwoju w Polsce silników modelarskich.

post-16795-0-52823900-1567098958_thumb.jpg

post-16795-0-54816700-1567098974_thumb.jpg

post-16795-0-51790300-1567098987_thumb.jpg

post-16795-0-93345000-1567098997_thumb.jpg

post-16795-0-59967500-1567099011_thumb.jpg

liczę na rozwinięcie tematu dotyczącego zaprezentowanych na fotografiach wykonanych przez Janusza Wałkuskiego silników lotniczych.

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wszystkie silniki których fotografie zamiescił Mariusz to konstrukcje Stanisława Grabowskiego, powstawały w krótkich seriach lub w pojedyńczych egzemplarzach  .Silniki te używane były przez  warszawskich modelarzy z Pałacu Młodziezy latajacych w klasie  F2C  ale ..zacznijmy od ostatniej fotografii... Jest to jedna z ostatnich konstrukcji S.Grabowskiego  nazwana  "JUBILAT". Artykuł  autorstwa W.Salacha  na temat tego silnika ukazał sie w Skrzydlatej  Polsce ilustrowany rysunkiem wykonanym przez Janusz Wałkuskiego. NB. z  tego zródła skorzystał  W.Schier  zamieszczając go w swojej książce. Silnik wykonany był w dwóch wariantach , samozapłon i żarowy, Silniki rózniły sie między sobą wysokością tuleji cylindrowej  i średnicą gardzieli gaznika.

 

Wiele osób powątpiewało w istnienie tego  silnika , a tu proszę  jest foto

 

CDN

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pawłe,

ale tam nie było  imbusa  tylko łeb walcowy z nacieciem pod srubokręt :P

To, że nie było nie znaczy, że nie będzie :)

Śruby imbusowe osobiście uważam za najlepsze rozwiązanie w tym temacie...i w użytkowanych przeze mnie egzemplarzach takie właśnie z pewnością się znajdą :-))

Trzeba iść z duchem postępu, inaczej dalej mieszkalibyśmy w jaskiniach.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To, że nie było nie znaczy, że nie będzie :)

Śruby imbusowe osobiście uważam za najlepsze rozwiązanie w tym zakresie...i w użytkowanych przeze mnie egzemplarzach takie właśnie z pewnością się znajdą :-))

Trzeba iść z duchem postępu, inaczej dalej mieszkalibyśmy w jaskiniach.

....też uważam za najlepsze...ale wtedy nie nazywajmy tego repliką :)  :)

ale nie mój cyrk... :P

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

czyli szeroko pojęta politechnizacja. Co objawia się tym że wyjście poza przysłowiowy klawisz Enter nie sprawia mi bólu.

Jak choćby wczorajsza prośba zaprzyjaźnionego zakładu: wyjęcie urwanej śruby w klapie mercedesa.

post-16795-0-84080600-1567355799_thumb.jpg

co by dokonać naprawy blacharskiej niezbędne jest wyjecie klamki bagażnika. A tu problem...

 

post-16795-0-79614200-1567355854_thumb.jpg

osiowe zaczęcie podstawa sukcesu

 

post-16795-0-83829700-1567355868_thumb.jpg

prawie sukces

 

post-16795-0-52720300-1567355879_thumb.jpg

pełny sukces. Stary cały zarys gwintu w pełni wywleczony z nakrętki stalowej zatopionej w plastikowej klamce.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.