Jump to content

Ventus - motoszybowiec


wojcio69

Recommended Posts

Witam

Szaleństwo nie zna granic - wiem to sam po sobie.

Otóż nabyłem dzisiaj drogą kupna taki oto szybowiec

http://www.modelarnia.pl/sklep/index.php?p2252,szybowiec-ventus-2hx-2600-cmpro

i zamówiłem do niego taki oto napęd

http://www.modelarnia.pl/sklep/index.php?p1930,ray-c3542-06-pelikan

prawdopodobnie z takim kołpakiem

http://www.modelarnia.pl/sklep/index.php?p2299,kolpak-ray-7050-40-4-8-3-pelikan

Kołpak dopasuję mi bardzo sympatyczny pan ze sklepu Modelarnia.pl w Poznaniu, który zaoferował się przerobić mi ten model na elektroszybowiec, ponieważ sam sobie z tym nie poradzę (ot taka przypadłość dysfunkcji jednej ręki).

Co do regulatora, serw i pakietu akumulatorów, to jeszcze się nie zdecydowałem, a i portfel na raz takiego bogactwa nie udźwignie.

Do sterowania będę używał aparatury Sanwa RDS 8000 z odbiornikiem RX 841 FS.

Łopatki będą 11x6, regulator 40A, pakiet 3S 2200-2500mAh, serwa (mam 4x sanwa standard chyba 2,6kg) się dopasuje.

Dlaczego go kupiłem? Przymierzałem się do Cularis'a i SZD Cobra 36 2,3m ale...

Cularis odpadł, bo jest droższy i nadaj jest to EPP (latałem EG a teraz latam Juniorem S Graupnera), Cobra odpadła, bo... chcę trochę bardziej wykorzystać posiadaną aparaturę jak tylko 4 kanały, a chcę mieć szybowiec, który możliwie dobrze odzwierciedla rzeczywisty (przecież nie ma szybowców z klapami).

Decyzja o zakupie nie była podjęta ot tak z powodu zachcianki ale po zapoznaniu się z postem http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=7506&postdays=0&postorder=asc&start=0 , gdzie po informacjach z PW od Pawelb771, Mito, Lech Mirkiewicz, markier15 o jego zachowaniu się w powietrzu i sterowności "klamka zapadła". Tak, tak, wiem że wcześniej pisałem w tym samym poście o nim nie do końca w samych superlatywach ale... informacje jakie przekazał mi Lech Mirkiewicz pozwoliły mi uwierzyć, że do moich potrzeb (normalnego latania bez bawienia się w akrobacje, przeciągnięcia czy inne ewolucje) powinien się Ventus sprawdzić.

Oblot nastąpi jednak dopiero pod koniec sezonu (+/- październik), bo mam zamiar jeszcze się "podszkolić" na Juniorze a i kasy trochę też trzeba dociułać.

No to tyle co ode mnie, a teraz możecie pisać swoje uwagi, sugestie i porady na temat jego składania, oblatywania i że utopiłem kupe kasy :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 49
  • Created
  • Last Reply
(przecież nie ma szybowców z klapami).

 

Jakże się mylisz :P

 

Przeglądnij stronę www.piotrp.de i zobaczysz że już od początków szybownictwa stosowano klapy.

 

http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/ppws102.htm

http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd56.htm

http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd42.htm

http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd11.htm

http://www.piotrp.de/SZYBOWCE/pszd8.htm

 

 

Kasy w błoto na pewno nie wydałeś, ważne by model Tobie sprawiał radość, że jest to cm pro to nie ma co ubolewać. Jeśli według rad poprzedników nie będziesz kręcił akrobacji a latał w termice to model może ci długo posłużyć.

Link to comment
Share on other sites

Witam

Leszku z tą klamką to niezupełnie tak, w międzyczasie tak jak pisałem na PW był w rozważaniach Cularis, Cobra no i DG 1000 z JBS. Ostateczny wybór padł właśnie na niego. Powiedz mi jeszcze Leszku jaki zastosować regulator. Na pewno 40A (silnik Ray C3542/06), ale chciałbym z układem BEC. Te które przeglądałem na BEC podają 2A. Może się mylę ale chyba to trochę za mało na 6 serw. Jak kupię regulator z zewnętrznym układem BEC to jak to połączyć? Regulator do BEC'a a BEC pod odbiornik?

Marek tak jak pisałem na wrażenia przyjdzie jeszcze trochę poczekać. Mam tylko nadzieję i mocno w to wierzę, że nie będzie to relacja z polowania na krety :wink:

Rafał przyznam, że z tymi klapami to mnie trochę zaskoczyłeś. Bywając na lotnisku w Michałkowie k/Ostrowa Wlkp. i w Lesznie nie wpadł mi w oko szybowiec z klapami, no ale przecież nie muszą tam stacjonować wszystkie typy szybowców :wink:

Link to comment
Share on other sites

Szaleństwo nie zna granic - wiem to sam po sobie.

Otóż nabyłem dzisiaj drogą kupna taki oto szybowiec

http://www.modelarnia.pl/...-2hx-2600-cmpro

No to witaj w klubie posiadaczy produktów CMPro. :D

Ventus też mi się podobał, ale wykupili mi ostatni egzemplarz w rozsądnej cenie, więc co było robić. :cry: W to miejsce kupiłem dwa Discusy a że dałem za nie tyle, co ty za jednego Ventusa to nawet jak by okazały się nielotami to żal mi nie będzie. :lol: A tak w ogóle to mam nadzieję, że jeden posłuży mi za magazyn części zamiennych, bo przecież zaopatrzenie w jakiekolwiek części do modeli CMPro jest realnie niemożliwe. :|

Teraz moja flota to oblatany na wszystkie strony ASW 28 Pelikana, Gotowa do lotu Cobra 39, Discus oraz właśnie oblatany Mentor Multiplex-a.

Co do wykonania Discusa a jak mniemam Ventus jest podobnej jakości wiele zastrzeżeń nie mam. Mam możliwość porównania modelu CmPro z Cobrą i w zasadzie różnice dotyczą kadłuba. Kadłub Cobry jest w porównaniu z Discusem wręcz pancerny. Discus jest wykonany z czegoś, co na pewno nie jest laminatem a może jest tylko ja się nie znam. :roll: Kadłub Discusa ugina się pod palcami a kadłubem Cobry można niemalże wbijać gwoździe. Co do reszty (płaty, stateczniki) nie widzę istotnych różnic no może tylko to, że folia na skrzydłach Discusa jest zbąblowana i trzeba ją przyprasować. Na plus produkcji CmPro przemawia wklejony i dobrze dopasowany system montażu osprzętu, RC.

Zobaczymy wkrótce w powietrzu, co który model może. Oba szybowce robię w wersji bezsilnikowej i przystosowuję do startu z holu gumowego i za Mentorkiem.

 

Powodzenia w składaniu i lotach :D

Link to comment
Share on other sites

Witam

Wiem, wiem, że jestem upierdliwy i namolny jak komar ale...

Ventus już się przerabia i być może przed weekend'em majowym go jeszcze odbiorę.

Resztę elektroniki powinienem do wakacji skompletować. Posiadam 4x serwo SRM102 Sanwa http://www.modele.sklep.pl/product_info.php?products_id=321 . Gabarytowo wydają się dość duże. Może spasują się do podwozia i hamulcy oraz steru kierunku, na wysokość może być za duże, ale jak będę miał Ventus'a w domu to popatrzę, przymierzę...

Problem polega na tym, że jakby udało mi się do wakacji skompletować Ventus'a to mam najnormalniej w świecie strach iść go oblatać. Jak pisałem wcześniej na terenie Śremu jestem samotnikiem modelarskim (więc oblot solowy) a do tego jeszcze jednoręcznym. Przypuszczam, że będzie to gaz na maksymalne obroty i wyrzuć z całej siły ręką, a potem... zdrowaśki aby po lądowaniu model był w jednym kawałku.

We wcześniejszych postach na temat Ventus'a wyczytałem:

 

Pawelb771 Oblatany z ręki (super, po zwykłym wyrzucie leciał około 80 metrów)... Lata bardzo stabilnie, nie przeciąga się przy lądowaniu. Lata fajnie szybko ale i wolno bez sensacji. Obiekcje kolegów odnośnie hamulców – nieuzasadnione – hamują rewelacyjnie.

kris13 Ventus jest lekki i lata naprawdę bardzo dobrze... , przeciąga sie naprawdę przy bardzo małej prędkości.

Mito Jeśli się czepiać, to można jeszcze o mechanizm wysuwania hamulców, który z racji budowy daje najmniejszą siłę tam gdzie przydałaby się większa. Co do tego mechanizmu - wygląda że w większości modeli się zacina. Należy go odkręcić, obejrzeć czy gdzieś nie prysnęła żywica lub nie ma nadlewu, a zakręcając dać podkładki żeby zwiększyć odległość od wręgi (sposób z RC-groups - działa). Poza tym bagnet raczej od razu do wymiany. Wygina się trwale w rękach i waży 136g. Odpowiednik węglowy - 27g. Swój model wykonałem jako elektro. Pul-pula można przenieść na przednią wręgę podwozia, serwo podwozia też, lub wręgę dalej do przodu, a serwo hamulców na półeczkę doklejoną do rozpórki pręta stabilizującego. Wtedy jest ogrom miejsca na pakiet, silnik itd...

Spostrzeżenia najważniejsze - CG podane przez producenta jest właściwe!... Zaklinowanie statecznika poziomego jest prawie na 0 - należy podłożyć pod tylną część podkładkę np ze sklejki ok 0,8 mm. Wtedy mamy poprawny lot z ustawieniem steru głębokości na 0. Bagnet stalowy do wymiany na węglowy. Węglowy 6mm jest idealny. Wychylenia sterów podane w instrukcji są OK. Hamulce należy tak wyregulować żeby całkowicie się zamykały. Najlepiej obrócić model do góry nogami (znaczy podwoziem ;) ew. potrząsnąć i popatrzeć czy któryś się nie uchyla. Przy takim ustawieniu cięgien hamulce mało co się otwierają. Nie szkodzi. W locie otworzą się na maxa, bo ewidentnie są w strefie podciśnienia, albo opływ jest taki że powoduje ich całkowite otwarcie (albo jedno i drugie). Dlatego ważne żeby serwo dobrze i pewnie je zamykało, a otwierać może o tyle o ile... ...wyrzut musi być mocny i z rozbiegu. Inaczej grozi korkociąg... Lot jest dość szybki, ale dzięki temu łatwo można dostrzec spadek prędkości. Wtedy będzie przeciągnięcie, ale nie jest ono gwałtowne, bez problemu do opanowania... Przy łowieniu termiki najlepiej tak przetrymować żeby przy zakręcaniu pod wiatr był jeszcze zapas prędkości na wbicie się w bąbel gorącego powietrza. Czyli trymować do góry aż prawie zacznie dochodzić do przeciągnięć i trochę odpuścić. Termikę model pokazuje bardzo ładnie, tak jak powinien - zwalnia, kolebota się. A w prawdziwym kominie to lepiej prędkości dołożyć, szybowiec i tak pójdzie w górę... Samo otworzenie hamulców powoduje szybka utratę prędkości i dość mocne pochylenie w dół. Lądowanie w tej konfiguracji wyszło bardzo twarde bo model szybko zbliżał sie do ziemi i na precyzyjne wyrównanie było bardzo mało czasu. Trochę za mocny ruch drągiem i przeciągnięcie. Dużo bezpieczniej wychodziło po domiksowaniu do hamulców wysokości (w górę). Lot i opadanie są wolniejsze i kadłub jest w miarę poziomo. Najprzyjemniejsze jest lądowanie w konfiguracji gładkiej, ale potrzeba kaaaawał równego pola... Przy okazji lądowań jeszcze jedna obserwacja - o ile skrzydła wydawały mi się bardzo mocne, to kadłub wręcz przeciwnie. W praktyce okazało się że cały szybowiec jest nawet bardzo odporny na działania mniej wprawnego pilota.

Lech Mirkiewicz ...model majestatycznie i bardzo realistycznie przemierzał bezchmurne niebo. Środek ciężkości bardzo precyzyjnie ustawiłem na 43 mm i poprzednia nerwowość znikła. Ventus ma bardzo wąskie skrzydła i wywarzenie musi być bardzo precyzyjne... Niestety dość szybko opadał więc próbowałem lotów bardziej dynamicznych pseudo akrobatycznych wykorzystując energię kinetyczną modelu ze wspomaganiem silnikiem, dźwigar węglowy wytrzymał, skrzydła też choć często „uśmiechały” się do mnie.

 

Po takich opisach wydaje mi się, że powinienem sobie poradzić z tym modelem. Wiem, że z cytowanymi tutaj osobami rozmawiałem na PW ale... opinie były bardzo mieszane. Chyba najbardziej pomógł mi Lech i Mito, co nie znaczy się, że wypowiedzi innych były złe czy nie ważne. Ot, poprostu mam wiele obaw co do pierwszego lotu i stąd te moje dopytywania.

Wsadziłem i wsadzę w ten model duuużżżo pieniędzy i jak odbędzie tylko jeden lot... to kolejny model kupię dopiero za kilka lat jak żonka ochłonie i zapomni o poprzednim.

Link to comment
Share on other sites

Ten napęd wyglada dość interesująco.

 

Widać, że taka mala turbinka nie jest w stanie relatywnie dużego i cięzkiego modelu pociągnąć za ostro do góry ale chyba działa wystarczająco efektywnie.

 

Ciekawe czy któryś z naszych dystryutorów ściągnie je do Polski.

 

pozdawiam i życzę udanych lotów w nadchodzącym krótkim długim weekendzie majowym.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Witam

Jak wygląda sytuacja z Ventusem? Hmm, narazie ma obciętą mordkę i dopasowuje się wręga. W środę będę w Poznaniu i zawitam do sklepu Modelarnia RC na ul. Łukaszewicza i zobaczę jak to wygląda. Być może będę mógł go nawet odebrać.

Link to comment
Share on other sites

Jakoś nie uwierzę, że w trójkącie Śrem - Poznań - Jarocin i poboczne okolice Wielkopolski nie znajdziesz i nie umówisz się z kimś kto pomoże przy pierwszych oblotach Ventusa. Fakt - Twój sposób startu jest - z całym szacunkiem dla Twojej osoby - powiedzmy - trudny, ryzykowny z przyczyn znanych i lepiej jak ten wyrzut zrobi ktoś inny, znający choćby podstawy takowego rzutu ( mocno i poziomo z podkreśleniem MOCNO ). I bez obawy - VENTUS lata :wink:

 

ps. Szkoda że nie możesz dojechać na Zlot na Żar - na tym lotnisku rewelacyjnie oblatuje się modele - ukształtowanie terenu :!:

Link to comment
Share on other sites

Witam

Też żałuję, że nie będzie mnie na Żarze ale... w tym czasie jestem na wczasach (jakoś muszę zrekompensować żonie moje hobby :lol: ).

To że Ventus lata, to wiem, przecież do tego został stworzony, a że nie lata jak Easy Glider itp. no cóż... ostatecznie to inny rodzaj konstrukcji i całkiem inna masa. Obciążenie jakie mi wyjdzie +/- 55g/dm2 też nie jest przerażające (przeglądałem oferty sklepów m.in. Model Partner, Nastik itd. i znajdowałem szybowce, które miały większą rozpiętosć skrzydeł od 3m do 4m, ale i obciążenie ponad 60, a i 70g/dm2 też się trafiło np: http://www.modelpartner.ig.pl/sklep/index.php?p=productsMore&iProduct=867&sName=ash-26-gfk , http://www.modelpartner.ig.pl/sklep/index.php?p=productsMore&iProduct=874&sName=duo-diskus-arf , http://www.nastik.pl/swift-deluxe-p-1862.html , http://www.nastik.pl/discus-deluxe-p-1274.html , http://www.nastik.pl/ventus-deluxe-p-1280.html )

Link to comment
Share on other sites

Tak. Tylko musisz pamiętać, że obciążenie jest mocno zależne właśnie od wielkości modelu i jego rozpiętości. Model 4m z tak dużym obciążeniem będzie latał (a znów odwrotnie będzie tragedia), zrób 70G/dm2 w EG i zobaczysz, ze latać nie będzie. Z mniejszymi modelami będzie jeszcze gorzej. Dla wąskich płatów jeszcze dochodzą zależności wyrażane liczbą RE, trzeba będzie latać b. szybko. pozdr.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wojtku, bo chyba do Ventusa poszukujesz regulatora, więc postanowiłem napisać tutaj /jako że w giełdzie się nie komentuje/. Według mnie BEC 3A to trochę za mało / będzie się pocił i może się przegrzać/ proponowałbym 5A. Kiedyś były w emodel ale już od dłuższego czasu nie widzę ich. Tak jak pisałem już musiałem się szarpnąć na Spina bo mój JETI by nie wyrobił :( .

Link to comment
Share on other sites

Witam

Zasugerowałem się tym co pisał Andrzej w tym wątku.

Faktycznie regulator i te 6 serw będzie w Ventus'ie 2bx od CM Pro.

Link to comment
Share on other sites

Witam

Wojtku w tym wątku http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=7506&postdays=0&postorder=asc&start=0&sid=54442ddf55cf62f80d65496746ba7164 niejaki Milo zastosował (co prawda do innego silnika) regulator 30A z BEC 2A.

tak sobie pokombinowałem, że jeżeli u innych do sterowania tej wielkości motoszybowcem wystarczają regulatory z BEC 2A gdzie obsługują 4 serwa to u mnie BEC 3A powinien obsłużyć 6 serw. I w jednym i w drugim przypadku na serwo wypada 0,5A.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.