mirolek Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Oblot pewnie na Marchewkach albo przy "Nico"..... czyli z dala od ludzi i budynków :-) Do końca budowy jeszcze trochę zostało ale początkiem maja (może w sobotę 8.05) zorganizujemy piknik modelarski i oblatamy trzy równolegle budowane modele - wiosna należy do dwupłatów :rotfl: wyrywania podwozia przy większej masie podczas lądowania.tu masz racje, mimo że dałem gruby drut 2,5 mm i szerokie liswty sosnowe do jego przytwierdzenia, też boje się o lądowanie. Moje "domowej produkcji" koła nie będą raczej nic amortyzowały. ms
tadek041 Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Opublikowano 19 Kwietnia 2010 A można wiedzieć gdzie jest to na marchewkach albo przy NICO ?
mirolek Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Już było w temacie "Zimowe latanie w Krakowie" .... - marchewki dół - pola przy ul. Górnickiego - marchewki góra - te same pola ale od strony ul. Zielone Wzgórze - przy Nico to zjazd z Jasnogórskiej na Modlniczkę (na wprost Nico) w ulicę Przy Forcie, 200m od zajazdu po lewej stronie są rozległe choć troche zadrzwione pola ale jest betonowy pas do lądowania. Teraz to rejon budowanego węzła A4 na skrzyżowaniu z drogą na Olkusz. ms
Janek Opublikowano 19 Kwietnia 2010 Opublikowano 19 Kwietnia 2010 "Amortyzację" możesz zrobić standartowo na ośce przymocowanej gumkami, a co do drutu to dobry jest spawalniczy lub nawet aluminiowy, który odkształca się łatwo i nie dewastuje kadłuba.
mirolek Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Standardowo ..... czyli tak jak na poniższym rysunku? http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4587 Drugi długi pręt stalowy fi 2,5 to jednak dodatkowy cieżar, dlatego myślałem czy nie zrobić mniej skuteczną (mniejsze wychylenie) ale nieco lżejszą amortyzację wg tego rysunku? http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4588 Pierwszy wariant jest łatwiejszy do wykonania ale obawiam się czy nie będzie dochodziło do wykrzywienia osi na której bedą koła. Jak będą zbyt mocne gumy to nie będzie działać jak należy a jak będą gumy miękkie to model w jedną stronę a koła w drugą :-) Drugi wariant wymaga spawania podkładki lub małej tulejki do pręta stalowego ale zakres odkształceń osi jest znacznie mniejszy (tylko tyle ile luzu będzie na tulejce) ale tez zakres amortyzacji mniejszy, każde koło pracuje odzielnie czyli jest nadzieja, że chociaż jedno koło bedzie jechać prosto :-) ... co o tym myślisz? EDIT: Przyszedł mi do głowy jeszcze jeden pomysł który chyba rozwiązuje powyższe wątpliwości : http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4589 Jeżeli "wyważam otwrte drzwi" to proszę o komentarz i wskazanie najlepszego rozwiązania. ms
Irek M Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Chyba za bardzo kombinujesz. To mały w sumie model i nawet bez amortyzacji byłoby OK. Jeśli juz ma być to zrób tak jak na pierwszym rysunku tylko bez tej sztywnej ośki 2,5mm. Bardzo podobnie mam w moim Nieuporcie 11 elektro. Fotki w temacie też chyba są.
mirolek Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Tak jak proponujesz jest najłatwiej zrobić ale czy podwozie bez sztywnego elementu łączącego w środku nie rozjedzie się na boki przy mocnym doziemieniu? ms
Irek M Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Przy mocnym to model rozleci się. Możesz druty oprofilować listewką i listewkę użyć w poprzek zamiast pręta 2,5mm. Mój model ma rozp 107cm i waga z 1900g, twój pewnie duzooooo lżejszy.
mirolek Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 20 Kwietnia 2010 Będzie ważył do lotu ok.1,35 - 1,4 kg ale przy nieco mniejszej rozpiętości niż Twój model. Może wylutuję pręt 2,5 mm i zamienię go na 1,5mm celem zespolenia boków podwozia w sztywną "klatkę" a zasadniczą oś 2,5mm na której będą koła, zrobię na gumach wg.pierwszego rozwiązania? Czy podwozie nie "ucieka na boki" przy takim zamocowaniu tzn czy przy skręcie modelu koła nie mają tendencji do jazdy prosto i odwrotnie? ms
mirolek Opublikowano 21 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 21 Kwietnia 2010 odłożyłem na później decyzję o zmianach w podwoziu gdyz kupiłem folię oracover ze strukturą płótna i zabrałem się za pokrycie dolnych płatów i stateczników. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4601 Oliwkowa zieleń wygląda bardzo naturalnie. Pokrycie jeszcze nie jest ostatecznie naciagnięte ale juz widać mocno zarysowane żebra które dodatkow podkreślone zostały podcięciem w krawędzi spływu. Nadszedł też czas na pierwszą przymiarkę pilota ... w kokpicie miejsce zajmie nie szalony małolat ale doświadczony, lekko szpakowaty pilot i oczywiście z białym szalikiem pod szyją :wink: http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4602 ms
Janek Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Opublikowano 22 Kwietnia 2010 To że model mały to o niczym nie świadczy. Hmm chodziło mi o coś takiego jak na pierwszym rysunku ale ośka ruchoma jest nad poprzeczką sztywną. Wtedy działa i na uderzenia z dołu i z przodu a chyba o to chodzi.
mirolek Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Autor Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Oczywiście masz rację, oś amortyzująca jest ponad osią sztywną i przy lądowaniu unosi się do góry na gumach. To bardzo proste rozwiązanie i właśnie tak usprawnię swoje podwozie. pytanie: czy w takim przypadku nie dochodzi do wykręcania kół na boki i skręcenia modelu przy dobiegu? ms
Janek Opublikowano 22 Kwietnia 2010 Opublikowano 22 Kwietnia 2010 niee nic nie skręca, ośka wraca w to samo miejsce na samym dole V-ki. Tylko w momencie uderzenia idzie w górę, a gumy dobierasz tak aby zapewniły odpowiednią twardość i nie uginały się pod samym ciężarem modelu.
mirolek Opublikowano 10 Maja 2010 Autor Opublikowano 10 Maja 2010 Mała przerwa w budowie spowodowana była wyjazdem na długi majowy weekend oraz przygotowaniem innego modelu do zdjęć z powietrza. Dwa tygodnie spowodowało wielką chęć powrotu do prac przy Albatrosie i doprowadzeniem go do lotu. Musiałem zebrać "energię" aby wykonać połączenie i płatów oraz zaklinowac na wspornikach centropłat. Wszystkie elementy miałem wcześniej gotowe ale prawidłowe ustawienie kątów i geometri zajęło mi .... 3 godziny :-( Kiedy po raz czwarty sznurowałem centropłat do wsporników z drutu zastanawiałem się dlaczego nie kupiłem sobie zestawu ARF ..... :crazy: Ostatecznie jednak się udało umocować prawidłowo centropłat i jestem bardzo zadowolony z końcowego efektu ;D http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4697 Szczegół połączenia na zastrzałach "V" pokazuje kolejne zdjęcie .... oczywiście montażowe gwoździki zostaną zastąpione śrubkami fi 2 mm http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4698 ms
paweln7 Opublikowano 10 Maja 2010 Opublikowano 10 Maja 2010 Witam Obawiam się o sztywność skrętną połączenia słupków V z dolnym płatem miałem takie połączenie w N17 i po każdym lądowaniu musiałem poprawiać zamocowanie, aż kiedyś brakło lotek do wyprostowania lotu , ale jakoś się udało Słupki łączące płaty postaraj się wykonać tak aby uniemożliwić samoczynną zmianę konta natarcia dolnego płata ułatwi to eksploatacje modelu i oszczędzi trochę stresu.
mirolek Opublikowano 11 Maja 2010 Autor Opublikowano 11 Maja 2010 aby uniemożliwić samoczynną zmianę konta natarcia dolnego płataObawiałem się tego dlatego zrezygnowałem z dwóch niezależnych słupków skręcanych na dole i wykonałem sztywną "V"-kę która dołem jest oblana żywicą.Oczywiście jest możliwość obrotu na dolnej śrubce łączącej ale płat dolny i górny jest samonośny a miejsce osadzenia dolnego mocowania zostało wzmocnione na długości całego żebra. To połączenie na słupku jest bardziej dekoracyjne niż konstrukcyje, mam też nadzieję, że całość usztywni się po założeniu naciągu. ms
Janek Opublikowano 11 Maja 2010 Opublikowano 11 Maja 2010 Nie wiem w czym te obawy przecież kąt natarcia ustala kadłub. U mnie jest tak samo i żadnych problemów nie ma. Staram się nawet robić wszystko dość 'pływające' aby się nie łamało (ostatni wynalazek to stójki z balsy na zawiasach poliuretanowych).
mirolek Opublikowano 11 Maja 2010 Autor Opublikowano 11 Maja 2010 stójki z balsy na zawiasach poliuretanowych). Czy możesz rozwinąć temat? Miałem też taki pomysł aby osadzić słupki na koszulach termokurczliwych lub magnesach neodymowych które zapeniły by przeguby a miejscu łączenia a tym samym nie wpływałyby na samonośną pracę dolnego i górnego płata ..... zrobiłem jednak tradycyjnie, na śrubki. ms
Janek Opublikowano 11 Maja 2010 Opublikowano 11 Maja 2010 Tak jak w Fokkerze mam, na tej fotce wszystko widać. W środkowym płacie jest kawał balsy w której jest nacięcie, a po drugiej stronie kołek. Czasem stójka potrafi spaść z kołka, ale jak kołek trochę potraktować CA to nie spada i jest bezpiecznie. http://lh4.ggpht.com/_2LDQuuIfxro/S6uQA1Pdc2I/AAAAAAAAAzA/gF-Vrk3BxCY/s640/P1010028n.jpg Aha, balsa jest oblaminowana obustronnie z delaminażem między szybami, dzięki temu jest ultra lekko i ultra mocno.
mirolek Opublikowano 11 Maja 2010 Autor Opublikowano 11 Maja 2010 Miałem taki pomysł na wykonanie elstycznego połączenia słupka za którym przemawia: - łatwość wykonania i ławtość montażu. http://pfmrc.eu/album_pic.php?pic_id=4702 W tym połączeniu słupek spaja skrzydła ale zachowuje zawiasowe połączenie, śrubki mocujące wkręcane są pod płatem co też znacznie ułatwia montaż. Obawiałem się tylko o wytrzymałość takich zawiasów. Słupki zrobiłem z 5mm pręta bukowego i z metalowymi końcówkami nie mam teraz żadnej regulacji, w wersji jak na rysunku można w małym zakresie regulować wysokość słupka - .... co o tym myślisz? ms
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.