Jump to content

Nowy sezon, długie latanie i pierwsza mocna termika :D


stach34

Recommended Posts

Witam :D

U mnie wiosna w pełni. Dziś pokazały się już sensowne cumulusy :D Wybrałem się z moim szybowczykiem na latanko koło godziny pierwszej. Wyszedłem na szczyt góry i do boju szybowczyku :D Latam tak na wietrze jakieś pół godziny i chodź cumulusy wokół się powiększały to ja nic nie moglem złapać. Aż zawstydził mnie (nie turbo dymomen :P) duży jastrząb który wyleciał z lasu, i po jakichś 3 minutach był już wysoooko - ale nie ma się co dziwić one maja wbudowane w zadek wario :D No ale ja uparcie latam, dla przyjemności na wietrzyku. Zacząłem robić coraz wieksze kręgi, penetrować :) W pewnym miejscu zaczęło mnie coś dźwigać w górę no to postanowiłem w tych okolicach pokrążyć. Wreszcie. Złapałem termike i to taką niczego sobie :D W połączeniu z wiatrem. Po kilku minutach byłem wysooko (ale niżej niż jastrząbek xD) , tak że aż model był całkiem mały :) Pomyślałem trzeba wracać, ale nie było to proste. Ciągło do góry. Zacząłem robić akrobacje i z czasem zeszedłem na ziemie:D Potem złapałem drugą termikę troszku słabszą, spotkałem drugiego jastrzębia w powietrzu, ktory mnie zostawił i poleciał pod czarną podstawe cumulusa .

 

Latało się super, jutro ma być jeszcze silniejsza termika, wręcz jak dla mnie masakryczna :D

Znacie może jakieś techniki wyhamowywania modelu bez hamulców aero , z klapolotkami ? Klapami można, a jeszcze inaczej ?

 

 

Miłego latania koledzy , pozdro. :rotfl:

Link to comment
Share on other sites

No ja na dniach również zaliczyłem kominka moim ASW28 z napędem ale kilka razy windowałem na silniku zanim coś złapałem. Noszenia były poszarpane i mocno rzucało, jak to na wiosnę.

 

Jeśli chodzi o wyhamowanie szybowca to ześlizgi tak jak napisał tom000 są pomocne jeśli nie ma mechanizacji płata.

Link to comment
Share on other sites

Znacie może jakieś techniki wyhamowywania modelu bez hamulców aero , z klapolotkami ? Klapami można, a jeszcze inaczej ?

bez mechanizacji płata najlepszy jest korkociąg :) model się nie rozpędza i w końcu schodzi niżej nawet w silnych noszeniach...
Link to comment
Share on other sites

Witam

No, no... fajna sprawa. Wychodzenie korkociągiem z komina termicznego. A czemu nie. Szybko i skutecznie. Tylko jak potem wyjść z korkociągu? A to już nie jest takie szybkie i łatwe. Był ten temat już tutaj rozważany ale pozwolę sobie jeszcze raz zacytować:

Wyprowadzenie maszyny z korkociągu polega na:

zahamowaniu autorotacji sterem kierunku poprzez zadziałanie w kierunku odwrotnym od dotychczasowej rotacji - siła potrzebna do zahamowania rotacji może być znacznie większa niż ta, która wymagana jest w przypadku normalnej pracy sterami (np. w szybowcach)

a następnie, na przywróceniu opływu powietrza na skrzydłach poprzez oddanie drążka od siebie (wychylenie w dół steru wysokości)

po odzyskaniu sterowności, wykonuje się zwykłe wyprowadzenie z lotu nurkowego, które w zasadzie powinno zostać wykonanie bezzwłocznie, aby uniknąć potencjalnie niebezpiecznego, szybkiego wzrostu prędkości i dalszej utraty wysokości.

W wyprowadzaniu z korkociągu pomóc może chwilowy przyrost ciągu śmigła ("szarpnięcie gazem") co jest łatwe do uzyskania w przypadku samolotu z silnikiem tłokowym.

W przypadku korkociągu płaskiego odpowiednie sterowanie ciągiem śmigła (dodawanie i ujmowanie "gazu" we własciwych momentach) może pomóc w wyprowadzeniu z korkociągu poprzez zwiększenie amplitudy pionowych oscylacji kadłuba i przejście w korkociąg stromy z prawidłową reakcją na stery.

W przypadku korkociągu plecowego (odwróconego) w wyprowadzeniu obowiązują zasady podobne, z tym, że przejście na podkrytyczne kąty natarcia następuje poprzez ściągnięcie drążka na siebie - co jest logiczne wobec odwróconej pozycji samolotu względem horyzontu podczas tego korkociągu.

A. Pazio - "Zasady pilotażu szybowcowego", Aeroklub Polski, Kielce 1994 r.

http://www.youtube.com/watch?v=FfZc0B-rRUk

Link to comment
Share on other sites

Mówimy tutaj o dużych wysokościach i jest naprawdę dużo czasu na zastanowienie.

Zbyt duża prędkość jest czasem bardziej niebezpieczna niż ten korek(przekonałem się na własnej skórze)

Link to comment
Share on other sites

Tylko jak potem wyjść z korkociągu? A to już nie jest takie szybkie i łatwe.

z autopsji wiem, że nawet średnio zaprojektowany model szybowca (np. mój Pirat 1.5m :D ) jak puści się stery i da mu chwilę sam wyjdzie z korka, ewentualnie lekka kontra kierunkiem i wysokością. Jeszcze nie miałem modelu, który po puszczeniu sterów kręciłby się w nieskończoność :) od Foxa MPX, przez DLG 1m, Pirata 1.5m, uszatka 1.8m, zboczowego modelu 2.5m, Acacii II F3F, Trinity F3B, ASW 20 3.8m no i modeli kolegów, którymi latałem. Z silnikówkami nie mam dużego doświadczenia więc się nie wypowiadam :) Wiem że teoria mówi co innego(model sam nie powinien wyjść z kora), ale ja mówię co widziałem i widzę :P
Link to comment
Share on other sites

No, no... fajna sprawa. Wychodzenie korkociągiem z komina termicznego. A czemu nie. Szybko i skutecznie. Tylko jak potem wyjść z korkociągu? A to już nie jest takie szybkie i łatwe. Był ten temat już tutaj rozważany ale pozwolę sobie jeszcze raz zacytować:

Twój cytat tyczy się raczej samolotów jak modeli. W większości wypadków w modelu puszczamy stery i model sam się przestaje kręcić. Ja zawsze oddawałem wysokością i po sprawie. Zresztą jak schodzimy z komina korkociągiem to nie wyprowadzamy modelu 50 metrów nad ziemią ale wyżej.

Link to comment
Share on other sites

Jeśli chodzi o ścisłość to najprawropodobniej widziałeś myszołowa a nie jastrzębia :)

A wiesz.. możliwe , są baardzo podobne. Nigdy nie mogę ich rozróżnić. Obydwa krążą, podobne dźwięki wydają, kształt w locie podobny :D

 

To dla ścisłości - widziałem jastrzębiowatego :P:D

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wyszedłem, wszedłem zszedłem ... od dawna mnie to męczy.. sorki za błedy. Już poprawione. :)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

bez mechanizacji płata najlepszy jest korkociąg :) model się nie rozpędza i w końcu schodzi niżej nawet w silnych noszeniach...

No właśnie EG pro z deka trudno jest wprowadzić w korkociąg, a wyjście to nie problem, z czy bez silnika :D Symulator i jest git :P

Tylko raz udało mi się model wprowadzić w korkociąg (oczywiście w realu). :P

Easy glider jest bardzo stabilny, nawet przy dużym przeciągnięciu - przewala się , zakręci pół spirali i prostuje sie lub poddaje się sterom (ostre zakręty). :evil:

Link to comment
Share on other sites

Czyli wychodzenie z noszeń :

- wyjście z komina

- akrobacje

- hamulce aero lub klapolotki

- spirala , korkociąg (?, trzeba sprawdzić, możliwe)

- Ster kierunku w przeciwną stronę do lotek (ześlizg)

 

A teraz inne pytanie. Nie wiem pod jakim kątem ustawić szybowiec (EGP) w osi pionowej, (nachylenie kadłuba) jak duże powinno być nachylenie :?:

Link to comment
Share on other sites

Z termiki korkociągiem? A nie przypadkiem spiralą? To nie to samo, choć nieco podobnie wyglada.

W spirali model będzie się rozpędzał, w korku nie powinien i o to chodzi :)
Link to comment
Share on other sites

Wiele prostych motoszybowców z uszami nie kręci korkociągu tylko spirale. W przypadku lekkich modeli nie ma jednoznacznie dobrej metody na ucieczkę z komina, trzeba improwizować w zależności od okoliczności przede wszystkim nie latać poza granicę zdrowego rozsądku.

Link to comment
Share on other sites

Chodzi Ci o korkociąg? to nie ty ustalasz pod jakim kątem się kręci :P chyba, że chodzi Ci o wejście w kora - ustawiasz model pod wiatr i powoli zaciągasz wysokość, tak żeby zwalniał ale nie zadzierał bardzo mordy, jak będzie już blisko prędkości przeciągnięcia zaciągasz na maxa wysokość i kierunek, powinien zacząć się kręcić, jak to nie wychodzi próbujesz jeszcze raz dodając trochę lotek do kierunku w tą samą stronę :) ale nie każdy model kręci kora, mój ASW20 3.8m nie chce za cholerę, ale to kwestia niewystarczających wychyleń na wysokości.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.