Skocz do zawartości

Modelarskie silniki bezszczotkowe - zasada działania


Reinus

Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Nie obrażam się kolego Jarku, również od tego jest to forum aby dyskutować :D

Co do meritum. Nasz, jak wywnioskowałem z pytania, mniej doświadczony w bezszczotkach kolega Tomek chciał aby mu wskazać gdzie do tych trzech kabli silnika podłączyć + a gdzie - . To pokażcie mu, bo ja nie potrafię, dlatego tak napisałem jak napisałem, aby jak najprościej to wytłumaczyć.

Mam nadzieję że zrozumiał z tego tyle, że bezpośrednio (gdyby chciał) plusa i minusa baterii podłączyc się nie da, i silnika nie spali. To tyle. Może pożytek z tej naszej dyskusji będzie choć taki, że zainteresuje Go "co za diabeł " w tych silnikach siedzi...

  • Odpowiedzi 347
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi
Opublikowano

Jeśli Cię uraziłem, to przepraszam. Ta dyskusja jest tak zabawna, że momentami nie wiem jak reagować na zaczepki. Jeszcze raz przepraszam.

A na proponowane przez Ciebie tematy nie będę dyskutował, bo się na tym po prostu nie znam.

Pozdrawiam.

Nie ma sprawy :D

 

 

http://en.nanotec.com/steppermotor_animation.html

 

Na górze proponuje wybrać sobie z menu BLDC -> Block sensoless i pooglądać sobie jak to działa. Chyba wszystko tłumaczy jak trzeba. I nadal uważam, iż to jest silnik DC :D

Opublikowano

Mój drogi wapniaku.

Jak zwał tak zwał. Ja miałem elektrotechnikę w technikum jakieś 15 lat temu. Nie pracuję w tej branży toteż i wiele zapomniałem, ale na szczęście coś tam w głowie zostało.

Jednak nadal podtrzymuję swoje zdanie i czekam na odpowiedź z Twojej strony na moje pytanie zadane powyżej, które być może umknęło Twojej uwadze podczas tarzania się pod monitorem: Czy zaprzeczysz temu, że podczas pracy na tych trzech kablach w silniku bezszczotkowym występują plusy i minusy ?

 

 

Edit:

Małe sprostowanie. Biorąc pod uwagę wiek moich dzieci zauważyłem błąd w obliczeniu. No cóż nieuwaga. Kończyłem Technikum w 1986 roku, a więc minęło 25 lat a nie 15 :wink:

Opublikowano
pied, Swietne animacje i opisy sterowań. Ale myślę, że wapniakowi to też ne wystarczy. Nie załapie. Ma tam też swój trójfazowy. Niech popatrzy, jeśli nie kuma.
Opublikowano

No to może przyjmijmy dla jasności , że regulator jest elektronicznym komutatorem prądu stałego (bo tak przecież jest i nikt tego chyba tak naprawdę nie neguje), a wydaje mi się, że spieramy się jak dotąd nie co do tego jak jest podawany prąd, tylko jaki.

I tu całe nieporozumienie.

Opublikowano

Nie, nie. Biega cały czas o istotę i sposób działania mimo podobieństw budowy. Podobieństw-bo różnice też są. To było do RomanaJ4.

Opublikowano

Jeżeli byłbyś w stanie dołączać prąd plus i minus z normalnego Lipola do poszczególnych uzwojeń tak gdzieś kilkadziesiąt razy na sekundę (dokładnie jak to masz pokazane na rysunkach z podanego przeze mnie linku i który sam zamieściłeś) to silnik normalnie by pracował.

Wtedy powstał by przebieg prostokątny, który pasuje do definicji:

Prąd zmienny:

a.) Zmienia swoją wartość nie zmieniając zwrotu

b.) Zmienia zwrot nie zmieniając wartości

c.) Zmienia zwrot i wartość

Moim zdaniem przebiegi na cewkach silnika(prostokąt) zaliczają się do jednego z tych punktów. I nie ma różnicy, czy parę bloków wcześniej jest bateria, czy antena odbierająca energię kosmiczną. Falowniki też są zasilane prądem stałym.

 

To że pomiędzy źródłem zasilania a samym odbiornikiem (silnikiem) jest jakiś układ, generator, komutator czy przerywacz lub inne ustroistwo to nie ma znaczenia - liczy się źródło zasilania.

Powtarzam się, ale idąc dalej można powiedzieć, że to są silniki benzynowe, dieslowskie albo węglowe. Bo z czegoś(samochód, elektrownia,...) trzeba ładować baterię.

 

Mogę godzić się z wami w 100%, ale

 

A co do wirującego pola, to wcześniej podany link (BLDC motors>block sensorless) bardzo ładnie je ilustruje. W dodatku u dołu po prawej są pokazane przebiegi na uzwojeniach.

 

Cała dyskusja toczy się raczej o nazewnictwo-czy nazywamy silnikiem "część ze śmigłem"+komutator(w silnikach szczotkowych jest to zintegrowane w jednej obudowie, więc nie ma takich problemów), czy samą "część ze śmigłem". :D

Opublikowano

Przeczytałem cały temat i jaki z tego morał?

 

Potrzeba 10 stron filozofii na temat działania silnika aby podłączyc Emax'a. :jupi:

Szkoda, że o tym nie wiedziałem bo zrobiłem to w 30 sekund :roll:

Opublikowano

Jeżeli byłbyś w stanie dołączać prąd plus i minus z normalnego Lipola do poszczególnych uzwojeń tak gdzieś kilkadziesiąt razy na sekundę (dokładnie jak to masz pokazane na rysunkach z podanego przeze mnie linku i który sam zamieściłeś) to silnik normalnie by pracował.

Wtedy powstał by przebieg prostokątny, który pasuje do definicji:

Prąd zmienny:

a.) Zmienia swoją wartość nie zmieniając zwrotu

b.) Zmienia zwrot nie zmieniając wartości

c.) Zmienia zwrot i wartość

D

Cytat, który podajesz oczywiście pasuje do prądu przemiennego, tylko nijak nie pasuje do prądu, który mamy w naszych bezszczotkowcach. Tutaj nic nie zmienia ani wartości, ani zwrotu. Poprostu prąd stały taki sam jak z Lipola z plusem i minusem skacze po kablach jak mu każe regulator. I to wszystko.

Opublikowano

W dodatku u dołu po prawej są pokazane przebiegi na uzwojeniach.

No i jednocześnie do silnika są właśnie podłączone tylko + i - jak w silniku szczotkowym prądu stałego (z czym chyba wszyscy się zgadzają).

To dlatego nasz modelarski BLDC jest prądu stałego, a nie dla tego, że do regulatora jest podłączony prąd stały z akumulatora.

 

Edit

Co już przed chwilą, a i dużo wcześniej powiedział przedmówca.

Opublikowano

Widzę, że kolega wapniak ( nie obrazisz się za taką spoufałość ? :wink: ) zanim odpowie na moje pytanie musi przewertować internet. :D

Opublikowano

Czas ?

Przecież wcześniej napisałem kilka razy, że chodzi i ułamki sekundy. Ten prąd raz jest na jednym , raz na drugim i raz na trzecim kablu dokładnie jak na przedstawionych rysunkach i jak każe regulator. To normalny prąd stały dołączony na ułamek sekundy pod dane uzwojenie.

Opublikowano

Czas ?

Przecież wcześniej napisałem kilka razy, że chodzi i ułamki sekundy. Ten prąd raz jest na jednym , raz na drugim i raz na trzecim kablu dokładnie jak na przedstawionych rysunkach i jak każe regulator. To normalny prąd stały dołączony na ułamek sekundy pod dane uzwojenie.

No właśnie nie, bo w każdym momencie jest na wszystkich trzech uzwojeniach. Tylko w różnych fazach.

SKUCHA !!! W dowolnym wybranym momencie będzie tylko i wyłącznie na jednym uzwojeniu.

I tu jest sedno sprawy w którym błądzisz.

Opublikowano

A co do wirującego pola, to wcześniej podany link (BLDC motors>block sensorless) bardzo ładnie je ilustruje. W dodatku u dołu po prawej są pokazane przebiegi na uzwojeniach.

Gdzie ty tu widzisz wirujące pole? Idź do lekarza od oczu!

 

 

 

Co do wapniaka to ewidentnie widać, że kiedyś gdzieś naumiał się o trójfazowych silnikach prądu przemiennego i teraz za wszelką cenę próbuje tę teorię dopasować do silników BL bo mają 3 kabelki. A że BL działają zupełnie inaczej, to oczywiście za cholerę mu to nie wychodzi, ale niezrażony brnie w chore teorie.

 

Tym razem opadły mi witki!

Opublikowano

No masz, następny!! we wszystkich trzech uzwojeniach na raz prąd płynie

Czym to uzasadnisz?

Tym, że są 3 uzwojenia, czy nawet ich wielokrotność?

W danej chwili prąd stały płynie między dwoma kabelkami wychodzacymi/wchodzacymi do silnika - trzeci kabelek sluży do czegoś innego - było pisane.

Ten schemacik http://en.nanotec.com/steppermotor_animation.html jest uproszczeniem, ale chyba nie o tym jest dyskusja.

 

A to z psychiatrą trochę nie na miejscu, prawda :D

Opublikowano

Co? Prawda w oczy kole? Że nie masz pojęcia o czym piszesz? Tak, jeszcze raz z całą stanowczością podkreślam, że wykazujesz się wyjątkową ignorancją i niezrażony brniesz w chore teorie.

 

 

Mimo wszystko chciałbym pozostać na tym forum, i nieść kaganek oświaty.

W twoim wykonaniu to chyba kaganiec!

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.