rapier Opublikowano 9 Grudnia 2014 Opublikowano 9 Grudnia 2014 Przy edf takie tunele byłyby mega małowydajne, ale w turbinach widziałem i dziwniejsze doloty. Wyslane z Note3 przy użyciu Tapatalk
rafał .k Opublikowano 12 Grudnia 2014 Opublikowano 12 Grudnia 2014 Kolega Lucjan ma już doświadczenie w budowie tego typu modeli i wie co robi .Ja ze swojej strony dodam że zasysanie turbiny gazowej to nie to samo co zasysanie napędu EDF, i mogło by mieć znaczenie gdyby kolega Lucjan chciał latać z prędkością dźwięku(raczej niemożliwe no chyba że jakimś FPF), choć i tak w takim przypadku powietrze wchodzące do silnika musi zostać wyhamowane do prędkości poddźwiękowej .Iskra nie była pierwotnie projektowana do dużych prędkości, więc nie ma się o co martwić .Trzeba poczekać na pierwszy oblot .
Tomasz_K Opublikowano 18 Grudnia 2014 Opublikowano 18 Grudnia 2014 Piotrek, Lucjan - wielkie uznanie i gratulacje. Bardzo dawno temu widziałem postęp prac. W rozmowach Piotr opisywał to i owo, ale to nie to samo co zobaczyć. Teraz jestem na prawdę ogromnie zaskoczony efektem. Trzymam kciuki na finiszu. Pozdrawiam Tomasz
piotr jet Opublikowano 18 Grudnia 2014 Autor Opublikowano 18 Grudnia 2014 Piotrek, Lucjan - wielkie uznanie i gratulacje. Bardzo dawno temu widziałem postęp prac. W rozmowach Piotr opisywał to i owo, ale to nie to samo co zobaczyć. Teraz jestem na prawdę ogromnie zaskoczony efektem. Trzymam kciuki na finiszu. Pozdrawiam Tomasz Witaj Tomku! Dzięki za słowa uznania , ale jeszcze trochę na nie za wcześnie. Wiele jeszcze pracy aby JĄ ulotnić. Lucjan cały czas działa,dzięki CI Lucjanie!!! Montujemy do Iskierki serwa(proszę o opinie na temat serw KST DS 125MG) Lucjan "bawi" się w kanały powietrza,zbiorniki paliwa jak będą ciekawe zdjęcia to się podwiesi.
stan_m Opublikowano 18 Grudnia 2014 Opublikowano 18 Grudnia 2014 Kolega Lucjan ma już doświadczenie w budowie tego typu modeli i wie co robi .Ja ze swojej strony dodam że zasysanie turbiny gazowej to nie to samo co zasysanie napędu EDF, i mogło by mieć znaczenie gdyby kolega Lucjan chciał latać z prędkością dźwięku(raczej niemożliwe no chyba że jakimś FPF), choć i tak w takim przypadku powietrze wchodzące do silnika musi zostać wyhamowane do prędkości poddźwiękowej .Iskra nie była pierwotnie projektowana do dużych prędkości, więc nie ma się o co martwić .Trzeba poczekać na pierwszy oblot . Nie chciałbym się wymądrzać ale: 1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki. 2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu) i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji. Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe... Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości... powodzenia.
rafał .k Opublikowano 19 Grudnia 2014 Opublikowano 19 Grudnia 2014 Nie chciałbym się wymądrzać ale: 1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki. 2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu) i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji. Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe... Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości... powodzenia. Witam serdecznie. Można by tu się rozpisywać na temat( wlotów , wylotów,odpylaczy odśrodkowych ,itp) i powstających w nich zjawiskach np.cofania się prądów przyściennych . Nie zmieni to jednak faktu,że konstruktor tego modelu, musi przekonać się o tym sam .I to czy miał racje, czy nie, pewnie wyjdzie . Prawdopodobnie łatwo będzie zmienić na nowy, jak ten nie spełni zadania .Więc ja uzbroił bym się w cierpliwość ,bo mniej więcej taki był sens mojego postu .
Lucjan Opublikowano 19 Grudnia 2014 Opublikowano 19 Grudnia 2014 Witam serdecznie Kolegów ! Dziękuje za miłe i mądre słowa w temacie Iskry. Jeżeli chodzi o wloty i przepływ powietrza , to powiem że konstruując jeta , korzystam z fachowej zagranicznej literatury i doświadczenia .Są tam opisane sposoby doboru wlotów , różne triki , i testy, jest to dość proste i niezawodne. Pamiętajmy jest to prototyp ,więc mimo wielu godzin przemyśleń i obliczeń mogą wyskoczyć jakieś niespodzianki. Jak nadejdzie chwila prawdy - pierwszy lot , to wszystko będzie wiadomo. Wiecie co jest najważniejsze w jecie ---- perfekcyjnie dobrany ŚRODEK CIĘŻKOŚCI , reszta to " pestka " Pozdrawiam serdecznie Lucjan
robertus Opublikowano 19 Grudnia 2014 Opublikowano 19 Grudnia 2014 Dokładnie. Środek Ciężkości jest najważniejszy
Lucjan Opublikowano 20 Grudnia 2014 Opublikowano 20 Grudnia 2014 Witam !! Przyszła pora na dopasowywanie podwozia Wyposażyłem także stateczniki poziome serwa i popychacze .
RobertK Opublikowano 20 Grudnia 2014 Opublikowano 20 Grudnia 2014 Nie chciałbym się wymądrzać ale: 1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki. 2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu) i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji. Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe... Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości... powodzenia. Te kilka zdań obrazuje jak istotne są odpowiednie chwyty powietrza w modelu napędzanym turbiną. Ci modelarze, którzy eksperymentują z turbinami dokładnie wiedzą o czym mowa . Wiecie co jest najważniejsze w jecie ---- perfekcyjnie dobrany ŚRODEK CIĘŻKOŚCI , reszta to " pestka " Pozdrawiam serdecznie Lucjan Lucjan, proponuję skorzystać przy pierwszym locie z tego: http://www.lf-technik.de/shop/GyroBot-900-Wing-WingJet/Bundle-2-GyroBot-900-Wing-Jet-and-Cockpit-Programming-Box::4331.html tym bardziej że jest promocja p.s. jaki jest przekrój chwytów przy wyjściu ?
Lucjan Opublikowano 20 Grudnia 2014 Opublikowano 20 Grudnia 2014 Witaj Robercie!!! Cieszę się że dałeś znak życia !! Fajna rzecz to żyro tylko trochę drogie ..... Ja testuję od dłuższego czasu Guardian 2D /3D firmy Eagle Tree działa bez zarzutu .Przekrój chwytów na wyjściu to +/- 50 cm 2. Pozdrawiam Lucjan
RobertK Opublikowano 20 Grudnia 2014 Opublikowano 20 Grudnia 2014 Witaj Robercie!!! Cieszę się że dałeś znak życia !! Fajna rzecz to żyro tylko trochę drogie ..... Ja testuję od dłuższego czasu Guardian 2D /3D firmy Eagle Tree działa bez zarzutu .Przekrój chwytów na wyjściu to +/- 50 cm 2. Pozdrawiam Lucjan Nie dawałem bo jak wiesz w mojej branży przed świętami jest najwięcej pracy. Lucjan,GYROBOT ma możliwość ustawienia funkcji czułości z rurką pitota ,ustawiasz w 1/2 lub więcej i masz pewność że nie będzie drgawek, a w całym zakresie prędkość reakcja modelu ta sama ! Trochę mało tej powierzchni...
Lucjan Opublikowano 20 Grudnia 2014 Opublikowano 20 Grudnia 2014 Ciekawa funkcja z tą rurką pitota - jak będzie kasa to pomyślę o GYROBOT. Jak skończę Iskrę to zrobię próbę podciśnienia w kadłubie i wtedy okaże się czy wloty są o.k. .Z przeliczeń wynika że takie wloty wystarczą. Właśnie skończyłem prace nad napędami lotek i klap w skrzydle , oto kilka zdjęć : C.D.N. Robert zajrzyj na stronę Eagle Tree , Guardian ma też wiele ciekawych funkcji i ustawień.
rafał .k Opublikowano 21 Grudnia 2014 Opublikowano 21 Grudnia 2014 Odnośnie tunelu tak bym to widział Witam !Wiadomo że tunel poprowadzony z małymi krzywiznami będzie lepszy .I ja też poprowadził bym go podobnie ,Tyle że teraz trzeba by wyciąć całą skrzynkę lub jej spory fragment ,czy warto w prototypie?Może tak może nie.Wszyscy wiemy że jak się zaczyna coś rysować( budować) to prawdopodobnie pierwszy rysunek mocno różni się od ostatecznego planu ,i zastanawiamy się wszyscy jak mogliśmy narysować coś podobnego ,bo pełno różnych błędów wychodzi w trakcie .To samo dotyczy projektowania w 3D z tą jednak różnicą że błędy można wychwycić precyzyjniej, jak i rozmieszczenie różnych urządzeń jest łatwiejsze Mam pytanie do kolegi( karlheinz) czy masz zaprojektowaną całą bryłę Iskry ? To jest jakiś nowy projekt?
Lucjan Opublikowano 21 Grudnia 2014 Opublikowano 21 Grudnia 2014 Witaj Robert ! Takie rozwiązanie jest idealne , ale w kadłubie robi się ciasno ------w tym miejscu krzyżują się : zbiornik paliwa , koło o dużej średnicy , dżwigar skrzydła z obsadą , zawiasy i napędy pół -klapy podwozia .Jeżeli moje rozwiązanie nie zda egzaminu ,to pozostawię otwory we wnękach podwoziowych . Zwiększy to dopływ powietrza przy starcie ,lądowaniu i wolnych przelotach. Pozdrawiam Lucjan
piotr jet Opublikowano 21 Grudnia 2014 Autor Opublikowano 21 Grudnia 2014 Witam! Najbardziej niecierpliwi cieszą się już,chcą budować swoje "Iskry" równolegle z prototypem. Każdy z nas ma swoje drogi do celu,podzielimy się doświadczeniami.
Lucjan Opublikowano 3 Stycznia 2015 Opublikowano 3 Stycznia 2015 Witajcie Koledzy ! W nowym roku życzę Wam zdrowia , pomyślności i dużo czasu na modelarstwo a także : słonecznego , niebieskiego z białymi chmurkami nieba , umiarkowanej temperatury, lekkiego wiatru wiejącego zawsze wzdłuż pasa i samych udanych lotów !!! Poniżej kilka zdjęć z postępów w pracach w 2015 roku : Musiałem skorygować luki i pokrywy podwozia głównego Skrzydła otrzymały prowadnice strug powietrza Lotki wyposażyłem w zawiasy i zamontowałem do skrzydeł W statecznikach poziomych wkleiłem uszczelnienia steru wysokości To na razie tyle . Idę do pracowni działać dalej .
Lucjan Opublikowano 7 Stycznia 2015 Opublikowano 7 Stycznia 2015 Witajcie Koledzy ! Przyszła pora na malowanie. Ponieważ jest to prototyp modelu , wymyśliłem sobie własny schemat malowania . Szybki i prosty w robocie . Połączenie czerwieni ze srebrnym daje w miarę dobrą widoczność na niebie.Oto kilka zdjęć. Pozdrawiam Lucjan . C.D.N.
Rekomendowane odpowiedzi