Skocz do zawartości

TS-11 "ISKRA" skala 1:5


Rekomendowane odpowiedzi

Opublikowano

Przy edf takie tunele byłyby mega małowydajne, ale w turbinach widziałem i dziwniejsze doloty.

 

Wyslane z Note3 przy użyciu Tapatalk

Opublikowano

Kolega Lucjan ma już doświadczenie w budowie tego typu modeli  i wie co robi .Ja ze swojej strony dodam że zasysanie turbiny gazowej to nie to samo co zasysanie napędu EDF,  i mogło by mieć znaczenie gdyby kolega Lucjan chciał latać z prędkością dźwięku(raczej niemożliwe no chyba że jakimś FPF), choć i tak w takim przypadku powietrze wchodzące do silnika musi zostać wyhamowane do prędkości poddźwiękowej .Iskra nie była pierwotnie projektowana  do dużych prędkości, więc nie ma się o co martwić .Trzeba poczekać na pierwszy oblot .

Opublikowano

Piotrek, Lucjan - wielkie uznanie i gratulacje. Bardzo dawno temu widziałem postęp prac. W rozmowach Piotr opisywał to i owo, ale to nie to samo co zobaczyć. Teraz jestem na prawdę ogromnie zaskoczony efektem. Trzymam kciuki na finiszu.

Pozdrawiam

Tomasz

Opublikowano

Piotrek, Lucjan - wielkie uznanie i gratulacje. Bardzo dawno temu widziałem postęp prac. W rozmowach Piotr opisywał to i owo, ale to nie to samo co zobaczyć. Teraz jestem na prawdę ogromnie zaskoczony efektem. Trzymam kciuki na finiszu.

Pozdrawiam

Tomasz

Witaj Tomku!

Dzięki za słowa uznania , ale jeszcze trochę na nie za wcześnie.

Wiele jeszcze pracy aby JĄ ulotnić.

Lucjan cały czas działa,dzięki CI Lucjanie!!!

Montujemy do  Iskierki serwa(proszę o opinie na temat serw KST DS 125MG)

Lucjan "bawi" się w kanały powietrza,zbiorniki paliwa

jak będą ciekawe zdjęcia to się podwiesi.

 
Opublikowano

Kolega Lucjan ma już doświadczenie w budowie tego typu modeli  i wie co robi .Ja ze swojej strony dodam że zasysanie turbiny gazowej to nie to samo co zasysanie napędu EDF,  i mogło by mieć znaczenie gdyby kolega Lucjan chciał latać z prędkością dźwięku(raczej niemożliwe no chyba że jakimś FPF), choć i tak w takim przypadku powietrze wchodzące do silnika musi zostać wyhamowane do prędkości poddźwiękowej .Iskra nie była pierwotnie projektowana  do dużych prędkości, więc nie ma się o co martwić .Trzeba poczekać na pierwszy oblot .

Nie chciałbym się wymądrzać ale:

1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki.

2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu)  i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną  niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji.

Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem  mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą  lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe...

 

Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości...

powodzenia.

Opublikowano

Nie chciałbym się wymądrzać ale:

1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki.

2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu)  i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną  niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji.

Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem  mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą  lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe...

 

Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości...

powodzenia.

Witam serdecznie. Można by tu się rozpisywać na temat( wlotów , wylotów,odpylaczy odśrodkowych ,itp) i powstających w nich  zjawiskach np.cofania się prądów przyściennych . Nie zmieni to jednak faktu,że konstruktor tego modelu, musi przekonać się o tym sam .I to czy miał racje, czy nie,  pewnie wyjdzie . Prawdopodobnie łatwo będzie zmienić na nowy, jak ten nie spełni zadania .Więc ja uzbroił bym się w cierpliwość ,bo mniej więcej taki był sens  mojego postu .

Opublikowano

Witam  serdecznie  Kolegów !

 

Dziękuje  za miłe i mądre słowa w  temacie Iskry.  Jeżeli chodzi  o wloty i przepływ powietrza  , to powiem  że konstruując jeta , korzystam  z fachowej  zagranicznej literatury   i doświadczenia .Są tam  opisane  sposoby doboru wlotów  , różne triki , i testy, jest to dość proste i niezawodne. Pamiętajmy  jest to prototyp ,więc mimo wielu godzin  przemyśleń  i obliczeń mogą wyskoczyć jakieś niespodzianki.  Jak nadejdzie  chwila prawdy - pierwszy lot , to wszystko będzie wiadomo. Wiecie co jest najważniejsze  w jecie ---- perfekcyjnie dobrany  ŚRODEK CIĘŻKOŚCI  , reszta  to " pestka " :rolleyes:

Pozdrawiam serdecznie Lucjan

Opublikowano

Nie chciałbym się wymądrzać ale:

1.To nie tylko naddźwiękowa prędkość zaburza przepływ powietrza przed sprężarką ale czyni to też kształt tunelu wlotowego i długość drogi powietrza od wlotu do sprężarki.

2.Wlot powietrza musi prawidłowo chwytac powietrze i zasilać nim silnik a co za tym idzie jego przekroje i kształt muszą być starannie obliczone. W przypadku szczególnym może dojść do zakłócenia przepływu powietrza przez wlot i sprężarkę. Pojawia się zjawisko „unstart „lub „compessor stall” (ang.) lub pompaż(ros.).Pompaż występuje podczas zaburzenia przepływu powietrza w kanale wlotowym polegającym na pulsacji ciśnienia i natężenia przepływu o małej częstotliwości ale dużej amplitudzie. Prowadzi to do oderwania sie strugi powietrza z łopatki sprężarki (cos podobnego jak oderwanie się strugi z profilu skrzydła przy przeciągnięciu)  i powoduje pulsację ciśnienia i natężenia przepływu za sprężarką co objawia się znacznymi drganiami konstrukcji i samodzielną  niekontrolowaną zmiana obrotów... a w rezultacie zgaśnięciem silnika lub zniszczeniem konstrukcji.

Sprawa kanału wlotowego jest bardzo ważna, gdyż np. znany samolot MiG-21 miał na włocie kadłuba charakterystyczny stożek (nawiasem  mówiąc nie był to taki zwykły stożek, gdyż jego obwiednia nie była linia prostą  lecz łamaną. Poprzez odpowiednie przesuwanie stożka następowała regulacja przekroju czołowego wlotu po to, aby stosownie do prędkości lotu dobierac parametry przepływu powietrza, „21” miał kadłub – rurę więc nie było kwestii zaburzenia „od kształtu” tunelu wlotowego chociaż droga powietrza do sprężarki była duża ale z boku kadłuba były uchylne klapki przeciwpompażowe...

 

Mimo wszystko uważam, że bardzo trudno byłoby wykonać wiarygodne obliczenia dla małej Iskry. Lepiej wykonać gotowy kanał wlotowy i przetestować w locie w pełnym zakresie prędkości...

powodzenia.

Te kilka zdań obrazuje jak istotne są odpowiednie chwyty powietrza w modelu napędzanym turbiną. Ci modelarze, którzy eksperymentują z turbinami dokładnie wiedzą o czym mowa .

 

Wiecie co jest najważniejsze  w jecie ---- perfekcyjnie dobrany  ŚRODEK CIĘŻKOŚCI  , reszta  to " pestka " :rolleyes:

Pozdrawiam serdecznie Lucjan

Lucjan, proponuję skorzystać przy pierwszym locie z tego:   http://www.lf-technik.de/shop/GyroBot-900-Wing-WingJet/Bundle-2-GyroBot-900-Wing-Jet-and-Cockpit-Programming-Box::4331.html  tym bardziej że jest promocja :)

p.s.    jaki jest przekrój chwytów przy wyjściu ?

Opublikowano

Witaj Robercie!!!

 

Cieszę się  że dałeś znak  życia :rolleyes: !!

Fajna  rzecz to żyro  tylko trochę drogie ..... Ja  testuję  od dłuższego  czasu   Guardian 2D /3D  firmy Eagle Tree   działa bez zarzutu .Przekrój  chwytów na wyjściu to +/-  50 cm 2.

 

Pozdrawiam Lucjan

Opublikowano

Witaj Robercie!!!

 

Cieszę się  że dałeś znak  życia :rolleyes: !!

Fajna  rzecz to żyro  tylko trochę drogie ..... Ja  testuję  od dłuższego  czasu   Guardian 2D /3D  firmy Eagle Tree   działa bez zarzutu .Przekrój  chwytów na wyjściu to +/-  50 cm 2.

 

Pozdrawiam Lucjan

Nie dawałem bo jak wiesz w mojej branży przed świętami jest najwięcej pracy.

Lucjan,GYROBOT ma możliwość ustawienia funkcji czułości z rurką pitota ,ustawiasz w 1/2 lub więcej  i masz pewność że nie będzie drgawek, a w całym zakresie prędkość reakcja modelu ta sama !

Trochę mało tej powierzchni...

Opublikowano

Ciekawa funkcja z tą rurką pitota - jak będzie kasa to pomyślę o GYROBOT. Jak  skończę Iskrę  to zrobię próbę podciśnienia w kadłubie i wtedy okaże się  czy wloty są  o.k. .Z przeliczeń wynika że  takie wloty wystarczą.

 

Właśnie skończyłem prace  nad napędami  lotek i klap w skrzydle , oto kilka zdjęć :post-6784-0-45150500-1419100789_thumb.jpgpost-6784-0-32832100-1419101059_thumb.jpgpost-6784-0-03088100-1419100999_thumb.jpgpost-6784-0-21816100-1419100850_thumb.jpgpost-6784-0-46135400-1419100893_thumb.jpgpost-6784-0-98036200-1419100945_thumb.jpg

 

C.D.N.

 

Robert  zajrzyj na stronę   Eagle Tree  , Guardian ma też  wiele ciekawych funkcji i ustawień.

Opublikowano

Odnośnie tunelu tak bym to widział

Witam !Wiadomo że tunel poprowadzony z małymi krzywiznami będzie lepszy .I ja też poprowadził bym go podobnie ,Tyle że teraz trzeba by wyciąć całą skrzynkę lub jej spory fragment ,czy warto w prototypie?Może tak może nie.Wszyscy wiemy że jak się zaczyna coś rysować( budować) to prawdopodobnie pierwszy rysunek mocno  różni się od ostatecznego planu ,i zastanawiamy się wszyscy jak mogliśmy narysować coś podobnego ,bo pełno różnych błędów wychodzi w trakcie .To samo dotyczy projektowania w 3D z tą jednak różnicą że błędy można wychwycić precyzyjniej, jak i rozmieszczenie różnych urządzeń jest łatwiejsze Mam pytanie do kolegi( karlheinz) czy masz zaprojektowaną całą bryłę Iskry ? To jest jakiś nowy projekt?

Opublikowano

Witaj Robert !

 

Takie rozwiązanie  jest idealne , ale  w kadłubie  robi się ciasno ------w tym miejscu    krzyżują  się :  zbiornik paliwa ,    koło o dużej średnicy   ,  dżwigar  skrzydła z obsadą   , zawiasy i napędy  pół -klapy  podwozia .Jeżeli moje rozwiązanie nie zda egzaminu  ,to  pozostawię otwory we wnękach podwoziowych . Zwiększy to dopływ powietrza przy starcie ,lądowaniu i wolnych przelotach.

 

 

Pozdrawiam  Lucjan :)

Opublikowano

Witam!

Najbardziej niecierpliwi cieszą się już,chcą budować swoje "Iskry" równolegle z prototypem.

Każdy z nas ma swoje drogi do celu,podzielimy się doświadczeniami.

post-2569-0-17142700-1419184614.jpg

  • 2 tygodnie później...
Opublikowano

Witajcie Koledzy !

 

W nowym roku  życzę Wam  zdrowia  , pomyślności  i dużo czasu na modelarstwo a także : słonecznego , niebieskiego  z białymi chmurkami  nieba , umiarkowanej temperatury,   lekkiego wiatru wiejącego zawsze wzdłuż  pasa  i samych  udanych lotów !!!

 

 

Poniżej  kilka zdjęć  z postępów  w pracach w 2015 roku :

 

Musiałem skorygować luki i  pokrywy  podwozia głównego

 

 

post-6784-0-30647400-1420287294_thumb.jpg       post-6784-0-43871900-1420287259_thumb.jpg    post-6784-0-27351400-1420287589_thumb.jpg      post-6784-0-84060000-1420287343_thumb.jpg   post-6784-0-54978400-1420287378_thumb.jpg   

 

Skrzydła otrzymały  prowadnice strug powietrza 

 

post-6784-0-33754200-1420287622_thumb.jpg 

 

Lotki  wyposażyłem  w zawiasy i zamontowałem  do skrzydeł

 

post-6784-0-08175500-1420287786_thumb.jpg 

 

 

W statecznikach poziomych  wkleiłem  uszczelnienia steru wysokości

 

 

post-6784-0-07523400-1420287678_thumb.jpg 

 

post-6784-0-81544400-1420287738_thumb.jpg 

 

 

To na razie  tyle . Idę do pracowni działać dalej  .

 

 

Opublikowano

Witajcie Koledzy !

 

Przyszła pora na malowanie.  Ponieważ jest to prototyp  modelu , wymyśliłem  sobie własny schemat malowania . Szybki i prosty w robocie . Połączenie czerwieni ze srebrnym  daje w miarę dobrą  widoczność na niebie.Oto kilka zdjęć.

 

Pozdrawiam  Lucjan .  C.D.N.post-6784-0-87879600-1420666579_thumb.jpg  

 

 

post-6784-0-72785900-1420666683_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-00741600-1420666825_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-00939100-1420666870_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-41840700-1420666941_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-33851700-1420666997_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-48794200-1420667057_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-05263700-1420667093_thumb.jpg

 

 

post-6784-0-49664300-1420667126_thumb.jpg

 

 

 

      

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.