Skocz do zawartości

Czy czterotakt dobry na początek ?


sionziom
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

Witam przymierzam się do kupna pierwszego silnika spalinowego i zastanawiam się czy poradzę sobie z czterosuwem czy lepiej zacząć od dwu. Czy trudno regulować zawory ? Zamierzam kupić silnik asp fs 61 pojemność 10 ccm, ile to może palić ? Proszę kolegów z doświadczeniem o wypowiedź.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 40
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Jeśli już "dorosłeś" do spaliny to nie ma znaczenia czy 2suw czy 4suw. Znaczy znaczenie jest bo o ile dźwięk nie jest jeszcze argumentem za - w makietach jest :!: - to spalanie jest mniejsze niż w tej samej pojemności 2suwa.

Poradzisz sobie spokojnie, a im mniej będziesz go rozkręcał tym lepiej. Mój działa bez zarzutów choć regulacja była potrzebna. Ile pali - teraz mam zbiornik nie pamiętam czy 250ml czy 300 ? ale po 10 min lotu - model I wojenny - zbiornik jest w połowie pełny. Jesli cię stać na 4suwa to bierż, a jesli wystąpią jakieś problemy to forum poradzi bo forum to siła :rotfl:

Qrde! co ja taki radosny po wczorajszej kraksie... :idea:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No dźwięk dwusuwa jest trochę wkurzający i osobiście wolę czterosuwa bo ekonomiczniejszy (pod względem spalania) Kasa teraz to nie problem bo mi tata obiecał kupić. Jaki model górnopłata mógłby mi pan polecić pod ten silnik ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale modelu to ja nie będę polecał bo są przecież gusta i guściki... :mrgreen: Ale raczej to silnik dobiera siedo modelu...Powiem tak - co pisałem już wiele razy - mój ASP FS 61 latał w modelu Vicomte - model a'la I wojenny 160 pare cm rozp i jakieś 2,8kg masy do lotu. Tu na forum w temacie o nim jest i film z lotu. Gdy założyłem pływaki masa wzrozła do 3,3 kg - czy jakoś tak - i też bez problemu oderwał się od wody.

Jesli górnopłat to wybrałbym coś ala Piper - jest tego w sieci sporo. A jeśli chodzi o ekonomię zużycia paliwa to nie licz na to, że zaczniesz zarabiać na tej oszczedności :rotfl:

I jeszcze jedna przewaga 4 nad 2suwem - po locie model będzie niemal suchutki. Po lataniu 2suwem zawsze trzeba wyczyścić go z resztek oleju bo jest tłusty od spalin...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

osobiście wolę czterosuwa bo ekonomiczniejszy (pod względem spalania)

Taaa ekonomiczniejszy tylko pracuje na sporo droższym paliwie - wychodzi na to samo. Mimo wszystko jak masz pieniądze to kup fs'a. Ma niepodważalne zalety. A dwutakta powinieneś mieć, wiesz po co? Żeby docenić dźwięk czterotaktu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A na jakim paliwie pracował pana silnik ? Jaka jest zalecana ilość nitro i jaki olej lub oleje ?

Jaki pan? Po imieniu, bo się obrażę :wink:

 

Na początku na arcticglow 10% nistro tls (olej syntetyczny) później przeszedłem na Model Technics 10% nitro, później 15% nitro z dodatkiem SICAL (kwas stearynowy) to świetne paliwo, chociaż śmierdzi niemiłosiernie po spaleniu, to właśnie z niego byłem najbardziej zadowolony! Wtedy 5 litrów takiego paliwa potrafiło kosztować z przesyłką w granicach 130-150zł a 5 litrów to przy odrobinie szczęścia do pogody można było wypalić w weekend. :shock: Przeszedłem więc na tańszą alternatywę, nie wiem jak teraz wyglądają ceny ale wtedy to byron 10% nitro 18% oleju syntetycznego, również polecam - super paliwo i miła odmiana po smrodzie SICALU. Ogólnie pewnie trochę się pozmieniało na rynku paliw żarowych od tego czasu (2 lata od kiedy Oesik się kurzy) ale zasady te same, do czterotakta minimum 10% nitro i olej syntetyczny ew z niewielką domieszka rycyny. Ten Byron fuel zostawiał czystszy silnik niż MT czy Arcticglow. Pewnie koledzy doradzą co teraz wyjdzie dobrze i w miarę ekonomicznie, chociaż przy żarówkach to pojęcie względne :wink:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak chcesz NAPRAWDE oszczedzac to kup SAITO FG-14 lub FG-20 . Kosztuje drozej to fakt , ale jak policzysz ( przy czestym lataniu ) ile zaoszczedzasz na paliwie to szybko dostrzezesz jak on jest tani !!!! Czasem pozornie cos jest drogie w zakupie , ale bardzo tanie w eksploatacji powoduje , ze wysoka cena zakupu zwraca sie szybciej jak myslimy. To jest taka bariera psychologiczna , aby wydac RAZ wiele pieniedzy na silnik. Nikt nie liczy ile np. przez 3-5 lat uzytkowania mozna sie na tym "drogim" zakupie "odkuc" ! Pamietaj , ze "zarowa" pali KILKA razy wiecej kilkukrotnie DROZSZEGO paliwa ( w porownaniu do benzyny ), a kosztuje TYLKO 2 razy wiecej.Te 2 razy wiecej placisz TYLKO raz , natomiast DROGIE paliwo musisz juz kupowac do konca zywotnosci silnika !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze mam jedno pytanie, w jaki sposób się reguluje zawory i jak sprawdza szczelinę ?

Ale po co ci to w tym momencie? Jest to bardzo prosta czynność ale nie do opisania w dwóch zdaniach. Gdy zajdzie konieczność to znajdziesz wszystko na ten temat na forum.

Jarek ale z oszczednością benzyny nie jest tak do końca. Oczywiście, że litr benzyny jest z kilkanascie razy tańszy od 1l dobrego paliwa ale silnik benzynowy wymusza większe modele, które z kolei wymagają lepszeo - droższego wyposażenia. Poza tym dla niektórych z nas kwota jaką muszą dopłacić do s. benzyn zabezpiecza ilosc paliwa żarowego na nie jeden sezon - wszystko zależy jak często latamy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odkręcasz pokrywę zaworów. Sprawdzasz szczelinę na zimnym silniku //bo chyba tego dotyczą wszystkie opisy// za pomocą szczelinomierza, jeśli coś jest nie tak odkręcasz nakrętkę blokującą obrót popychacza zaworu, kiedy masz ją zluzowaną szukasz miejsc gdzie zawory są "swobodne" (kiedy krzywka zaworu nie naciska na niego) szukaj tej pozycji w okolicy GMP w suwie sprężania. Obracając nagwintowanym w tym miejscu popychaczem zaworu regulujesz jego długość robisz to aż uzyskasz prawidłowe szczeliny, po tym skręcasz zluzowaną nakrętkę i jeszcze raz kontrolujesz szczelinę, niewykluczone, że będzie inna niż przed dokręceniem, wtedy czynność powtarzasz, aż uzyskasz prawidłową szczelinę na skręconym popychaczu. O regulacji na razie nie rozmyślaj, jest banalna, więcej pisania niż roboty. Fokker pisał o znacznych zmianach w pracy ASP po regulacji zaworów, poszukaj na forum.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Obecnie stoję przed dotarciem tego silnika. Paliwo jakie użyje to Modeltechnic 5-10% nitro i 18%oleju. Zaworów nie ruszam. Duzo tu w tym temacie czytałem no i wole lepiej go dotrzeć. Ok 1l paliwa. Model W jakim bedzie latał to Piper Cherokee 160cm rozpiętości.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"ale silnik benzynowy wymusza większe modele, które z kolei wymagają lepszeo - droższego wyposażenia"

 

Srednio sie zgodze. FG-14 mozna zaladowacx w kazdy model ktory lata normalnie na czterosuwie 10 cm3. To przeciez zaden WIELKI model wymagajacy czegos specjanego. No i ten komfort ! ZADNE zas....ne olejem modele ! Ja latam na paliwie zwanym ASPEN ( jest to benzyna prawie "naturalna" bez masy dziwnych dodatkow i rozpuszczalnikow) Smierdzi ( w butelce ) DUZO mniej ( bardziej jak delikatna nafta) i duzo mniej kopci z wydechu. W Szwecji uzywa sie jej do maszyn ogrodowych i pil motorowych , ze wzgledu na ochrone srodowiska. Jezdza tez na niej trialowcy pod dachem . Nie pozostawia smrodu i NIE ROZPUSZCZA GUMY !!!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiecie co Panowie? czasami jak czytam te wasze porady to diabli mnie biorą, albo śmiać mi się chce! Co jeden to mądrzejszy! Chłopak ma 15 lat, nie bardzo wie o co chodzi ,a Wy mu radzicie, żeby ojciec pieniądze w błoto wyrzucił!!! Sumienia ne macie? Nawet dla mnie silniki o których tu piszecie są pewnym wyzwaniem choć zajmuję się tym już ponad trzydzieści lat.

Młody Kolego, kup sobie na początek prosty silnik, taki który zawsze da się uruchomić, do tego jakiś prosty zestaw,( który po zbudowaniu ,jak rozwalisz, to większej straty nie będzie) Kup sobie to wszystko za swoje zaoszczędzone pieniądze! I UCZ SIĘ tego pięknego sportu jakim jest modelarstwo :D Czy któryś z Was, doradców pamięta jak miał 15 lat?! No i więc nie doradzajcie głupio , bo to nie o wasze pieniądze chodzi i to nie wy będziecie stratni w wyniku kraksy przy pierwszym locie!!! Wszystkie fora są pełne durnych porad, i tu czasem też się one zdarzają!!! Tak jak te powyżej.... może nie wykasują mi tego postu :D

A.C.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Panie Andrzeju może i ma pan rację na sam początek mogę zrobić primę takiego trenerka i do tego zwykły dwusów tani asp 4-4,5 ccm żeby straty były mniejsze jakby co. A potem jak się oswoję ze spaliną będę myślał o większej i lepszej :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

A jednak po dłuższych namysłach wezmę ten silnik asp fs 61. A czy ten silnik pracował by na tym paliwie :?: Bo dość tanie a na dotarcie doradzają 10% nitro i przynajmniej 18 % oleju a potem to można 15 % nitro więc czy takie paliwo do dotarcia i późniejszego latania dobre ? Czy ten czterotakcik by go nie chciał ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.