idfx Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 To może faktycznie coś pomieszałem, albo wiatr na poziomie gruntu wiał w innym kierunku niż na wysokości 50 metrów ech... czegoś tu nie rozumiem, dlaczego więc startujemy pod wiatr ? Siła nośna powstająca na skrzydłach uzależniona jest od od prędkości modelu. Więc szybciej osiągnie od prędkość i będzie mógł się oderwać. Czy to zjawisko się odwraca już w trakcie lotu ? Mam duże braki od tej strony modelarstwa, ale z chęcią się czegoś nowego nauczę. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Dobrze piszesz, ale chyba nie zrozumiałeś to co napisałem. Albo ja niejasno wyjaśniam . Jedyne co cię interesuje to prędkość samolotu względem strugi powietrza, a nie względem Ciebie, pilota na ziemi. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 aaaaa no tak, to wszystko jasne Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 A co do zauważalnie większego wznoszenia przy locie pod wiatr i z wiatrem to jest to sprawa w 100% pozorna. Przy bezwietrznej pogodzie przemieszczenie się modelu względem ziemi i względem ośrodka w którym się porusza to jest jedna i ta sama wartość. I wtedy zwiększenie wysokości o zadaną wartość odbywa się "łagodnie" (względem następnego przykładu) Lecąc pod wiatr model względem ośrodka w którym się porusza przebywa taką samą drogę jak w przykładzie pierwszym. Ale już względem ziemi ta droga będzie krótsza. Jeżeli będziemy się wznosić o tą samą wysokość co w przykładzie pierwszym to względem ośrodka w którym porusza się model nic się nie zmieni, ale względem ziemi i obserwatora nabieranie wysokości będzie dużo szybsze I na deser przykład trzeci: Lecimy z wiatrem. Względem ośrodka w którym się poruszamy sytuacja jest analogiczna jak w obu przykładach powyżej. Czyli wysokość i odległość jest identyczna. Ale względem ziemi przebywamy dużo większy odcinek a wznosimy się bardzo leniwie. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 A co do zauważalnie większego wznoszenia przy locie pod wiatr i z wiatrem to jest to sprawa w 100% pozorna. Przy bezwietrznej pogodzie przemieszczenie się modelu względem ziemi i względem ośrodka w którym się porusza to jest jedna i ta sama wartość. I wtedy zwiększenie wysokości o zadaną wartość odbywa się "łagodnie" (względem następnego przykładu) Lecąc pod wiatr model względem ośrodka w którym się porusza przebywa taką samą drogę jak w przykładzie pierwszym. Ale już względem ziemi ta droga będzie krótsza. Jeżeli będziemy się wznosić o tą samą wysokość co w przykładzie pierwszym to względem ośrodka w którym porusza się model nic się nie zmieni, ale względem ziemi i obserwatora nabieranie wysokości będzie dużo szybsze I na deser przykład trzeci: Lecimy z wiatrem. Względem ośrodka w którym się poruszamy sytuacja jest analogiczna jak w obu przykładach powyżej. Czyli wysokość i odległość jest identyczna. Ale względem ziemi przebywamy dużo większy odcinek a wznosimy się bardzo leniwie. Nowa teoria? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Jaka teoria. Inercja... Zależy względem czego obserwujesz. Względem ziemi czy względem powietrza? Jeżeli masz prędkość przelotową modelu 15m/s(względem powietrza) i wznosisz się z prędkością 2m/s to: 1. Przy bezwietrznej pogodzie w jedną sekundę względem ziemi przelecisz 15m i wzniesiesz się o 2m 2. Przy locie pod wiatr (prędkość wiatru - 3m/s) przelecisz 12m względem ziemi i wzniesiesz się o 2m (pozornie większy kąt wznoszenia) 3. Przy locie z wiatrem (prędkość wiatru 3m/s) przelecisz 18m i wzniesiesz się o 2m (pozornie mniejszy kąt wznoszenia) Ale we wszystkich trzech przykładach model względem powietrza przeleci tyle samo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Jaka teoria. Inercja... Zależy względem czego obserwujesz. Względem ziemi czy względem powietrza? Jeżeli masz prędkość przelotową modelu 15m/s(względem powietrza) i wznosisz się z prędkością 2m/s to: 1. Przy bezwietrznej pogodzie w jedną sekundę względem ziemi przelecisz 15m i wzniesiesz się o 2m 2. Przy locie pod wiatr (prędkość wiatru - 3m/s) przelecisz 12m względem ziemi i wzniesiesz się o 2m (pozornie większy kąt wznoszenia) 3. Przy locie z wiatrem (prędkość wiatru 3m/s) przelecisz 18m i wzniesiesz się o 2m (pozornie mniejszy kąt wznoszenia) Ale we wszystkich trzech przykładach model względem powietrza przeleci tyle samo. na pewno wiesz o czym piszesz? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Ja już zgłupiałem, chwilowo tylko poobserwuję hipotezy Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Krzysztofie tak jestem w 100% tego pewien. Dwa pytania pomocnicze: 1. Względem czego mierzy się prędkość samolotu? 2. Jeżeli w punkcie pierwszym obaj zgodzimy się w tym, że względem powietrza to: Z jaką prędkością względem ziemi porusza się samolot jeżeli powietrze względem ziemi porusza się prędkością "x"(wieje wiatr) i samolot leci w tym samym kierunku, w którym porusza się powietrze? Może po prostu nie zrozumieliśmy się do końca Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
idfx Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 W sumie to ja nie brałem pod uwagę prędkości wobec czegokolwiek, tylko efektywne wykorzystanie pakietu, by polatać a nie opadać i polatać niemal 2 razy dłużej na tym samym pakiecie ... Ciekaw jestem dalszych efektów dyskusji.. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 To teraz zastanów się co dzieje się z przepływem na skrzydle,oraz z siłą nośną w zależności od prędkości. A tak naprawdę wystarczy się przelecieć ze stałym położeniem przepustnicy i masz gotową odpowiedź.Tylko nie przy 3m/s,chyba że "papierzakiem" Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Ale jak zmieniamy prędkość? Za pomocą ciągu? Jeżeli tak to mój błąd. Przy założeniach nie napisałem wyraźnie, że ciągu nie zmieniamy. Co się dzieje z siłą nośną i oporem w zależności od prędkości i kąta natarcia wiem. Ale w tym przykładzie załóżmy, że samolot jest stabilny, powietrze jest jednorodne, nie majstrujemy drągami w aparaturze. Ustawiamy model aby przy bezwietrznej pogodzie leciał z prędkością 15m/s i przy tym utrzymywał wznoszenie na poziomie 2m/s (tak wiem prędkość będzie trochę większa niż 15m/s ) Jeżeli nie wieje to prędkość modelu względem powietrza i względem ziemi będzie taka sama. Czy do tego miejsca się zgadzamy? Mam nadzieję, że tak Jeżeli tak to będę kontynuował, jeżeli nie to wyprowadźcie mnie z błędu. [edit] u mnie już od dawna nie wieje. Ale jak zacznie to chętnie zwrócę szczególną uwagę na zachowanie modelu z lotem pod wiatr i z wiatrem. Bo nie licząc oczywistej różnicy prędkości (względem ziemi) nic mi teraz nie chce się przypomnieć Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 tak Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Adam_S Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Teraz dołóżmy jeszcze jedną składową - wiatr - przy tych samych ustawieniach modelu Jeżeli wypuścimy model pod wiatr. To z jaką prędkością będzie leciał? Względem powietrza nadal będzie to 15m/s ale względem ziemi będzie to 12m/s. Szybkość wznoszenia pozostanie bez zmian. Zatem: W ciągu sekundy model ponowa względem powietrza 15m w poziomie i 2 metry w pionie. Względem ziemi przeleci 12m w poziomie i 2m w pionie. Czyli wznoszenie zajmie mu tyle samo czasu, ale ponieważ przebędzie mniejszą odległość względem ziemi to będzie się wydawało, że wznosi się bardziej stromo. Czy tutaj też się zgadzasz czy będzie zupełnie inaczej? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Idealnie by tu pasowały rysunki z wyrysowanymi wektorami prędkośći. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
f-150 Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Napisałem .Co dzieje się siłami wraz ze zmianą prędkości przepływu na skrzydle?To nas interesuje.Nie prędkość całości wobec ośrodka. Robertus źle sformułował odpowiedź jako prędkość względem powietrza,ale przypuszczam iż chciał to wytłumaczyć jak najprościej .jak to się potocznie mówi 'z chłopskiego na nasze" Dodatkowo Ty namieszałeś sobie z "pozornie większym katem wznoszenia".Nic nie jest pozorne,wzrośnie prędkość wznoszenia a nie kąt.A dlaczego?I tu wracamy do początku,czyli "Co dzieje się siłami wraz ze zmianą prędkości przepływu na skrzydle?" Co do wykresów i ilustracji,to przeglądnijcie chociaż biblię papy Schiera. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
mopas001 Opublikowano 18 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 18 Lutego 2013 Chyba już wszystko wiem o prędkości i wiatrach, ale czy ktoś mógłby coś więcej o timingu regulatora i o biegunach silnika? Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
robertus Opublikowano 19 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2013 Timing to coś jak wyprzedzenie zapłonu w silniku samochodowym. Kiedyś się bawiłem w zmiany, ale nie zauważyłem specjalnej różnicy. Latam na domyślnych ustawieniach. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
kesto Opublikowano 19 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2013 Dodatkowo Ty namieszałeś sobie z "pozornie większym katem wznoszenia".Nic nie jest pozorne,wzrośnie prędkość wznoszenia a nie kąt.A dlaczego?I tu wracamy do początku,czyli "Co dzieje się siłami wraz ze zmianą prędkości przepływu na skrzydle?" Co do wykresów i ilustracji,to przeglądnijcie chociaż biblię papy Schiera. no i to by było na tyle. Amen Tak na marginesie, dla tych co nie wiedzą - biblia papy Schiera to przede wszystkim Miniaturowe Lotnictwo. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Gość Jerzy Markiton Opublikowano 19 Lutego 2013 Udostępnij Opublikowano 19 Lutego 2013 W outrunnerach - timing ustaw średni lub 15 stopni. W outrunnerach > 12 polowych - timing hight (30 stopni). Low, czyli 1-5 stopni to timing do inrunnerów. W zupełności wystarczy "auto". Będzie O.K. ! EMax 2822 jest outrunnerem. Gdyby w regulatorze nie było "auto" to ustaw średni. To nie jest model na wiatr. Ma bardzo małe obciążenie powierzchni i znaczne opory. Zwiększanie mocy silnika niewiele mu pomoże. Na takie warunki pomyśl o innym modelu lub poczekaj aż się "wywieje". Kiedyś musi go braknąć ? - Jurek Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi