Jump to content
Wojtass_nt

FrSky TARANIS

Recommended Posts

Kacper, mi chodzilo bardziej o czulosc a nie glosnosc. Ale to tylko przypuszcenie, no nie wiem jak dokladny jest czujnki dla twojego radia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja również jeszcze aparatury nie posiadam - dlatego najpierw sporo pytam i jestem bardzo wdzięczny za tak wyczerpujące odpowiedzi. Sygnał pip można "wyciszyć" chyba również poprzez wtyk słuchawkowy :) . W trakcie lotów większej ilości szyboli nawet jest to wskazane by każdy pilot słyszał swoje wario na słuchawce, a nie by całe lotnisko pipało :D .

Aparatura pojawiła się w ABC-RC lecz niestety nie posiadają polskiej instrukcji :angry: - ciekawe co na to Państwowa Inspekcja Handlowa ? :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kacper, mi chodzilo bardziej o czulosc a nie glosnosc. Ale to tylko przypuszcenie, no nie wiem jak dokladny jest czujnki dla twojego radia.

 

Nie mam zastrzeżeń do czułości. Ważne, żeby włączać jak model leży na ziemi, żeby nie było przekłamań. Czujnik umieściłem za serwami, poniżej cyrkulacji powietrza, bo ta ma największy wpływ na przekłamania.

 

Dostępne są dwie wersje, o większej dokładności / rozdzielczości 0.1 metra :

 

http://www.giantshark.co.uk/product/172297/frsky-high-precision-variometer-sensor

 

Oraz mniej dokładny, z rozdzielczością 1 metra :

 

http://www.giantshark.co.uk/product/172298/normal-precision-variometer-sensor

 

Wybrałem ten o mniejszej dokładności właśnie, żeby uniknąć fałszywych sygnałów i ogólnego głupienia.

 

Nie wiem czy jeszcze idą w sprzedaży, ale pojawiła się trefna seria. Vario się zawieszało, działało ale przestawało dawać sygnały. Bardzo łatwo można go przeprogramować. Myślę, że firmware do Vario jest wciąż na stronie FrSky. Mój działa, nie zawiesza się więc zakładam, że już są OK a tamte się wysprzedały.

 

Cały problem i procedura programowania i budowy kabelka opisane są tutaj :

 

http://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?f=97&t=4003

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wybrałem ten o mniejszej dokładności właśnie, żeby uniknąć fałszywych sygnałów i ogólnego głupienia.

Kacper, moim zdaniem wybrales gorzej(oby tak nie bylo) ale czas pokaze. Uzywalem Vario w kilku lotach, w jednym z nich udalo mi sie zlapac komin na jego wskazania i na tym koniec (moze dlatego ze byl to silny komin 2,5m/s i bez Vario tez bylo widac wznoszenie). Moze bylo to spowodowane tym ze slon mi na ucho nadepnal i w trakcie lotu czesto nie wiedzialem czy vario wydaje dzwieki dla wznoszenia czy opadania bo nigdy tego nie sprawdzalem i nie staralem sie zapamietac (mimo tego ze dzwieki sa bardzo intuicyjne :) ale jak dla mnie na ziemi ). Po jednym dniu latania zaczalem czytac co z tym fantem zrobic i okazalo sie ze probkowanie moze poprawic rezutaty ale wg mojej oceny niewiele sie poprawilo odpuscilem sobie zabawe z nastawami vario. Po analizie zapisow lotu doszedlem do wniosku ze lepiej/dokladniej pokazuje wykres wznoszenia na 3sek (dzieki bezwladnosci) ale takie opznienie dyskwalifikuje go. Po jakis 3 dniach lotnych wylaczylem domyslnie dzwieki z vario bo bardziej mnie to denerwowalo i przeszkadzalo, wole skupic sie na zachowaniu modelu i ogolnej obserwacji. W radiu pod przyciskiem mam komende glosowa o aktualnej wysokosc i nia potwierdzam sobie moje odczucia na temat noszen ( w ogole nie patrze juz na wyswietlacz bo kilka razy zgubilem model). Tak jest w moim przypadku w twoim moze byc inaczej. Gdybym mial Vario o wiekszej dokladnosci to pewnie bylo by lepiej (ogladalem filmy porownawcze) a tak to sie troche zrazilem, myslalem zeby kupic cos lepszego ale doszelem w koncu do wniosku ze wole latac w obecnej konfiguracji i nastepne vario bedzie analogiczne i wykorzystywane do pomiaru wysokosci tylko.

Zakladam ze w twoim radiu przetwornik cisnienia jest podobnej 'klasy' jak w moim ze wzgledu na dokladnosc pomiaru. Gdyby zastosowac w oprogramowaniu jakies 'tlumienie' to moglo by to poprawic efekt.n Reasumuja jak dla mnie vario jest fajne ale do pomiaru wysokosci :) z ktorym to radzi sobie calkiem przywoicie i wiekszosci przypadkow laduje na tej samej barometrycznej wysokosci co startowalem :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tak jak obiecałem, tak opisuję ewentualne problemy. Nie miałem potrzeby sprawdzenia tego w locie, ale sprawdziłem "na biurku". Problem jest już opisywany obszernie na forach zagranicznych. Zbyt późne ostrzeżenie o granicznym napięciu pakietu zasilającego aparaturę. Zbyt późno pojawia się komunikat głosowy, kiedy już serwa wariują, a w odbiorniku zapala się czerwona dioda czyli brak zasięgu. Jak dla mnie jest to drobiazg, bo zawsze przed lotami ładuję do pełna, ale dla "gapowiczów" może to stanowić poważny problem ...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje pytanie w takim wypadku brzmi: czy nie można ustawić komunikatu i ostrzeżenia na wyższe napięcie lub w kalibracji oszukać aparaturę podając niższe napięcie niż jest realne na aku aparatury? Dla systemu będzie to już graniczne, a faktycznie jeszcze będziemy mieli trochę prądu na lądowanie.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Można, pierwszą czynnością przed używaniem aparatury jest pomiar napięcia pakietu i kalibracja w aparaturze. Spróbuję skalibrować na 0.2V mniej i zrobię ponowne testy. Jeżeli jest jakiś mnożnik programowy to jednak będzie d...pa i aparatura zacznie wrzeszczeć duuużo wcześniej. Wczoraj ją flashowałem nowym firmwarem, może już poprawili. Też będę musiał to sprawdzić.

Share this post


Link to post
Share on other sites

W konfiguracji radia jest możliwość ustawiania poziomu alarmu baterii. Może lepej tam podwyższyć?

Share this post


Link to post
Share on other sites

To przecież jest nie do pomyślenia by przy tak OPEN sofcie :D nie było wyjścia z tak banalnego problemu?!

Share this post


Link to post
Share on other sites

W konfiguracji radia jest możliwość ustawiania poziomu alarmu baterii. Może lepej tam podwyższyć?

 

Oczywiście, że tak. Patrzę na to z punktu widzenia użytkownika, który wyciąga zabawkę z pudełka i z zaufaniem chce się bawić jej walorami :) Nie każdy kierowca musi być mechanikiem ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kacper!!! Ale w tej apce chyba właśnie chodzi o to by móc pogmerać i ustawić sobie ją tak jak "widzi mi się" - no chyba, że się mylę ( jeszcze jej nie mam i na razie ostro studiuję wszelkie dane, możliwości i ułomności tego sprzętu )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dokładnie tak, ale po wyjęciu ze skrzynki ma działać prawidłowo, a nie wymagać gmerania i dostrajania :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Racja jest po Twojej stronie!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kacper w jaki sposób podłączyłeś Vario do odbiornika- mam pewne wątpliwości. (jakaś fotka by się przydała)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vario podłączyłem przez S.Port (ten 3przewodowy) do górnego złącza (tego od strony napisów FrSKY). Na chwilę obecną jest to jedyny czujnik, który można dołączyć do X8R. Vario pracuje jednocześnie jako konwerter do wcześniejszych standardów. Do złącza 2wuprzewodowego w Vario (Data In) możesz dołączyć czujnik prądu np. FAS-40 lub FAS-100 lub Sensor-Hub. Następnie do FAS lub do Huba dołączasz co chcesz we wcześniejszych standardach. Aparatura ładnie wszystko widzi. W mojej konfiguracji jest Vario

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moje wątpliwości budzi kwestia: czy trzeba również podłączyć przewody (zasilające?) z Vario od strony DATA OUT (czerwony i czarny) do odbiornika w miejsce serw ( tak jak to trzeba zrobić w starych systemach) czy wystarczy tylko ten jeden (3przewodowy)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na złączu Smart Port jest też zasilanie, więc dodatkowe połączenie nie jest potrzebne. W przypadku połaczenia z odbiornikiem X8R wystarczy jeden trzyżyłowy kabelek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

A ja dziękuję za szybką odpowiedź :) .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Napiszcie proszę co trzeba ustawić w aparaturze by vario "pikało" - znaczy się - by aparatura wydawała dźwięki przy zmianie wysokości czujnika.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

By using this site, you agree to our Terms of Use.