Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • Odpowiedzi 76
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Opublikowane grafiki

Opublikowano

Viper, z tymi 5-cioma latami to żartowałem. Model mam zamiar oblatać na wiosnę 2015.

A silniki są ciężkim kawałkiem, który muszę uwzględnić w wyważeniu.

 

To prawda: 690 g przy średniej w tej klasie 450 g. Mając na pokładzie cegłę 10S i to pewnie z 8-10 Ah problemów z wyważeniem mieć raczej nie będziesz.

 

Pomyśl też o zmianie profilu. Bo może to być bolesne przy takiej redukcji. 15 st. dla klap to mało ale w praktyce pewnie wystarczy - zwiększ do 30 stopni - to Ty doklejasz przecież te listwy :) Albo zmień lokalizację zawiasu na spód skrzydła.

 

Czy lotko - hamulce tez będą? Fajne są - chociaż zmiksowane z hamulcami kół - efektowne zółto-czarne pasy na dobiegu - bo w locie to nie wiem czy byłyby przydatne.

 

Kibicuję - świetny projekt.

Opublikowano

Profilu zmieniać nie zamierzam. Choć rzeczywiście czytając zagraniczne fora miałem wcześniej taki pomysł. Ale zostanę na oryginalnym, niech się dzieje, co ma się dziać :-)

Model będzie miał na pewno mechanizację skrzydła podstawową, czyli lotki klapy. Zastanawiam się nad klapohamulcami zgodnymi z oryginałem, ale raczej nie widzę takiej konieczności. No chyba, że po głębszym zastanowieniu zrobię mechanizację skrzydłą w 100% odpowiadającą oryginałowi. Jeszcze nie wiem.

Na razie jestem na etapie rozczytywania planów, rysowania detali i przygotowywania listy materiałowej.

Nie mam zatem nic do pokazania, na razie. Jak coś się urodzi, to oczywiście pokażę.

Opublikowano

Model będzie wykonany w technologii z ubiegłego wieku, czyli sklejka, świerk, balsa. Dziś w nocy udało mi się w końcu dostać plany wykonane w latach 90-tych przez Josha Harela. Josh zaprojektował to dla napędu spalinowego tunelowego, ale przeróbka na EDF nie powinna być większym problemem.

Nie wiem, czy znasz tą stronę http://www.poweredmodelairplanes.com/pma/a10/mya10project.html ;

Dużo zdjęć modelu budowanego z planów bardzo ciekawego gościa.

Tu natomiast można zobaczyć, że autor planów, George Miller pracował dla Lucas Film http://www.poweredmodelairplanes.com/pma/a10/georgemiller.html

Opublikowano

Hubert, tak znam tę stronę. Przeczytałem od deski deski cały internet :-) George Miller robił w skali 1:9, Josh Harel w 1:6. Ja długo zastanawiałem się nad skalą. Zdecydowałem się na 1:8, używam planów Josha Harela zmniejszonych przy wydruku 75%, co daje wynikową skale papierową 1:8.

Josh robił 1:6 ze względu na średnicę śmigła. Robił to na spalinie, wtedy nie było jeszcze EDFów.

Moje silniki mają średnicę turbiny 90mm, a średnicę zewnętrzną 107mm. W skali 1:8 powinny mieć 130mm zewnętrzną, ale takich nie znalazłem :-)

Troszkę oszukam na konstrukcji wlotu, mam nadzieję, że nie będzie rzucało się to w oczy.

Teraz tak naprawdę mam problem, czy robić ten model z detalami, czy raczej zabawić się w półmakietę. I tak sobie myślę, że lepsi ode mnie już pokazali co potrafią, to jednak zrobię półmakietę. Bedzie mniejszy żal po pierwszym krecie :-)

Opublikowano

W skali 1:8 powinny mieć 130mm zewnętrzną, ale takich nie znalazłem :-)

Czyli zmieściłyby się EDF120 ?

 

 

PS

Kibicuję Twojemu projektowi, bo samolot bardzo wdzięczny i swego czasu miałem dużo frajdy z jednym takim prosiakiem z GWS :D

To był taki mały modelik styropianowy, ale akurat EDF i silniki bezszczotkowe dopiero poznawałem, więc emocje były.

 

Dla zainteresowanych jakąś tam już historią modeli GWS (firma chyba pada...), krótki filmik

; długi filmik

Filmy z mojej kolekcji :]

Opublikowano

EDF 120 by się zmieściły :-) Tak czy inaczej robię go z wymiennymi gondolami ;-) Jestem otwarty na propozycje.

Opublikowano

To mnie właśnie zaskoczyło w założeniach - duży model i małe turbinki.

Moim zdaniem zawsze warto dać max duże EDF - to jest zupełnie jak ze śmigłem => większe jest sprawniejsze.

Zwykle ograniczeniem w tunelowcach jest geometria/proporcje " prawdziwego odrzutowca'", więc stosuje się mniej lub bardziej widoczne oszustwo, najczęściej dotyczące powiększenia powierzchni wlotu (ale też wylotu) - odwrotnej sytuacji nie pamiętam.

Opublikowano

Hubert, turbiny 90mm to wszystko na co mnie stać finansowo. Stąd przeskalowanie do 1:8. Taki kompromis.Teoretycznie się uda, będę miał ciąg 2x50kN.

Opublikowano

Raczej 50N.Z EDF tych rozmiarów można wykrzesać od 1,2-6,5 kG ciągu .Oczywiście zależy od wykonania wentylatora i włożonej mocy.

Z tych nie sądzę aby więcej niż 3-4KG

Opublikowano

Zweryfkowałem i przepraszam. Ciąg deklarowany fabrycznie z tej turbiny to 5,2kG czyli 51N. Całe moje obliczenia biorą zatem w łeb :-)

Opublikowano

Teraz tak naprawdę mam problem, czy robić ten model z detalami, czy raczej zabawić się w półmakietę. I tak sobie myślę, że lepsi ode mnie już pokazali co potrafią, to jednak zrobię półmakietę. Bedzie mniejszy żal po pierwszym krecie :-)

Wykonanie makietowe niestety pochłania ogromną ilość czasu i generuje dużo dodatkowej masy. Półmakieta daje Ci przyjemność latania modelem bardzo podobnym do oryginału z zachowaniem bardzo dobrych własności lotnych.

Moim zdaniem nie powinieneś zmieniać parametrów (np.kątów wychylenia klap) tylko dlatego, że przyjęło się inaczej. Osobiście nie raz się przekonałem, że model zrobiony zgodnie z dobrymi planami nie wymaga poprawek, mimo że początkowo niektóre wartości wydawały się niedoszacowane.

  • 2 miesiące temu...
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.