robertus Opublikowano 30 Kwietnia 2014 Opublikowano 30 Kwietnia 2014 Jak ja zrobiłem takie winglety w skrzydle kfm-3 to nie mogłem przechylić modelu na lotkach, taki stabilny był.
Łasica Opublikowano 3 Maja 2014 Autor Opublikowano 3 Maja 2014 Kolejny progres to ukończenie ogona, wycięcie i wzmocnienie lotek, wycięcie bagnetów skrzydeł, prace wykończeniowe w kadłubie (mocowanie serw, otwory pod kable itd.). W następnej kolejności skończenie skrzydła (gniazda serw, orczyki i popychacze lotek, sklejenie i oklejenie całego ustrojstwa taśmą pakową). Czekam na serwa i odbiornik aby uzbroić kadłub, ale wstępne przymiarki wskazują, że model z pakietem 2200 3S z przodu będzie idealnie wyważony.
Łasica Opublikowano 17 Maja 2014 Autor Opublikowano 17 Maja 2014 Model ukończony i czeka na odpowiednią pogodę do oblotu. Chyba wszystko wyszło tak jak miało wyjść (oprócz plątaniny kabli którą uporządkuję i wystających lotek - nie wiem co mnie przydżumiło przy ich wycinaniu i klejeniu ale zapomniałem ich przymierzyć, a potem nie chciało mi się już tego zmieniać); modyfikacje w stosunku do modelu 3D są niewielkie i jeśli tylko poleci to naniosę poprawki i wrzucę na forum. Taki trochę ciężkawy wyszedł - z pełnym wyposażeniem na pewno cięższy niż RWD 5 by Skazoo. Jak tylko kupię wagę to podam ile wyszło. Skrzydło na razie tradycyjne (o ile można mówić o tradycji jeśli idzie o konstrukcyjne z depronu), ale zacząłem też wersję Kfm3 (trzeba mieć coś w zapasie:-) z uszami. Serwa od V schowane pod klapką z balsy+pianki chloroprenowej (tak jak i dzió aby się nie uszkadzały/paprały przy lądowaniu. Te od lotek - tradycyjnie pod klapkami ze sklejki 0,8 (jak na zdjęciach). Skłon i wykłon na razie tak z grubsza; musze dziada zawiesić i sprawdzić w którą stronę go ciągnie (w właściwie pcha)... Jeśli kogoś interesują jakieś szczegóły - piszcie, wrzucę dokładniejsze zdjęcia (choć szału nie będzie - dysponuję tylko telefonem).
Łasica Opublikowano 18 Maja 2014 Autor Opublikowano 18 Maja 2014 Tak, zdecydowałem się na takie. Na początku chciałem zrobić wersję bez lotek, ale uznałem że to byłby krok wstecz. Sent from my GT-I8750 using Tapatalk
Donaro Opublikowano 18 Maja 2014 Opublikowano 18 Maja 2014 Bardzo mi się podoba Twój projekt oraz wykonanie. Masz może zdjęcie mocowania serw? Zastanawiam sie czy można by go jeszcze trochę odchudzić. Masz w 3 miejscach pełną sklejkę ( np: tuz pod bateria, pod płatem skrzydła, w podwoziu) może by ją trochę "podziurawił" ? nie osłabiło by to jakoś znacząco konstrukcji, a zawsze by urwał parę gram. Osobiście chciałbym go zrobić ze skrzydłem kmf3. Czekam na filmik z oblotów.
madrian Opublikowano 18 Maja 2014 Opublikowano 18 Maja 2014 Tak, zdecydowałem się na takie. Na początku chciałem zrobić wersję bez lotek, ale uznałem że to byłby krok wstecz. Niewielki wznios nie przeszkadzałby za bardzo lotkom, a dodał stabilności.
Łasica Opublikowano 19 Maja 2014 Autor Opublikowano 19 Maja 2014 Hmm, w sumie nic straconego - jeslu bedzie niestabilny to dodam "uszy" na końcach skrzydeł. No ale fakt - zmodyfikuje to w planach. Co do zdjęć serw - dodam jak tylko uda mi się wrócić do domu na tyle wcześnie, że będzie się dało przyzwoite zdjęcie zrobić.. Da się go odchudzić na pewno - pierwszy krok to ażurowanie podłogi i płytki pod skrzydłem, a kolejny to użycie balsosklejki. Podłogi pod pakietem lepiej nie osłabiać, ma przyjąć pierwsze uderzenie przy kretowaniu. Sam robie Kfm na zapas, ale wychodzi nienaturalnie (za duże skrzydło aby zrobić go z 6mm depronu jako pojedynczych warstw, użyłem grubszego EPP) no i zaliczyłem wtope (głupota nie boli...) którą opisze wkrótce ku przestrodze innym..
robertus Opublikowano 20 Maja 2014 Opublikowano 20 Maja 2014 Cięciwę masz 20cm, Idealnie dla kfm3. Co ci się nie podoba?
dukeroger Opublikowano 20 Maja 2014 Opublikowano 20 Maja 2014 a moze wycial bys to skrzydlo z EPP? (goracy drut) w dwoch kawalkach zeby ten min wznios zrobic?
robertus Opublikowano 20 Maja 2014 Opublikowano 20 Maja 2014 Nie demonizujmy tak tego braku wzniosu. W końcu to górnopłat. W razie czego doklei sie uszy, będą działały.
jethrotull Opublikowano 20 Maja 2014 Opublikowano 20 Maja 2014 Jeśli pokryjesz dziury w kadłubie czymś nieprzepuszczalnym dla powietrza, otrzymasz trochę "efektu wzniosu" nawet bez wzniosu.
Łasica Opublikowano 20 Maja 2014 Autor Opublikowano 20 Maja 2014 Cięciwę masz 20cm, Idealnie dla kfm3. Co ci się nie podoba? Przeczytałem jeszcze raz temat o KFm i fakt; idealnie wychodzi 9%. Nie wiem co mnie przyćmiło... W obecnym mam znacznie więcej - 13%.. Chociaż może i to poleci (niby 9-12%). Tak czy inaczej - w wolnej chwili zabieram się za to od nowa - trzeba się pozbyć tych ohydnych zielonych podkładów. Co do wpadki - kilka "mądrości" uzyskanych w trakcie tworzenia skrzydła KFm z EPP: - Soudal 66A doskonale migruje i przesącza się przez EPP - Soudal 66A bardzo trwale spaja przesączony element z EPP z podłożem Szczęśliwie podłożem był podkład pod panele 3mm a nie panele podłogowe na mojej podłodze. Tak czy inaczej trochę trudno się teraz tego podkładu pozbyć. a moze wycial bys to skrzydlo z EPP? (goracy drut) w dwoch kawalkach zeby ten min wznios zrobic? Dojdę i do tego ( w sensie wycinania drutem oporowym - już nawet ostatnio miałem w rekach zwój właściwego drutu...) - kusi mnie zrobienie wycinarki, ale mam tyle pomysłów że na liście priorytetów jest to trochę dalej. Jeśli pokryjesz dziury w kadłubie czymś nieprzepuszczalnym dla powietrza, otrzymasz trochę "efektu wzniosu" nawet bez wzniosu. Na jakiej zasadzie to działa?
jethrotull Opublikowano 21 Maja 2014 Opublikowano 21 Maja 2014 Na jakiej zasadzie to działa? "Efekt wzniosu" to jest coś co fachowo nazywa się "roll-yaw coupling", czyli sprzężenie między przechyleniem a odchyleniem. Czyli skręcasz sterem kierunku, a samolot sam się przechyla w tę samą stronę. Jeśli masz tego dużo, możesz korygować przechył samolotu sterem kierunku, i nie potrzebujesz koniecznie lotek. Jednym ze sposobów żeby wbudować roll-yaw coupling do samolotu to użyć wzniosu, ale nie jest to sposób jedyny. Wyobraź sobie, że odchylasz ster kierunku w prawo. Nos modelu skręca również w prawo. Czyli kadłub naciera na powietrze nieco bardziej lewym bokiem niż prawym. Po lewej stronie kadłuba wytwarza się więc nadciśnienie (po prawej podciśnienie). To nadciśnienie próbuje podnieść lewe skrzydło do góry (oczywiście w dolnopłatach - wprost przeciwnie). No i mamy, samolot podniósł lewe skrzydło i opuścił prawe, mamy roll-yaw coupling. Ten efekt jest większy w przypadku wysokich, klockowatych kadłubów (np RWD-5). Jeśli między płatem a kadłubem jest dziura umożliwiająca wyrównywanie ciśnień (np jak w parasolopłatach w rodzaju RWD-8) to efekt nie występuje. W dolnopłatach to działa na odwrót i wymaga skorygowania nieco większym wzniosem skrzydła.
Łasica Opublikowano 21 Maja 2014 Autor Opublikowano 21 Maja 2014 Dzięki za obrazowe przedstawienie zjawiska! To jest właśnie to co mnie cieszy w modelarstwie i ogólnie inżynierii - OGROM zjawisk i taniec z nimi aż do osiągnięcia celu:) W tym modelu jednak nie widzę tego rozwiązania, chyba że w postaci zdejmowanych paneli (chcę zachować ażurowość - jest wygodna).
jethrotull Opublikowano 22 Maja 2014 Opublikowano 22 Maja 2014 Teraz tak sobie patrzę na Twój kadłub i nie wydaje mi się żeby ten efekt był znaczny w tym przypadku. Gondola kadłuba jest bardzo mała.
Donaro Opublikowano 2 Czerwca 2014 Opublikowano 2 Czerwca 2014 Kiedy filmik z oblotów ?:> Nie mogę się doczekać na plany
Łasica Opublikowano 2 Czerwca 2014 Autor Opublikowano 2 Czerwca 2014 Niestety, albo czas, albo pogoda nie sprzyjały do tego aby nauczyć to latać. Może weekend...
SP7GTA Opublikowano 3 Czerwca 2014 Opublikowano 3 Czerwca 2014 Zbigniewie - bardzo ładna robota i doskonały pomysł. Na pewno dasz sobie rad z oblotem - to musi doskonale latać. Równolegle z Tobą miałem taki sam pomysł na model,ale wyszło większe ( 2,3 kg do lotu ) lata bardzo dobrze ( małe foto ). Czekam na relację z pierwszego lotu.
Łasica Opublikowano 3 Czerwca 2014 Autor Opublikowano 3 Czerwca 2014 GENIALNY! Po prostu piękny. Mój wygląda przy nim tak.... biednie;-) Czy to laminat? Wygląda na dość spory. Czy są jakieś zdjęcia z produkcji?
Rekomendowane odpowiedzi