Skocz do zawartości

Modelarze z Rudy Śląskiej


Pilot84
 Udostępnij

Rekomendowane odpowiedzi

No i bardzo dobrze, że to zamieściłeś. Wzdragałem się przed logowaniem na YT z powodu zdarzających się tam średnio fajnych komentarzy - tego chyba nikt nie dogląda, skoro przechodzą teksty, które nie powinny się tam zadomawiać.

Daruj, że to napisałem otwarcie, ale to nie są tylko moje , jednostkowe odczucia. Jest na to sposób jakiś ?

Komentarze są pod moją kontrolą. Każdy komentarz muszę zatwierdzić by został opublikowany.

Zero tolerancji dla chamstwa i gimbazy. Świat jest pełen idiotów, ale to nie oznacza, że nie mogę w nim żyć.

post-3193-0-57722600-1468664505_thumb.png

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

Zero tolerancji dla chamstwa i gimbazy. Świat jest pełen idiotów, ale to nie oznacza, że nie mogę w nim żyć.

 

Za to - to Ci kliknę w zielone jutro i pojutrze też. Tyle na razie mogę zrobić.

A dziś się zaloguję na YT.

Dzięki Wojtku  :)  ;) ...

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tutaj fragment niedzielnego latania, m.in. nowy nabytek Piotra - szybowiec ASPEN 4,4m  :P Zapraszam!

 

http://www.youtube.com/watch?v=PHtg8jMu2Kg

Duuużyyy  :) ! I pięknie lata ! Ile on waży do lotu ? Na wietrze sobie całkiem nieżle radzi ... to jest radzą, maszyna i pilot  :) .

Gratuluję, prezentuje się imponująco  :) .

Taka myśl nieocenzurowana przemknęła mi - wózek startowy...

 

Mógłbyś parę słów o tym akrobatku - jaki to motorek tak chwacko go ciągnie w niebo  :huh: ? Gang ma taki, jakby nie był to jakiś potwór... ale to może celowe pozory dla zmyłki  ;) .

 

Podobało mi się !

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten akrobat to EDGE 540 rozp 2,20 silnik DLE 55 ccm    a dzwięk taki bo zamiast zwykłego tłumika  puszki jest założony karnister

Czy ja dobrze przeczytałem : pięćdziesiąt pięć ccm  :blink: ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Andrzej a czy to coś dziwnego  ? :)

Dziwnego ? Jak dla mnie to wcale nie... Słabo znam się na modelarskich spalinkach dnia dzisiejszego, ale podejrzewam, że taki silnik może mieć powyżej 3000W wyjściowej na wale, zależy ile on tam kręci. W każdym razie deficytu mocy model raczej nie wykazuje, co widać na filmie  :) .

Dawnymi czasy byłem w radosnym posiadaniu jednośladowego pojazdu silnikowego z "Narodneho podnika" w Bystricy. Miało to "obsah valcow" 49,5 ccm i "vykon motora" 3,5 KM, ale w Polsce sprzedawane zdławione przewężką na króćcu ssącym i perfidnym podstępem w wydechu do 2,2 KM a może i mniej. Ktoś pamięta te JAWY 23 P ? Po usunięciu tych brzydkich dokonań dało się tym jeżdzić 70 km/h, a przeliczenie przyspieszenia wykazywało nawet nieco ponad te 3,5 KM.

A temu DLE ile podają kucyków ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten mój co na filmie  na śmigle 22 x 10 daje ok 12kg ciągu

5,6 HP to 4119 watów. Dla 12 kG ciągu daje to 343W / kG. Pysiu, są tylko trzy możliwości : albo masz dużo więcej niż 12 kG ciągu, albo ten silnik pracuje z około połową podawanej mocy, albo masz niewiarygodnie nieefektywne śmigło. Pierwsza możliwość jest mało możliwa, bo 12 od 25+ kG da się odróżnić bez trudu. Trzecia jest równie niewiarygodna, bo powyginany ręcznie naprędce kawałek płaskownika z obejmy od rynny miałby lepszą sprawność. Zostaje tylko jedna możliwość...

 

P.S.: już dziesięciocalowe przeciętne śmigło potrzebuje mniej niż 160 watów aby wytworzyć 1 kG siły ciągu, a im większe śmigło - tym większa jego efektywność. Wepchnięcie 4 kW w nawet bardzo przeciętne śmigło powinno dać nie mniej niż 27 kG ciągu. Więc może 22x10 jest sporo za małe do tego motoru ? Bo takie śmigło to takiego ciągu raczej nie wytworzy - łopaty mogą nie wytrzymać.

 

P.S. II : wybaczcie, że się tak obrzydliwie wymądrzam, ale to u mnie nieuleczalne. Może da się coś poprawić, usprawnić  ;)  :) ...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

P.S. II : wybaczcie, że się tak obrzydliwie wymądrzam, ale to u mnie nieuleczalne. Może da się coś poprawić, usprawnić  ;)  :) ...

Do pewnego stopnia to fajne ,potem lekko irytujące i na końcu wkurw... ;)

W mojej skali zbliżasz się powoli lecz nieuchronnie do drugiego stopnia :) .

Ale doceniam Twoją sporą wiedzę,choć widać też sporą "dziurę" w rzeczach niezwiązanych z elektryką...

To do Twojego P.S II ;):D .

 

 

Poprawić ciąg można stosując np.śmigło 23x8 co da ok. 13 kg ciągu statycznego na ziemi. I to jest chyba granica możliwości tego silnika.Można co prawda bawić się a arcydokładne ustawianie gaźnika,obroty,dobór śmigieł ale na poziomie wykonania tego silnika ,jego ogólnych możliwości to uważam nie opłaca się skórka za wyprawkę. Około 13 kg ciągu w akrobacie ważącym przeciętnie 8 kg w swej klasie to wystarczający nadmiar mocy do wszelakich szaleństw,akrobacji,3D.

 

 

Mam nadzieją że Ruda Śląska nie ma za złe naszej dyskusji tu w temacie ,w razie problemu posprzątamy :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Do pewnego stopnia to fajne ,potem lekko irytujące i na końcu wkurw... ;)

W mojej skali zbliżasz się powoli lecz nieuchronnie do drugiego stopnia :) .

 

Mam nadzieją że Ruda Śląska nie ma za złe naszej dyskusji tu w temacie ,w razie problemu posprzątamy :) .

Uchronnie, uchronnie... 

 

Proponuję posprzątać - z góry dzięki  :) . Nic nie wniosłem, za to dowiedziałem się sporo  ;) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5,6 HP to 4119 watów. Dla 12 kG ciągu daje to 343W / kG. Pysiu, są tylko trzy możliwości : albo masz dużo więcej niż 12 kG ciągu, albo ten silnik pracuje z około połową podawanej mocy, albo masz niewiarygodnie nieefektywne śmigło. Pierwsza możliwość jest mało możliwa, bo 12 od 25+ kG da się odróżnić bez trudu. Trzecia jest równie niewiarygodna, bo powyginany ręcznie naprędce kawałek płaskownika z obejmy od rynny miałby lepszą sprawność. Zostaje tylko jedna możliwość...

 

P.S.: już dziesięciocalowe przeciętne śmigło potrzebuje mniej niż 160 watów aby wytworzyć 1 kG siły ciągu, a im większe śmigło - tym większa jego efektywność. Wepchnięcie 4 kW w nawet bardzo przeciętne śmigło powinno dać nie mniej niż 27 kG ciągu. Więc może 22x10 jest sporo za małe do tego motoru ? Bo takie śmigło to takiego ciągu raczej nie wytworzy - łopaty mogą nie wytrzymać.

Ten kiloGram z 10 cali na 160W, to tak ledwo, ledwo.

Ale 27kG z 4kW to już przesada.

16 no 18 ;) , OK, ale 27kG ?

Chyba się pomyliłeś w obliczeniach. To musiałoby być WIELKIE śmigło, takie dwukrotnie większe.

Serdecznie pozdrawiam Wojtek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten kiloGram z 10 cali na 160W, to tak ledwo, ledwo.

Ale 27kG z 4kW to już przesada.

16 no 18 ;) , OK, ale 27kG ?

Chyba się pomyliłeś w obliczeniach. To musiałoby być WIELKIE śmigło, takie dwukrotnie większe.

Serdecznie pozdrawiam Wojtek.

Nie, nie ledwo-ledwo, to raczej przeciętność dla dwułopatowego śmigła. Dobre trójłopatowe tak mają, a one z natury zjawisk aero mają gorszą efektywność niż dwułopatowe o takich samych łopatach.

Rzecz i zagwozdka w tym, że nie obliczałem tego, lecz zmierzyłem na żywo. Zajrzyj w wolnej chwili do tematu "Pomiary śmigieł, których używamy..." w dziale "Aerodynamika" http://pfmrc.eu/index.php?/topic/59995-pomiary-%C5%9Bmigie%C5%82-kt%C3%B3rych-u%C5%BCywamy-co-mog%C4%85-a-co-mi%C4%99dzy-bajki/. Pomiary starałem się wykonać jak najrzetelniej, konsultując sposób ich prowadzenia oraz cechy użytego sprzętu z kilkoma różnymi  "branżowymi" osobami, jak również przedstawiając to w miarę szczegółowo tu http://pfmrc.eu/index.php?/topic/59163-%C5%9Bmig%C5%82o-wiatrakuj%C4%85ce-lub-nieruchome-opory-lotu/page-4 (post #64) oraz we wspomnianym temacie. Jestem gotów powtórzyć je komisyjnie, choćby dla podniesienia ich wiarygodności. Nadal jestem otwarty na wszelkie rzeczowe uwagi i spostrzeżenia na ten temat i wysoko je sobie cenię, nawet te najdrobniejsze.

 

Nie spotkałem odstępstwa od ogólnej reguły, że im większe śmigło tym większa jego efektywność (przy tym samym zarysie i profilu łopat). To dlatego śmigłowce mogą latać i osiągać tak dobre parametry użytkowe. Przykłady i wzory na dość zaawansowane obliczenia wirników śmigłowców podawane w znanej i lubianej literaturze specjalistycznej potwierdzają tę regułę także dla wielkich śmigieł. 

 

Każdy konkretny egzemplarz śmigła legitymuje się bardzo ważną cechą: zdolnością do wytwarzania siły ciągu w zależności od dostarczonej mocy mechanicznej , czyli efektywnością (sprawnością aerodynamiczną). Ta wielkość określa, ile gramów ciągu może dać Nam to śmigło z każdego napędzającego go wata mocy. Żeby nie było tak trywialnie, to wielkość ta dla konkretnego egzemplarza nie jest stała i zależy od chwilowej prędkości obrotowej. I tu znów reguła : im większa ta prędkość, tym gorsza sprawność. Przykładowo, sprawności naszych śmigieł mieszczą się z grubsza w przedziale 14 ...10 G/W (gramów na wat) przy małej, jeszcze nieużytecznej prędkości obrotowej do 6,3 ... 2,7 G/W w zakresach prędkości praktycznie wykorzystywanych. Te większe podane liczby dotyczą śmigieł o średnicy 10" i większych, te mniejsze - 6" i mniejszych. To tak bardzo z grubsza, bo są wyjątki - buble i wyjątki - perełki.

 

Piszesz, że to musiałoby być WIELKIE śmigło, takie dwukrotnie większe - ależ oczywiście, że tak - coś w tym stylu. Napisałem, że to 22x10 mogłoby tego nie wytrzymać (praktycznie niemożliwe - załamanie sprawności). Wynika z tego, że 22x10 nie jest w stanie pochłonąć mocy 5,6 KM przy tej prędkości obrotowej, jaką kręci ten silnik przy mocy podawanej. Czyli, że silnik pracuje z tym śmigłem dużo mniejszą mocą. Wypada mi tu dodać, że każdy niemalże wolnossący dwusuw, niezależnie od systemu przepłukiwania - nie lubi przeciążania go momentem hamującym. On lubi kręcić się swobodnie, mając łatwość wchodzenia w górny zakres prędkości obrotowych. Właśnie tam może pokazać, co potrafi. Sądzę, że benzynowych dużych silników modelarskich takich jak ten także to dotyczy. Więc temu silnikowi może być całkiem wygodnie z tym śmigłem 22x10, przecież on nie musi mieć warunków do wykazania maksymalnej mocy. Zaskoczyła mnie tylko ta duża różnica, szacunkowo ponad 100%. Na 20 czy nawet 40% nie zwróciłbym uwagi. Tu mi zapachniało czymś mi nieznanym i przez to niezrozumiałym.

 

Rafał, ale teraz to już konkretnie - znamy chyba właściwsze miejsce w innym dziale na takie rozważania. Jeżeli Koledzy z Rudy Śląskiej nie mają nic przeciwko, to proponuję przenieść je - w zależności od Twojego uznania - albo do nowego tematu, albo do "Pomiarów śmigieł...".

 

Dzięki, jeżeli dobrnęliście choćby do połowy...  :) I przepraszam za chwilowe zaśmiecenie Waszego tematu.

 

Pozdrawiam Andrzej.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za linki do tematu. Zapoznam się w wolnym czasie. Nie zaszkodzi się dokształcić.

Imponujący sprzęt pomiarowy, szacunek.

Zainteresowałem się z grubsza tematem niedawno, w związku z doborem napędu do koptera.

Wszystko co napisałeś się potwierdza. Im większe śmigło i mniejsze obroty, tym większa sprawność śmigła.

W przypadku napędów elektrycznych trzeba odróżnić moc elektryczną od mocy mechanicznej (o czym doskonale wiesz).

Modelarze z Rudy Śląskiej i okolic też używają śmigieł, więc trochę lektury im nie zaszkodzi.

Może któryś z nas, ma również coś ciekawego do powiedzenia lub pokazania w tej sprawie.

Pozdrawiam Wojtek.

  • Lubię to 1
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

:o ja wole praktyke ;) niż teorie.ale kol Andrzej podsunoł ciekawą lekture fakt warto sie douczyć.

Teoria ma służyć praktyce. Jak nie służy, to jest do bani. Albo też praktyka ma już dość tego służenia i woli pójść własną drogą. I też dobrze, jak jest frajda i zabawa  ;)  :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Teoria jest wtedy, kiedy wiemy wszystko, a nic nie działa! Praktyka jest wtedy, kiedy wszystko działa, a nikt nie wie dlaczego. W tym pomieszczeniu łączymy teorię z praktyką. Nic nie działa i nikt nie wie dlaczego."

prof. Jan Miodek

  • Lubię to 2
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 Udostępnij

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.